ועדת הכנסת אישרה את חוק "אורן חזן" לסילוק סגן יו"ר כנסת

ועדת הכנסת אישרה את חוק "אורן חזן" לסילוק סגן יו"ר כנסת

ועדת הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את חוק 'אורן חזן' שיקל על הדחת סגן יו"ר כנסת מכהן בשל התנהגות שאינה הולמת. הסתייגותו של יואל חסון התקבלה והחוק יחול כבר מהכנסת הנוכחית

אושר חוק "אורן חזן" לסילוק סגן יו"ר כנסת
  מרים אלסטר/פלאש90)

ועדת הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה תיקון לחוק יסוד הכנסת שיקל על העברה מכהונה של סגן ליו"ר הכנסת במה שכבר מקבל את הכינוי 'חוק אורן חזן'.

החוק כיום קובע כי לשם העברת יו"ר או סגן יו"ר הכנסת מתפקידו, שלא מחמת עבירה, אלא מחמת התנהגות שאינה הולמת את מעמדו, צריכים להתקיים מספר הליכים: החלטה של ועדת האתיקה כי האיש נהג באופן שאינו הולם את מעמדו, קובלנה לוועדת הכנסת שתוגש על ידי לפחות 61 ח"כים, החלטה של ועדת הכנסת ברוב של שלושה רבעים מחבריה והחלטה של מליאת הכנסת ברוב של 90 ח"כים לפחות.

הצעת יו"ר ועדת הכנסת ח"כ ביטן היא להשאיר צורך ברוב של 90 ח"כים להעברת יו"ר הכנסת, אבל להסתפק ברוב של 70 ח"כים על מנת שאפשר יהיה להעביר סגן יו"ר מתפקידו. כן מציע יו"ר הוועדה לאפשר לסיעה להחליט על סיום כהונתו של סגן יו"ר מטעמה, וכהונתו תסתיים עם מסירת הודעה על כך ליו"ר הכנסת. על פי הצעת ביטן התיקון לחוק לא אמור לחול על סגנים קיימים. "הכנסת צריכה להגן על עצמה", מסביר יו"ר הוועדה ח"כ ביטן, "יש סיטואציות שהסיעה צריכה להגן על עצמה ציבורית".

ביטן מתכוון להתנהלותו של ח"כ אורן חזן שמונה לסגן יו"ר הכנסת, אך מושעה מניהול ישיבות המליאה על ידי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מאז פרסום תחקיר ערוץ 2 על מעשיו בבורגוס-בולגריה לפני היבחרו לכנסת. בנוסף הושעה חזן למשך חודש ממליאת הכנסת ומדיוני הועדות בגין תלונה שהוגשה נגדו לועדת האתיקה של הכנסת.

יצוין שהשעיה מחמת עבירה מאפשרת השעיית יו"ר או סגנו ברוב של 61 ח"כים, אם היועץ המשפטי הגיש כתב אישום. על פי הצעת התיקון, יו"ר כנסת יושעה במקרה כזה ברוב של 61 ח"כים וסגן יו"ר ברוב רגיל.

בדיון בועדה אמר סגן יו"ר הכנסת, ח"כ בצלאל סמוטריץ: "יש ערך גדול בשמירה על עצמאות הסגנים. כשאני עולה לדוכן אני ממש לא איש הבית היהודי. אני מנהל את הישיבה הכי ממלכתי. צריך להיזהר מלהפוך אותנו למריונטה ונהיה חייבים לח"כים מהסיעה שלנו. הכנסת היא מקום מאד פוליטי ויש אי של שפיות וזו ישיבת הנשיאות (יו"ר הכנסת וסגניו ר.ק). יהיה רע מאד לכנסת אם אלחם שם על הצעות לסדר של הסיעה שלי, כי אם לא אז יחליפו אותי".

יו"ר הוועדה ח"כ ביטן: "אל תעשה כאילו אתם גוף ניטרלי. אתם גוף פוליטי לכל דבר. אתם טועים בגדול. מינוי הסגן הוא סיעתי מוחלט. עם מינויו הוא נהייה פתאום ניטרלי? ברגע שהוא מונה סיעתית, אפשר גם להיפרד ממנו סיעתית. אחרת יוצא שמרצ קובעת מי יהיה סגן מטעם הליכוד".

סגן יו"ר הכנסת ח"כ יואל חסון התנגד לכך שהצעת התיקון לא תחול על סגנים מכהנים: "לגבי החלת החוק, כל המשחקים של חוקים שחלים מהכנסת הבאה זו בדיחה. אם זה נכון, זה נכון לעכשיו. אל תגנו עלי".

הוועדה אישרה את נוסח התיקון לאחר שהוסיפה גם החלטה של ועדת האתיקה שתחליט על התנהגות שאינה הולמת. כן הושארה בנוסח האפשרות שסיעה תחליט להדיח סגן יו"ר מטעמה. אין הגבלת תחולה לכנסת הבאה והחוק ייכנס לתוקף עם פרסומו.

בסוף הדיון אמר ח"כ יואל חסון: "יש מדף בכנסת, עליו מונחים תקנון הכנסת וחוק יסוד הכנסת. המדף הזה רועד מאז נכנס יו"ר ועדת הכנסת דוד ביטן לתפקידו".

בתגובה להצעת החוק אמר אורן חזן :"בשעה שאין ביטחון לתושבי מדינת ישראל ואזרחיות ואזרחים נרצחים ודמם נשפך כמים. העיסוק בהצעות חוק שכל מטרתן היא למען פופוליזם זול ופרסום עצמי מבייש את העוסקים בו ובפסטיבל הזה אני לא אקח חלק".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו