אחת הבעיות המלוות אותנו במאבק שלנו להיאחזות שלנו באדמות ארץ ישראל היא יחסנו לאוכלוסייה הערבית. ואכן ישנם בתוכנו אנשים קצרי רוח המבקשים לעשות קיצורי דרך בפתרון בעיית האיבה הערבית, ומשתמשים ללא ביסוס בשמו ובמשנתו של הראי"ה כאילו עמדתו הנחרצת על זכות ישראל על ארצו ויעודי התחייה היהודית בה, יש בהם להפקיע כל זכות משאינם בני ברית, ולשחרר אותנו מכל מגבלה בבואנו לממש את זכותנו על ארץ ישראל – אך מהי באמת עמדתו להתייחסות שלנו לנכרים החיים אתנו?
בתקופות שונות בחייו התייחס הראי"ה ליחסנו אל הנוכרי, האחת בגלות ליטא בספרו "עין איה", השנייה בארץ ישראל בתקופה העותומנית ואח"כ כך גם בתקופת המנדט הבריטי: כבר בשבתו בגולה הוא מסביר את הפסוק "גר ותושב וחי עמך" (עין איה" ביכורים פ"ג מ"ג) והוא שואל מה בא ללמדנו צמד המילים "גר" "תושב" שהתורה קוראת בהם לבני הניכר הגרים אתנו בארצנו. והוא מסביר שההקפדה היחידה שלנו על הנוכרי היא הסרתו מדרך רעה ומזיקה ולהיותו איש ישר כחובת בני נח –מלבד זאת יש לנוכרי הזה אומה וארץ אבות אשר יש לו עליהם געגועים וחיבה, ובגלל זה הוא "גר" בארצנו, על אף זאת עליך להכירו גם בתור "תושב" לעניין "קירוב הדעת וחופש וזכויות הראויות לאדם", ובהיותו תושב אל ייקחך לבך להכחיד ממנו את רגשותיו הטבעיות לעמו ולארצו עד שיהיה רק תושב, כי אם "גר ותושב וחי עמך".
כמו כן באותה תקופה הוא כותב (שם ברכות ח ב) על האחריות של כלל הציבור בחובת הזהירות להתנהגות שלנו עם הנוכרים. הדברים נכתבו על המסופר בגמרא שרב פפא בא לגבות חוב מנכרית, נטלה הנכרית את בנה המת והניחתו במיטתה ואמרה לרב פפא: שב עד שאביא לך מעותיך. אמר לה: איני יושב עד שתגביהי את המטה, הגביהה את המיטה ומצאו שם תינוק מת. מכאן אמרו חכמים: אסור ליישב על מיטת נכרית. ומסביר שם הראי"ה שאילו הייתה מצליחה העלילה לא היה הקצף על רב פפא לבדו אלא נמשכת על הציבור היהודי כולו. על כן קבעו חכמים את המקרה של רב פפא זיכרון לדורות למען ידע כל איש מישראל לשום על לבו כמה גדולה היא החובה על כל אחד ואחד שלא לגרום בהתנהגותו נזק אל הכלל. ומפני שנאת בני ניכר ועלילותיהם עליו להרחיק עצמו גם מן הדומה לכיעור ביחסיו עם הגויים, ועלינו לדון בקל וחומר שלא יעלה על הלב לעשות עוול ממש לאינם בני ברית, כי לבד האיסור שיש בזה, הוא חובל בזה את נפש הכלל שנאשמים באשמת היחיד.
בשבתו ביפו (בתקופת שלטון התורכי – תרע"ב) הוא מגיב לסיפור שנכתב בעתון "העברי" על שומרים בגליל האורבים לערבים הבאים לעקור עצי פרדס וכשמתגלים הערבים קורא יהודה נוטר הפרדס לאחיו השומרים: "בשם עמנו, ובשם ארצנו, על האויב! . . . זכרו את עינוי היהודים מן החורבן עד היום, קרא אחד הגלילים. הכו, הכו אחים אל תחמלו – קרא עוד פעם יהודה". על התיאור הזה מגיב הראי"ה במכתב לרב מאיר בר אילן עורך העברי: "ריחמאי, חוב קדוש אני מוצא להעיר לב כבודו על הסגנון של הציור שמתואר שם המצב הנפשי של האיבה לערבים, והתעוררות השומרים העברים בדברים המלאים רוח רבולוציוני מה שהוא לא לפי שאיפתנו ואינו נאות למצב כלל. וכאן מסביר הראי"ה את דבריו: "הקריאות 'על האויב' כשהן באות באורגן עברי לעומת הערבים אין קץ כמה ארס יכולות הן לחולל, וכמה חומר נכון הוא ביד שונאינו הרבים הסוקרים כל הגה היוצא ממנו, לחטט על ידו למען מצא עלילות פוליטיות על כלל ישראל. . . וחוץ מהאויבים החיצוניים יש לנו בעוונותינו הרבים מחנה שלם של שונאים פנימיים היודעים לעשות מדברים כאלה מטעמים להשטין ? . . אל תיתן מקום בעיתונך הנעלה לדברים כמו אלה שתועלתם היא אפס ונזקם גדול לאין חקר".
נכון שהדברים נכתבו תחת שלטון התורכים שכל חשד במהפכנות היה בו לא רק גירוש מהארץ אלא סכנת נפשות ממש. ואעפ"כ יש באגרת הזו (אגרות הראי"ה שצ"ח עיין שם האיגרת במלואה) כמה מרכיבים קבועים: א. הסתייגות מצד השקפת היהדות למצב נפשי של איבה לערבים. ב. אסור להתנהג ואפילו להתבטא בצורה בלתי אחראית תוך התעלמות מהשלכות שליליות של אומות העולם. ג. יש לקחת בחשבון את הסכנה מהאויבים הפנימיים המשרתים את אויבי ישראל (שהיו כבר אז) ד. יש להימנע מדברים שתועלתם אפס ונזקם גדול. יחד עם זאת היה הראי"ה ער למצב הביטחוני ולתגובה עליו. ובאגרת לוועד העיר יפו (ר"ח אדר ב תרעג) כותב: "כעת בא אלי אדם בר סמכא והגיד לי בברור שנודע לו שהערבים מתכוננים פה לעשות פרעות ביהודים – אדרוש לקרוא מיד אסיפת הוועד שלא לאחר אפילו שעה אחת, וגם אני בלי נדר אבוא לאסיפה, להתייעץ אם צריכים לעשות איזה דבר, ומה לעשות שם"
מבלי להיכנס לשאלה האם ההסתה והעוינות הערבית גברו מאז פטירתו של הראי"ה והקמתה של מדינת ישראל, ואם הנחותיו עדיין תואמות את מציאות ימינו, אין בכל כתביו דברים הפוכים או אחרים ממה שהבאנו, ואנו יכולים ללמוד עקרונות מדבריו איך להתייחס לזרים החיים בקרבנו. ואחד מהם הוא שכל מעשה או דעה המתנכלת ללא הבחנה לאוכלוסייה הערבית, לא רק שאין לה כל מקור במשנת הראי"ה אלא שהיא היפך דעתו. ובמיוחד כיום שזכינו להקמתה של מדינת ישראל בוודאי שהטיפול בסכסוך הערבי ישראל אינו בידיהם של יחידים אלא מסור כולו לשיקול דעתה של הממלכה וצבאה שהם נציגי הציבור, ולכן יחידים המתנהגים אחרת על דעת עצמם הם מביאים במעשיהם נזק אל הכלל. על כן "יש להימנע מדברים שתועלתם אפס ונזקם גדול".
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
0 דיונים
יוסף
למגיב 5: אכן, ניתן להפיל על הראי"ה זצ"ל את כל הדעות שלו. למגיב 1: לאיזה בריונים אתה מתכוון? לאבי, מגיב 14: הרבנים יודעים יותר טוב ממך את האמת, מוטב שתבלום...
למגיב 5: אכן, ניתן להפיל על הראי"ה זצ"ל את כל הדעות שלו. למגיב 1: לאיזה בריונים אתה מתכוון? לאבי, מגיב 14: הרבנים יודעים יותר טוב ממך את האמת, מוטב שתבלום את פיך. למגיב 8- למי כן יש דין גר תושב? למגיב 2- ודאי שהראי"ה זצ"ל היה מוחה נגד עינוי יהודים אך גם לא היה מסכים לתג מחיר. לאליהו, מגיב 10- התגובה מכוונת בעיקר אליך. לא הגעת למדרגת קטון תלמידי הראי"ה זצ"ל וכבר אתה מעיז לפצות פה כלפיו. מי לנו גדול כהראי"ה זצ"ל? קצת דרך ארץ! ואם אתה לא יודע, התורה עוברת מדור לדור דרך תלמידי החכמים שבו, כפי שאפשר לראות במסכת אבות במשנה הראשונה. איפה תוכל למצוא בעצמך ,ב"תורה שלפניו" התייחסות לסוגיות דורנו? אתה צריך ללמוד הרבה מאד ענווה. הוא גדול הרבנים שיצר את תפיסת הגאולה מתוך התורה ואצלו יש התייחסות גדולה לסוגיות ימינו, וכיוון שכך מרבים להשתמש בספריו ופסיקותיו לצורך פסיקה בסוגיות אלו. ולתזכורת- כולנו עפר תחת רגלי הרב פילבר. (לא, אני לא מרכזניק. אני הרהמורניק אבל מכבד כל תלמיד חכם גם אם דעת רבותי שונה מדעתו, קל וחומר אם דעתי שונה מדעתו)
המשך 16:33 29.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
התרגלו הרבנים "לתקן" את התורה בגלל הצנזורה של הנוצרות, ובסופו של דבר האמינו בתיקונים כתורה מסיני.
14:43 25.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חבר
דיברתי עם המחבר והוא אמר לי שהכותרת אינה שלו - אגב אין בכל המאמר הביטוי "תג מחיר". אגב המאמר הזה מופיע בספרו "אילת השחר" שנכתב לפני למעלה מעשר שנים. והוא...
דיברתי עם המחבר והוא אמר לי שהכותרת אינה שלו - אגב אין בכל המאמר הביטוי "תג מחיר". אגב המאמר הזה מופיע בספרו "אילת השחר" שנכתב לפני למעלה מעשר שנים. והוא אקטואלי לצערנו גם היום - בכל אופן מגיע יישר כח לרב פילבר על האומץ להביא את הדברים
המשך 16:08 23.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמיד
של יחידים. אח"כ הוברר שזה היה בכלל פעולה צבאית, אבל התשובה נכתבה ביחס לפעולת יחיד.
13:05 23.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלימלך
הנביא אומר: "ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה" - אולי כדאי להשקיע את כל האנרגיה בפעולות חיוביות שיבנו את החברה מאשר ללכלך קירות - או לפקפק בצדקתו של הראי"ה. התגובות כל...
הנביא אומר: "ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה" - אולי כדאי להשקיע את כל האנרגיה בפעולות חיוביות שיבנו את החברה מאשר ללכלך קירות - או לפקפק בצדקתו של הראי"ה. התגובות כל אחת מהם הזויה מחברתה
המשך 08:55 23.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
יש לנו תורה עוד לפניו. אני נגד תג מחיר, אבל מרכזניקים, נמאסתם, הרב קוק לא חי היום - אלא לפני שבעים שנה. יש לנו תורה קצת יותר ארוכת טווח מזה.
17:36 22.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צדקיהו
אם הנערים לא עשו את המיוחס להם הרי המאמר לא נכתב עליהם ואם חלילה הם גרמו לפשע הרי הם לא "צדיקים" ובדיוק עליהם כתב הראי"ה את דבריו וחייבים להוקיע אותם...
אם הנערים לא עשו את המיוחס להם הרי המאמר לא נכתב עליהם ואם חלילה הם גרמו לפשע הרי הם לא "צדיקים" ובדיוק עליהם כתב הראי"ה את דבריו וחייבים להוקיע אותם - אם מענים אותם לא שייך לענין ופשע אחד לא מצדיק פשע אחר
המשך 08:34 22.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ט
יש חיוב על עם ישראל לגרש מי שאינו גר תושב. "והורשתם את הארץ" עיין אור החיים שם , שזו חובה לגרש את כל העמים , ולא נאמר על 7 אומות...
יש חיוב על עם ישראל לגרש מי שאינו גר תושב. "והורשתם את הארץ" עיין אור החיים שם , שזו חובה לגרש את כל העמים , ולא נאמר על 7 אומות ששם כתוב" לא תחיה כל נשמה". לא פוסקים הלכה מפסקאות של הרב קוק אלא ע"פ דברי הראשונים להלכה. יום טוב
המשך 01:08 22.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמי
דמם של הנערים, על פי מקורות מהרב קוק. זה דיון חשוב מה דעתו של הרב קוק, אבל כשמתעללים בנערים צריך לכתוב נגד ההתעללות. ולא מה דעתו של הרב קוק בעניין...
דמם של הנערים, על פי מקורות מהרב קוק. זה דיון חשוב מה דעתו של הרב קוק, אבל כשמתעללים בנערים צריך לכתוב נגד ההתעללות. ולא מה דעתו של הרב קוק בעניין גרפיטי על מכוניות
המשך 21:20 21.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תג מחיר
לנערים האומללים המעונים יש מספיק אויבים. לא צריך לשתף פעולה עם עינויים שמטרתם להוציא הודאות שוא. מאז שאבישי רביב שם את רבין במדי אס אס בהוראת השב"כ, לא ברור לי...
לנערים האומללים המעונים יש מספיק אויבים. לא צריך לשתף פעולה עם עינויים שמטרתם להוציא הודאות שוא. מאז שאבישי רביב שם את רבין במדי אס אס בהוראת השב"כ, לא ברור לי שתג מחיר זה לא עלילה נוספת. ואם זה קיים, זה נובע מתיסכול של תחושה שגם הרבנים מפקירים את הנוער הנרדף והאומלל הזה. ומי שמרגיש נרדף עלול לעשות שטויות.
המשך 17:07 21.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר