'לא העכבר הוא הגנב אלא החור', אמרו רבותינו, והורו לנו להתמקד במרחב שאיפשר את הטרגדיה, ולא בטרגדיה עצמה. המקרה של 'הרב מהצפון' התפתח בתוך מרחב ציבורי שכולנו שותפים לו. כולנו שותפים וכולנו אחראים, כל אחד בדרגתו שלו.
אחד מתלמידי 'הרב מהצפון', תיאר בצורה נרגשת את שנותיה הראשונות של הישיבה שלו. תיאור קסום ומתוק. רק כשהגעתי לצמד המילים האחרונות, נדלקו אצלי נורות האזהרה.
'למדתי שם בתחילת האלף הנוכחי. מכינה קדם צבאית קטנה בדרום צפת. אווירה משפחתית ותחושה של משהו מיוחד שלא קיים בשום מסגרת המשך אחרת, משך אליו כמה עשרות שמיניסטים מדי שנה שעברו סינון חצי מיסטי ע"י הרב… לימודי קבלה ופנימיות התורה בשילוב של קימה בארבע לפנות בוקר עם טבילת קרח במקווה האר"י בצפת, בליוויו של הרב, הפכו את כולנו, לאיך לומר "קדושים יותר…"
* * *
כמסיח לפי תומו תיאר התלמיד היקר איך לימודי קבלה וטבילה במקווה הפכו אותם לקדושים יותר. טעות גדולה. אנחנו מתבלבלים בין שני מושגים שונים לחלוטין. אנחנו מתבלבלים בין רוחניות לבין קדושה. לימודי הפנימיות והטבילה הפכו אותם לרוחנייים יותר. יותר רוחניים ולא יותר קדושים.
בעולם הנוצרי קדושה היא התנתקות מהטבע. כמרים אינם מתחתנים. בדרגה גבוהה מהם נמצאים הנזירים הנמנעים מהנאות העולם. בעולם הנוצרי, רוחניות שווה קדושה.
בעולם היהודי המצב אחר. אצלנו קדושה אינה ניתוק מהחומר. אצלנו קדושה היא קידוש החומר (ואחר כך גם קידוש הרוח). רוחניות לבדה אינה קדושה. המלחמה של היהדות אינה מלחמה של רוח בחומר, אלא מלחמה של קודש בהפקרות.
אנחנו רגילים לחשוב שהסכנה של היהדות היא הכפירה. נראה לנו שהמאמינים בא-לוהים ובעולמות עליונים נמצאים בצד שלנו, ומולם, בצד השני, נמצאים הכופרים. התורה ראתה את הדברים אחרת. המלחמה של התורה לא הייתה בכפירה אלא בעבודה זרה. ברוחניות שאינה קדושה. מלחמת החורמה של התורה היא בעיסוק לא נכון בעולמות רוחניים. העובדה שאנו מרגישים קרובים יותר לא-לוהים לא מלמדת שבאמת התקרבנו לא-לוהים. לפעמים ההרגשה מתעתעת.
הקב"ה לא צריך 'רוחניים', השמים מלאים ברבבות מלאכים 'רוחניים'. הקב"ה תובע מאיתנו דבר אחר לגמרי. 'קדושים תהיו'. יסוד הכל הוא תיקון מעשינו החומריים. בפתח נאומו האחרון של משה רבינו (דברים ד, וגם בהמשך), כשהוא מזהיר מפני סכנת העבודה הזרה הוא מדגיש שהצד ההפוך מעבודת אלילים הוא שמירת מצוות.
* * *
בהרצאה מוקלטת שמופיעה באינטרנט, מסביר 'הרב מהצפון' כיצד לתקן עונש של 'כרת'. בהסבר הוא מתחמק ממעשה העבירה עצמו, ומתמודד רק עם המשמעות הרוחנית שלו. הוא מסביר איך העבירה גרמה לפגיעה בספירות עליונות, ואיך צריך לתקן את הפגיעה באותן ספירות. הוא לא מדבר על הפגם במעשה עצמו. הוא מציע תיקונים רוחניים כדוגמת לימוד תורה כל הלילה, ומזניח את התיקון המעשי – 'חרטה, וידוי וקבלה לעתיד'.
בהרצאה אחרת הוא קובע שהעיקר הוא המחשבה. אדם העוסק בתורה וחושב מחשבות רעות נחשב כנמצא במקום רע. אדם החושב מחשבות חיוביות נמצא במקום טוב, גם אם הוא עוסק בדברים אחרים.
'הרב מהצפון' יצר עולם רוחני קסום ומושך. לא זאת דרכו של מלכנו. אנחנו קודם כל אנשי מעשה, ועל המעשה תפארתנו.
* * *
שגינו כשלא התעוררנו בזמן. שגינו כשלא הבהרנו בקול רם וצלול שאנו מחפשים רבנים קדושים ולא רבנים רוחניים. מסתבר שלרב מהצפון הייתה הבנה רוחנית גבוהה. אי אפשר להונות כל כך הרבה אנשים. אבל, הבנה רוחנית הייתה גם לבעלת האוב של שאול. לא הבנה רוחנית אנחנו מחפשים אלא קדושה. קדושה מעשית וקדושה רוחנית.
שיהיה ברור, לעולם הקבלה והנסתר יש חשיבות רבה. עולמנו אינו רק עולם גשמי אלא גם עולם רוחני. מעל קדושת החומר יש מקום רב לקדושת הרוח. אבל, ניתן לקדש את הרוח רק אחרי שקידשנו את החומר. צדקו יודעי הנסתרות בדורות הקדומים כשהגבילו את לימוד חכמת הנסתר רק למי שמילא כבר את כרסו בחכמת הגלוי. רק אחרי קדושה גופנית אפשר להגיע לקדושה רוחנית. אפשר ללכת לרבנים רוחניים ומקובלים, בתנאי שנוודא שהם גם קדושים. קדושים בחיי המעשה וקדושים בחיי הרוח. 'ואנשי קודש תהיון לי'.
עולם המעשה הוא קשה ומאתגר. כשקשה כולנו מחפשים קיצורי דרך רוחניים. מי לנו גדול כשאול, המלך הצדיק, שבעת מצוקה קיומית, חיפש ופנה לבעלת האוב בבקשה לעזרה. מי לנו גדול משמואל הנביא שלימד אותנו שאין קיצורי דרך. 'למה הרגזתני להעלות אותי'.
מה דעתך בנושא?
11 תגובות
0 דיונים
הרב דוד אביטל
הגיע הזמן לומר את האמת הרב רבי יוסף קארו היה מקובל עצום ובכל זאת לא הכניס לשולחן ערוך הרב הדברים קבליים אי אפשר בשם כל מיני ספרים...
הגיע הזמן לומר את האמת הרב רבי יוסף קארו היה מקובל עצום ובכל זאת לא הכניס לשולחן ערוך הרב הדברים קבליים אי אפשר בשם כל מיני ספרים קדוים עלומים לייצר עוד הלכות. אי אפשר לקבל בשוויון נפש כל מיני גדולים בעיני עצמם שאומרים דברי הבל. לא יכול להיות שרבי כלשהו ירד מגן עדן והשאיר פתק למישהו מתלמידיו, לא יכול להיות שמישהו שמת לפני עשרים שנה הוא משיח כשלרבנים שלנו יהיה את כח לעמוד מול מסרסי התורה האלו ולהגיד בקול אין לנו אלאל דברי רבוניתו בשולחן ערוך ונושאי כליו נוכל לעצור את המטרוף הבא
המשך 22:20 19.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צפתי
המון אנשים נשים וטף רכבו על שקר, גם אם השקר מדבר יפה קם לנץ , השקר הוא שקר. וכשאותו שקר התפוצץ אותו המון הרגיש את החבטה. בדיוק כמו שלרב אין...
המון אנשים נשים וטף רכבו על שקר, גם אם השקר מדבר יפה קם לנץ , השקר הוא שקר. וכשאותו שקר התפוצץ אותו המון הרגיש את החבטה. בדיוק כמו שלרב אין לאן לברוח גם להם אין לאן לברוח, מי יכול לשנות את העבר. מסקנה: אם התורה מצווה לבדוק גם נביא אמת, צריך להיות ביקורתי. אני יודע על שטויות שהרב הזה דיבר, למרות שלא ידע ולמרות שדיבר שטויות עשה זאת בביטחון. החכם עיניו בראשו. החסיד רבו בראשו , והרב עיניו באשתו..של החסיד
המשך 21:42 14.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוחאי-
אינני נכבס לעצם המעשים אם היו או לו, אבל לפי הדיווחים מבני הישיבה והמכירים את הרב . הרי שמדובר באדם גדול, בתורה ובמעשים. . לאדם גדול באמת יש גם...
אינני נכבס לעצם המעשים אם היו או לו, אבל לפי הדיווחים מבני הישיבה והמכירים את הרב . הרי שמדובר באדם גדול, בתורה ובמעשים. . לאדם גדול באמת יש גם יצר גדול שלא רק גדול כמותו אלא גדול הימנו, ואע"פ שאין אפוטרופוס לעריות , רוב האנשים הגדולים יודעים להישמר ומצליחים לעמוד בנסיון., ואם באים אנו לשפוט אותו , על השופטים להיות גדולים ממנו, , וכאמרם ז"ל אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו.
המשך 02:51 10.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אכן כמדומני שרבים נפלו ברישתו דווקא משום שהאמינו ב"רוחניות" הזו שאכן יפה אך לא מספיקה...
00:47 10.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמיחי גורדין
אני משתדל מאוד לא להגיב לטוקבקים מסיבות מובנות. במקרה זה בשל אופי התגובות ובשל הערכתי הרבה לתלמידי הרב שנפגעו קשה מאוד, שלא באשמתם, מהפרשה אנצל את הבמה כדי לפנות ישירות...
אני משתדל מאוד לא להגיב לטוקבקים מסיבות מובנות. במקרה זה בשל אופי התגובות ובשל הערכתי הרבה לתלמידי הרב שנפגעו קשה מאוד, שלא באשמתם, מהפרשה אנצל את הבמה כדי לפנות ישירות למטקבקים. אם למישהו חשוב להגיד לי ישירות את ביקורתו על הדברים שנכתבו או לחילופין לשמוע מה שיש לי להגיד בעניין, הוא מוזמן לפנות במייל benkodesh@gmail.con בהערכרה גדולה ובכאב עמוק
המשך 08:07 09.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריאל מצפת
נכון אבל לא קשור לכלום. ה'רב' חטא למרות שכל מה שאמרת לא קשור אליו. וסתם נפלת בחטא היוהרה.
23:19 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
הרב גורדין במחילה מכבודו נראה לי שטעות יסודית בדבריך. חז"ל לימדונו שהרואה סוטה בקילקולה יזיר עצמו מן היין ולא ילך להכות על חזם של אחרים. כמה נוח שהתקלה והקלקול לא...
הרב גורדין במחילה מכבודו נראה לי שטעות יסודית בדבריך. חז"ל לימדונו שהרואה סוטה בקילקולה יזיר עצמו מן היין ולא ילך להכות על חזם של אחרים. כמה נוח שהתקלה והקלקול לא התרחשו בחצר שלך במילייה הדתי עליו אתה נמנה. כמו בטיסה במחלקה ראשונה אתה יכול להתרווח לאחור ולהינשא על אוויר הפסגות של הכאה על חטא האחר. זה שדעתו שונה משלך. צר לי להגיד לך אבל לא רוחניות ולא קבלה לא עיסוק בהלכה ולא בתחומים מעשיים קשורים עם המעשים הנוראיים הללו. מדובר בתלמיד חכם שאינו הגון רשע מקולקל במידותיו ואין כל קשר לדרכו הרוחנית. קל לך כנראה למצוא את הקלקול בתפיסות העולם היסודיות אבל זה קל מדי ומעיד כנראה רק על חולשה שלך ועל רצון לעשות הון רוחני מהפרשה העגומה הזו. הייתי מצפה ליותר בגרות ועומק והכרה שאין אפוטרופוס לעריות ולכן המסר הוא שזה יכול לקרות בכל מקום ובכל ישיבה ובכל תפיסת עולם התורה לא מגנה על האדם אם בסיסו אינו ישר.
המשך 22:24 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
כפי שטענו קודמיי, ובלי להכיר היטב את הרב מן הצפון, ידוע שהוא היה לא איש של קבלה נטו אלא קודם כל איש של לימוד, של קביעות בסדרים, לא ה'באבא' הידוע...
כפי שטענו קודמיי, ובלי להכיר היטב את הרב מן הצפון, ידוע שהוא היה לא איש של קבלה נטו אלא קודם כל איש של לימוד, של קביעות בסדרים, לא ה'באבא' הידוע והרגיל. לכן גם טעו בו. זה לא סותר כמובן את עצם דבריך, אם כי הם יכולים להיות נכונים כלפי עצם החסידות בכלל, ולאו דווקא למקרה דנן.
המשך 21:33 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
חיפשתי אם יש לך חשבון פייסבוק רציתי לשלוח לך בפרטי אבל אתה הכרת את הרב החשוד? ראיתי את הליכותיו? לימוד תורתו? תפילה בנץ כל יום? שקידה בתורה? מספיק לראותו ולהתרשם,...
חיפשתי אם יש לך חשבון פייסבוק רציתי לשלוח לך בפרטי אבל אתה הכרת את הרב החשוד? ראיתי את הליכותיו? לימוד תורתו? תפילה בנץ כל יום? שקידה בתורה? מספיק לראותו ולהתרשם, אני לא יודע אם הוא אשם או לא אבל אינני חושב שאתה יכול לכתוב מה שכתבת אם לא הכרת אותו.
המשך 20:17 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמיד שמכיר
טעות קטנה בכתבה. כבודו לא שמע מספיק שיעורים. 'הרב מהצפון' העביר גם שיעורים על תשובה ותיקונים ואמר שעזיבת החטא זה בראש ובראשונה. הוא אף סיפר על תלמיד אחד שהגיע...
טעות קטנה בכתבה. כבודו לא שמע מספיק שיעורים. 'הרב מהצפון' העביר גם שיעורים על תשובה ותיקונים ואמר שעזיבת החטא זה בראש ובראשונה. הוא אף סיפר על תלמיד אחד שהגיע למקובל ואמר לו שהוא נופל הרבה אבל טובל ומתקן ואז המקובל אמר לו להפסיק לטבול והתלמיד שאל אז איך אוכל לתקן? והמקובל ענה שזו בדיוק הנקודה הוא פשוט יאלץ לא ליפול. בנוסף הוא תמיד הדגיש ששו"כ קודם לחכות והרגשה רוחנית. ואדם ללא תיקון מידותיו והתקדשות המחשבה דיבור ומעשה לא יגש כראוי לקבלה. אז בכל זאת חוששני שמה שכבודו כתב לא קולע לאמת. מחילה
המשך 19:43 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר