כך תראה תעמולת הבחירות לכנסת הבאה - סרוגים

כך תראה תעמולת הבחירות לכנסת הבאה

ועדת בייניש הגישה את מסקנותיה לנשיא המדינה, בעניין תעמולת הבחירות. בתכנית: ביטול שידורי התעמולה בטלויזיה, פיקוח על התעמולה באינטרנט וברשתות החברתייות

כך תראה תעמולת הבחירות לכנסת הבאה
  (צילום: דניאל שטרית/פלאש90)

משנים את תעמולת הבחירות. נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיבל היום (ג') לידיו את דו"ח הוועדה הציבורית לבחינת חוק הבחירות העוסק בדרכי התעמולה.

את הדו"ח הגישה לנשיא, נשיאת בית המשפט בדימוס דורית בייניש, שעמדה בראש הוועדה, בנוסף אליה ישבו בוועדה פוליטיקאים בדימוס: דן מרידור, הרב יצחק לוי, אופיר פינס-פז ופרופ' סוזי נבות ופרופ' קרין נהון.

"אני שמח לקבל את הדו"ח הזה, שתפקידו לרענן את חוק הבחירות הקיים. חוק שנוסח לפני יותר מיובל הבנוי טלאי על טלאי, והוא אנרכוניסטי ממש. אין ספק שחודשיים של איסור תעמולה הם זמן רב מדי."

להלן תמצית המלצות הוועדה

לפי המלצות הודעה, מוצע לקבוע שורה של עקרונות יסוד ומטרות לחוק דרכי תעמולה, ועיקרן שקיפות, הוגנות ובהתאם לעקרונות של חופש הביטוי, שוויון ההזדמנויות בין המתמודדים בבחירות וכבוד האדם.

אחרי 70 שנה מציעה הועדה לבטל את האיסור הקיים כיום לפיו לא תהא תעמולת בחירות ברדיו ובטלוויזיה בתקופת 60 הימים שלפני הבחירות. ומאידך להחיל את חוקי תעמולת הבחירות גם על האינטרנט, שהחוקים כיום אינם חלים עליו. כך למשל ישנה הגבלה על מספר מודעות התעמולה בעיתונות לעומת שוק חופשי לחלוטין באינטרנט וברשתות החברתיות.

בנושא התערבות ועדת הבחירות בתעמולה, מציעה הועדה חוסר התערבות כמעט מוחלט, למעט מקרים קיצוניים של ביטוי גזעניים או מסיתים לאלימות.

איסור נוסף אותו מכנה הועדה "ארכאיים" הם האיסורים החלים כיום על תעמולה באמצעות כלי שיט, כלי טיס, הגבלת השימוש ברמקול, איסור על נשיאת לפידים ועל זריקת אור. "חוקים אלה שוליים ואינם רלוונטים להפצת תעמולה בעידן המודרני." כתבו בועדה.

מבטלים את שידורי התעמולה בטלויזיה

אחרי קרוב לארבעים שנה, מציעה הועדה לבטל את שידורי התעמולה בטלויזיה וברדיו, במקומם יוקצו לכל רשימת מועמדים 4 דקות להציג את מסריה לציבור, ברדיו ובטלוויזיה. 4 הדקות האמורות ישודרו בחלוקה שווה, ביום ה-14 וביום ה-7 שלפני יום הבחירות. במקביל יותר למפלגות לרכוש פרסומות בטלויזיה וברדיו כפי שנהוג בארה"ב, למשל. כאשר פרסומות אלה יסומנו באות מיוחד.

גם בנושא הסנקציות, מציע הוועדה שינוי בעיקרו, ביטול את ההסדר הכללי, לפיו כל הפרה של חוק דרכי תעמולה היא עבירה שבצידה סנקציה פלילית ולהותיר בחוק איסורים פליליים בודדים בלבד, כגון גזענות והסתה לאלימות. באשר ליתר האיסורים וההפרות, הוועדה מציעה להטיל עיצומים כספיים משמעותיים בצד צווי עשה וצווי מניעה.

אז מה כן נשאר?

הוועדה החליטה להותיר על כנם חלק מן ההסדרים הקיימים כיום בחוק דרכי תעמולה, כגון האיסור על תעמולה ביום הבחירות באזור הקלפי, והאיסור על תעמולת בחירות ברדיו ובטלוויזיה משעה 7 בערב ביום שלפני יום הבחירות ובכל יום הבחירות. הוועדה מציעה להרחיב את האיסור כך שיחול על פרסום מודעות בעיתונות או באינטרנט באותו היום, למעט קריאה ישירה לבוחרים להצביע.

הוועדה החליטה להותיר על כנם, בין היתר, גם את ההסדרים הבאים: איסור על פרסום סקרים מיום שישי ועד לסגירת הקלפיות; איסור על שימוש בנכסי ציבור; איסור על הכללת צה"ל ונפגעי פעולות איבה בתעמולת בחירות; איסור על שיתוף ילדים בתעמולת בחירות; איסור על הופעת אמנים ותכניות בידור בתעמולת בחירות. באשר לאיסור בדבר חלוקת מתנות בקשר עם תעמולת בחירות, החליטה הוועדה לחדד את נוסחו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו