פסטיבל האור
שאלה
האם מותר ללכת ל"פסטיבל האור" בירושלים?
תשובה
ודאי שאסור, כי מאירים גם בתי עבודה זרה של הנוצרים. הרי המסר המכוון הוא שהעיר הזאת היא עיר מקודשת לשלוש דתות, וזה כמובן שקר וכזב. אפשר להסתכל במסלולים ולראות שזו מטרתו, כי מאירים גם מרכז המידע הנוצרי וכנסיית הגואל, וכן מקומות מוסלמיים ואפילו מקומות כאלה ברובע היהודי.
לכן אסור ללכת משום שלושה נימוקים, שכל אחד מהם מספיק:
- אסור להסתכל על עבודה זרה, גם על נוי של ע"ז. לגבי בעיות היום יומיות כתוב בגמרא פסחים (כה ב) שיש דין של הנאה שבאה לו לאדם בל כרחו. ולכן כשאנחנו הולכים בירושלים ורואים עבודה זרה או שומעים שירי עבודה זרה, זה נחשב הנאה שבאה לו לאדם בל כרחו, אבל אסור להאיר בתי עבודה זרה ולבוא בכוונה להסתכל עליהם.
- אסור לחבב עבודה זרה: לא תחנם. וכן כתוב בשולחן ערוך (יו"ד קנא י יד): "אסור לספר בשבחן, אפילו לומר כמה נאה עכו"ם זה בצורתו. קל וחומר שיספר בשבח מעשיו או שיחבב דבר מדבריו".
- הרמב"ם כותב שמעיקר הדין אין להיכנס לעיר שיש בה עבודה זרה, – אך אנו מקילים בזה בלית ברירה (פירוש המשניות ע"ז יא א).
בספר ויואל משה, כתב הרבי מסטמאר שאחד הנימוקים שלו לאסור הקמת מדינת ישראל הוא כי יש פה עבודה זרה, בחו"ל אנחנו צריכים לכלות ע"ז רק אם אנחנו נתקלים בה אבל אנחנו לא חייבים לחפש, אבל בארץ ישראל אנחנו חייבים לחפש ולשרש. אם יש מדינה של גוים, אנחנו אנוסים שלא מבטלים ע"ז, אבל אם זה שלטון ישראל ואנחנו לא מאבדים ע"ז, אנחנו עוברים על איסור (ויואל משה, מאמר שלוש שבועות ס' צ-צט. ועיין עוד הוכחות בס' על הגאולה ועל התמורה ס' נב-נה).
יש תשובה של הגרמ"מ כשר בספרו התקופה הגדולה (עמ' רס-רעג) על פי דברי חז"ל באבות דרבי נתן (נ"ב פי"א): הוא [ריב"ז] היה אומר, אל תסתור במותיהם [של גוים] שלא תבנם בידך, אל תסתור של לבנים שלא יאמרו לך בא ועשם של אבנים, ע"כ. המאמר של רבן יוחנן בן זכאי מתאים ממש לזמנינו אנו, וברוכים חיילי צה"ל שמסרו נפשם בכיבוש ירושלים שהתנהגו כדין שלא הרסו במותיהם, כי לולא עשו כן והיו מבערים היה בזה חשש איסור דאורייתא, כי היהודים בלי ספק היו נאלצים לבנות אותן מחדש, וכלשון אבות דרבי נתן "שלא תבנם בידך".
אכן אנחנו לא יכולים לעקור את עבודה זרה מארצנו, אבל אין לעבור לקיצוניות ההפוכה ולחבב, להוקיר ולשבח אותה.

שמא תאמרו שאפשר לבקר במקומות שאינם קשורים לנצרות ולאיסלם בפסטיבל. אמנם יש הלכה של ביטול ברוב, אבל ביטול ברוב הוא בדבר שלא ניכר. כשהוא דבר ניכר, וקל וחומר חתיכה הראויה להתכבד, אין ביטול ברוב, במיוחד בעבודה זרה אין אפילו ביטול ברוב. לכן כל האירוע הזה הוא אירוע אסור משום שמטרתו היא להראות שירושלים היא עיר מקודשת לשלוש דתות, זו שטות שכבר התחילה במדינה לפני הרבה זמן.
זו לא כוונת ריבונו של עולם לגבי ירושלים. מי ששואל, צריך לומר לו שלא יבוא.
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
הרצל
מטמאים את י-ם בשטויות ומעבירים מסר סמוי שהעיר שייכת גם לנוצרים ולמוסלמים . זהו שקר גמור
20:38 07.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ביופיה של ירושליים בפסיבל האור. גם אתה מוזמן.
16:10 02.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמית
לרב אבינר יש ישיבה שהוא עומד בראשה ברובע המוסלמי. מרבית אברכי הישיבה גרים במתחמים יהודיים במזרח העיר. בוא לבקר ביום יום. לא כשהביקור שלך מחזק את הדעה המעוותת "העיר של כל...
לרב אבינר יש ישיבה שהוא עומד בראשה ברובע המוסלמי. מרבית אברכי הישיבה גרים במתחמים יהודיים במזרח העיר. בוא לבקר ביום יום. לא כשהביקור שלך מחזק את הדעה המעוותת "העיר של כל הדתות".
המשך 02:22 01.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גדי
היה פשוט מקסים, מומלץ בחום, וגם חשוב, להראות נוכחות במזרח העיר שבד"כ שוממה מיהודים בשעות הערב והלילה. רוב המטיילים היו דתיים וחרדים. אני מבין שכנראה יש גם כנסיות מעוטרות, אפילו לא שמתי...
היה פשוט מקסים, מומלץ בחום, וגם חשוב, להראות נוכחות במזרח העיר שבד"כ שוממה מיהודים בשעות הערב והלילה. רוב המטיילים היו דתיים וחרדים. אני מבין שכנראה יש גם כנסיות מעוטרות, אפילו לא שמתי לב לכך. זה ממש לא העניין, חבל לפסול סתם.
המשך 18:56 30.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
16:00 30.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב קובל ואוסר את הפסטיבל ואתם שמים תמונה מהדבר הזה?
15:56 30.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר