קראתי את מאמרו של הרב עמיחי גורדין בנושא הכשרות המורים. לדעתי המאמר אינו משקף את המציאות במעבר המכללות האקדמיות לתקצוב הות"ת וגם אינו משקף נכון את תפיסת ההכשרה להוראה.
ראשית, אין "מכירת" ההכשרה להוראה לאוניברסיטאות והיא אינה מועברת "לחיקם" של אנשים התלושים ממערכת החינוך. גם כיום ההכשרה להוראה היא בהכרה של המל"ג, והשינוי המרכזי הוא בדרך התקצוב. יחד עם זאת, ככל מהלך חשוב, הוא דורש זהירות ובחינת כל שלב ושלב, שאכן יתקיימו.
מעורבותו של משרד החינוך בהכשרה להוראה היא יעד חשוב שמטרתו להבטיח את מילוי צרכי מערכת החינוך במורים שקיבלו הכשרה טובה ומתאימים לתפקידים המוטלים עליהם כמורים וכמחנכים. על כן ימשך התאום עם משרד החינוך גם לאחר מעבר המכללות האקדמיות לחינוך לות"ת. תיאום זה יבטיח הכשרה איכותית ורלוונטית בתחום הדיסציפלינארי ובהתנסות המעשית, בהלימה ליעדי מערכת החינוך ולצרכיה; שילוב טוב יותר של בוגרי ההכשרה במערכת החינוך והתמדתם בה; תרומה משמעותית לקידומם המקצועי של מורי בתי הספר שיתרום להעלאת הישגי התלמידים ולקידומה של מערכת החינוך.
לאחר המעבר לות"ת, יהיו באחריות משרד החינוך יהיו הנושאים הבאים:
- תכנון היקפי הכשרה על פי צורכי מערכת החינוך
- שותפים בוועדות המקצועיות לאישור תכניות לימודים ולקביעת מתווה הכשרה
- תקציב מלגות וניתובם על פי צורכי המערכת
- תקצוב פרויקטים ייחודים בהכשרה התואמים את יעדי מערכת החינוך
- תקצוב מורים מאמנים ומורים מכשירים בבתי הספר
- התמחות (סטאז') וכניסה להוראה
- פיתוח מערכת מיון מועמדים ללימודי הוראה ורישוי מורים
- פיתוח מקצועי של מורים.
הוראה על שתי רגליים
לעניין תפיסת ההכשרה להוראה: הוראה היא פרופסיה הנשענת על שתי "רגליים": ידע תיאורטי וידע פרקטי. ידע תיאורטי בלבד אינו מספיק להכשרה לפרופסיה, שכן ידע זה צריך לקבל ביטוי פרקטי בשטח. מאידך, ידע פרקטי ללא בסיס תיאורטי איתן יהפוך את המורה ל"שוליה" או ל"מסרן", המוסר ידע מבלי יכולת לפתחו, לנתחו, להתאימו לצרכים של תלמידיו.
המורה צריך להיות מומחה בתחום הדעת שהוא מלמד, שבעיקרו ידע תיאורטי, הדורש התחדשות והרחבה לפי הידע הנצבר בתחום, בעקבות מחקרים וחידושים. המורה צריך להיות גם בעל ידע פדגוגי ודידקטי, כדי שיוכל להעביר ידע זה לתלמידיו, בדרכים שונות המותאמות לצרכיו של הלומד וליעדי מערכת החינוך במאה ה-21.
מכאן שביטול "רגל" אחת, תיצור מורה נכה, שאינו יכול ללכת בכוחות עצמו ולא לקדם את תלמידיו. רק מומחיות ויכולת ניווט נכונה בין ידע תיאורטי וידע פרקטי יכשירו מורים למלא את תפקידיהם בהוראה ובחינוך.
ניכר מהמאמר כי הכותב מגמתי ובוודאי שאינו באמת מאמין שאפשר להיות מורה, ואדם משכיל בכלל, ללא ידע עדכני, מתפתח ורלוונטי בתחום המומחיות.
==
נח גרינפלד הוא מנהל אגף א' הכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך.
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
0 דיונים
דורי אבי
הרב גורדין מגמתי? הכותב מגמתי כל כך! כמורה וכמכשיר מורים בבית הספר, אני שמח שאף מבית ישיבת הר עציון יוצאת הזעקה על האיוולת שבהכשרת המורים, המנותקת מהמציאות ומכניסה את המורים לא...
הרב גורדין מגמתי? הכותב מגמתי כל כך! כמורה וכמכשיר מורים בבית הספר, אני שמח שאף מבית ישיבת הר עציון יוצאת הזעקה על האיוולת שבהכשרת המורים, המנותקת מהמציאות ומכניסה את המורים לא לידע נצרך אלא להכשרה מנותקת, בעלת תכנים אקדמיים שנקבעו במגדל השן.
המשך 09:27 07.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
!!!!!
תיאוריה ע"י פרופ' למיניהם. פרקטיקה מקצועית יש ללמד ע"י אנשים שהפרקטיקה המקצועית היא עיסוקם. שילוב בין השנים יפיק מורים במיטבם. (צמוד לבדיקת התאמת המועמד למקצוע ההוראה, לא כל אחד מתאים...
תיאוריה ע"י פרופ' למיניהם. פרקטיקה מקצועית יש ללמד ע"י אנשים שהפרקטיקה המקצועית היא עיסוקם. שילוב בין השנים יפיק מורים במיטבם. (צמוד לבדיקת התאמת המועמד למקצוע ההוראה, לא כל אחד מתאים גאון ככל שיהיה).
המשך 07:36 07.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
כמי שנמצא במערכת ההכשרה שמקבלים היום המורים לא עושה חינוך יותר טוב. המערכת מבולבלת וקורסת. ילדים נפלאים מבלבלים אותם ויוצאים חסרי עמוד שדרה ערכי
00:28 07.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זה חלק מהתאוריה תשחררו את המורים מזה ושיהיה להם זמן לנשום ולחייך לתלמיד ולבנות איתו קשר
23:46 06.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אסתר
מאמר מנופח, בירוקרטי ולא ענייני. אם אנשים כמוך אחראים על הכשרת המורים של הדור הבא אנחנו בבעיה.
23:22 06.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לוי
נח היקר. הרב גורדי8 דיבר על סוגיית החינוך ולא תחומי הדעת הלימודיים! היום, המרצים לחינוך, כמו אגף ההכשרה, מפקחים ועוד מנותקים לגמרי מהשטח. עם כל הכבוד לכל המרצים שלימדו לפני עשרות...
נח היקר. הרב גורדי8 דיבר על סוגיית החינוך ולא תחומי הדעת הלימודיים! היום, המרצים לחינוך, כמו אגף ההכשרה, מפקחים ועוד מנותקים לגמרי מהשטח. עם כל הכבוד לכל המרצים שלימדו לפני עשרות בשנים, המציאות היוםשונה. אני זוכר מרצים שהתווכחו אתנו על דברים כאשר המציאות היא שונה לחלוטין!!! ממהשהם מכירים. במקום להתחמק מהאמת(וגם מה שאומר הרב גורדין, קשה ליישום, כיוון שהמרצה,היה מורה, וזהו)תבדוק כיצד ניתן לגשר על הפערים. ובמשפט אחד, משרד החינוך מ נ ו ת ק מהשטח.
המשך 22:27 06.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירבעם
כפי שציין כותב המאמר, לפני הרבה מאוד פעולות יש צורך בידע תאורטי מסוים. לדוגמה, על-מנת לכתוב מאמר תגובה למאמר כלשהו, הידע התאורטי הנחוץ הוא קריאת המאמר עליו מגיב הכותב. ועל...
כפי שציין כותב המאמר, לפני הרבה מאוד פעולות יש צורך בידע תאורטי מסוים. לדוגמה, על-מנת לכתוב מאמר תגובה למאמר כלשהו, הידע התאורטי הנחוץ הוא קריאת המאמר עליו מגיב הכותב. ועל זה נאמר-"ברוך יאמר ויעשה"
המשך 21:34 06.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יחיאל
אני בעל תעודת הוראה , תואר ראשון ושני בחינוך ובוגר קורס להכשרת מנהלים, ובוגר עשרות השתלמויות. לצערי אני חייב להסכים עם הרב עמיחי. רוב רובם של הקורסים לא רלוונטים,...
אני בעל תעודת הוראה , תואר ראשון ושני בחינוך ובוגר קורס להכשרת מנהלים, ובוגר עשרות השתלמויות. לצערי אני חייב להסכים עם הרב עמיחי. רוב רובם של הקורסים לא רלוונטים, לא שימושיים ולא מועילים, הם בזבוז זמן וכל התלמידים מסכימים לכך. יחד עם זאת רוב הדברים שאנו מלמדים את התלמידים שלנו גם הם לא רלוונטים ולא שימושיים......
המשך 21:21 06.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר