הפתרון: פטור מגיוס לכל מי שלומד - גם לחילונים - סרוגים

הפתרון: פטור מגיוס לכל מי שלומד – גם לחילונים

הרב אלי קפלן מציע חוק שוויון בנטל לכל המגזרים. דחיית שרות לכל מי שחשקה נפשו בתורה ומתמסר ללימוד בהיקף של 45 שעות בשבוע, גם אם הוא חילוני. כל השאר יחויבו בגיוס

author-image
הפתרון: פטור מגיוס לכל מי שלומד - גם לחילונים
  (צילום: אביר סולטן/פלאש90)

בשבוע שעבר פורסמו בכלי התקשורת דבריו של "קצין בכיר" המסכם את נתוני הגיוס לצה"ל בשנה האחרונה. אחד הנתונים היה ביחס למגזר החרדי. הקצין הבכיר אמר כי מתוך שנתון של כ-8,000 בחורים חרדים התגייסו השנה כ2,700 בחורים ובשנה הבאה הם צופים שיתגייסו כ-3,200 חרדים.

נתון זה נראה מפתיע במבט ראשון. נתונים אלו עומדים יפה ביחס למכסות הגיוס השנתיות למגזר החרדי,כפי שהוגדרו בחוק הגיוס.

אני מניח שכל מי שראה את הנתונים שאל את עצמו,האמנם בני ישיבה חרדים רבים כל כך מתגייסים? אם כן,איך זה שאנחנו לא רואים כמויות גדולות כל כך של אנשים בעלי מראה חרדי בצבא?

בשנה האחרונה התחלנו לשלב בני נוער בוגרי המגזר החרדי במכינת "איתן" הפועלת במסגרת הגרעין התורני במעלה אדומים. תוך כדי כך נחשפנו למספרים הגדולים של בני נוער בוגרי המגזר החרדי שאינם משתלבים בישיבות הגבוהות ואינם ממשיכים לנהל אורח חיים חרדי. כל מי ממכיר את מה שנעשה בנח"ל החרדי יודע גם הוא למה אני מתכוון. כל מי שמכיר בני נוער בוגרי החינוך החרדי שפרשו ממנו יודע למה אני מתכוון.

חוק הגיוס מגדיר חרדי את מי שלמד לפחות שנתיים במסגרת חינוך חרדית בין הגילאים 14-18. ולכן כל מי שפרש מעולם הישיבות נחשב בתוך המכסה של גיוס החרדים ויש כאלה אלפים.

זאת ועוד, כל מי שמכיר את עולם הישיבות יודע כי ישנם לא מעט בחורים הרשומים בישיבות אבל למעשה לא נמצאים בהן ומגיעים רק לביקורת, כי כידוע הביקורות בישיבות גדולות אינן אפקטיביות בעליל,כי הן לוקחות מספר שעות ומיד מזעיקים את כל הפרפרים… בחורים אלה עוסקים בעבודות דחק,ללא דיווח ומרגילים את עצמם לחיי בטלה.

אולם מעבר לנתונים,ולניתוחים הללו, אין ספק שכל צורת ההתייחסות למגזר החרדי בצורה של "מכסות גיוס" אינן ראויות ואינן משקפות את המציאות.

אני מציע הצעה פשוטה וישרה, ללא מכסות וללא אפליות. חוק שוויוני שייתן מענה נכון ואמיתי הרבה יותר.

מדינת ישראל תכיר בערך של לימוד התורה ותיתן דחיית שרות לכל מי שחשקה נפשו בתורה ומתמסר ללימוד בהיקף של 45 שעות בשבוע, כפי שנדרש כרגע מבחורי ישיבות "שתורתם אומנותם". לכל המגזרים. אולם יחד עם זאת תתקיים ביקורת אפקטיבית הרבה יותר בישיבות ועל ידי כך כל מי שאיננו לומד ברצינות ילך לצבא.

לחוק כזה אין מי שיוכל להתנגד, שהרי הוא שוויוני לחלוטין ואיננו מבדיל בין מגזר למגזר. מתוך היכרות עם השטח אני בטוח שכמות הבחורים, מן המגזר החרדי ובוגרי המגזר החרדי שישרתו בצבא תגדל ויחד עם זאת נקבל חוק שוויוני בו מדינת ישראל מכירה בערך של לימוד התורה בעם ישראל, ללא הבדל בין מגזרים. חוק כזה יהיה גם צודק יותר וגם פשוט יותר.

אינני תמים וברור לי שחברי הכנסת לא ילכו בשלב זה לכיוון שהצעתי, אבל אין לי ספק שבסופו של דבר זאת תהיה התוצאה המעשית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
כמו באמריקה:ישרתו רק הכושים.
צבא העם? | 23-11-2015 14:44
2
לא יועיל..לא פתרת כלום...
אבי | 23-11-2015 14:48
החילונים לא רואים ערך לצערנו בלימוד תורה,מבחינתם חוק שיוויוני זה לאפשר פטור לכל מי שרוצה ללמוד ולא רק ללימוד תורה (אקדמיה, רפואה וכו)
3
הגיע הזמן שכל יהודי חילוני ישא בחובת התורה המוטלת עליו
| 23-11-2015 15:06
חוק התורה כנגד חוק המדינה ברמה שווה. דעתי - אין סכוי.
4
ומה עם מי שמתמסר ללמודי רפואה?
| 23-11-2015 15:15
או ללמודי אלקטרוניקה? או לסתם למודים שבסופם יהיה אזרח מועיל לחברה ולא בטלן?
5
לא משלמים מיסים? הפתרון - פטור לכולם!
| 23-11-2015 15:19
נוסעים ללא רשיון נהיגה ? הפתרון - ביטול חובת רשיון הנהיגה
6
פשוט חוק הגיוס של בני ברק............
| 23-11-2015 15:55
פשוט שכל הפיגועים בגלל חוק הגיוס של בני ברק...................סןף כל סןף יש להעמיד דברים על דיוקם: יש כאן שתי דעות בלבד: יש הדעה של המשכילים הרשעים ואפיקורסים והם פלג הבני ברקי המתיצבים ברצון גמור, לגיוס השמד והניאוף, דהא רוצים לכפור בקב"ה ותורתו ר"ל. ויש יהודים קדושים וטהורים החרדים לדבר ד’ ולוחמים למען כבור השם יתברך, ולמען תורתינו הקדושה נגד השמד של הגיוס, כדי לקדש שם שמים ברבים, והם סוף סוף יצליחו בס"ד, ורק הם יזכו לקבל פני משיח, ולא כת הערב רב פלג הכופרים המחזקים החרדקי"ם שנחשלים בעברות חמורות מאוד כל יום ונופלים עוד ועוד. הפלג המחזקים החרדקי"ם, הכופרים, מהווה שפל חמור נוסף במעשיהם השפלים שכבר חצו מזמן את כל הגבולות וכל הקווים האדומים בפעולות שיטתיות להביא לחורבן עולם התורה, להמרדת בני הנוער, צעירים ומבוגרים בגדולי הדור, בפגיעה בכל הקדוש והיקר בדרך המסורה מדור דור. ברור כחמה, שגם הגאון מרן הצדיק הגאון ר' א"ל שליט"א קורע כל בגדיו היום על חוק גיוס שנתחדש ע"י החכי"ם החרדים, רק שמפאת החילוקי דעות בינו לבין הגרש"א שליט"א לא יכול לעשות זאת בפרהסיא.
7
אני מניח שלזה התכוון הכותב
ל-2 ו-4 | 23-11-2015 16:12
אך, נדרש גם אורך חופשות זהה.........
8
פטור גם לחילוניות שלומדות?
| 23-11-2015 18:29
משהו לא ברור לי אם מדובר על לימוד תורה למה שחילוניות וחילונים ירצו את זה בכלל?
9
?
| 23-11-2015 20:15
יש את הישיבה החילונית..ללמוד וללמד לא לשמור ולא לעשות... אל תעשו את התורה קרדום לחפור בה...
10
תורתם אומנותם??
| 23-11-2015 20:16
תורתו אומנותו הכוונה שהוא אומן בתורה וזה אפשר רק כשמקימים אותה...
11
מאבק הפלג הירושלמי בתיקון חוק הגיוס
| 29-11-2015 20:12
מאבק הפלג הירושלמי בתיקון חוק הגיוס שלושה ראשי ישיבות בארה"ב מפרסמים התנגדות לתיקון חוק הגיוס. החתומים על המכתב הם הגאון רבי אהרון שכטר ראש ישיבת רבינו חיים ברלין, הגאון רבי אליהו דוב וכטפוגל ראש ישיבת זכרון משה, והגאון רבי אריה מלכיאל קוטלר ראש ישיבת לייקווד. לפי הדיווח המכתב נחתם ביום חמישי בלילה והגר"א שכטר ביקש להדגיש את המילים "ולא להגרר אחר הרוחות החיצוניות הזרות" - באומרו כי "יש לדעת שהסכנה הגדולה אינה מתמצה רק בהיבטים המעשיים החמורים של החקיקה, אלא גם בשל האוירה המסוכנת שמבקשת לשנות את כל מהותו ורוחו של ציבור היראים ועולם התורה, בניגוד למה שהנחילונו גדולי הדורות". נוסח המכתב המלא: "בס"ד, יום חמישי לסדר וישלח י"ד כסלו ה'תשע"ו הננו בזה להצטרף כיהודה ועוד לקרא לדברי מרנן ורבנן די בארעא דישראל שליט"א, לעמוד כחומה בצורה על משמר הישיבות והכוללים במתכונתם ובטהרתם כאשר מורשה לנו מרבותינו זיע"א מדור דור מבלי שום שינוי או פשרה כל דהו בדברים הנוגעים לנשמת היהדות ולקיום עולם התורה. ואלו מהשלטון החילוני הפועלים לקביעת יעדי גיוס וכיו"ב המה בכלל שונאי ד', וכמו שכתב ב"שערי תשובה" (שער ג' אות ק"ס), וז"ל: "וענין שונאי השם וכו' נפשם רעה ובקרב לבם יקשה להם כאשר חבריהם עוסקים בתורה, וירע בעיניהם בהיות בני אדם עובדים את ד' ויראים מלפניו וכו', כל שכן אם הוציאו מחשבתם אל הפועל, שהם מניאים את לב בני אדם מעסק התורה ומן המצות, כי הם שונאי ד' וכו', ואין רצונם בקיום עבודתו, ולא יחפצו בהדרת קודש יראתו, ואשר ירבון מאד עבדיו ויראיו", עכ"ל. ואליכם בני הישיבות והכוללים היקרים הננו פונים בקריאה של חיבה להוסיף חיל בתורה ויראה, ולבל לסור מאהלי שם, וחלילה וחלילה לא להתפתות לפיתוייהם, ולא להגרר אחר הרוחות החיצוניות הזרות אשר לא ממקור טהור הנה, ואין צורך להאריך בגודל סכנת מסלולי הגיוס והשירות האזרחי, אשר כל באיה לא ישובון, וכבר הורה זקן רבינו הגדול בעל האבי עזרי זצוק"ל שדינו "יהרג ואל יעבור" כבשעת השמד, ואם על ערקתא דמסאני נפסק כך, על אחת כמה וכמה במסלולים אלו אשר יש בהם אביזרייהו דג' עבירות חמורות רח"ל. ובזכות עמידתנו האיתנה על משמר התורה בטהרתה, יגן השי"ת על עמו ארצו ונחלתו, וישיב ד' שבות יעקב, ומלאה הארץ דעה את ד' בב"א. אהרן משה שכטר, אלי' דוב וכטפוגל, ארי'ה מלכיא'ל קוטלר,
12
שלושה ראשי ישיבות
| 29-11-2015 21:24
מאבק הפלג הירושלמי בתיקון חוק הגיוס שלושה ראשי ישיבות בארה"ב מפרסמים התנגדות לתיקון חוק הגיוס. החתומים על המכתב הם הגאון רבי אהרון שכטר ראש ישיבת רבינו חיים ברלין, הגאון רבי אליהו דוב וכטפוגל ראש ישיבת זכרון משה, והגאון רבי אריה מלכיאל קוטלר ראש ישיבת לייקווד. לפי הדיווח המכתב נחתם ביום חמישי בלילה והגר"א שכטר ביקש להדגיש את המילים "ולא להגרר אחר הרוחות החיצוניות הזרות" - באומרו כי "יש לדעת שהסכנה הגדולה אינה מתמצה רק בהיבטים המעשיים החמורים של החקיקה, אלא גם בשל האוירה המסוכנת שמבקשת לשנות את כל מהותו ורוחו של ציבור היראים ועולם התורה, בניגוד למה שהנחילונו גדולי הדורות". הנה נוסח המכתב המלא: "בס"ד, יום חמישי לסדר וישלח י"ד כסלו ה'תשע"ו הננו בזה להצטרף כיהודה ועוד לקרא לדברי מרנן ורבנן די בארעא דישראל שליט"א, לעמוד כחומה בצורה על משמר הישיבות והכוללים במתכונתם ובטהרתם כאשר מורשה לנו מרבותינו זיע"א מדור דור מבלי שום שינוי או פשרה כל דהו בדברים הנוגעים לנשמת היהדות ולקיום עולם התורה. ואלו מהשלטון החילוני הפועלים לקביעת יעדי גיוס וכיו"ב המה בכלל שונאי ד', וכמו שכתב ב"שערי תשובה" (שער ג' אות ק"ס), וז"ל: "וענין שונאי השם וכו' נפשם רעה ובקרב לבם יקשה להם כאשר חבריהם עוסקים בתורה, וירע בעיניהם בהיות בני אדם עובדים את ד' ויראים מלפניו וכו', כל שכן אם הוציאו מחשבתם אל הפועל, שהם מניאים את לב בני אדם מעסק התורה ומן המצות, כי הם שונאי ד' וכו', ואין רצונם בקיום עבודתו, ולא יחפצו בהדרת קודש יראתו, ואשר ירבון מאד עבדיו ויראיו", עכ"ל. ואליכם בני הישיבות והכוללים היקרים הננו פונים בקריאה של חיבה להוסיף חיל בתורה ויראה, ולבל לסור מאהלי שם, וחלילה וחלילה לא להתפתות לפיתוייהם, ולא להגרר אחר הרוחות החיצוניות הזרות אשר לא ממקור טהור הנה, ואין צורך להאריך בגודל סכנת מסלולי הגיוס והשירות האזרחי, אשר כל באיה לא ישובון, וכבר הורה זקן רבינו הגדול בעל האבי עזרי זצוק"ל שדינו "יהרג ואל יעבור" כבשעת השמד, ואם על ערקתא דמסאני נפסק כך, על אחת כמה וכמה במסלולים אלו אשר יש בהם אביזרייהו דג' עבירות חמורות רח"ל. ובזכות עמידתנו האיתנה על משמר התורה בטהרתה, יגן השי"ת על עמו ארצו ונחלתו, וישיב ד' שבות יעקב, ומלאה הארץ דעה את ד' בב"א. אהרן משה שכטר, אלי' דוב וכטפוגל, ארי'ה מלכיא'ל קוטלר,
13
נו באמת
אני | 30-11-2015 12:54
תבדקו באוניברסיטת ת"א, חיפה, ירושלים, טכניון ותגלו כמה סטודנטים יהודים שם לא שרתו בצבא!!! די להתממות!!