חזרו בהם: שרידי בית הכנסת של הט"ז לא יהרסו - סרוגים

חזרו בהם: שרידי בית הכנסת של הט"ז לא יהרסו

הלחץ הבינלאומי עבד: ממשלת אוקראינה חזרה מכוונתה להקים בית מלון על שרידי בית הכנסת המפואר של לבוב בו התפלל הרב דוד הלוי סגל בעל 'טורי זהב' על השולחן ערוך. דוברת נשיא אוקראינה: "המקום חשוב לזכרם של מאות אלפי היהודים אשר נרצחו באזור לבוב. אפילו הקומוניסטים לא בנו על השטח. האם אנו יותר ברברים מהם?"

author-image
חזרו בהם: שרידי בית הכנסת של הט"ז לא יהרסו
  בית הכנסת של הט"ז בתפארתו (ויקימדיה)

ממשלת אוקראינה חזרה מכוונתה להקים בית מלון על שרידי בית הכנסת המפואר של לבוב.

כפי שפרסמנו לראשונה ב'סרוגים' לפני כשלושה שבועות, התכוונו באוקראינה לבנות בית מלון על שרידי בית הכנסת החרב.

בעקבות הידיעות, שיגר איש העסקים עודד פלר, קונסול הכבוד של פולין, אשר לבוב הייתה בשטחה עד מלחמת העולם השנייה, לשר החוץ אביגדור ליברמן מכתב בו הוא דורש התערבות מיידית של משרד החוץ ב"התנהגותם של שלטונות אוקראינה שמזלזלת בהיסטוריה של 420 אלף מתושביה היהודים של לבוב שנספו בשואה."

עוד הוסיף פלר כי "לא רק גינוי נחוץ כאן אלא פעולה דחופה ומיידית להפסקה של צעד באתר בית הכנסת בלבוב. יתרה מזאת, אנו מצפים כי שלטונות המקום יאפשרו שחזור מלא של בית הכנסת והחזרתה של עטרה ליושנה".

כעת נראה שהתערבות משרד החוץ הועילה כשבסוף השבוע, שוחחה אנה הרמן, הדוברת והיועצת של נשיא אוקראינה ויקטור ינוקוביץ, עם אנדריי סדורווי , ראש עיריית לבוב והורתה לו להפסיק את העבודות ההורסות את בית הכנסת.

הרמן אמרה כי "יש לשמור על המקום היסטורי הזה בלבוב. המקום הזה הוא לזכרם של מאות אלפי היהודים שנרצחו באזור לבוב. אפילו הקומוניסטים לא בנו על השטח. האם אנו יותר ברברים מהם?"

בתגובה הבטיח ראש העיר של לבוב לרשויות בקייב כי העבודות יפסקו תוך הבטחה כי התוכניות לשימור אנדרטאות היסטוריות חשובות יאוצו.

נהרס אבל שרד

בית הכנסת 'שושנת הזהב' (גולדנה רויזה) בעיר לבוב היה נחשב כאחד מבתי הכנסת היפים והעתיקים במזרח אירופה ובעולם.

בית הכנסת הוקם בשנת 1582, ואודותיו נקשרו אגדות רבות, בעיקר על רקע גזרות שהטילו השלטונות הרוסים והפולנים שדרשו כופר רב תמורת הזכות להתפלל בבית הכנסת.

במהלך המאה ה-17, התפלל בבית הכנסת הרב דוד הלוי סגל, מגדולי הפוסקים האשכנזים ונושא הכלים של השולחן ערוך, כשחיבורו 'טורי זהב', משמש כספר יסודי בלימוד כל חלקי השולחן ערוך.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, הייתה לבוב, חלק מפולין ונכבשה על ידי הצבא הרוסי. ב-1941, פתחו הגרמנים במלחמה נגד רוסיה, וגם העיר לבוב נכבשה על ידם. למעלה מארבע מאות אלף יהודי לבוב נרצחו על ידי הגרמנים, וגם בית הכנסת נשרף על ידם.

עם זאת, בית הכנסת, לא התמוטט ושלד הבניין נשאר עומד על תילו במשך השנים. אחרי מלחמת העולם עברה לבוב לשליטה של ברית המועצות, שלא איפשרה את בניית בית הכנסת מחדש. גם אחרי פירוקה של ברית המועצות, לא נבנה בית הכנסת. שרידי המקום הוכרזו כאתר מורשת בינלאומית על ידי ארגון אונסקו של האו"ם.

האתר חייב להשמר

הרמן הוסיפה כי היא שמחה לשמוע מראש העיר לבוב כי הבנייה תיעצר. "אבל אני פוחדת", היא אמרה, "כי הקמת בית המלון תחודש לאחר שהדברים ירגעו. אני פונה אל המשקיע אשר הרשויות המקומיות מכרו לו את הקרקע לבנייה: אני מבקשת ממנו לוותר על העסק.

שום דבר טוב לא יכול לבוא מתוך הרווח אותו הוא יקבל. זה יהיה כסף מלוכלך אשר יורווח באמצעות בושה. האתר הינו אתר היסטורי של לבוב והוא חייב להישמר"."

קונסול הכבוד של פולין בישראל עודד פלר בירך את ממשלת אוקראינה ואמר "שזהו צעד חשוב לשמירת ההיסטוריה היהודית העשירה של לבוב. זו המתנה הטובה ביותר שיכלה הקהילה היהודית הקטנה של העיר לקבל לקראת השנה החדשה"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מצא חן בעיני המשפט הברברי הבא,"אפילו הקומוניסטים לא"וכו
הגוי.. | 28-09-2011 3:01
הקומוניסטים גם לא מסרו יהודים לנאצים וגם לא עשו את הפוגרומים בקישיניוב ולבוב. הקומוניסטים בניגוד לאוקראינים,לפחות המערביים,לחמו נגד הנאצים אותם קיבלו האוקראינים בלחם ומלח. כך שאין מפליאה אותי אמירה ברברית זאת אשר כולה תוצרת אוקראינה.מה עוד, שהאוקראינים הם אלה אשר חיפשו למחוק את זכר בית הכנסת. אני לא שואל מי כאן הברברי, לי זה ברור.