"איפה ההיגיון?" / תגובה לרב משה צוריאל - סרוגים

"איפה ההיגיון?" / תגובה לרב משה צוריאל

ראש ישיבת ההסדר 'אור וישועה', מגיב לדבריו של הרב משה צוריאל לפיהם מתנגדי בית הדין לגיור הם כמו ר' זכריה בן אבקולס. "מה הקשר בין יראת שמים ובין סירוב להקל בגיור?"

author-image
"איפה ההיגיון?" / תגובה לרב משה צוריאל
  (צילום: אסף מילר)

מה בין גיור להגיון?

ידידנו הרב משה צוריאל יצ"ו, הידוע באומץ לבו ללחום מלחמות ה', העמיד אותי כמתמטיקאי במבחן קשה מאד. מתברר שהוא משווה את המתנגדים לגיור אלטרנטיבי לרבי זכריה בן אבקולס.

כיון שאני נמנה על המתנגדים אלה, הוא אינו משאיר לי ברירה אלא להשיב לו. לפי הגיונו, יש שויון בין המתנגדים להצלת כלל ישראל מפאת איום האימפריה הרומאית, לאלו המתנגדים לגיור 'בהנחה' ובסיטונאות.

ואני אומר רבונו של עולם! מה הקשר בין יראת שמיים המובילה את עם ישראל לאבדון, ובין סירוב להקל בגיור?! שמא יאמר לנו שסכנת ההתבוללות טעונה פתרון מקל זה, נעמוד משתוממים. הלא מדובר בהגיון של חלם – כדי למנוע נישואי תערובת, צריך פשוט להחליט שגויים הם יהודים, ואז 'פלאי פלאים' נפתרה הבעיה! יש לי א"כ הצעה יעילה יותר, בא נחליט שכל אדם טוב יכול להיכנס לתוך עם ישראל (היו דברים מעולם כבר לפני 2000 שנה), ואז העולם כולו יהפך ליהודי, ולא תישאר שום סכנה המרחפת עלינו, לא במדינת ישראל ולא בעולם כולו, וכך נציל גם אפילו את יהודי הגולה מהתבוללות בחו"ל!

ואם יאמר לנו שבית הדין החדש מורכב מדמויות שנוכל לסמוך עליהן בשקט מוחלט, הרשה נא לי להטיל ספק בכך. מצאנו אצל חלקם נקודות המעוררות ספק האם שיקול דעת כולם תמיד תואם תמיד את הרצוי מתמיכה בקרן לידידות בעלת מגמה אוונגליסטית, דרך תפילה משותפת עם אויבינו למען נרצחי דומא, ועד הטלת ספק באקטואליה של כמה פסקי הרמב"ם בימינו.

הרב צוריאל שוב מפתיע אותנו, בהשוואתו את אותם המתפלגים מעולם הרבנות לראי"ה קוק זצ"ל. עבור ת"ח שהקדיש כ"כ הרבה זמן לדברי הרב קוק, לא להבחין בינם ובינו, מעמיד בספק את ערך מפעלו! מעולם לא לחם הרב קוק עבור קולא, ובגיור עוד פחות מזה. כבודו שכח כנראה את גערת ה' אפילו על משה רבינו ע"ה שרצה לקרב כשלא היה צריך, ושכח גם את עזרא וגירוש הנכריות.

וכי יש להזכיר את דבריו של הרב קוק לרב סטהון בברזיל (דעת כהן סי' קנד) 'והרי מפורש אמרו חז"ל בכורות ל' ע"ב נכרי שבא לקבל דברי תורה חוץ מדבר אחד אין מקבלין אותו, ר"י בר"י אומר אפי' דקדוק אחד מד"ס, ואיך אפשר לקבל גרים באופן כזה שיודעים ברור שאחר גרותם יעברו על דברי תורה', השמים לאל את כל דברי ידיד הרב חיים אסמלם יצ"ו, שאני מחבבו, אבל מודיע קבל עם ועדה שמה שהוא מוסר בעניין בשם חכמי הספרדים, כנצר למשפחת רבנים ספרדים המגיעה עד הרי"ף לפחות, אני מכחישו מכל וכל!

מהיכן יונק הגיון אבסורדי זה שאם קרה שלעיתים יחידים צדקו נגד כלל החכמים, שאז יש להפוך את המשפט ולטעון שכל יחיד החולק הוא צודק! כבוד ידידי הרב צוריאל, על טענה כזו הייתי מכשיל אותך כליל אם היית סטודנט בלוגיקה אצלי! ולא דברתי על הסתירה עם ההשוואה לרבי זכריה בן אבקולס שהיה יחיד, ועם הרבים החולקים על בי"ד אלטרנטיבי זה. ואם אכן לאו רבותא היא למיחשב גברי, איך הוא שכח שבדרך כלל (אף אם לא תמיד) 'יחיד ורבים הלכה כרבים' ושהולכים אחרי הרוב מדין תורה?!

העדר הלוגיקה הצליח לחלוש גם על ההשוואה עם ישיבות ההסדר, והמכללות. רבונו של עולם! היכן ההגיון? התנגדו גם לחילוניות, אנו מתנגדים לוויתורים על א"י, התנגדנו לגירוש גוש קטיף, אנו מתנגדים להרס הבתים ביו"ש ולכל המדיניות הגלותית של ממשלות ישראל כלפי יהודה ושומרון (והרב צוריאל היה – ואני מקווה נשאר – מן הראשונים בהתנגדות זו), אז אולי נגיד שאין מה לפחד, 'בע"ה' כל הפשעים האלה יצליחו ובסופו של דבר ויביאו ברכה לישראל!! שומו שמיים על זאת ושערו חרבו מאד נאום ה'!

כבוד הרב צוריאל, כי ניימת ושכבת אמרת זאת. הצעה קונקרטית יותר יש לי עבור כב': אולי ניאבק כולנו נגד הבאת גויים לא"י באמתלא הלקוחה מברלין הפשיסטית, לפיה אם דור שליש ליהודים הם, אז יבואו הנה, ונדרוש דור ראשון?! ורק אחרי כן נדון איך לטפל באלה שכבר כאן.

==

הרב ד"ר אליהו רחמים זייני הוא ראש ישיבת אור וישועה – חיפה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
חח סטודנט ללוגיקה
יאיא | 12-08-2015 21:19
הרגת אותי כבוד הרב... אבל יפה השבת לו!!
2
וילחם מלחמות ה׳ וינצח
שמואל | 12-08-2015 21:28
כל הכבוד ה׳ יחזק אתכם וכלל רבני ישראל ההולכים בתורת ישראל בדרך הישר ובלי מחלוקת!
3
מלחמתה של תורה!
| 12-08-2015 21:43
בלי להכנס למחלוקת עצמה, כואב לי לראות רבנים ,שחלקם גדולים וחשובים מתווכחים בנושאים הלכתיים באתר אינטרנט. נגמרו לנו בתי המדרש? אי אפשר להפגש ולנהל דיון ענייני? להתווכח באינטרנט? אני היחיד שזה נראה לי הזוי?!?!
4
מלחמתה של תורה!
| 12-08-2015 21:43
בלי להכנס למחלוקת עצמה, כואב לי לראות רבנים ,שחלקם גדולים וחשובים מתווכחים בנושאים הלכתיים באתר אינטרנט. נגמרו לנו בתי המדרש? אי אפשר להפגש ולנהל דיון ענייני? להתווכח באינטרנט? אני היחיד שזה נראה לי הזוי?!?!
5
כל הכבוד!
יוגב | 12-08-2015 21:57
6
ל1 אני בטוח שכבוד הרב זייני מסכים איתך אבל הרב צוריאל
יהודי פשוט | 12-08-2015 21:59
ושאר הרבנים שהתייחסו לעניין לא השאירו ברירה, מהרגע שרב אחד מפרסם בצבור חייבים להגיב אחרת השפעת המפרסמים תתגבר, עת לעשות לה' הפרו תורתך.
7
איבדת אותי
אחד | 12-08-2015 22:51
מאז שביזית, במאמר לפני כשבוע, את ראשי ישיבת הר עציון זצ"ל קשה לקבל ממך. מוטב שתעלה לקברי הרב ליכטנשטיין ןהרב עמיטל ותבקש מחילה במעמד עשרה.
8
הרב זייני: דברים כדרבנות!
מאיר החיפאי | 12-08-2015 23:10
הרב זייני מייצג את הציונות הדתית נוסח רבינו הגדול הראי"ה באופן האמיתי ביותר. מה קרה לרבנים אחרים? תמה תמה אקרא.
9
קטונתי מלהעיר לרב זייני שליט"א
גולן ברק | 12-08-2015 23:35
דווקא כאן קשה לי עם דעתו. לא מאהבת מרדכי (הגיור האלטרנטיבי) אלא משנאת המן (הרבנות הראשית)
10
מגיב 7 - תודה לך!
עמיר | 13-08-2015 0:13
בזכותך קראתי גם את דבריו הנפלאים של הרב זייני משבוע שעבר. בהזדמנות זו אני קורא למערכת סרוגים לשים לב ולתייג נכון. יש תגית "הרב אליהו זיני" ויש תגית אחרת "הרב אליהו זייני".
11
ל4 בדר"כ הדברים נאמרים בביהמ"ד ורק אח"כ מוצאים החוצה או
| 13-08-2015 1:58
שהרב עצמו מוציאם
12
ל-7: תפסיק להזדעזע ותסתכל על גושניק טיפוסי
שי | 13-08-2015 8:33
תמצא בחור מגולח למשעי שיש לו דעה על כל דבר בעולם, הדעה הזאת נוטה שמאלה. אמור לי מיהם רבניך ואומר לך מי אתה.
13
למה הרב צוריאל אשם שהוא צודק!!!
פיני | 13-08-2015 17:00
הרב צוריאל כתב גם דעת תורה וגם רחשי לב העם ומנומק הרב זייני לא דחה עניינית
14
יישר כח כבוד הרב
מיכאל | 13-08-2015 21:24
יישר כח לכבוד תורתו, פעם ראשונה שאני קורא ת"ח שכותב את הדברים הפשוטים שאף אחד לא אומר, אף המתנגדים לבתי הדין. הם רק מתנגדים מסיבות "חיצוניות", ולא לגופה של סוגיא.
15
הרב צוריאל
| 14-08-2015 10:43
אני אוהב את הרב צוריאל אהבת נפש.. אבל בזה אני לא מבין אותו..