הנוהל שפוגע קשות בהכשרת המורים בישראל - סרוגים

הנוהל שפוגע קשות בהכשרת המורים בישראל

האם היית נותן לטייס הכשרה בידי פרופסורים, או בידי טייסים מנוסים? האם היית מחליף בבה"ד 1 את המפקדים באנשי אקדמיה? למה בתחום החינוך, ניתנת לאנשי האקדמיה שליטה ללא מצרים?

הנוהל שפוגע קשות בהכשרת המורים בישראל

מכתב גלוי לשר החינוך

פרופסור ג'ף סאות'וורת', לשעבר משנה למנכ"ל המכללה הלאומית למנהיגות בית ספרית, אנגליה: היה אצלנו פעם פרופסור של מנהיגות בתי ספרית. פעם החליט הפרופסור לבקר בבית ספר אמיתי. בסוף הביקור סיכם באזני מנהל בית הספר את התרשמותו: 'נראה לי יפה מאוד מה שאתם עושים כאן אבל אני צריך לחזור לספרים ולמחקר שלי כדי לראות אם זה עובד גם מבחינה תיאורטית…'

בזמן מלחמת יום הכיפורים, החליפו פרופסורים מהאוניברסיטה חלק מהמורים שגויסו למלחמה. את המורה א', שגויס לחזית הדרום, החליף ראש מחלקה לחינוך באוניברסיטה חשובה. כמה ימים מאוחר יותר קיבל א' טלפון: 'אמור נא לי א', כיצד אתה מתמודד עם בעיות משמעת?', שאל ראש המחלקה לחינוך…

תחום הכשרת המורים סובל כיום ממחלה קשה של מגדל שן מנותק. לא אני קבעתי את זה. זאת המסקנה של 'הוועדה הבין לאומית להערכת איכות הלימודים בתחום החינוך'. בתחילת השנה פורסמו מסקנות וועדה בין לאומית שמונתה על ידי שר החינוך והיו חברים בה פרופסורים בכירים מרחבי העולם. כל הציטוטים שלפניכם הובאו ישירות ממסקנותיה העגומות של הוועדה. לא נגענו.

מסקנות הועדה

"…אזורים אשר משפיעים על כל הילדים, כמו… הכשרת מורים חדשים ליישם "למידה משמעותית", קיבלו מעט תשומת לב, ובמקרים רבים, לא נלמדו כלל…

פקולטות לחינוך פעמים רבות מתייחסות להכשרת מורים כתחום יתום… קשה לדמיין בתי ספר מקצועיים למשפטים או רפואה, למשל, אשר יורידו בדרגה את ההכנה של אנשי המעשה למקום כה שולי…

…פעמים רבות, נמצא קשר קלוש בין הלמידה שמתבצעת בפקולטה לחינוך לבין בעיות ליבה בהוראה… תשומת הלב שלהם הופנתה למקום אחר… לעבר מערכת התגמול של האוניברסיטה, שבה הדגש הוא על פרסום בכתבי עת באנגלית. חקירת נושאים כמו בחינת הבגרות, או נושאים ייחודיים לתכנית הלימודים של ישראל כמו מקרא… כנראה מעניין פחות את העורכים של כתבי העת הבינלאומיים.

…כיום, הקהל העיקרי למחקר שמייצרים חוקרי החינוך בישראל הם הפרופסורים שמפרסמים באותם כתבי עת… שמענו על מקרים בהם נאמר לחבר סגל צעיר להסיר מקורות החיים שלו מאמר שפורסם בעיתון של אנשי מקצוע, אשר מיועד למורים, מנהלים ומפקחים. נאמר לו שכלילת המאמר הזה עשויה להעלות שאלות לגבי מידת הרצינות שלו כחוקר. חשיבה כזו לא משרתת אף אחד, והכי פחות את משלמי המסים אשר תומכים בפקולטות לחינוך בישראל…"

לא חשובה היכולת – חשוב התואר

הדו"ח הבין לאומי התייחס לבתי הספר לחינוך שנמצאים באוניברסיטאות. מה קורה במכללות? ובכן, למרות הצורך לחבר את הכשרת המורים לעולם המעשה ולא לעולם התיאוריות, הולך משרד החינוך ומוכר את התחום החשוב של הכשרת מורים למגדל השן של האקדמיה.

בשנים האחרונות דאג משרד החינוך בעיקר לכמות הפרופסורים והדוקטורים שנמצאים במכללות, ופחות לידע שלהם בחינוך. הקריטריון הראשוני להיות מרצה במכללה איננו היכולת המעשית שלך, אלא התואר שלך. כדי שמכללה תפתח חוג חדש, אחד הדברים הראשונים במעלה שחשובים למשרד החינוך הוא כמות הפרופסורים והדוקטורים שמרצים שם.

אתה רוצה לפתוח חוג לחינוך מיוחד? תביא פרופסורים. מה יודעים הפרופסורים באותו תחום? פחות חשוב, העיקר שהם פרופסורים. אתה רוצה נשיא חדש למכללה? תביא פרופסור. מה יודע אותו פרופסור בחינוך? לא חשוב, הוא יכול להיות גם פרופסור למדעי המדינה, העיקר שהוא פרופסור.

גם המכללות וגם האוניברסיטאות דחקו את רגלי המורים המנוסים והמיומנים והעדיפו במקומם דוקטורים ופרופסורים שעיקר תהילתם על המחקרים והפרסומים שלהם.

היית מחליף את המפקדים בבה"ד 1 באנשי אקדמיה?

אדוני שר החינוך. האם היית נותן לטייס הכשרה בידי פרופסורים, או בידי טייסים מנוסים? האם היית מחליף בבה"ד 1 את המפקדים באנשי אקדמיה עתירי מחקרים ופרסומים? למה בתחום החשוב מכל, תחום החינוך, ניתנת לאנשי האקדמיה שליטה ללא מצרים?

קריטריון מרכזי וחשוב שצריך להעסיק את המוסדות העוסקים בהכשרת מורים היא השאלה האם המרצה מבין בחינוך מעשי. האם המרצה נכנס אי פעם לכיתה בבית ספר. כיצד יוכל מרצה שאינו יודע ללמד מעניין, ואינו יודע לתפוס כיתה, להורות לפרחי הוראה את דרכם? נכון שקל יותר לבדוק האם אתה פרופסור מאשר לבדוק את יכולת ההוראה שלך. אבל בסוף זה מה שמעניין אותנו – שהמורים ילמדו טוב ומעניין.

פרופסורים אינה מילת גנאי חלילה. אני מכיר לא מעט פרופסורים שתרמו רבות לתחום הכשרת המורים. אבל, מי שאמור להוביל את תחום הכשרת המורים הינם אנשי חינוך. אנשי חינוך שחיים חינוך, חושבים חינוך, ומבינים בחינוך, ולא אנשי אקדמיה מה׳ות״ת׳ וה׳מל״ג׳ המנותקים מהשטח ומשדה העשיה

.

==

המאמר יתפרסם בעלון 'שבת בשבתו'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
המורים אומללים כל היום ממלאים טופסולגית כסת"ח
ש | 05-07-2016 14:58
שרובם מיותרים אין להם זמן לחייך לתלמיד הכל ניירת ממוחשבת. תנו למורים לרדת לשטח ואל תכלאו את זמנם ונשמתם בהררי ניירת מיותרת.
2
הלוואי והדברים ישמעו בדרגים הגבוהים
מורה | 05-07-2016 15:19
3
אנו אשמים! נתננו כבוד עצום לתעודות, ואפס כבוד לחכמים
| 05-07-2016 15:47
ככה בתורה, ביהדות, אנו מתרפסים לפני כל בעל תעודת רב גם אם הוא ממש לא יודע כלום מעבר למה שלמד לקראת הבחינות ככה בעבודות, כולם מחפשים תעודות תעודות, בעלי הנסיון בלי תעודה נזרקים לזבל ובכלל לא מוזמנים לראיון כך גם בתחום החינוך - מחפשים רק את התעודות, ולא שמים בכלל על אנשים טובים ששערם הלבין מרוב נסיון - אבל בלי תעודה נדבקנו מהחילונים - ומכל המחלות שלהם - אנו אשמים! יום אחד ביקרתי במשרד החינוך בשבטי ישראלף לרגע היה נדמה לי שאני בבית חולים. מעל כל דלת התנוסס שלט של פרופסור או דוקטור... צריך להתנתק מהחילונים ומסולם הערכים ההרוס שלהבם - כולל מפרט זה!!
4
גם רופאים ועו"ד לומדים קודם תיאוריה אח"כ פרקטיקה
יאיר בקר | 06-07-2016 0:06
גם פרחי הוראה עוברים סדנאות רבות, הדרכות מעשיות רבות, מצד מורים בפועל. זוכים לליווי של מדריך פדגוגי ומורה חונך ששניהם מתחום ההוראה בפועל. יתרה מכך.. ככל שנחשוף את פרחי ההוראה לעולם האמיתי.. הם יקדימו לפרוש... וימלטו מתחום ההוראה עוד לפני שסיימו את לימודיהם... לא עדיף לכבול אותם שינסו יותר כי חבל לבזבז את השנים והתואר שהוציאו לשווא?!?... (:
5
מדריכה פדגוגית
יעל | 06-07-2016 0:11
אכן כך , מדוע זה מדריכה פדגוגית לגננות, חייבת להיות לפחות דוקטורנטית? מדוע לא ניתן להסתפק בניסיון של גננת בעלת תואר שני וותק וניסיון של שנים?
6
דברי הבל
| 06-07-2016 11:02
קשה להאמין שעמיחי קרא את דוח המלג. ואם קרא ההבנה שלו כנראה ממש לקויה. צריך עיון ביכולותיו וכושר הבנתו. בכל אופן גם הטעון המרכזי שלו הזוי. ייבדוק ויראה שהכשרת המורים נתונה באוניברסיטאות דווקא בידי אנשי השדה ולא אנשי המחקר. הרי על זה המלג מלין. מוזר מאוד ופופוליסטי הפוסט הזה. עמיחי.