פרשת הרב מהצפון. במהלך שיעור קבוע בספר 'אם הבנים שמחה' בישיבת שבי שומרון, הגיע ראש הישיבה ורב היישוב, הרב יהושע מרדכי שמידט ,לדבריו של המחבר המתאימים גם לימים אלו בהם עוסקים בפרשיית הרב מהצפון. כותב במחבר: "וברוב המקרים תצא התועלת המבוקשת ועכ"פ טוב להחיות מלקבור לדאבוננו הם שנוח להם להיטמא בקבורת אחיהם ולא להטהר בהחיותם" (פרק שלישי אות נ' בשם הפרדס יוסף).

הרב שמידט הרחיב בשיעור ואמר: אינני בקי בפרטים, אבל העליהום הגדול אחר הרבנים וחברי הקהילה שנפגעו, הוא שפיכת דמים אמיתי. ועוד יכול לחזור חלילה כבומרנג על הרבנים המשמיצים. מוטב שנעסוק עתה, הרבנים והציבור כולם, בלהחיות, לקרב, לעודד ולחזק את ידי התלמידים המתוקים של הישיבה שנפגעה, את הקהילה הקדושה והנפלאה, הבריאים בנפשם ההולכים בדרך השם אשריהם ואשרי חלקם. קהילה זאת יכולה לשמש כמופת לקהילה מגובשת העוסקת בתורה, חסד ועובודת ד' מתוך שמחה.

'יהושע בן פרחיה אומר עשה לך רב וקנה לך חבר והווה דן את כל האדם לכף זכות. אומר על כך ר' חיים מוולוז'ין: על הווה דן את כל אדם לכף זכות. יתאפשר שיהיה לאדם רב רק אם ידון לכף זכות. אם כל אדם ק"ו כלפי אנשים גדולים וצדיקים צריך לדון. בלי זה לא יהיה לנו לעולם חבר קהילה רב וכו', ולומר שמשהו לא ראה או לא הבין והאשימיו בכך זה לא שייך.

לענ"ד רבנים אשר יוצאים נגד גדולי עולם קדושים וטהורים כרב הגאון הגדול מרדכי אליהו זצוק"ל שוברים את הציבור ומוסיפים שבר על שבר. שוברים את הנוער, שוברים את הציבור. וכן נגד בנו וממשיך דרכו רבה של צפת. צריך זהירת גדולה לפני שפוגעים ברבים, ואומרים שטעו. בעייני המעשה האחרון של תקיפת הרבנים אינו פחות חמור מהטענות המופנות כלפי הרב המדובר. מה אומר הציבור? מי נשאר לנו כאשר כל רב תוקף אחד את השני?

הגמרא בשבת דף ל"ד ע"א אומר רשב"י יאמרו זונות מפרכסות זו לזו תלמידי חכמים לא כל שכן? אין ספק שצריך ללמוד ממקרה זה וממקרים אחרים. אחד הדברים הפשוטים לענ"ד הוא לשמור על גדרי ההלכה, גדרי הצניעות, הלכות ייחוד! מי עוסק בשיחות נפש עם נערות ונשים?! צריך לראות שהכל מתנהל בשכל ישר.

אנו צריכים לסמוך על הרבנים המטפלים, שהם מצויים בפרטים והם לקחו את הנתונים ופעלו בשיקול דעת הלכתי וציבורי ושלא יוצאת תקלה מתחת ידם. כי אם נבקר כל אחד, לא יהיה לדבר סוף.

אך עתה צריך לעצור ומיד את הדיבור אחד על השני, להרבות שלום במיוחד בתקופה שבה נחרב בית שני בגלל שנאת חינם. להרבות בתורה ובגמילות חסדים ובמקום לקבור רבנים, קהילות, ואנשים. צריך להחיות , לתקן לבנות ולחזק אחד את השני. ואדרבא נראה כולם איך לחבק את אנשי הקהילה הקדושה שנפגעה, להחיותן ולא חלילה הפוך! ומתוך תפילה גדולה נצמח כולנו לבניין עצום גדול ורם.