הרב אבינר: לא מכיר ישיבות שמפלות בין ספרדי לאשכנזי - סרוגים

הרב אבינר: לא מכיר ישיבות שמפלות בין ספרדי לאשכנזי

בישיבות שאני מכיר אין הבדל בין אשכנזים לספרדים. אני מקווה שככה הוא בכל הישיבות. גם בתחום העבודה, יש הנוטים לקבל יותר אדם עם שם אשכנזי מאשר שם ספרדי. חבר  ספרדי סיפר לי שבגלל זה הוא עִברת את שמו. מאז הדלתות פתוחות לפניו

הרב אבינר: לא מכיר ישיבות שמפלות בין ספרדי לאשכנזי
  (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

התפרסם שבליל יום הכיפורים, אשכנזי אב שכול בין 76 נכנס להתפלל לבית כנסת ספרדי.  ניגש אליו אחד המתפללים ואמר לו: אתה לא ספרדי, אתה מתבקש לפנות את המקום.  כמובן הוא היה מאוד הזדעזע.  כיצד להתייחס לתקרית הזאת?

הגדרת נכון. זו תקרית, כלומר אירוע יוצא דופן.  אף פעם לא שמענו שקרה דבר כזה.  בכל בית כנסת מקבלים באהבה כל אחד, קל וחומר אם הוא זקן ואב שכול, קל וחומר בן בנו של קל וחומר ליל יום הכיפורים.  אני מבין שהוא היה חילוני ,אך על זה אנו אומרים: אנו מתירים להתפלל עם העבריינים.  וידועה אגרת קידוש השם לרמב"ם בו הוא מדגיש שיש לקבל כל אחד לבית הכנסת, אפילו אלו שהתאסלמו מחמת אונס.  אם כן, זה אירוע יוצא דופן, ואסור לעשות הכללות. כל כך הרבה סבלנו מהכללות אנטישמיות, ועלינו מאוד להיזהר.

אז להתעלם מאירוע זה?

כן. להצטער, להזדעזע, להתייסר ולעבור הלאה, כי לא בריא לעסוק בחריג. אבל אם כבר רוצים לדון בקיפוח עדתי, אז זה בכיוון השני, כלפי עדות המזרח + תימנים + אתיופים.  לצערנו ולבושתנו הנוראה, זה דבר שנמשך אולי מאה שנה עד עצם היום הזה.  זו בושה וחרפה נוראה. שינאת חינם.

מה למשל?

שיש בתי ספר של אשכנזים שלא מקבלים שם ילד ספרדי.  או שיש כיתות מיוחדות לאשכנזים וכתות מיוחדות לספרדים.וכן סרוב בשידוכים. לא נדבר על פרשת ילדי תימן שעתה שוב עלתה לכותרות, שהיא נוראה ואיומה, כי ברור שבימינו לא היו עושים זאת.  אבל הרחקת תלמידים מעדות המזרח  עדיין קיימת היום.

לא בישיבות

בישיבות שאני מכיר אין הבדל בין אשכנזים לספרדים. אני מקווה שככה הוא בכל הישיבות. גם בתחום העבודה, יש הנוטים לקבל יותר אדם עם שם אשכנזי מאשר שם ספרדי. חבר  ספרדי סיפר לי שבגלל זה הוא עִברת את שמו. מאז הדלתות פתוחות לפניו.

לא כולם גזעניים כלפי ספרדים.

חס ושלום. סך הכל יש בעם ישראל אהבה ואחוה שלום וריעות והיא הולכת ומתחזקת.  אבל יש עוד הרב עבודה לפנינו.  גם לפעמים אני מקשיב חדשות ברדיו.  עוד לא שמעתי שדר שמבטא ח' ע' ו' כמו ספרדים.  אף על פי שבאופן רשמי האקדמיה ללשון דווקא תומכת במבטא הספרדי.

ש: ובסיכום?

מילתא דבדיחותא.  כשהייתי תלמיד שיעור א' בישיבה וטרם נרגעה רתיחות דם בחרותי, שאל אותי תלמיד אם אני אשכנזי או ספרדי.

– איני יודע.

– מה זאת אומרת.  איך הורים שלך?

– אני גר צדק…  וכי  זה חשוב להחליט אם אני אשכנזי או ספרדי?

– לא…  לא…

שיחת למחרת:

– איך אתה אומר שאתה גר?  הרי אתה עולה כל יום לדוכן…

– התגיירתי להיות כהן.

– אין דבר כזה!  מי אמר לך שאפשר?!

– רב גדול.

– מה שמו?

– איני זוכר.  אחד עם זקן לבן…

למחרת:

– אתה לא גר צדק.  בדקתי.  שני הוריך יהודים ונולדו בפולניה!

– אז בפעם הבאה, אל תשאל אותי שאלות כאלה!

כמובן  זו לא מילתא דבדיחותא, אלא מילתא דעציבותא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
אתה גם לא מכיר הדרת נשים סו ווט??
| 08-10-2017 11:12
2
בטח שאין! כל הלימוד התפילות ההלכות המנהגים בנוסח אשכנז.
מאן דאמר | 08-10-2017 21:11
ה-כל. אז איפה כאן האפליה? כל האשכנזים אשכנזים וכל הספרדים משוכנזים בהסללה מהגן (כל התפילות המנהגים וכד') על פי נוסח אשכנז בלבד דרך הממ"ד ישיבות בני עקיבא ישיבות ההסדר והיישבות הגבוהות כ-ו-ל-ן אשכנזיות. כב' הרב אבינר ביום שבו תקום ישיבה שבה יהיו עשרה ספרדים ו100 אשכנזים ובכל זאת התפילות המנהגים ההלכות וכדומה יהיו על פי נוסח אשכנז - אז אולי תתחיל להיות קצת צודק. בינתיים כב' הרב אתה ממש לא צודק.
טעית
רועי | 27-11-2017 1:13
מצטער. אבל אני מכיר ישיבות בניגוד אלייך. ואני גם נמצא בהם. ולא. אין שום אפליה בין אשכנזים לספרדים. ולא. לא כל התפילות הם נוסח אשכנז. כי אני ספרדי ואני הייתי חזן לא פעם ולא פעמיים . אז די לחרטט
בושה
נכון . | 09-10-2017 10:26
צודק.אין שום מקום לספרדי בחינוך הדתי לאומי,לא לומדים בכלל הלכות לפי השיטה הספרדית אפילו אם כל התלמידים ספרדים.בושה למדינת ישראל.לא פלא שהרבה ספרדים לא מרגישים שיכים.הגיע הזמן לתקן המעוות וללמד עפ"י שיטת הספרדים וגם לבגריות.אבל אשמים אנחנו שנותנים את הכוח לאנשים שמתכחשים לנו.
3
כבוד הרב תבדוק את האולפנות
| 09-10-2017 5:00
הרב לא מכיר מספיק
4
יש אפליה בכמויות - כנסו!
יהודי פשוט | 09-10-2017 10:39
האפליה בין אשכנזים לספרדים כה מובנית במערכת הדתית לאומית, בישיבות התיכוניות, בישיבות ההסדר, בגבוהות. באולפנות ועוד. איספו נא את ראשי הישיבות והאולפנות ותראו את פלא עורם הלבן המרובה על החום... בתור בוגר ישיבה תיכונית מאוד מרכזית וכן כמדריך בבני עקיבא ואח"כ בישיבת הסדר. האפליה הייתה על השולחן. מי שקבע זה תמיד האשכנזים. הן בנוסחי התפילה, בכשרות המאכלים, בניגונים, המנהלים תמיד היו חברים לשטיבל האיזורי... ולרוב גם מחותנים. האפליה גדולה בדיוק כמו אצל החרדים רק עם חיוך ומאחורי הקלעים.
5
לשם מה מועלים דברי הרב שלמה אבינר???
דוד | 09-10-2017 11:31
לפי התגובות באתר, משמע, שרבים כועסים עליו או שאינם בעלי כבוד חכמים בסיסי נראה שבעלי האתר, מעלים כדי לבזותו?
6
איזו היתממות. אין אפליה בישיבות???
חנופה לחרדים | 09-10-2017 16:43
ע
7
למרות שהישיבות בד"כ לא, אני מכיר ישיבה כזאת מנסיון מר.
מממ | 01-11-2017 18:18
וגם כולל כזה.