הספרדים הם הראשונים שצריכים להיעלב - סרוגים

הספרדים הם הראשונים שצריכים להיעלב

הדרישה למנות דיינים ספרדים צריכה להעליב בראש ובראשונה את הספרדים עצמם. "אתם לא מספיק מוכשרים כדי להתמודד אז נבחן אתכם לפי מוצא ולא לפי כישורים". דעה

author-image
הספרדים הם הראשונים שצריכים להיעלב
  (צילום: פלאש90)

1. הדרישה של פעילי 'הבית החברתי' במפלגת 'הבית היהודי' לפיה יש למנות לבית הדין הגדול ולבתי הדין האיזוריים דיינים ספרדים, היא דרישה מעליבה. מעבר לזה, לא רק שמדובר בדרישה מעליבה, אלא שהראשונים שצריכים להיעלב ממנה הם הספרדים עצמם. איני תמים, אני יודע מאיזה מקום מגיעה היוזמה הזאת, אך בדיוק על יוזמות כאלה נאמר "כוונותיהם רצויות אך מעשיהן אינם רצויים".

2. במהלך כל השבוע האחרון הרב חיים אמסלם והרב אמנון בזק נשאו ונתנו בנושא על גבי אתר זה, עד שבסופו של דבר נראה כי שניהם הגיעו לאותה המסקנה, לפיה יש לפעול למינוי דיינים ספרדים אבל לא כאלה שדרך הפסיקה שלהם והגישה ההלכתית תואמת את דרך הפסיקה והגישה האשכנזית, אלא דווקא כאלה שהספרדיות טמועה בהם. גם זה מעליב.

3. תארו לכם לרגע: מגיע רב ספרדי, תלמיד חכם לכל הדעות, ומגיש מועמדות לשמש כדיין בבתי הדין הרבניים. מבחינתו, אם הוא לא מצליח להיבחר הוא חוזר כלעומת שבא, חוזר לספריו ולתלמודו וממשיך בחייו. אך מה קורה לאותו אדם במידה והוא אכן נבחר? מה עובר לו בראש? האם נבחרתי כי אני מתאים וראוי, או שמא נבחרתי כי אני ספרדי? האם נבחרתי בזכות התורה שבי או שמא בגלל שנולדתי בחלק הנכון של הגלובוס?

4. מעבר להרגשה האישית של אותו דיין, שהקריטריון לפיו הוא נבחר לא ידוע לו לגמרי, יש כאן גם בעיה חברתית קשה מאוד. כיצד ירגישו הדיינים הספרדים שייבחרו כאשר ישהו במחיצתם של הדיינים האשכנזים? גם אם לא ירצו בכך, הם תמיד יהיו, בצדק או שלא, בעמדת נחיתות. הם הרי יודעים שהדיין האשכנזי נבחר בזכות כישוריו, אך הם, בזכות מה הם נבחרו? בזכות כשרונם או בזכות מוצאם?

5. ומה עם הדיינים הספרדים שייבחרו בזכות גדלותם בתורה וידיעתם המקיפה בהלכה? הרי גם אם הם נבחרו בזכות עצמם, מיד ידבוק בהם החשד כי הם נבחרו בזכות מוצאם. ואין חרפה גדולה מזו.

6. בדרישתם, נציגי 'הבית החברתי' אולי רצו ליצור איזון על ידי אפליה מתקנת, אך הפערים החברתיים שמהלך כזה יוצר גדולים בכמה מונים מהפער הנוכחי. אי אפשר להתחמק מהמחשבה כי מה שבעצם יוזמי המהלך אומרים הוא דבר כזה: אין מספיק גדולים בעולם התורה הספרדי שיכולים להתמודד כשווים בין שווים עם אלו האשכנזים, על כן בואו לא נבחן אותם על פי כישוריהם אלא על פי מוצאם. אין דבר יותר מעליב מזה. לדעת שנבחרת כי אתה ספרדי ולא בגלל שאתה מתאים. עלבון, כבר אמרתי?

7. נקודה אחרונה: למה לא לבחור באדם מסוים בגלל שהוא ספרדי זה לא בסדר אבל לבחור באדם אחר רק בגלל שהוא ספרדי זה מקובל?

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
הפלפולים שלך לא יעזרו, הדיון היה על אנשים ראויים שלא
משה | 27-08-2015 20:36
התמנו כי הם לא מהמגזר הנכון, אתה חי באשליה, היום כולם יודעים שכדי להבחר לא הכשורים הם אלה שקובעים, אלא הפוליטיקה, אז לך תספר לחברים שלך את כל הפלפולי סרק האלה.
2
מעניין מאד!!!!!
מאיר | 27-08-2015 22:48
מוזר כשבוחרים לפי מטבע ומפתח פוליטי, זה לפי כישורים כשבוחרים אשכנזים זה בחירה לפי כישורים. אך כשבוחרים ספרדים, זה לא לפי כישורים בתוך דברי הכותב שאין דיינים ספרדים ראויים, והם נבחרים רק לפי מוצא. בושה שזו החשיבה
3
אין מילים...
איש יהודי | 27-08-2015 23:31
למה אנחנו חוזרים אחורה? מה אלו ההשוואות הללו?< וכי אנחנו כמו בציבור החרדי שעורך השוואות אינספור, מבטל עדה מפני עדה, מחרים עדות ולא מתקרב אליהם או מקבל אותם לישיבות...? בגלות יהודים היו נקראים יהודים, פה הם נקראים- אשכנזים, ספרדים, תימנים וכו'. הציבור הד"ל, צאו מהגלות שלכם, תתעוררו כבר! המוח בורח לכם דרך הכיפה...
4
עצה: אל תגיע לנו ממה להעלב וממה לא.
| 28-08-2015 1:51
כללי המשחק הם כאלה שאין יצוג לאופן הפסיקה הספרדי.
5
הרבנים הספרדים בעלי היכולות
אשכול | 28-08-2015 4:18
רב אשכנזי, אחיו מרושת במקומות המתאימים, ידיעותיו גובלות ברמת ילדון, אחיו סידר לו כושר לא בחינה, שולח לפגוע ברבבעל רקורד של עשרות שנים את נערי החצר שלו "פרענק פארך, סופך לגהינם" יום אחד מתודה לבוגרי ה"קסטל" הפרענק עולה עלי מאה מונים, ואיני יכול להסכים לזה. ה"פרענק" היה מבחירי המפד"ל הארצית, אך חברי המפד"ל בעיר היה קשה הם ראות אותו כרב ופוסק, לעומת הרב הקביל שלא יע לענות על שאלות פשוטות
6
יש אפליה בציונות הדתית
| 28-08-2015 9:35
ראינו שהרב דרוקמן לא תמך בקב שמואל למרות כישוריו הרבים
7
דמגוג רדוד. ככה לא מתמודדים עם אמת כואבת
ישראלי | 28-08-2015 10:12
8
גיא ידידי! הכל שאלה מהי נק' המוצא שלך..
עילום שם | 28-08-2015 11:39
ראשית כל, שכוייח על פרסום הדברים ופרסומם שמעמידים אותם בפני ביקורת. אינני מסכים עם מסקנת מאמרך... מכיוון שנק המוצא של המאמר היא שבאמת אין אפלייה וכל הבקשה הזאת למנות דיינים ממוצא מסוים היא אכן מעליבה.. אך למגישי הצעה זו יש הבנה אחרת שונה מיסודה... הם גם היו רוצים מאוד שיבחרו אנשים על פי כישוריהם ולא ע"פ מוצא אך משום מה האחוזים הם לא הגיוניים לטובת מוצא מסוים( זה לפי טענת אותם המצדדים במינוי רבנים ספרדיים.. אני לא מכיר את הנתונים האמיתיים.. אבל בוא נניח שאכן כך) אז לכן צריך לבחור אנשים ראויים ובלבד שיהיו ממוצא ספרדי על מנת לתקן את המציאות הקלוקלת שהייתה עד עכשיו.. מה שקרוי בחוק אפלייה מתקנת עיינו בויקיפדיה בהגדרה המדויקת לדבר.. חשוב על כך גיא! אולי מעליב מצידך לחשוד באותם אנשים שהם רוצים שיהיו שם אנשים לא ראויים?! אשמח לתגובה ממך...
9
הדבר פשוט, יש נטייה טבעית לבחור אשכנזים שאינם ראויים
| 28-08-2015 17:29
איך תאמר עליו שהוא לא ראוי, או שהוא פחות ראוי, כשהוא בן/חתן/מקורב של רב מפורסם כזה או אחר. הרבנים הספרדים לא היו מפורסמים בגדלותם בשנים הראשונות למדינה, ולכן נוצר מצב שהתלמיד הכי ידוע של הרב עוזיאל הוא הרב אמסלם. (זה לפחות על פי מה שאני שומע בתקשורת). וגם הוא 'נודע' כי הוא היה חבר כנסת של ש"ס שפרש. יש קטע שתלמידים, בנים, ומקורבים של רבנים אשכנזים - נבחרים, אבל אצל ספרדיים זה לא קורה. הדרך לאזן את זה היא להתייחס לספרדים דווקא באהדה מהכיוון הזה, וזה ייצור איזון. צריך גם לקחת בחשבון שיש כאלו, בעיקר חרדים, שעדיין בוחרים דיינים לפי מוצא, וזה חייב להתאזן איכשהו. אז אפליה מתקנת היא חיובית, אבל חשוב שהיא תהיה במינון הנכון, כי אחרת, זה באמת יביע למה שאתה מתאר: דיינים ספרדיים בורים.