ראשית כל, איני כותב את הדברים הבאים כי אני חכם יותר מאחרים אלא רק כי אין חכם כבעל ניסיון, ואין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם. אמנם למדתי בישיבתו רק שנה אחת בלבד, ומכל מקום מסופקני אם גם במקרה זה חל כלל רבותינו ז"ל כי אין אדם עומד על דעת רבו עד ארבעים שנה…
שבעת הלקחים נכתבו בהתייעצות עם תלמידי חכמים.
א. והוא עד או ראה – אל תאמין לסיפורי מופתים אם לא ראית בעיניך. כשנכנסתי לישיבתו כבר הולעטתי בכמויות גדולות של סיפורי סיפורים על כוחותיו ומופתיו, ובתמימותי (השגויה) האמנתי. המדהים הוא שחלק מן הסיפורים היה ניתן להפריך על ידי שיחת טלפון אחת. לדוגמה, האמירה הייתה כי כבר בישיבה התיכונית הוא היה בעל כוחות. בימים אלו, שוחחתי עם בן כיתתו – בלשון המעטה לא היו דברים מעולם. כנ"ל לגבי ישיבת ההסדר שבה למד.
ב. אין הנחתום מעיד על עיסתו – רבים מן הסיפורים ככל הנראה סופרו מלכתחילה על ידי ראש הישיבה והפכו להיות אמת שאין להרהר אחריה. ודאי שאסור לאדם להרהר אחר ראש ישיבתו. אך לפני שהחליט שרוצה להופכו למורו ורבו ודאי שמצוה לחקור ולדרוש. ובכל מקרה, לעולם לא לבטל שיקול דעת עצמו.
ג. לא תשמע – מעולם לא שמענו שבעל מופתים ראוי לכהן כראש ישיבה מכוח מופתיו. מופתים לא מעידים על כלום. גם שבתאי צבי ונתן העזתי היו בעלי מופתים. ראש ישיבה צריך להיות אדם אשר בראש ובראשונה הינו תלמיד חכם. מה הגדרת תלמיד חכם? זה ששואלים אותו הלכה בכל מקום ועונה. לצערי, זו ממש לא הייתה המציאות.
ד. מידות – רוח הקודש מחייבת מידות תרומיות. לא ייתכן בעל רוח הקודש בעל גאווה או בעל מחלוקת. נכון, אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא. אך אפילו מתלמיד חכם "רגיל" נדרש להיות במדרגה כזו שמיד מכיר בחטאו ועושה תשובה. קל וחומר בעל רוח הקודש, אשר ניצבת בסולם הנבואה.באוזניי שמעתיו מתרברב על ראש ישיבה אחר. (מדוע לא מחיתי ולא הזדעזעתי? על כך ראו לקח ז).
ה. אנוכי הרואה – אדם הטוען להיות בעל רוח הקודש לא יכול ליהנות מפריבלגיה של הורוסקופ משובח… כשהוא צודק אז ודאי דבר ה' היה בפיו, וכשטועה – לא קרה כלום. נביא ה' שלא התקיימה נבואתו אפילו בפרט קטן – דינו בחנק!
נכון, אין בזמננו נביא אך לא ייתכן שמקובל יטעה פעמים רבות ונמשיך לנהור אחריו. מי שלא מוכן להעמיד את דבריו במבחן (אין צורך בחנק…) – אין לשמוע לו. באזניי שמעתיו אומר דברים לא נכונים פעמים רבות. אציין שמעודי לא שמעתיו אומר דברים על טבעיים נכונים. אמנם יש רבים שטוענים שבמו עיניהם ראו ובמו אוזניהם שמעו. ייתכן שאכן ראו ושמעו, אך גם הם מודים שפעמים רבות לא צדק.
ו. ואנוכי לא ידעתי – הרב הנ"ל קיבל את ברכת הדרך מהרב מרדכי אליהו זצ"ל אשר המשיך לראות בו כצדיק בה בשעה שנפל באיסורים חמורים. בהיסטוריה של עם ישראל, יש מקרים רבים שחכמי ישראל הוסתר מהם רשעות תלמידיהם. אין זה מטיל דופי ברבותינו. כך רצתה ההשגחה העליונה ויש לראות זאת כניסיון. אך יש ללמוד מכאן שהחובה לפקוח עין ביקורתית מוטלת על כל אחד ואחת.
ז. עינינו לך תלויות – תלמיד צריך להתאבק בעפר רגלי רבותיו. ר' חיים מוולוז'ין מפרש את המילה להתאבק מלשון התאבקות. מחד גיסא, התלמיד צריך להקשות ולשאול על דברי רבו ולא לקבל את דבריו ללא ביקורת שכלו. מאידך גיסא, לזכור שהוא אמנם מתאבק אך רק בעפר רגלי הרב…
אם לא ניתן לדון עם הרב, וכל שכן כשהאדם נעשה תלותי ברבו וזורק את שכלו, עלולים להגיע למחוזות שלצערנו הגענו אליהם כעת.
לא לאבד את האמונה בחכמים
ולסיום, אחרי הכל ולפני הכל – המשפחה, התלמידים וכל המעגלים הקרובים והרחוקים נפלו קורבן. אין להאשים אותם אלא לחבק אותם.
תקוותי שנעמוד כולנו בניסיון הקשה שהקב"ה מעמיד אותנו בו בימים אלו. לא נאבד את אמונתנו בחכמי ישראל מעבירי מסורת ישראל.
נזכור שמדובר במקרה כואב אחד, וכנגד אותו "מקובל" יש אלפים ורבבות של תלמידי חכמים זכים וטהורים, אשר ראויים ללמוד מהם תורה בטהרה.
מחקרים רבים מראים כי 10% מהפסיכולוגים מטרידים את מטופלותיהן, ובכל זאת לא שמענו קריאה לסגור את מוסד הפסיכולוגיה. ההבנה כי התורה נקנית באמונת חכמים ובקשר איתן בין תלמיד לרבו צריכה לעמוד לנגד עינינו ולהיות מועברת לבני הנוער, גם בשעות קשות אלו. "ובכל זאת אנו ליה, וליה עינינו". (למחקר)
מה דעתך בנושא?
32 תגובות
0 דיונים
תלמיד לשעבר
למדתי יחד עם אבישי לפני 10 שנים (הוא אכן היה שנה בישיבה ובטח לא הגיע רק לשבו"ש ולא התקבל... תבדקו מול "זקני" ורבני הישיבה אם אינכם מאמינים). כל התגובות פה תוקפות...
למדתי יחד עם אבישי לפני 10 שנים (הוא אכן היה שנה בישיבה ובטח לא הגיע רק לשבו"ש ולא התקבל... תבדקו מול "זקני" ורבני הישיבה אם אינכם מאמינים). כל התגובות פה תוקפות אותו רק לא מתייחסות לעצם הדברים. לכל התוקפים-האם זו גזירה משמיים ואונס(תסלחו לי על בחירת המילים...) שמקרים פסיכיים כאלו יקרו? האם מצב שבו רב מקובל שוכב עם נשים נשואות(!) לא אמור להרעיד את אמות הסיפים?! האם לא צריך וחובה ללמוד מטעויות? לצערי, מקריאת חלק ניכר מהתגובות פה נראה שמקרה כזה בהחלט יכול לקרוא מחר שוב אם לא כבר אתמול. עיצוב.
המשך 20:51 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד יצחק
צדיק.טעות בידך עפ"י ההלכה אסור להאמין עדיין..וא"א לדעת אבל גם אולי לא היתה הודאה וכו' אלא מי שמנסה להכפיש אותו רק אומר זאת... בקיצור- כל העניין הזה צריך עוד בירור מעמיק.
17:37 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
היה כאן בית דין, הייתה הודאה, הייתה הקלטה. ע"פ ההלכה וע"פ המציאות מדובר בוודאות. שום חף מפשע ושום נעליים.
14:33 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אנחנו לא יודעים עדיין כלום!!!!צצים פתאום כל מיני שופטים ופרשנים ותלמידים....הללללללללו!!!!!!!תחכו בסבלנות!!!!!
14:25 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בהלם!!!!
שופט....אולי תחכו בסבלנות?!!!!!אני לא מבינה את זה!!!!ולגבי תלמידי הישיבה....תתביישו!!!!!גועל נפש!!!!!מה השגעון הזה ועדיין לא הוכח דבר?!!!!
14:21 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
רבותי - תלמידי לשעבר הרב לשעבר! אתם המגיבים המתלהמים ומכפישים נגד כותב הכתבה! קרה פה סיפור נורא, שלא היה קורה לולי טעויות של הציבור (ואני לא מאשים אף אחד - לא אני...
רבותי - תלמידי לשעבר הרב לשעבר! אתם המגיבים המתלהמים ומכפישים נגד כותב הכתבה! קרה פה סיפור נורא, שלא היה קורה לולי טעויות של הציבור (ואני לא מאשים אף אחד - לא אני ולא כותב המאמר). הדבר הראשון (ואולי: היחיד) שיש לעשות עכשיו זה לחשוב מה צריך לעשות כדי שזה לא יקרה שוב. זה מה שמנסה כותב המאמר, ועליכם - כחסידי הרב הנ"ל - להיות הראשונים שיפשפשו וימשמשו מה אפשר ללמוד מהסיפור. במקום לעשות את העבודה, אתם מכפישים את מי שעושה אותה.
המשך 13:59 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.ק.
כיוון שאני מניח שרוב המגיבים פה, המספרים שהם תלמידי הישיבה, אכן תלמידי הישיבה - אני ממש לא מבין את אופן התגובות שלכם. איפה המידות שלכם? כותב המאמר לא בא להצדיק את...
כיוון שאני מניח שרוב המגיבים פה, המספרים שהם תלמידי הישיבה, אכן תלמידי הישיבה - אני ממש לא מבין את אופן התגובות שלכם. איפה המידות שלכם? כותב המאמר לא בא להצדיק את עצמו, לא בא להכפיש אתכם (ולהיפך), הוא בא לשתף במחשבות (נכונות) מה אפשר ללמוד מהסיפור. אז אם מה שיש לכם לעשות עכשיו זה להכפיש את מי שדן בתובנות מהסיפור, אתם ממש בבעיה.
המשך 13:58 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
לק"י רביעי לסדר "הנני נותן לו את בריתי שלום", ה'תשע"ה בשורה טובה, רבותי! בע"ה ובחסדו הגדול עלינו, עלה השבוע לאויר אתר חדש! תמיד רצינו, תמיד דברנו על הצורך הבסיסי בשפור האקלים החברתי. והנה זה...
לק"י רביעי לסדר "הנני נותן לו את בריתי שלום", ה'תשע"ה בשורה טובה, רבותי! בע"ה ובחסדו הגדול עלינו, עלה השבוע לאויר אתר חדש! תמיד רצינו, תמיד דברנו על הצורך הבסיסי בשפור האקלים החברתי. והנה זה בא! מדובר באתר מיוחד שיעסוק בכל שבוע בע"ה במדה אחת מפרשת השבוע האתר הוא מסוג האתרים הפעילים, הידידותיים, הנותנים משוב תמידי, חי ומתחדש בכל שבוע שם קליט, שם המשקף את תוכן האתר, שם שקל לזכור אותו. השבוע עלה התוכן הראשון - על פרשת פנחס מה יש באתר? כדאי שנשאיר לכם לגלות בעצמכם, רק נאמר ששווה לבדוק... הדף הנוכחי על פרשת פנחס מכיל מס' עמודים. עבורנו זהו "פיילוט". לכן, נבקשכם למלא משוב קצר בתום התרשמותכם/שימושכם באתר, כדי שנוכל לשפר את תוכנו, עיצובו וכל מה שנדרש. בכך נזכה כולנו להיות תורמים להשגת המטרה הנכספת: תקון המדות בעם ישראל !!! המשוב הוא קצר ונמצא באתר נודה לכם גם אם תשתפו את חבריכם בשליחת מייל זה להם. תודתנו מראש לכם על כך לא נותר לנו אלא לקוות שחפץ ה' בידינו יצלח ובימי בין המצרים נדרשים אנו יותר מתמיד לתקון המדות בהוקרה רבה, יצחק עמראני
המשך 11:20 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מצרפי
מה קרה לכם?
09:10 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דו
ולמתלהמים, קראתי את המאמרים של אבישי, לא מצאתי ביקורת על תלמידי הישיבה (להיפך, מאמר שלם מוקדש לאמפטיה אליהם), ובכל דבריו הוא לא התיימר לומר שהוא זכה לזהות את הסימנים מלכתחילה. יישר כח...
ולמתלהמים, קראתי את המאמרים של אבישי, לא מצאתי ביקורת על תלמידי הישיבה (להיפך, מאמר שלם מוקדש לאמפטיה אליהם), ובכל דבריו הוא לא התיימר לומר שהוא זכה לזהות את הסימנים מלכתחילה. יישר כח לכותב!
המשך 08:15 08.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר