הרב חיים נבון, רב קהילת 'השמשוני' במודיעין לשעבר, מתייחס לטענותיו של הרב שמואל טל, ראש ישיבת 'תורת החיים', ומכנה אותן "אנטי ציוניות".
בראש דבריו כתב הרב נבון: "תמצית טענותיו האנטי-ציוניות של הרב שמואל טל, ראש ישיבת תורת החיים, אם הבינותיו כהלכה: מדינת ישראל מציבה ריבון חלופי לקב"ה, ולפיכך היא מעין עבודה זרה. כל הרעות שיש במדינת ישראל ביחסה לדת נובעות מהנקודה השורשית הזו".
לאחר שפרס את עיקר טענותיו של הרב טל עבר הרב נבון להגיב לגופם של דברים. לדבריו: "זו טענה לא חדשה, שהעלה אותה זה מכבר, בפירוט ובעומק, הרב דר' יצחק ברויאר. הטענה הזו גוועה, ואינה נוכחת בשיח הציבורי, כי היא מופשטת מדי ועקרונית מדי, רחוקה מדי מהחיים הממשיים במדינה".
הרב נבון מתעמת עם הטענה של הרב טל ומנסה להביא למולה תשובות: "ברמה העקרונית, יש שתי תשובות אפשריות לטענה הזו. האחת היא תשובתם של תלמידי הרב קוק, שהמדינה באופן צפון וסמוי מבטאת את מלכות שמיים. ריבונות המדינה כומסת בתוכה באופן נסתר את ריבונות האלוקים. השנייה היא שאנחנו כיהודים לא מסתכלים רק על הצהרות ריבונות, אלא על מעשים. בפועל, מדינת ישראל אינה מתנגשת עם נאמנותם של יהודים לאלוקיהם. ייתכן שחוקיה ושופטיה רואים את החוק הישראלי כריבון-על, אך הם נזהרים מלהעמיד במבחן את אלו שרואים באלוקים ריבון-על, את אלו שנאמנותם למדינה נובעת מנאמנותם לאלוקיהם. מאז הקמת המדינה, לא נחקק חוק המחייב יהודים לאכול חזיר או אוסר עליהם להניח תפילין, ויש להניח שגם לא ייחקק".
הרב נבון ממשיך וכותב: "ומה כן? בפועל, במדינת ישראל הגיע עולם התורה לשיא פריחה חסר תקדים בתולדותינו. בעולם הישיבות המהולל של מזרח אירופה לפני השואה למדו כ-4,000 תלמידים (כך שמעתי מד"ר שלמה טיקוצ'ינסקי); היום יש בישראל יותר מ-120,000 תלמידי ישיבות גדולות וכוללים (לפי נתוני משרד החינוך). הרבה יותר יהודים פולנים שעלו לארץ נותרו דתיים, בהשוואה לאחיהם שהיגרו לארה"ב; הרבה יותר יהודים מרוקאים שעלו למדינת ישראל נותרו דתיים, בהשוואה לאחיהם שהיגרו לצרפת. מדינת ישראל היא המקום היחיד בעולם שבו מספר היהודים הולך וגדל. ליהודים בגלות יש היום 50% התבוללות, וגם לאלו שהתחתנו עם יהודים כמעט שאין ילדים. במדינת ישראל מדברים עברית, חוגגים ברשות הרבים את חגי ישראל, ובעיתוניה הראשיים מתווכחים בלהט על יהדותנו".
"בחסד ה', מדינת ישראל הושיעה את היהודים והיהדות. זו סיבה טובה למדי להיות ציוני", חתם הרב נבון.
מה דעתך בנושא?
20 תגובות
1 דיונים
דת"ל
במחילה, זה נשמע התחמקות לא מוצלחת. ברובד העקרוני הרי יש תשובה - כפי שהביא הרב בשם "תלמידי הרב קוק" (אם כי זה הרב קוק עצמו); אבל הרב נבון, כבוגר הגוש,...
במחילה, זה נשמע התחמקות לא מוצלחת. ברובד העקרוני הרי יש תשובה - כפי שהביא הרב בשם "תלמידי הרב קוק" (אם כי זה הרב קוק עצמו); אבל הרב נבון, כבוגר הגוש, לא רוצה להישאר בה, ולכן הוא אומר שהדברים לא נבחנים לפי העקרונות אלא לפי ה'תכלס' - הרובד הרדוד שלהם.
המשך 11:23 20.04.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
תחליט מי אתה
17:55 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
הדברים שם כ"כ אמיתיים... הרב טל לא אומר שאין דברים טובים שקרו ע"י המדינה ולא עוד אלא הוא מודה עליהם, אלא שהוא עושה את החלוקה מהתרבות החילונית מאוד של המדינה ומודה...
הדברים שם כ"כ אמיתיים... הרב טל לא אומר שאין דברים טובים שקרו ע"י המדינה ולא עוד אלא הוא מודה עליהם, אלא שהוא עושה את החלוקה מהתרבות החילונית מאוד של המדינה ומודה ביום ירושלים... מה כל הסיפור..? כולם מסכימים על החילוניות שהמדינה מכניסה לנו לעצמות... על הרוע כנגד אלה שקצת מאיימים על מקומה (ראה ערך "גבוענים").. כמו כן, ניתן לכאורה להרגיש בחוש את ההבדל של המקום שממנו כתב הרב טל לבין המקום שממנו כתב הרב נבון, הרב טל הביא לדיון. והרב נבון יותר סגר את הדיון מלפני שהיה לענ"ד..! באהבת ישראל ובציפייה לגאולה שלימה ברחמים!
המשך 15:50 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה יהושע זקן
גם הרב טל מודה שיש במדינה צדדים טובים והיא נדבך חשוב בתהליך הגאולה, אבל זה לא עושה אותה קדושה, שאני אכניס אותה עכשיו לבית הכנסת ואחנך על פיה את ילדי!!...
גם הרב טל מודה שיש במדינה צדדים טובים והיא נדבך חשוב בתהליך הגאולה, אבל זה לא עושה אותה קדושה, שאני אכניס אותה עכשיו לבית הכנסת ואחנך על פיה את ילדי!! לא הבנתי בכלל מה בא לדחות כאן הרב נבון. המחלוקת במקומה עומדת. אגב יש תגובה חדשה של הרב טל בערוץ 7 תחת הכותרת ה' הוא המלך...
המשך 13:26 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמי
במקום לדון לגופו של עניין, נותנים תווית. הטענה שהמדינה נושאת בחובה באופן סודי את מלכות ה', אינה מובנת כלל. כל עניינה של מלכות הוא שהיא נישאת בגאון! ואם כל פעם...
במקום לדון לגופו של עניין, נותנים תווית. הטענה שהמדינה נושאת בחובה באופן סודי את מלכות ה', אינה מובנת כלל. כל עניינה של מלכות הוא שהיא נישאת בגאון! ואם כל פעם שיש כאסח בין המלכויות, אתם ממלאים את הפה במים, ומחכים שהסערה תעבור, או מנסים לכופף את מלכות ה' הסודית בפני המלכות השלטת על מנת שלא תהיה התנגשות, זה אומר שמקבלים את המלכות השלטת. קודם ציוני, ואחרי זה דתי...
המשך 13:23 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עצבני
מפרצופו ניכר למבינים שאיננו בדרגות קדושה כלל. מי אתה שתדבר על הרב טל שהוא קודש קודשים בטלית תפילין ולימוד תורה עמוק כל היום? וכבר כתב רבינו הרב גינזבורג במאמרו...
מפרצופו ניכר למבינים שאיננו בדרגות קדושה כלל. מי אתה שתדבר על הרב טל שהוא קודש קודשים בטלית תפילין ולימוד תורה עמוק כל היום? וכבר כתב רבינו הרב גינזבורג במאמרו מה נעשה לאחותנו שבמקום א-ל ישראל אתם הציונים מאמינים ב'פיגורות אלוהיות' כמו מדינה ועם. אתם איבדתם את ההקשר. הלאומיות הפכה לאבן הראשה ומחקה את מוטיב הדת. לא הצלחתם לשלב אלא מחקתם קומה משמעותית. כמסגרת יש יתרונות למדינה כמו גם חסרונות. ברמה העקרונית הטיעונים מוכרחים להיות עקרוניים. לא יתכן לענות על שאלה עקרונית בנימוק מעשי. המדינה כמושג היא אכן במקום המושג הגלותי 'הקב"ה' אצל דור סרוג שלם. דע מאין באת מטיפה סרוגה. בושה אמכם חפרה יולדתכם.
המשך 13:12 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רועי
יש הרבה מה להעיר על דבריו של הרב נבון. אך הסתפק במרכזית שבהם. ההנחה של הרב נבון היא שציונות=מדינת ישראל וממנה נובעות כל מסקנותיו. זו תפיסה שהורגלנו לחשוב אותה והיא אחד...
יש הרבה מה להעיר על דבריו של הרב נבון. אך הסתפק במרכזית שבהם. ההנחה של הרב נבון היא שציונות=מדינת ישראל וממנה נובעות כל מסקנותיו. זו תפיסה שהורגלנו לחשוב אותה והיא אחד מתוצאותיו של הבלבול שהציבור נמצא בו ועל מתריע הרב טל. אבל מה לעשות שציונות במקורה היא הדרישה לציון עם כל מה שכרוך בזה (בניין הארץ, בית המקדש, בניית מלכות ה' בארץ, נבואה וכו'), ומי שמכיר את הרב טל באמת יודע עד כמה הוא ציוני במובן האמתי של המושג. היה אפשר להבין את זה גם דרך המאמר, אבל משום שהרב נבון תפוס בהבנה הנ"ל המסקנות שלו היו שגויות.
המשך 10:13 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תמר
שאל את עצמך אם חברי קהילתך ועוד רבים כמוכם בציבור הדתי לאומי חשים מחויבות להלכה ולתורה (הלכות צניעות, שמירת עיניים ועוד) באותה מידה שהם חשים מחויבות לחשוב שמדינת ישראל היא...
שאל את עצמך אם חברי קהילתך ועוד רבים כמוכם בציבור הדתי לאומי חשים מחויבות להלכה ולתורה (הלכות צניעות, שמירת עיניים ועוד) באותה מידה שהם חשים מחויבות לחשוב שמדינת ישראל היא "יסוד כיסא ה' בעולם". ועוד, האם את הלהט והאש בעיניים כשהם מדברים על המדינה והצבא יש להם כשהם מדברים על הקשר שלהם עם ה'. זה הבלבול, ועל זה נאמר "רבים חללים הפילה"... שנזכה כולנו לשוב אל ה' באהבה.
המשך 09:25 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צחי
אתה טועה בגדול
22:24 08.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
הוא טוען שאפשר שבמדינה יש הרבה חיוב, יותר מאשר במנדט, אבל אין הבדל עקרוני שנראה אותה כמלכות שמצמייצגת את עמ"י וממשת את ייעווד של עמ"י... התשובה השניה (שהרב נבון דוגל) מסכימה...
הוא טוען שאפשר שבמדינה יש הרבה חיוב, יותר מאשר במנדט, אבל אין הבדל עקרוני שנראה אותה כמלכות שמצמייצגת את עמ"י וממשת את ייעווד של עמ"י... התשובה השניה (שהרב נבון דוגל) מסכימה עם זה- אלא שיש להודות על כל הטוב... ההבדל זה שהוא רואה כייעוד של עמ"י לממש את מלכות ה'... ולכן חשוב לו לעשות הבחנה כזו... לכבוד הרב נבון זה כנראה לא כ"כ עקרוני לייעודו של עמ"י (תפיסה יותר 'דתית קלאסית') ולכן הכל סבבה
המשך 22:08 08.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר