יו"ר תנועת 'עם שלם', הרב חיים אמסלם, מגיב לדבריו של כתב החרדים של ערוץ 10, אבישי בן חיים, שאמר כי "לא הש"סניקים הם הבעיה, לא הציונות הדתית היא הפתרון. ההלכה היא "הבעיה".

במאמר תגובה שמפרסם הבוקר (שלישי) הרב אמסלם, הוא כותב:  ״הבעיה היא ההלכה״! יש הזועקים, האומנם?".

לדבריו: "יש כאלה שבתמימות טוענים שבעניין הגיור הבעיה היא לא ש״ס והקומבינות, לא אגודה עם התחבולות, ואפילו לא החרדלזיצי״ה המוגברת של הציונות הדתית, חוסר הפתרון נובע מבעיה האמיתית והיא ההלכה עצמה.  כלומר מאחר שההלכה דורשת ״קבלת מצוות״ בגיור כתנאי הכרחי אז אין לבעיית הרוצים להתגייר פתרון".

הרב אמסלם מסביר את הסיבה לכך שהוא מתייחס לדבריו של בן חיים: "ובכן אני מוכרח לענות למרות שנראה שכל המגמה הנ״ל היא רק ל״הגן״ על הצדיקים הידועים מש״ס וחבריהם. הבעיה אינה ההלכה. הבעיה היא עיוות הדין ועיוות ההלכה. מציאות, שהפכה דעה הלכתית חד צדדית שבעקבות הפוליטיקה הכוחנית, למול רפיסות השלטון הפוליטי, קיבעה את מעמדה ואומצה, כאילו היא הזרם המרכזי של ההלכה".

"הרי למושג קבלת מצוות בגיור, פרשנות רחבה ומגוונת שנדונית בספרי הפוסקים, אולם למעשה כשמסתכלים, מה עשו ואיך גיירו בעבר לאורך השנים, מבינים שכל מה שנעשה בבתי הדין לגיור בזמנינו, הוא עיוות ההלכה. מרחב התימרון ההלכתי בגיור הוא עצום, ודעות רבות שיש מקום להסתמך עליהם בזמנינו קיימות".

"אציג מספר דוגמאות להראות את המיגוון העצום: הרב עובדיה הסביר בעבר, כי הכלל צריך להיות כך: ״אם יש למתגייר ידע סביר ויש סיכוי שיקיים מצוות יש לגיירו״ האם כך נוהגים כיום? לא! אז הבעיה היא ההלכה?", תמה הרב אמסלם.

עוד הוא מוסיף כי "או אם הרדב״ז לפני 400 שנה כותב בתשובה כי קבלת המצוות היא ״מצוה מן המובחר״ ולא לעיכובא! אז הבעיה היא ההלכה? או אם רוב הראשונים פוסקים שאין קבלת המצוות מעכבת בגיור. אז הבעיה היא ההלכה? או אם הרב שלמה קלוגר כותב כי בכלל ״קבלת המצוות״ אינה כי אם מדרבנן, אז הבעיה היא ההלכה? או אם הרב עוזיאל להלכה כותב שמותר ומצוה לגייר גם כאלו שלא ישמרו מצוות! אז הבעיה היא ההלכה? או אם הבית יוסף פוסק שבגיור ״הכל כפי ראות עיני בית הדין״ אז הבעיה היא ההלכה? ואם אנחנו אומרים שיש לגייר מי שכוונתו ברורה ואמיתית ליהדות ולשמירת מצוות וחיי מסורת. אז הבעיה היא ההלכה?".

"לא ולא", קובע הרב אמסלם, "הבעיה אינה ההלכה. הבעיה היא עיוות ההלכה, ואימוץ דעות קיצוניות על ידי מימסד לא ציוני, בדמות הרבנות הראשית, ששינתה ידיים והשקפה בשלושת העשורים האחרונים, והקצינה, דעות אלו בתעוזתם מציגים את דעתם בנחרצות ובפסקנות כאילו כך ההלכה למשה מסיני".

"הבעיה היא רבנות שאינה מבינה את חומרת ההשלכות של מצבנו וההשלכות החמורות בעתיד לשלמות עם ישראל. הבעיה היא של עם ישראל שאיפשר מצב בו הרוח הקיצונית באמצעות המפלגות החרדיות והחרדליות, השתלטו על חיי הדת במדינת ישראל, ורבנות מתונה בדעתה ובפסיקתה, אבדה לנו לבלי שוב".