זליגה רפורמית למגזר? בגלל הקו הדוחה של החרד"לים
הזליגה לכיוונים הרפורמיים נובעת משני גורמים מנוגדים – חוסר רצינות (לייטיות) מחד, ובעיות אמיתיות ורציניות עם העולם האורטודוכסי מאידך. הציבור הזה מציב אתגר, וצעקות לא יועילו. היכולת למצוא גשרים אל אותם חוגים עוברת רק דרך רבני ורבניות 'הפתוחים'!

לא מפתיע
קראתי את דבריו 'המפתיעים' של דב קלמנוביץ' על זליגה של דתיים לאומיים לכיוונים רפורמיים וקצת נדהמתי, באמת לא ידעתם? באמת זו הפתעה בשבילכם?
המגמות ברורות כבר מספר שנים, ואני חש שאנו עוברים רעידת אדמה ארוכה שמערערת את עולם ההלכה, מערערת את ערך המשפחה, ומערערת את עמידתנו הציונית. אינני רוצה לקדש מלחמה על התנועה הרפורמית ואיני מוצא בכך טעם, אבל אומר ברורות – בחרנו בנאמנות במסורת ההלכה.
התנועה הרפורמית שלפני מלחמת העולם השנייה הביאה להתבוללות. התנועה שיותר קורצת לדתי הלאומי ה'ליברלי' היא התנועה הקונסרבטיבית. התנועה הקונסרבטיבית בארצות הברית יצרה ספרות דתית ענפה ומפליאה (השל, גרינברג, מילגרום ועוד), ושוב אומר ברורות – התנועה הקונסרבטיבית בארצות הברית לא הצליחה ליצור קהילות הלכתיות, גם לא בדרכה שלה! כששאלו את אחד מראשי הקונסרבטיבים – מניין יהיו לכם רבנים? הוא אמר שתמיד יהיו אורטודוכסים שיחצו את הקווים. אני חושש שגורל הקהילות הפתוחות עלול להיות כגורל הקהילות הקונסרבטיביות בארצות הברית.
אז מה עושים?
השאלה מה עושים? כשקראתי את דבריו של הרב שמואל אליהו, כבר באמת נדהמתי. הרב אליהו אמר – 'צריך לייצר מהלך כזה של גוף רבני שיחייב את הציונות הדתית כדי שלא כל אחד יעשה ככל העולה על רוחו' (ראיון בסרוגים). לולא הדברים היו כואבים, הם היו מצחיקים.
האם הרב אליהו חושב שאותם חוגים רחבים ישמעו לו ולגוף הרבני?! זו תנועה רחבה ביותר שדורשת התייחסות רצינית. אגב אותם שוליים מכילים גם יוצאי המחנה החרד"לי, כך שהצעקות על הליברלים כאשמים יחידים, זו אשמת שווא.
אז מי אשם?
אז מי 'אשם'? המחשבה שיש 'אשם' אחד שאם נהרוג אותו תיפתר הבעיה אינה רצינית, ואני אתייחס לשלושה גורמים:
א. איננו אי קטן ובודד בעולם, ומדובר בהלכי רוח עולמיים, שאנו חלק מהם. הלכי רוח אלו הם עוצמתיים כסופת טורנדו, וכדאי ללמוד אותם ולנסות להבין אותם.
ב. אני שמעתי בתוך דברי הרב אליהו מעין רצון לשלוט על רבני ה'פתוחים', וכך אם נשלוט עליהם ייפתרו הבעיות. ובכן ברור שהחוגים ה'ליברליים' חייבים לערוך חשבון נפש, ואכן בפורומים שונים של 'הפתוחים' שאני יושב בהם אני שומע קריאות ברורות לחשבון נפש. כולם מודעים לבעיה. מודעות לבעיה אין משמעה חזרה מכל אותו עולם גדול של אמונות וערכים, אלא מחשבות על תוצאות של הדרך.
ג. ישנו גורם שלישי שאי אפשר להעלים אותו – אתם החרד"לים שדחיתם את כל מי שאינו מתיישר לפי הקו, וזלזלתם, אתם כריתם בור ענק לפלגנות הנוראה שלכם יש חלק גדול בסיפור. ברור שהשיח שלכם דוחה רבים אל אותם מקומות עליהם אנו מדברים. זה נאמר פעם אחר פעם, ואי אפשר למחוק את הדברים.
צעקות לא יועילו
בצורה מאוד שטחית אפשר לומר שהזליגה לכיוונים הרפורמיים נובעת משני גורמים מנוגדים – חוסר רצינות (לייטיות) מחד, ובעיות אמיתיות ורציניות עם העולם האורטודוכסי מאידך. הציבור הזה מציב אתגר, וצעקות לא יועילו. היכולת למצוא גשרים אל אותם חוגים עוברת רק דרך רבני ורבניות 'הפתוחים'! ככלל אומר שבכל המאבקים בציבור הדתי 'הפתוחים' תמיד שומרים על ענייניות, ובמקרים מסוימים חוברים אל החרד"לים.
כך היה בפרשת הרב אייל קרים, כך קורה עכשיו בסוגיית השירות המשותף עם בנות, ואפשר לעקוב אחר ההיסטוריה. מאידך רבני החרד"לים (יש כמה יוצאים מן הכלל…) לעולם לא יכבדו את רבני ה'פתוחים' ופיהם מלא קללות ונאצות (מילים אלו אינם פליטת קולמוס).
אם הם רוצים להמשיך ולצעוק ולקיים מצוות תוכחה בהידור הם יכולים להמשיך בדרכם. הבעיה שעליה הצביע דב קלמנוביץ' לא תיפתר בדרך זו. רק כבוד ושיח יכול באמת לקדם אותנו, ואם נזכה לרוח גדולה, ולס"ד רק אז נצליח בדרכנו.
=======
הרב אביה הכהן הוא ר"מ בישיבת תקוע
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו