1. הדרישה של פעילי 'הבית החברתי' במפלגת 'הבית היהודי' לפיה יש למנות לבית הדין הגדול ולבתי הדין האיזוריים דיינים ספרדים, היא דרישה מעליבה. מעבר לזה, לא רק שמדובר בדרישה מעליבה, אלא שהראשונים שצריכים להיעלב ממנה הם הספרדים עצמם. איני תמים, אני יודע מאיזה מקום מגיעה היוזמה הזאת, אך בדיוק על יוזמות כאלה נאמר "כוונותיהם רצויות אך מעשיהן אינם רצויים".
2. במהלך כל השבוע האחרון הרב חיים אמסלם והרב אמנון בזק נשאו ונתנו בנושא על גבי אתר זה, עד שבסופו של דבר נראה כי שניהם הגיעו לאותה המסקנה, לפיה יש לפעול למינוי דיינים ספרדים אבל לא כאלה שדרך הפסיקה שלהם והגישה ההלכתית תואמת את דרך הפסיקה והגישה האשכנזית, אלא דווקא כאלה שהספרדיות טמועה בהם. גם זה מעליב.
3. תארו לכם לרגע: מגיע רב ספרדי, תלמיד חכם לכל הדעות, ומגיש מועמדות לשמש כדיין בבתי הדין הרבניים. מבחינתו, אם הוא לא מצליח להיבחר הוא חוזר כלעומת שבא, חוזר לספריו ולתלמודו וממשיך בחייו. אך מה קורה לאותו אדם במידה והוא אכן נבחר? מה עובר לו בראש? האם נבחרתי כי אני מתאים וראוי, או שמא נבחרתי כי אני ספרדי? האם נבחרתי בזכות התורה שבי או שמא בגלל שנולדתי בחלק הנכון של הגלובוס?
4. מעבר להרגשה האישית של אותו דיין, שהקריטריון לפיו הוא נבחר לא ידוע לו לגמרי, יש כאן גם בעיה חברתית קשה מאוד. כיצד ירגישו הדיינים הספרדים שייבחרו כאשר ישהו במחיצתם של הדיינים האשכנזים? גם אם לא ירצו בכך, הם תמיד יהיו, בצדק או שלא, בעמדת נחיתות. הם הרי יודעים שהדיין האשכנזי נבחר בזכות כישוריו, אך הם, בזכות מה הם נבחרו? בזכות כשרונם או בזכות מוצאם?
5. ומה עם הדיינים הספרדים שייבחרו בזכות גדלותם בתורה וידיעתם המקיפה בהלכה? הרי גם אם הם נבחרו בזכות עצמם, מיד ידבוק בהם החשד כי הם נבחרו בזכות מוצאם. ואין חרפה גדולה מזו.
6. בדרישתם, נציגי 'הבית החברתי' אולי רצו ליצור איזון על ידי אפליה מתקנת, אך הפערים החברתיים שמהלך כזה יוצר גדולים בכמה מונים מהפער הנוכחי. אי אפשר להתחמק מהמחשבה כי מה שבעצם יוזמי המהלך אומרים הוא דבר כזה: אין מספיק גדולים בעולם התורה הספרדי שיכולים להתמודד כשווים בין שווים עם אלו האשכנזים, על כן בואו לא נבחן אותם על פי כישוריהם אלא על פי מוצאם. אין דבר יותר מעליב מזה. לדעת שנבחרת כי אתה ספרדי ולא בגלל שאתה מתאים. עלבון, כבר אמרתי?
7. נקודה אחרונה: למה לא לבחור באדם מסוים בגלל שהוא ספרדי זה לא בסדר אבל לבחור באדם אחר רק בגלל שהוא ספרדי זה מקובל?
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
איך תאמר עליו שהוא לא ראוי, או שהוא פחות ראוי, כשהוא בן/חתן/מקורב של רב מפורסם כזה או אחר. הרבנים הספרדים לא היו מפורסמים בגדלותם בשנים הראשונות למדינה, ולכן נוצר מצב שהתלמיד...
איך תאמר עליו שהוא לא ראוי, או שהוא פחות ראוי, כשהוא בן/חתן/מקורב של רב מפורסם כזה או אחר. הרבנים הספרדים לא היו מפורסמים בגדלותם בשנים הראשונות למדינה, ולכן נוצר מצב שהתלמיד הכי ידוע של הרב עוזיאל הוא הרב אמסלם. (זה לפחות על פי מה שאני שומע בתקשורת). וגם הוא 'נודע' כי הוא היה חבר כנסת של ש"ס שפרש. יש קטע שתלמידים, בנים, ומקורבים של רבנים אשכנזים - נבחרים, אבל אצל ספרדיים זה לא קורה. הדרך לאזן את זה היא להתייחס לספרדים דווקא באהדה מהכיוון הזה, וזה ייצור איזון. צריך גם לקחת בחשבון שיש כאלו, בעיקר חרדים, שעדיין בוחרים דיינים לפי מוצא, וזה חייב להתאזן איכשהו. אז אפליה מתקנת היא חיובית, אבל חשוב שהיא תהיה במינון הנכון, כי אחרת, זה באמת יביע למה שאתה מתאר: דיינים ספרדיים בורים.
המשך 17:29 28.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עילום שם
ראשית כל, שכוייח על פרסום הדברים ופרסומם שמעמידים אותם בפני ביקורת. אינני מסכים עם מסקנת מאמרך... מכיוון שנק המוצא של המאמר היא שבאמת אין אפלייה וכל הבקשה הזאת למנות דיינים ממוצא...
ראשית כל, שכוייח על פרסום הדברים ופרסומם שמעמידים אותם בפני ביקורת. אינני מסכים עם מסקנת מאמרך... מכיוון שנק המוצא של המאמר היא שבאמת אין אפלייה וכל הבקשה הזאת למנות דיינים ממוצא מסוים היא אכן מעליבה.. אך למגישי הצעה זו יש הבנה אחרת שונה מיסודה... הם גם היו רוצים מאוד שיבחרו אנשים על פי כישוריהם ולא ע"פ מוצא אך משום מה האחוזים הם לא הגיוניים לטובת מוצא מסוים( זה לפי טענת אותם המצדדים במינוי רבנים ספרדיים.. אני לא מכיר את הנתונים האמיתיים.. אבל בוא נניח שאכן כך) אז לכן צריך לבחור אנשים ראויים ובלבד שיהיו ממוצא ספרדי על מנת לתקן את המציאות הקלוקלת שהייתה עד עכשיו.. מה שקרוי בחוק אפלייה מתקנת עיינו בויקיפדיה בהגדרה המדויקת לדבר.. חשוב על כך גיא! אולי מעליב מצידך לחשוד באותם אנשים שהם רוצים שיהיו שם אנשים לא ראויים?! אשמח לתגובה ממך...
המשך 11:39 28.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראלי
10:12 28.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ראינו שהרב דרוקמן לא תמך בקב שמואל למרות כישוריו הרבים
09:35 28.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אשכול
רב אשכנזי, אחיו מרושת במקומות המתאימים, ידיעותיו גובלות ברמת ילדון, אחיו סידר לו כושר לא בחינה, שולח לפגוע ברבבעל רקורד של עשרות שנים את נערי החצר שלו "פרענק פארך, סופך...
רב אשכנזי, אחיו מרושת במקומות המתאימים, ידיעותיו גובלות ברמת ילדון, אחיו סידר לו כושר לא בחינה, שולח לפגוע ברבבעל רקורד של עשרות שנים את נערי החצר שלו "פרענק פארך, סופך לגהינם" יום אחד מתודה לבוגרי ה"קסטל" הפרענק עולה עלי מאה מונים, ואיני יכול להסכים לזה. ה"פרענק" היה מבחירי המפד"ל הארצית, אך חברי המפד"ל בעיר היה קשה הם ראות אותו כרב ופוסק, לעומת הרב הקביל שלא יע לענות על שאלות פשוטות
המשך 04:18 28.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כללי המשחק הם כאלה שאין יצוג לאופן הפסיקה הספרדי.
01:51 28.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש יהודי
למה אנחנו חוזרים אחורה? מה אלו ההשוואות הללו?< וכי אנחנו כמו בציבור החרדי שעורך השוואות אינספור, מבטל עדה מפני עדה, מחרים עדות ולא מתקרב אליהם או מקבל אותם לישיבות...? בגלות יהודים...
למה אנחנו חוזרים אחורה? מה אלו ההשוואות הללו?< וכי אנחנו כמו בציבור החרדי שעורך השוואות אינספור, מבטל עדה מפני עדה, מחרים עדות ולא מתקרב אליהם או מקבל אותם לישיבות...? בגלות יהודים היו נקראים יהודים, פה הם נקראים- אשכנזים, ספרדים, תימנים וכו'. הציבור הד"ל, צאו מהגלות שלכם, תתעוררו כבר! המוח בורח לכם דרך הכיפה...
המשך 23:31 27.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
מוזר כשבוחרים לפי מטבע ומפתח פוליטי, זה לפי כישורים כשבוחרים אשכנזים זה בחירה לפי כישורים. אך כשבוחרים ספרדים, זה לא לפי כישורים בתוך דברי הכותב שאין דיינים ספרדים ראויים, והם נבחרים רק לפי...
מוזר כשבוחרים לפי מטבע ומפתח פוליטי, זה לפי כישורים כשבוחרים אשכנזים זה בחירה לפי כישורים. אך כשבוחרים ספרדים, זה לא לפי כישורים בתוך דברי הכותב שאין דיינים ספרדים ראויים, והם נבחרים רק לפי מוצא. בושה שזו החשיבה
המשך 22:48 27.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
התמנו כי הם לא מהמגזר הנכון, אתה חי באשליה, היום כולם יודעים שכדי להבחר לא הכשורים הם אלה שקובעים, אלא הפוליטיקה, אז לך תספר לחברים שלך את כל הפלפולי סרק...
התמנו כי הם לא מהמגזר הנכון, אתה חי באשליה, היום כולם יודעים שכדי להבחר לא הכשורים הם אלה שקובעים, אלא הפוליטיקה, אז לך תספר לחברים שלך את כל הפלפולי סרק האלה.
המשך 20:36 27.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר