תופעה: אולפנות ומדרשות מעדיפות מדריכים - סרוגים

תופעה: אולפנות ומדרשות מעדיפות מדריכים

תופעה חדשה במגזר מגלה כי ראשי אולפנות ומדרשות מעדיפים להזמין לסמינריונים וימי עיון מדריכים במקום מדריכות. "כאשר מעבירי הסמינריונים הינם בנים, רמת ההקשבה והקבלה אצל הבנות עולה"

תופעה: אולפנות ומדרשות מעדיפות מדריכים
  למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

בשנה האחרונה, בעיקר לאחר התפוצצותן של פרשת הרב מהצפון ופרשת מנכ"ל המדרשה, צפו ועלו קולות רבים במגזר שקראו להכשיר בנות להדרכה ולייעוץ וכך תהיה לנשים אלטרנטיבה. במקום שהן תתייעצנה עם רבנים הן תתייעצנה עם נשים, ובמקום שאת ימי העיון והסדנאות  של האולפנא והמדרשות יעבירו מדריכים את מקומם תתפוסנה מדריכות. אלא שלאחרונה נראה כי תופעה חדשה משתרשת במגזר והיא שאולפנות ומדרשות מעדיפות שסמינריונים וימי עיון יועברו ע"י בנים מדריכים ולא ע"י בנות מדריכות.

מי ששם לתופעה המפתיעה הזו היא מדרשת 'קדם' המורכבת מבוגרי תנועת הנוער 'עזרא'. הקבוצה נפגשת אחת לשלושה שבועות ליום של השתלמות והתמקצעות בתחומי ההדרכה, במטרה להכשיר קבוצה זו להעברת סמינריונים וימי עיון למוסדות בכל רחבי הארץ.

מנהל מרכז קדם, דביר חודפי מספר כי "אנו פונים למוסדות חינוך ומציעים את בוגרי ובוגרות התנועה הפועלים במדרשה במטרה להעביר תכנים ברמה גבוהה לתלמידים, אך לצערנו באופן שיטתי ישנה בקשה לקבל מדריך ולא מדריכה".

לדברי חודפי: "ההסברים לכך רחבים ונפרשים על פני קשת של סיבות, החל מגיוון המפגש של התלמידות עם דמויות נוספות מעבר למחנכות אותן פוגשות התלמידות יום יום, וניסיון של האולפנות להפגישן גם עם גברים כדמויות תורניות".

בנוסף, מסבירים מוסדות הלימוד כי לבוגרי ישיבות יש לעתים ידע תורני שאיננו בנמצא אצל מי שאיננו בעל עבר ישיבתי. סיבה נוספת הנשמעת לעתים בניסוחים שונים נוגעת לכך שכאשר מעבירי הסמינריונים הינם בנים, רמת ההקשבה והקבלה אצל הבנות עולה. ועל מנת לחנך ולהעביר תכנים חשוב להשתמש בכריזמה וביכולת המתודית שנמצאת אצל מדריכי הסמינריונים דווקא.

מזכ"ל תנועת הנוער עזרא, שאול דה מלאך, טוען כי התנועה עושה הכל כדי להביא לשינוי במגמה: "במפגשים שונים ובשיחות עם האולפנות עושה מדרשת 'קדם' ככל יכולתה על מנת לשנות מגמה זו. מעבר לבעייתיות שהדבר יוצר אצל מדריכות הרוצות להעביר הדבר נובע מתפיסה רעיונית ערכית רחבה. על פי תפיסתנו החינוכית, בכל סמינר עובר מסר רעיוני בעל חשיבות רבה, אך לא פחות חשוב מכך, ישנו מסר שעובר בין השורות".

"מסיבה זו, סמינריון טוב ככל שיהיה, על עבודת ה', כאשר הוא מועבר על ידי מדריך ולא על ידי מדריכה בעצם אומר לתלמידה כי עבודת ה' איננה רלוונטית בעבורה. אנו חושבים שהעמדת מודל נשי של מנהיגות, חינוך והובלה הינו ערך חינוכי ראשון במעלה. דבר נוסף שחשוב שגורם לנו לנסות ולשכנע מוסדות חינוך בהבאת מדריכות ולא מדריכים נוגע לשיטת העבודה שלנו".

חודפי מסכם: "אני מאמין כי התכנים צריכים לעבור דרך חוויה וחיבור פנימי ולא רק דרך שיחה טובה או הרצאה סוחפת ככל שתהיה. שימוש בכלים של עיבוד והסתכלות פנימית דורשים חשיפה ואינטימיות שלפי הבנתי מדריכה יכולה לעשות באופן טוב מקצועי ורגיש הרבה יותר ממדריך, ודרך קירבה והכלה שכל כך חשובים לשיחות בנושאים אלו. זה נוגע כמובן לעבודת ה', אבל גם לעיצוב הזהות ואפילו בצורה בה נדבר בסמינריון על תרבות".

דה מלאך: "ייתכן ופעם רמת ההדרכה והידע של מדריכים עלתה על זו של מדריכות, אני יכול לומר בוודאות כי המדריכות שנמצאות במדרשת קדם הינן בשורה הראשונה של המחנכים, הן בידע התורני שלהן, אך לא פחות חשוב מכך בכלים שאותם אנו מפתחים במדרשה – הקשבה עיבוד וחוויה שיתכן ומורכב ומסובך יותר להשתמש בהם, אך מאפשרים לדברים להיקלט ולנבוע מבפנים. ברוך ה' וזכינו והיום יש מספיק מחנכות ומדריכות מוכשרות וזה לא רק ערך חינוכי, זה פשוט עובד טוב יותר".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
בלי קשר לתוכן הכתבה עצמה
יהודי פשוט | 26-05-2016 19:51
ההצעה שעולה בתחילתה פשוט לא מובנת. מה זאת אומרת במקום שתתיעצנה עם רבנים, תתעיצנה נשים שהוכשרו להדרכה ויעוץ?! מה הקשר ביו 2 הדברים? זה כמו להבדיל ללכת להתעייץ עם פסיכולוג במקום עם רופא, מדובר בשני תחומים שונים. כוחם של רבנים אינו בכך שהם עברו הכשרה ביעוץ, כי רובם לא עברו כזו. כוחם הוא בכך שהם ספר תורה מהלך, ומי שחושב שהכשרה בייעוץ מחליפה את זה לא הבין מה היא התורה (רמז - היא לא שיטת יעוץ). מי שרוצה יעוץ שילך ליועץ או יועצת. מי שרוצה להדבק בתלמידי חכמים שילך לרב.
2
לפי החיד"א אין בעיה לאישה להיות רב פוסק
צחי | 26-05-2016 22:48
3
לצחי(2). החיד"א אמר שיכולות "להורות הלכה" ולא...
יחזקאל | 28-05-2016 21:03
"לפסוק הלכה" שאלו שני דברים שונים.