איך מניקים כשיש תאומים? - סרוגים

איך מניקים כשיש תאומים?

מה הדרך הכי טובה להניק כשיש תאומים? ומה עושים אם התינוק רגיש לחלב? ד"ר מירה ליבוביץ', מומחית להנקה במרכז הרפואי מעיני הישועה, משיבה לשאלות הציבור בנושא הנקה

author-image
איך מניקים כשיש תאומים?
  איך אפשר להניק תאומים? (צילום: שאטרסטוק)

הנקת תאומים- מה עושים?

שאלה: התאומים שלי בני 5 שבועות, וברצוני להניק אותם הנקה מלאה. יש להם כמות יציאות תקינות, אך העניין הוא שהבן עולה במשקל- אך נמצא ברף התחתון של הנורמה, בעוד שהבת עולה בקצב נמוך מהרף התחתון.

אני במרתון של הנקות, ואף מצליחה לשאוב פעמיים ביום בנוסף להנקות. אני שואבת לאחר ההנקה ויוצא בערך 60-70 מ"ל שאותו אני נותנת להם לאחר ההנקה הבאה. יש לציין שאת ילדיי הגדולים הנקתי עד גיל שנה וכמה חודשים והעניין עלה יפה ב"ה. במקרה הזה אנו במרדף- ועדיין לא מגיעים לעלייה מספקת במשקל.

בנוסף, לרוב הם לא נראים רגועים לאחר האכלה, ויכולות להיות האכלות ארוכות מאוד שבהן אני מחליפה ביניהם כל כמה דקות (כי השני בוכה). יש לציין כי הבן נראה שיונק יותר ביעילות ולאורך יותר זמן. היציאות שלו בצבע חרדל, והיציאות של הבת בצבע ירוק. כמו כן, שניהם נולדו במועד.

עניין נוסף הוא חוסר הזמן לבלות עם ילדיי האחרים. חשבתי שהעניין יגיע לאיזון בהמשך. האם כך? האם יש עצות כלשהן? האם לתת תמ"ל בנוסף?

תשובה: לפי התאור מתקבל הרושם שהיניקה לא לגמרי יעילה, אולי כי הם קטנים. ציינת שהילדים נולדו במועד, אך לא באיזה משקל. במצב כזה של יניקה, ההנקות הארוכות לא מאוד יעילות, והעליה במשקל לא מספקת- מה שגורם לתינוקות חלשים וישנוניים ולייצור חלב לא מספק, וכך נוצר מעגל קסמים.

מאד חשוב לקבל ייעוץ מיועצת הנקה טובה ומנוסה. לעתים נדרש לשפר את התפיסה, ולעתים מומלץ לקצר את ההנקות ולתת תוספת לאחר חלק או רוב ההנקות. עדיף להשתמש בחלב שאוב במידת האפשר, עד שהם גדלים ומתחזקים. בצורה זו גם עולה ייצור החלב, אם שואבים לאחר ההנקות. כל זה לתקופה מוגבלת, עד שהם עולים היטב במשקל וייצור החלב עולה, ואז לרוב אפשר לעבור להנקה מלאה.

חוסר עלייה במשקל בהנקה

שאלה: יש לי תינוקת בת כמעט 4 חודשים, ואני מניקה אותה הנקה מלאה. הבת שלי נשקלה השבוע, והיא לא עלתה כמו שצריך במשקל ושברה אחוזונים. כרגע היא באחוזון תשע. עד עכשיו עלתה יפה, והרופאה אמרה לעקוב אחרי העליה והמליצה לשלב בקבוקים שאובים או תמ"ל. לאחרונה היא לא נינוחה בהנקה, בוכה במהלכה ובסופה מתנתקת המון. לפני כן ההנקה הייתה תקינה לגמרי.

אשמח מאוד לעזרה ולדעת מה עושים?

תשובה: כדי לתת תשובה אחראית לשאלה זו, יש צורך לבדוק את התינוקת במרפאה, לראות את ההנקה ולראות את עקומות הגדילה. אני ממליצה לקבוע תור למרפאת ההנקה בבית החולים.

איך מניקים עם רגישות לחלב?

שאלה: יש לנו תינוקות בת שישה שבועות שיונקת. עד השבוע האחרון היא עלתה יפה במשקל, אך בשבוע האחרון היו בעיות ביציאות (יציאה אחת עם רירית דמית, יציאות ירוקות) וככל הנראה היא הצטננה. במקביל, אופי היניקה השתנה, היא שואבת הרבה פחות- וכך הראה המשקל.

כעת נבדקת אצל רופאת הילדים רגישות לחלב, והתבקשתי שלא לצרוך מוצרי חלב. רציתי להתייעץ עם הרופאה: האם יש דרך להמשיך להניק אם תימצא רגישות? ארצה אף לקבוע פגישת ייעוץ כדי לנסות ולהמשיך להניק? קיבלתי כבר מרשם לפורמולה מפורקת, ואני מעדיפה לנסות למצות את כל האפשרויות לפני שאני משלבת.

תשובה: רגישות לחלב פרה היא סיבה שכיחה ליציאות דמיות. לרוב אפשר להמשיך להניק, כל עוד האמא מפסיקה בעצמה לצרוך מוצרי חלב. כדי לבדוק אם זה עוזר, על האמא להפסיק לצרוך מוצרי חלב למשך 7-10 ימים, ולראות אם זה עובר. יש גם רגישויות אחרות, וברוב המקרים אפשר להמשיך להניק- כל עוד שהאמא מקפידה לא לצרוך את המוצרים הגורמים לרגישות. לייעוץ מקיף יותר מומלץ לקבוע תור למרפאה.

==================

ד"ר מירה ליבוביץ' היא מומחית ברפואת משפחה והנקה, העובדת במחלקת יולדות של המרכז הרפואי מעיני הישועה

לפרטים נוספים בנושא- היכנסו לאתר הרשמי של המרכז הרפואי מעיני הישועה

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו