כשהייתי בן ישיבה מתחיל בשיעור א׳ מישהו השחית את ספרי הרב שרלו שהיו במקום שלי וקרע מהם את כל התשובות הנוגעות לחברה מעורבת. בישיבה הזדעזעו אבל לא מספיק, לא עשו סקנדל גדול, לא עצרו את הלימוד, לא דיברו על כבוד תלמידי חכמים ולא למדו על ערך המחלוקת.
חוסר היכולת להכיל מחלוקת הינו סימן ראשי לבעיה מובנית בתפיסת התורה שבעל פה בפרט והמידות בכלל. המשנה מלמדת אותנו שיש מחלוקת שסופה להתקיים- מחלוקת הלל ושמאי. פירוש המילים ״מחלוקת שסופה להתקיים״ היא מחלוקת שממשיכים לחלוק בה לדורות רבים. יש כאן לגיטימציה לעצם המחלוקות.
אך מעבר לכך, השורש של כל מחלוקת הינו נקודה עמוקה של שלום. במחלוקת אמתית יש הסכמה על הנקודה הראשונית ומחלוקת איך ליישם נקודה זו. בליבה של כל מחלוקת יש הסכמה. בני אדם הם אלו שלוקחים את המחלוקת ומשחיתים אותה; שוכחים את האור הגדול שנמצא בשורשה; הופכים אותה לחזות הכל. זה מה שעשה קרח בטענתו כלפי משה, זה מה שעשו אלו שמשחיתים את הספרים.
אני זוכר את הרגשתי בשיעור א', אני זוכר שהרגשתי שזה בסדר שיש אנשים שלא הסכימו עם דעותיו של הרב שרלו בנוגע לחברה צנועה מעורבת, אבל היה ברור לי שההשחתה מעידה על חוסר מהותי, על פגם שורשי.
היום אני יודע שהפגם הוא בהבנה של האור הגדול שנמצא בשורש הדעה עמה אני לא מסכים, של חוסר הכרה באור הגדול שנמצא בשורש המשותף של הדעות כולם. מי שאינו מסוגל לראות את האור הגדול שבשורש כל דעה, נמצא בבעיה לא רק בתחום הרוחני אלא בעיקר בתחום המידותי. הדרך מאי ראיית אור בדעה האחרת, לאי ראיית האור שנמצא באדם ששונה ממך היא מאוד קצרה, זו לא רק בעיה תיאלוגית, זוהי בעיה מידותית.
פורסם ביום האחרון שישנו בית כנסת מסוים בו חוברות "עצ״ה לדרך" של תנועת "נאמני תורה ועבודה", חוברות שנכתבו על ידי תלמידי ותלמידות חכמים מובהקים, נעלמו בו מן המדפים ארבע פעמים. פורסם גם שאחד מגדולי הרבנים אמר שיש לגנוז חוברות אלו. אני לא מגיע לקרסולי רגלי רב זה, אבל אני מקווה מאוד שמדובר בשגגה שיצאה מפי שליט.
דומה שבמציאות הביטחונית הנוכחית המחלוקות הציבוריות נדחקות לצד, זה בסדר גמור. אבל אי אפשר לעבור בשתיקה על מעשה זה.
מחלוקות זה מצוין, אני מבין מי שחושב שהדעות שמובעות בחוברות "עצ״ה לדרך" אינם נכונות – אבל מכאן ועד להשחית, להעלים מהמדפים, ספרים שאתה לא מסכים עמם הדרך ארוכה. אדרבא, מי שלא מסכים שיכתוב מדוע וכך תתגדל התורה וייהנו לומדיה. מעשה זה של העלמת ספר מהמדף, מעבר למימד הגזל שבו דומה לחטא תלמידי רבי עקיבא שלא נהגו כבוד זה בזה, ראוי שכולנו נעשה תשובה על כך.
==
הרב אביע"ד סנדרס, ר"מ במדרשת לילנבאום- אור תורה סטון, חבר הנהלת נאמני תורה ועבודה ומלמד במתן הוד השרון.
מה דעתך בנושא?
14 תגובות
0 דיונים
זה לא "גזל" להוציא את העלונים האלה מבתי הכנסת
זה לא "גזל" זה יותר "ביערת הרע מקרבך"
04:55 20.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא מתנצלת.
לא מתאים להביא לבית כנסת עלונים עם תמונות של נשים (שלא תמיד צנועות למרות שכביכול רבניות) ולפעמים הדברים הכתובים די רפורמים ..אז לפני שבעלי לוקח את העלונים אני מעלימה מה...
לא מתאים להביא לבית כנסת עלונים עם תמונות של נשים (שלא תמיד צנועות למרות שכביכול רבניות) ולפעמים הדברים הכתובים די רפורמים ..אז לפני שבעלי לוקח את העלונים אני מעלימה מה שלא מתאים.
המשך 21:18 01.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
על התגובה המינורית בישיבתך לקריעת ספריך האישיים. אך אולי יתכן שמי שלוקח את חוברות נאמני תורה ועבודה מבית הכנסת, פשוט מפיץ אותם ומחלקם במקומות שיקראו. בכלל, כדאי לבדוק עם הגבאי/רב...
על התגובה המינורית בישיבתך לקריעת ספריך האישיים. אך אולי יתכן שמי שלוקח את חוברות נאמני תורה ועבודה מבית הכנסת, פשוט מפיץ אותם ומחלקם במקומות שיקראו. בכלל, כדאי לבדוק עם הגבאי/רב בית הכנסת אישר להכניס את החוברות הללו. או שהגבאי עצמו הוציא אותם?
המשך 15:02 29.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריאל
האם גם אותם הייתה משאיר בישיבה ואם כן מה לגביי ספרים של ישו גם הוא יהודי הרי יש היום תנועה יהודיים למען ישו אלא אתה מבין שיש קוים אדומים...
האם גם אותם הייתה משאיר בישיבה ואם כן מה לגביי ספרים של ישו גם הוא יהודי הרי יש היום תנועה יהודיים למען ישו אלא אתה מבין שיש קוים אדומים כמו כולם ואם לא אז אנחנו לא מדברים באותה ספה
המשך 09:34 29.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק יעקב
ידוע לי אישית שאמו יהודיה, והוא נימול כהלכה.
09:16 29.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד קטן
כבוד תלמידי חכמים? לא זכור לי שכותב המאמר נהג כבוד ברב שגידל אותו והרביץ בו תורה בישיבת הכותל בה למד. צביעות לשמה.
20:40 28.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
ודי למבין ולכותב המאמר
19:57 28.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דעתו בנושא זה בטלה ברוב רובם ככולם של כל הפוסקים מימי משה ועד היום
19:35 28.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דת"ל
מצוי בסברא של "חברה מעורבת צנועה". אגב, אני מכיר אנשים שחיים כך, וחד משמעית, אינה דרך תורנית. חד וחלק. צא וראה אצל כל גדולי התורה מכל הגוונים, הרב עובדיה והרב...
מצוי בסברא של "חברה מעורבת צנועה". אגב, אני מכיר אנשים שחיים כך, וחד משמעית, אינה דרך תורנית. חד וחלק. צא וראה אצל כל גדולי התורה מכל הגוונים, הרב עובדיה והרב אלישיב, הרב ליאור והרב אריאל, הרב שפירא והרב אליהו, כולל ראשי ישיבות ורבני ערים. אם כבוד הרבנים שרלו/סתיו חולקים על כולם, הר"ז אומר דרשני. והמחנכים שאינם מכניסים ספרים אלו לבית המדרש, כנראה רוצים להבהיר שלא כל אחד יכול להיחשב כמאן דאמר, ולא בכל נושא.
המשך 18:06 28.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חשוב כדי שמישהו יקשיב לך. אמרת שאתה לא מתקרב לקרסוליו של אותו רב. אז שב בשקט ותן לאנשים/רבנים שכן בגובה קרסוליו להתפלמס איתו. אבל זה בדיוק הבעיה שלך ושל "רבנים"...
חשוב כדי שמישהו יקשיב לך. אמרת שאתה לא מתקרב לקרסוליו של אותו רב. אז שב בשקט ותן לאנשים/רבנים שכן בגובה קרסוליו להתפלמס איתו. אבל זה בדיוק הבעיה שלך ושל "רבנים" כמותך. עודף ענק של חשיבות עצמית....
המשך 17:53 28.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר