[ראיין: הרב מרדכי ציון]
ש: כיון שיש מחלוקת בין רבנים אם מותר לעלות להר הבית, למה שלא יוכל כל אחד לעשות כפי נטייתו?
ת: מחלוקת היא בין שווים בחכמה ובמנין, אך כאשר האוסרים הם רוב חכמה ורוב מנין, זה נקרא שהמחלוקת הוכרעה.
ש: מי הרבנים האוסרים?
ת: כל הרבנים הראשיים לישראל מלבד הגר"ש גורן שדעתו בנדון היתה מורכבת, הלא המה: מרן הרב קוק, הגריא"ה הרצוג, הגרא"י אונטרמן, הגר"ע יוסף, הגר"א שפירא, הגר"מ אליהו, וכן עוד גאונים, כגון הגר"מ פיינשטיין, הגר"י אברמסקי, הגרש"ז אוירבך, הגרש"י זוין, הגרי"ש אלישיב, הגרא"י וולדנברג ועוד רבים. ולנו די שמרן הרב קוק ורבנו הרב צבי יהודה אוסרים. על כל פנים הרבנים המתירים אינם בשיעור קומה של האוסרים.
ש: יש אומרים שהסלע מתחת כיפת הסלע הוא אבן שתיה, שאפשר למדוד ועל פי מדידות אלו יש מקומות שאינם הר הבית?
ת: אין זה חידוש. תמיד ידענו שהר הבית הוא ת"ק אמה על ת"ק אמה, כלומר 250Xמ250מ, והשטח שנקרא היום הר הבית הוא הרבה יותר גדול. אין כאן חידוש. כל זאת בודאי ידעו כל אותם הגאונים, ובכל זאת הם אסרו להיכנס לכל מקום בשטח ההר, כפי שאפשר לראות בדבריהם, כי סברו שכל החישובים אינם וודאים, ואכן יש חישובים שונים, וכל אחד מבטל את החישובים של חברו.
ש: אי אפשר להוציא מסקנה משותפת לכל החישובים?
ת: פעם מישהו הביא חוברת מפורטת של החישובים לרבנו הרב צבי יהודה. הוא לקח את החוברת, לא רצה לעיין בה, גנז אותה, ואמר שכל החישובים האלה הם כמו כמו רקיקה על הר הבית.
ש: אז מתי כן נוכל להיכנס להר הבית?
ת: מרן הרב קוק כותב בסוף תשובתו המפורסמת הארוכה האוסרת במשפט כהן סימן צו שזה יהיה לעתיד לבוא, בימות המשיח, כאשר האומה תתרומם לעילא ולעילא.
ש: אבל מלבד הצד הרוחני של העליה להר הבית, האם אין כאן צד לאומי של נוכחות?
ת: זה היה הרעיון של הג"ר הירשנזאן בשו"ת מלכי בקודש להקים בית-כנסת כללי של הר הבית מסיבה לאומית, ומרן הרב קוק השיב לו בשלילה, אלא הצד הלאומי יצא לפועל על ידי הקמת בית-כנסת גדול סמוך להר הבית. ואכן זה מה שקרה, והכותל הוא בית הכנסת הכי מפואר של עם ישראל.
ש:אבל תמיד אנו אומרים שלנוכחות יש דין כיבוש?
ת: זה נכון לגבי כל ארץ ישראל ולא לגבי הר הבית. לפעמים בהלכה יש הבדלים. כאשר בטעות הבארון דה רוטשילד עלה על הר הבית, מרן הרב קוק כתב: "פגיעה אחת בקדושת מקום בית חיינו עולה לנו מליונים של יישובים מעשיים" (אגרות הראיה, אגרת תרעז). כלומר העבירה הזאת שוקלת יותר מכל זכויותיו בבנין הארץ. הוא הוסיף שזכויותיו לא נמחקו, אך מסר קנה מידה.
ש: וגם משה מונטפיורי נכנס להר הבית?
ת: אכן. הוא היה צדיק גדול, אך הוטעה שמותר הדבר, כיון שנכנס בשידה תיבה ומגדל. ואז ר' יוסף משה מליסה, בנו של חוות דעת, לקח שופר ותקע בחוצות ירושלים לנדותו. רבי שמואל סלנט, רבה של ירושלים, שאל את השר מונטפיורי: למה עשית זאת? איסור גדול! חיוב כרת! השיב: לא ידעתי. אמר הגר"ש סלנט: הוא שוגג, אין להחרימו.
ש: יש טוענים שלגבי הציונות, רוב הרבנים טעו, אז אולי גם עכשיו הם טועים?
ת: עובדות לא נכונות. מיעוט רבנים היו בעד, מיעוט נגד, והרוב היה דומם. מכל מקום, אם השואל מערער על סמכות גאוני הדור והדורות, אז איזו סמכות חילופית הוא מציע?! במיוחד שגם למנהג יש כח של הכרעה, ועובדה היא שגם כאשר אפשר היה להיכנס להר הבית, היה מנהג קבוע במשך דורות לא להיכנס.
ש: ומה עם בנין בית המקדש?
ת: עוד לא הגיע הזמן. לכל יש זמן. כשהגיע הזמן, אין להתמהמה. כשלא הגיע הזמן, אין לדחוק את הקץ. הרמב"ם כותב בתחילת הלכות מלכים שקודם יש להקים מלכות ישראל ולמחות את עמלק. ויהיה רצון שיבנה בית המקדש במהרה בימינו.
מה דעתך בנושא?
47 תגובות
4 דיונים
שמואל
מזעזע איך רב בישראל מתעתע בציבור באמצעות ציטוטים מוצאים מהקשרם לחלוטין. כולם מתייחסים למקום המקדש עצמו, קרי, מחנה שכינה ולא לשטח הר הבית שחלקו סתם הרחבה הרודיאנית וחלקו מחנה לוויה....
מזעזע איך רב בישראל מתעתע בציבור באמצעות ציטוטים מוצאים מהקשרם לחלוטין. כולם מתייחסים למקום המקדש עצמו, קרי, מחנה שכינה ולא לשטח הר הבית שחלקו סתם הרחבה הרודיאנית וחלקו מחנה לוויה. הן התשובה לרב הירשנזון והן התשובה (תרע"ז) על הברון רוטשילד מתייחסות למקום המקדש ולא לשטח שמחוץ לחיל. בושה וכלימה אחזתני למקרא השקרים המגובבים כאן.
המשך 02:26 24.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עולה להר הבית
כל החשיבה הזאת ממש אבל ממש עקומה, וממש לא נכונה. שאתה הרב אמרת שמתקרבים להר הבית ע"י תיקון המידות, ולחשוב על זה בלב, זה הזכיר לי את הנצרות שאומרת שהיא מאמינה...
כל החשיבה הזאת ממש אבל ממש עקומה, וממש לא נכונה. שאתה הרב אמרת שמתקרבים להר הבית ע"י תיקון המידות, ולחשוב על זה בלב, זה הזכיר לי את הנצרות שאומרת שהיא מאמינה בלב. שאלה לכבוד הרב איפה ביהדות אנחנו פוגשים מצווה שאנחנו עושים אותה רק בלב? אין דבר כזה ביהדות, לפי מה שידוע לי אני לא מניח תפילין בלב וכו... כל השיטה הזאת ממש אבל ממש עקומה ותמוה..... אשריך תמשיך להפיץ מעינותך החוצה!!!
המשך 11:43 26.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוריה
צריך לתקן את הפרט כדי לתקן את האומה. זה בכלל לא דומה לנצרות, שבה כל אחד עושה כפי שיקולו אלא יש ביהדות מצוות מוגדרות שעושים רק בלב (עיין חובות הלבבות - רבנו בחיי) כמו לאהוב את ה', ליראה מה' וכו' אבל זה גם בא לידי ביטוי בעשייה. זה מתחיל כמובן מהלב, מבפנים. חוץ מזה, הרב אבינר הוא תלמיד חכם גדול ופוסק הלכה כשר וידוע. הוא היה תלמידו של הרב צבי יהודה ולכן הוא עד למה שהרצי"ה אמר ויש לו סמכות להגיד כך.
16:27 05.12.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
הרי סיבת החורבן אינה סוד? ידועים דבריו של הרב קוק זצוק"ל שנחרבנו בגלל שנאת חינם וניבנה בגלל אהבת חינם. מדוע הרבנים לא מתאחדים וחוסכים את הסבל מעם ישראל? אתם פועלים להרבה מאוד כיבושי...
הרי סיבת החורבן אינה סוד? ידועים דבריו של הרב קוק זצוק"ל שנחרבנו בגלל שנאת חינם וניבנה בגלל אהבת חינם. מדוע הרבנים לא מתאחדים וחוסכים את הסבל מעם ישראל? אתם פועלים להרבה מאוד כיבושי יעדים אינטרסנטיים ורק ליעד העיקרי לא. בנין בית המקדש.
המשך 08:55 04.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קיצור הלכות כניסה לאיזור הר הבית – מאת הגאון רבי יהודה קרויזר [מתוך הספר "קומו ונעלה" עמוד 291] מטרת הכניסה א. כניסה להר הבית מותרת רק לצורך מצוה, כגון תפילה. ב. אין להכנס...
קיצור הלכות כניסה לאיזור הר הבית – מאת הגאון רבי יהודה קרויזר [מתוך הספר "קומו ונעלה" עמוד 291] מטרת הכניסה א. כניסה להר הבית מותרת רק לצורך מצוה, כגון תפילה. ב. אין להכנס להר הבית לצורך קיצור דרך. הנכנס להתפלל – רשאי לצאת דרך אחר, ויש אומרים שחייב לצאת דרך שער אחר. כיצד נכנסים ג. לא נועלים נעלי עור. נעליים מחומר אחר מותר לנעול. ד. מי שנכנס יחף, רגליו צריכות להיות נקיות ללא אבק. ה. אין להכנס עם מקל ביד. אדם שלא יכול ללכת ללא עזרת מקל – יכול להכנס להר הבית במקלו. ו. לא ייכנס להר הבית כשהוא לבוש בבגד הצמוד לגוף בלבד. ז. לא נכנסים עם ארנק גלוי. ארנק הנמצא בכיס הבגד מותר להכניסו. ח. אסור לירוק. ואם נזדמן לו רוק – מבליעו בבגד. ט. כשנכנסים להר הבית פונים תחילה לצד ימין, מחוץ מהאבל הפונה לשמאל. דרכי טהרתם של הטמאים המתירה את כניסתם להר הבית י. זב – שבעה ימים נקיים וטבילה במעיין. אדם רגיל לא צריך לחשוש לטומאת זיבה. יא. בעל קרי (כולל בעל ואשה לאחר קיום אישות. - אשה לאחר קיום אישות, צריכה להמתין שבעים ושתים שעות ואח"כ תטבול) – טהרתו על ידי טבילה במקוה. גם טבילה ביום הכניסה להר הבית מותרת. רצוי להסמיך את הטבילה לעליה. יב. זבה ונדה – היום נותנים לכל ראיית נדה את דיני הזבה, וטהרתן שבעה ימים נקיים וטבילה במקוה. יג. יולדת זכר תמתין שבעת ימים, ויולדת נקבה תמתין י"ד יום, ואח"כ תטבול כנידה. יד. נשים פנויות אינן טובלות לטהרה מטומאת נידה, ואין להן היתר להיכנס להר הבית. הטבילה טו. הטבילה המתירה להיכנס להר הבית היא רק במקוה כשר. טז. צריך לטבול את כל הגוף בפעם אחת. יז. אסור לטבול כשיש על הגוף דבר חוצץ. יח. בזמן הטבילה אין לעצום את העינים בחוזקה ולא לפותחם יותר מדי, אלא לסוגרם ברפיון, וכן את הפה יש לסגור בצורה רפויה. יט. אסור להתרחץ מיד אחרי הטבילה, ומותר להתרחץ אח"כ בבית. מקורות [א]. רמב"ם בית הבחירה ז, ב; פיהמ"ש לרמב"ם ברכות ט,ה. [ב]. רמב"ם שם; שו"ע קנ"א, ה, ומ"ב סקכ"א; ערוך השולחן העתיד קדשים יד, ד. [ג]. רמב"ם שם; שו"ע או"ח תרי"ד, ב; עיר הקדש והמקדש (להרי"מ טיקוצינסקי) חלק ד' פרק ג'. [ד]. רמב"ם שם. [ה]. רמב"ם שם; גמ' שבת סה ע"ב, תוס' ד"ה הקטע; שו"ע או"ח ש"א, י"ז. [ו]. רמב"ם שם. פירוש אפונדתו – פהמ"ש לרמב"ם ברכות ט, ה. [ז]. רמב"ם שם – מעות הצרורין בסדינו; תוס' מסכת ב"מ דף כ"ו. ד"ה בהר הבית; רש"י ברכות סב: ד"ה אפונדתו. [ח]. רמב"ם בית הבחירה ז, ב. [ט]. רמב"ם שם ז, ג; מסכת מידות פ"ב מ"ב, ופהמ"ש להרמב"ם שם. [י]. רמב"ם ביאת המקדש ג, ג. החושש לזיבה יעשה שאלת חכם. רמב"ם מחוסרי כפרה פ"ב ה"א; פיהמ"ש לרמב"ם זבים ב,ב. [יא]. טבול יום אסור מדרבנן רק בעזרת נשים – רמב"ם בית הבחירה ז, יז; ביאת מקדש ג, ו; מגן אברהם או"ח תנ"ז, ח; שו"ע יו"ד קצו,יא; משל"מ ביאת מקדש ב,ג. ובהלכות בית הבחירה ו,טז. [יב]. רמב"ם ביאת מקדש ב,ג; איסורי ביאה יא,א-ד. [יג]. ויקרא יב, א-ה; רמב"ם ביאת מקדש ג,ג; ובהלכה ו-ז. הכפרה לא מעכבת, מחוסר כיפורים אסור רק בעזרת ישראל. [יד.] ריב"ש סימן תכ"ה. [טו - יט]. שו"ע יו"ד קצ"ח, רמב"ם מקואות פ"ב.
המשך 14:37 01.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עשרות רבנים שמחזקים את היהודים העולים להר הבית בס"ד, כסלו תשע"ה מכתב חיזוק "לשכנו תדרשו ובאת שמה" (דברים יב, ה) – אחת הדרכים החשובות לדרישת המקדש בימינו היא העלייה להר בית ה'....
עשרות רבנים שמחזקים את היהודים העולים להר הבית בס"ד, כסלו תשע"ה מכתב חיזוק "לשכנו תדרשו ובאת שמה" (דברים יב, ה) – אחת הדרכים החשובות לדרישת המקדש בימינו היא העלייה להר בית ה'. ברוך ה', רבים העולים כיום להר בהקפדה על ההלכה, על-פי הוראת הפוסקים הרואים בכך מצווה. גם אנו, החתומים מטה, זכינו להימנות עם התומכים והעולים להר בטהרה. ניסיון הרצח של ר' יהודה גליק נ"י – ה' ישלח לו רפואה שלמה מהרה – מעורר להמשיך בפעילות לחיזוק העלייה להר הקודש, ולעומת קולות שנשמעו, נאמר: קומו ונעלה ציון אל הר בית ה'! דווקא משום שאנו תומכים ועולים להר בטהרה, מוטלת עלינו החובה להדגיש את הזהירות הנדרשת מכל העוסקים בדבר שלא להיכשל ולהכשיל מרוב חיבת הקודש. נזכור את דברי חז"ל: "קשה טומאת מקדש וקדשיו מכל עבירות שבתורה" (תוספתא שבועות), ואת דברי הראי"ה קוק בהקשר זה: "פגימה אחת בקדושת מקום בית חיינו עולה לנו על כל מיליונים של יישובים מעשיים" (אגרות הראי"ה, תרעז). העלייה להר הבית חייבת להיעשות רק לאחר טהרה כדין, ובשמירה על הלכות מורא מקדש. לשם כך צריך לדעת תחילה היטב את ההלכות הנוגעות לכך. חשוב לדעת שיש מקומות בהר שלפי ההלכה (רמב"ם, בית הבחירה ז, טו) אסור לטמא מת להיכנס אליהם אף בטהרה לאחר טבילה (ולחלקם אף באיסור כרת). לכן, חובה על העולה להר לדעת להיכן מותר ולהיכן אסור להיכנס. מובן, שבכל זה אין להסתמך כלל על שמועות והשערות אפילו אם הן נאמרות מפי אנשים דתיים בהר, אלא רק על תלמידי חכמים מובהקים הבקיאים בנושא, או על פרסומים הלכתיים מוסכמים. חובה עלינו להשתדל לצמצם את התופעה המצערת של יהודים ואינם יהודים העולים להר מבלי להקפיד על דרישות ההלכה (מחוסר ידיעה או מזלזול ח"ו), ובוודאי שאין לעודד לעלות להר כאשר ידוע שהעולים אינם עומדים בדרישות ההלכה הנוגעות לקדושת הר הבית. אנו מברכים את כל הציבור העולה להר הקודש בטהרה, במורא מקדש ובצפיית הישועה אל המקומות המותרים, שתתקבלנה כל תפילותיהם במקום בו עיני ה' כל הימים, ויראו עיניהם בנחמת ציון ובבניין המקדש במהרה בימינו. על החתום: הרב דוב ליאור - רב העיר קרית ארבע חברון הרב נחום אליעזר רבינוביץ' - ראש ישיבת מעלה אדומים הרב צפניה דרורי - רב העיר קריית שמונה הרב ישראל אריאל - ראש מכון המקדש הרב אליעזר ולדמן - ראש ישיבת ניר קריית ארבע הרב משה ביגל - רב היישוב מיתר הרב אליהו בלום - ראש ישיבת ההסדר נהריה הרב יצחק ברנד - עמנואל, מחבר ספר 'בריתי יצחק' ועוד הרב שלום גולד - רב מייסד קהילת זיכרון יוסף הר נוף, ירושלים הרב אבי גיסר - רב היישוב עפרה הרב אוריאל גנזל - רב היישוב רבבה הרב שמואל דוד - רב העיר עפולה הרב דוד דודקביץ' - רב היישוב יצהר הרב רא"ם הכהן - ראש ישיבת עתניאל הרב ארל'ה הראל - רב בית מדרש עפרה הרב אליהו רחמים זייני - ראש ישיבת אור וישועה חיפה הרב איל יעקובוביץ' - ראש ישיבת ההסדר צפת הרב אלישמע כהן - ראש ישיבת חומש הרב דניאל כהן - רב היישוב בת עין הרב נחמן כהנא - ראש כולל חזון יחזקאל הרב אליקים לבנון - רב השומרון הרב יצחק לוי - ר"מ בישיבת הר עציון הרב חיים לויק - ראש מדרשת מעמקים הרב יעקב מדן - ראש ישיבת הר עציון הרב מנחם מקובר - ראש ארגון 'והראנו בבניינו' הרב צבי עידן - מחבר ספר 'ציון במשפט תפדה' הרב בן ציון עמר - רב היישוב שבות רחל הרב יוסף פלאי - מחבר ספר 'אל הר המור' הרב יאיר פרנק - רב היישוב עמונה הרב משה צוריאל - משגיח (לשעבר) ישיבת שעלבים הרב בנימין יוסף קלמנזון - ראש ישיבת עתניאל הרב יהודה קרויזר - רב היישוב מצפה יריחו הרב משה אליעזר רבינוביץ' - רב היישוב בית חגי הרב שלמה רוזנפלד - ראש ישיבת שדמות מחולה הרב חיים רטיג - ראש ישיבת ההסדר רעננה הרב שלמה ריסקין - רב העיר אפרת הרב יהודה שביב - ר"מ בישיבת הר עציון הרב שלמה שושן - ראש ישיבת בית שאן הרב דניאל שילה - קדומים הרב יצחק שילת - ר"מ בישיבת מעלה אדומים הרב יהודה שלוש - רב שכונות מזרח נתניה הרב יהושע מרדכי שמידט - רב היישוב שבי שומרון הרב אליעזר שנקולבסקי - רב קהילה בית שמש הרב יצחק שפירא - ראש ישיבת עוד יוסף חי אנו מחזקים את ידי רבנן ותלמידיהון העולים להר הקודש בטהרה ובמורא מקדש . "חזקו ויאמץ לבבכם כל המייחלים לה'" הרב חיים דרוקמן - ראש ישיבות בני עקיבא הרב דני איזק - ראש ישיבת בית אורות הרב חיים אירם – רב היישוב אלעזר הרב עזריאל אריאל - רב היישוב עטרת הרב גדעון בנימין - רב היישוב נוף אילון הרב אליעזר מלמד - רב היישוב הר ברכה הרב יהודה הלוי עמיחי - ראש מכון התורה והארץ הרב שמחה שטטנר - נשיא ישיבת נחלת ישראל מחבר ספר שמחת תורה
המשך 14:35 01.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עשרות רבנים העולים בקביעות להר הבית. הרב דב ליאור – קרית ארבע. הרב נחום רבינוביץ – מעלה אדומים הרב מנחם פליקס – אלון מורה. הרב דוד דודקביץ – יצהר. הרב יצחק שפירא – יצהר. הרב ישראל...
עשרות רבנים העולים בקביעות להר הבית. הרב דב ליאור – קרית ארבע. הרב נחום רבינוביץ – מעלה אדומים הרב מנחם פליקס – אלון מורה. הרב דוד דודקביץ – יצהר. הרב יצחק שפירא – יצהר. הרב ישראל רוזן – אלון שבות. הרב יצחק לוי – אלון שבות. הרב יעקב מידן – אלון שבות. הרב יהודה קרויזר – מצפה יריחו הרב אבי גיסר – עפרה הרב דניאל שילה – קדומים הרב ישראל אריאל – ירושלים הרב אברהם וסרמן – גבעתיים הרב מרדכי רבינוביץ – כוכב יעקב הרב דניאל כהן – בת עין הרב מאיר כהן – בר יוחאי הרב אהרן הראל – שילה הרב שלום גולד – ירושלים הרב אליעזר ולדמן – קרית ארבע הרב מנחם מקובר – ירושלים הרב יאיר פרנק – עפרה הרב יהודה מלמד – רמת גן הרב מתניה בן שחר – נווה דניאל הרב אבי וולפיש – תקוע הרב ישי באב"ד – בית אל. הרב יוסי פלאי – יצהר הרב ראם הכהן – עתניאל. הרב בני קלמזון – עתניאל הרב נחמן כהנא – ירושלים הרב שלמה רוזנפלד – שדמות מחולה הרב יהודה שביב – אלון שבות הרב יצחק שילת – מעלה אדומים הרב יואל אליצור – עפרה הרב יהושע שמידט – שבי שומרון הרב גבריאל גולדמן – כפר אדומים הרב גדי בן זמרה – מעלה לבונה הרב יעקב אידלס – הר הברכה הרב אלישע פיקסלר – שדמות מחולה הרב יחזקאל ליכטנשטיין – נווה דניאל הרב יוסף צבי רימון – אלון שבות הרב שי דאום – יצהר הרב חיים לויק – ירושלים הרב צבי יניר – פתח תקוה הרב דב ברקוביץ – שילה [מתוך האתר "הר הבית שלנו"]
המשך 14:35 01.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מכתב: .. פונים אנו אל מעלתכם בקריאה דחופה, לעורר את לב ישראל אל מקום מקדשינו על ידי קביעה ברורה ומפורשת של המקומות בשטח הר הבית המותרים בכניסה על פי דין, עם...
מכתב: .. פונים אנו אל מעלתכם בקריאה דחופה, לעורר את לב ישראל אל מקום מקדשינו על ידי קביעה ברורה ומפורשת של המקומות בשטח הר הבית המותרים בכניסה על פי דין, עם הגבלותיהם ותנאיהם, כך שאפשר יהיה להקים מקום תפילה קבוע ליהודים על הר הבית בשטח שהכניסה אליו מותרת ללא כל חשש, תוך הקפדה על כל ההלכות הנוהגות שם. וידע העולם כולו, כי הר קדשנו ותפארתינו לאלקי ישראל הוא, זאת מנוחתו עדי עד, פה אשב כי אויתיה. הרב שאר ישוב כהן, הרב הראשי חיפה הרב מרדכי לופז, הרב הראשי עכו הרב דוב ליאור, הרב הראשי קרית ארבע הרב יהודה עמיטל, ראש ישיבת אלון שבות הרב רפאל כדיר צבאן, הרב הראשי נתיבות. הרב יוסף קאפח, בית הדין הגדול. הרב יוסף שרביט הרב הראשי אשקלון. [מתוך הספר "קומו ונעלה" עמ' 300] [ועיין "ספר זיכרון" לרב יוסף בן דוד קאפח, אוניברסיטת בר-אילן, עמ' 367]. מכתב ב' ידוע ומפורסם בישראל, שבכל דורות מאז החורבן עלו יהודים יראי ה' להר הבית, וביניהם תנאים ואמוראים אשר פקדו את המקום בתפילה, וכך גם הרמב"ם וגדולי ישראל אחרים במהלך הדורות. בעקבות גדולי ישראל אלה, היה מתבקש שבני דורנו שזכו בחסדי ה' לראות בשחרור מקום המקדש, יעלו אף הם בהמוניהם אל מקום השראת השכינה .. לפיכך, במועד תשעה באב תש"ס .. מוצאים אנו לנכון להביא לידיעת הרבים את דברי חז"ל והרמב"ם בדבר המצוה להתפלל במקום המקדש בכל דור, גם בעת חורבן. זאת לצורך תפילה בעת צרה חלילה, להשתחויה לפני ה', ולהודאה לה' בעת שמחה, שכן ההר בקדושתו עומד. זו לשון הרמב"ם בספר המצוות (עשין ה): "שציוונו לעובדו ... ככתוב: ואותו תעבוד, ואמרו [חז"ל]: עובדהו במקדשו". כלומר, ללכת שם להתפלל בו, מצוה זו, איפוא, היא חובה לדורות. להלן ההלכה הפסוקה ברמב"ם (בית הבחירה ז, א) בדבר חובת כניסה להר הבית ביראה, גם בעת החורבן, הלכה שאין עליה עוררין, וזו לשונו: "לא יכנס לו אלא לדבר מצוה... ויראה עצמו שהוא עומד לפני ה', כמו שנא' והיו עיני ולבי שם כל הימים. ומהלך באימה וביראה ורעדה, שנא' בבית אלהים נהלך ברגש... אף על פי שהמקדש היום חרב בעוונותינו, חייב אדם במוראו כמו שהיה נוהג בו בבניינו. לא יכנס אלא למקום שמותר להכנס לשם.. שאף על פי שחרב, בקדושתו עומד". בהתאם לאמור, מקפידים יראי ה' בימינו לעלות ולהיכנס אל ההר ולהקיף את מקום המקדש סביב. מהלכים במקומות המותרים לכניסת טמא מת, משערי הר הבית עד ה'חיל', תוך הקפדה על טבילה כהלכה, קיום מצות מורא מקדש, הליכה בלא מנעלים וכד'. העלייה מתקיימת בשימת לב לכל השיטות והבירורים בעניין מדות ההר, וזהירות בשמירת המרחק הראוי סביב מקום קודש הקודשים ומקום המזבח. המעיין במפות הנלוות לספרים הנ"ל יווכח כי מקום העזרה האסור בכניסה הוא ניכר וידוע, ואינו אלא חלק העשרים מכלל הר הבית, ואילו שאר רוב שטחו של ההר מותר בכניסה. לאור האמור, ובמיוחד בימים אלה, נקרא לכל ירא ה' לעלות להר בית ה' במקומות המותרים בקדושה ובטהרה. כל העולה להר ילך על פי המסלול המתואר במפה המצורפת. ולכל רבני ישראל בכל אתר ואתר אשר יראת ה' נגעה אל לבם, קוראים אנו להצטרף בחתימת ידם לקריאה זו, ולגול מעלינו את חרפת עלבון מקום השראת השכינה. ובאנו על החתום הרב דב ליאור הרב נחמן כהנא הרב ישראל אריאל. [מתוך הספר "קומו ונעלה" עמ' 303]
המשך 14:33 01.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הגאון רבי דב קוק שליט"א מטבריה, עלה בעצמו להר הבית. [ראה בויקיפדיה "כניסה להר הבית (הלכה)". וכן באתר "חדשות הר הבית", שהוזכר ברשימת "רבנים שמתירים או מעודדים כניסת יהודים להר...
הגאון רבי דב קוק שליט"א מטבריה, עלה בעצמו להר הבית. [ראה בויקיפדיה "כניסה להר הבית (הלכה)". וכן באתר "חדשות הר הבית", שהוזכר ברשימת "רבנים שמתירים או מעודדים כניסת יהודים להר הבית"].
המשך 14:33 01.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דעת רבי משה דוד טנדלר שליט"א – חתנו של רבי משה פיינשטיין זצ"ל. "בין הרבנים שעלו היום להר הבית היה הגאון ר' משה דוד טנדלר שליט"א מאמריקה, חתנו של רשכבה"ג...
דעת רבי משה דוד טנדלר שליט"א – חתנו של רבי משה פיינשטיין זצ"ל. "בין הרבנים שעלו היום להר הבית היה הגאון ר' משה דוד טנדלר שליט"א מאמריקה, חתנו של רשכבה"ג הגר"מ פינשטיין זצוק"ל, אשר עלה להר הבית בקדושה ובטהרה ואף נשא שיעור כללי בפני עשרות מתלמידיו בענייני תשעת הימים, מקום המקדש, סדר העבודה, ובניין בית המקדש. תלמידיו ושומעי לקחו סיפרו כי הגרמ"ד שליט"א נורא התרגש בעמדו סמוך ונראה לקודש הקדשים, הגרמ"ד שליט"א קרע את בגדיו ופרץ בבכי". [מאתר "הר הבית שלנו"]. - [הגרמ"ד טנדלר מוזכר בשו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ד סימן ו: "למע"כ חתני כבני הרה"ג ר' משה דוד טנדלר שליט"א". ובשו"ת אגרות משה אבן העזר חלק ד סימן צח: "...יש לסמוך על זה, כמו שהשיב חתני הרה"ג מוה"ר משה דוד טנדלר שליט"א בשמי". ע"כ. ובמנחת שלמה להגרש"ז אויערבך זצ"ל (חלק ב', סימן פ"ג): "למע"כ הרה"ג וכו' מוה"ר משה דוד טנדלר שליט"א אב"ד ורב בק"ק מאנסי נ. י.". ובעוד ספרים רבים].
המשך 14:32 01.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המקובל רבי חיים כהן (החלבן) שליט"א כתב בכתב ידו: "מברך על המפעל העצום בהקמת בית כנסת בהר הבית, ומברך על זה בברכת כהנים, עלו והצליחו להקים שכינתא מעפרא אמן". הרבנים יוסף...
המקובל רבי חיים כהן (החלבן) שליט"א כתב בכתב ידו: "מברך על המפעל העצום בהקמת בית כנסת בהר הבית, ומברך על זה בברכת כהנים, עלו והצליחו להקים שכינתא מעפרא אמן". הרבנים יוסף אלבום ויעקב היימן מחשובי העולים החרדים להר הבית פנו אל המקובל 'החלבן', הרב חיים כהן, ותיארו בפניו את הפעילות העניפה של החרדים העולים להר הבית, ואת פעולותיה של אגודת ישי העמלה על בנין בית כנסת במקום. על פי מה שכתב באריכות הגרי"מ טיקוצינסקי בספרי עיר הקודש והמקדש, על הנחיצות בבנין בית כנסת בהר בזמן הזה. הרב האזין בקשב רב על העליות להר הבית בקדושה ובטהרה ובמקומות המותרים, ועל הדרישה מהרשויות לאשר בניית בית בית כנסת, 'שטיבל' חרדי על ההר. הרב חיים כהן בירך את פעילי ההר בכתב ידו. ***מברך על המפעל העצום בהקמת בית כנסת בהר הבית, ומברך על זה בברכת כהנים, עלו והצליחו להקים שכינתא מעפרא אמן***. המכתב התקבל בהתרגשות רבה בקרב החרדים העולים להר, במיוחד על רקע העליות המתגברות של קבוצות חרדים למקום המקדש. לדברי הרב ישראל פרטיג מספר החרדים דורשי המקדש העולים להר הולך וגדל מעת לעת. יותר ויותר אנשים מבינים את גודל חשיבות העניין של המצוות התלויות בהר הבית, חידוש העבודה, ובניין המקדש במהרה בימנו אמן. [מתוך אתר החדשות של הר הבית]
המשך 14:30 01.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר