מאמר חדש של הרב אברהם סתיו קובע כי "על פי ההלכה – מותר להתקלח בחג הקרוב לקראת שבת גם במים חמים"
במאמר שיתפרסם בשנתון תחומין ל"ו היוצא לאור על ידי מכון צומת מבהיר הרב אברהם סתיו (בנו של הרב דוד סתיו) כי למרות שביום טוב רגיל לפי מנהגי האשכנזים יש להחמיר ולא להתרחץ במים חמים (אלא רק בפושרים, או לרחוץ רק חלק מהאיברים בלבד, בחג הסמוך לשבת, כמו שביעי של פסח הקרוב, הרחיצה בו היא צורך "שווה לכל נפש", ועל כן מותר גם להם להתרחץ במים חמים.
במאמר מובא גם היתר מפוסקי דורנו להפעיל מערב חג את הדוד החשמלי בעזרת שעון שבת, כדי שיחמם את המים עבור הרחיצה. בגמרא הותר לחמם מים לצורך רחיצת פניו ידיו ורגליו, אך לא לצורך רחיצת הגוף כולו, וכך פסקו כל הראשונים. כמו כן, אסור להשתמש בדיעבד במים שחוממו בחג. הפוסקים נחלקו בטעם האיסור על חימום לצורך רחיצת הגוף: יש שכתבו שרחיצה זו אינה "דבר השוה לכל נפש" ולכן החימום אסור מן התורה, ויש שכתבו שהאיסור הוא מדרבנן "משום גזירת מרחץ".
בסיכום דבריו מחלק הרב סתיו בין שני סוגי רחיצה:
רחיצה שנחשבת בעיני רוב הציבור כצורך סביר, כגון בשני ימים טובים רצופים (או יו"ט ושבת) שחלו במזג אוויר חם, או לאחר פעילות גופנית. רחיצה כזו מותרת ללא חשש במים שחוממו מאתמול, ואף במים חדשים שנכנסו לדוד אפשר להקל. במקום צער ממשי אפשר אף לחמם מים במיוחד עבור הרחיצה.
רחיצה שאיננה נחשבת כצורך בעיני רוב הציבור, כגון רחיצה בבקר יום טוב לאדם שכבר רחץ בערב החג (כשמזג האוויר אינו חם בצורה קיצונית). ברחיצה כזו ראוי לאשכנזים להחמיר כדעת הרמ"א ולרחוץ בפושרים בלבד (או אבר-אבר בחמין), ואילו ספרדים יכולים להקל כדעת השו"ע ולרחוץ בחמין. אמנם כל זה דווקא במים שהיו בדוד מאתמול, אך אם נעשה שימוש אינטנסיבי בדוד ונראה שנכנסו מים חדשים לרובו, ואחר כך חוממו בעזרת שעון שבת, ראוי להחמיר ולא להשתמש בהם לרחיצה
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
0 דיונים
מזדהה עם 6
אגב, באיזה ישוב?
09:40 02.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
רב בעל ידע נרחב בהרבה מרוב הרבנים החרדים, להבדיל מהם אין לו לשון הרע, והוא באמת מבין מה קורה בימינו ולא מחפש פוליטיקה כמו שרבנים חרדים מחפשים.
23:00 30.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל
בתקוה שלא תהססו להעלות תךגובתי זו, שנכתבת בצער עמוק.
17:23 28.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נא להתעורר .שפע כמו היום של ימות המשיח לא היה אף פעם אפילו כשהחיטה היתה בגודל כליה .
12:53 28.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דן
יש לך איזה קטע לתקוף אנשים בלי סיבה? הפסק ידוע לך- תעבור הלאה... כנראה שיש אנשים שזה חידש להם.. ולידיעתך הרב אברהם הוא רב רציני וראוי ואני מאחל לך ולכולנו...
יש לך איזה קטע לתקוף אנשים בלי סיבה? הפסק ידוע לך- תעבור הלאה... כנראה שיש אנשים שזה חידש להם.. ולידיעתך הרב אברהם הוא רב רציני וראוי ואני מאחל לך ולכולנו שנזכה לפרסם כמוהו מאמרים רבים ב'תחומין' ודומיו. כנראה השם 'סתיו' הפריע לך אז היית חייב לכתוב משהו עוקצני, ללא כל בסיס או אמירה
המשך 11:15 28.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלעד
1. מדובר במאמר שהכותב כתב לתחומין, ובשביל זה לא צריך להיות רב קהילה או משהו כזה. 2. אם על החתום היה רב בשם אחר גם היית מזדרז להגיב כך, או שמא...
1. מדובר במאמר שהכותב כתב לתחומין, ובשביל זה לא צריך להיות רב קהילה או משהו כזה. 2. אם על החתום היה רב בשם אחר גם היית מזדרז להגיב כך, או שמא המילה "סתיו" היא זו שמעלה לך את הסעיף?
המשך 11:02 28.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
10:29 28.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הוא לא בר סמכא לפסוק כלום, לא רב קהילה ולא ראש ישיבה, חוקר צעיר מקסימום. הערה שניה ה"פסק" הזה ידוע שנים, וחוץ מלהשיק פסקי הלכה כמו בית הלל, בדרמה מגוחכת, לא...
הוא לא בר סמכא לפסוק כלום, לא רב קהילה ולא ראש ישיבה, חוקר צעיר מקסימום. הערה שניה ה"פסק" הזה ידוע שנים, וחוץ מלהשיק פסקי הלכה כמו בית הלל, בדרמה מגוחכת, לא שינה כלום. חבל שיש לזה במה, מה זה מעיד על הקוראים?
המשך 09:43 28.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר