השתיקה שצריכה להדאיג את הציונות הדתית - סרוגים

השתיקה שצריכה להדאיג את הציונות הדתית

פרשת הרב ריסקין היא אירוע אחד מתוך רצף אירועים בהם בחרו חברי 'הבית היהודי' למלא פיהם מים. בשנתיים האחרונות מינתה 'הבית היהודי' עשרות רבנים אך ספק אם תדע לשמור עליהם

השתיקה שצריכה להדאיג את הציונות הדתית
  (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

1. קרוב לעשרה ימים חלפו מאז פרצה הסערה סביב נסיונה של הרבנות הראשית למנוע את הארכת כהונתו של הרב שלמה ריסקין כרבה של המועצה המקומית אפרת, ומלבד איזושהי הצהרה של יו"ר מפלגת 'הבית היהודי', השר נפתלי בנט, לא שמענו ולו ח"כ אחד לרפואה שנתן דעתו לעניין. גם הודעתו של השר בנט הייתה בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי. מלבד התזמון בו פרסם בנט את הצהרתו, גם נוסח ההודעה גרם לתחושת אי נוחות גדולה. "שוחחתי עם הרב (ריסקין; ג"ע) ואמרתי לו שאם הוא יגיע לשימוע בגלל גילו, לכבוד יהיה לי להצטרף אליו", הצהיר בנט בלשון יחיד. לא בשם המפלגה ולא בשם חבריה.

2. שמונת חברי הכנסת של מפלגת הציונות הדתית, שרגילים לשחרר הודעות לעיתונות חדשות לבקרים כמעט בכל נושא, לא פצו את פיהם בפרשת הרב ריסקין. חבר כנסת אחד הגיב בזעם כששר הביטחון, משה יעלון, הודיע כי הוא מסרב להעביר את האחריות על המנהל האזרחי לידי סגנו, הרב אלי בן דהן (מישהו זוכר שהוא היה סגן השר לשירותי דת?). חבר כנסת נוסף הזהיר מהתנכלותו של אובמה לנתניהו ולמדינת ישראל, ואילו חברת כנסת אחרת תקפה את החרם על ישראל. אבל פרשת הרב ריסקין משום מה לא זכתה לשום התייחסות. הרבנות הראשית מנסה בסיכול ממוקד לשלוח את הרב ריסקין הביתה, רבני 'צהר' מכריזים מלחמה, ומפלגת הציונות הדתית, זו שאמורה לייצג את אותם הרבנים ולגבות אותם בדיוק במקרים כאלה, לא מעניקה את מינימום הגיבוי המצופה ממנה.

3. אחת המטרות אותן שמה לה, או לפחות כך הוצהר מעל כל במה, מפלגת 'הבית היהודי' לנגד עיניה במהלך המשא ומתן הקואליציוני, הייתה המשרד לשירותי דת. יו"ר המפלגה הבהיר שהוא כל כך רוצה את המשרד הזה עד כי היה מוכן לפוצץ בשבילו את המשא ומתן עם הליכוד וללכת לאופוזיציה. בפועל, בסופו של יום לבית היהודי אין אפילו שמץ של אחיזה במשרד החשוב הזה, וגרוע מכך נראה שאיש במפלגת הציונות הדתית לא מצר על כך.

4. מוקדם יותר היום תקף הרבצ"ר לשעבר, הרב ישראל וייס, את חוסר ההתייחסות של נפתלי בנט והרב אלי בן דהן (השניים שהיו אמונים על המשרד לשירותי דת בשנתיים האחרונות) להחלטת הצבא לבטל את העונש על החייל בפרשת "סנדוויץ' החזיר'. אך אלו אינם הרגעים היחידים בהם חברי מפלגת 'הבית היהודי' ממלאים פיהם מים דווקא היכן שהם צריכים להשמיע קול זעקה. לפני כשלושה חודשים, כאשר הראשון לציון הרב יצחק יוסף, תקף את הרב דוד סתיו ואת הרב אריה שטרן (מועמד הציונות הדתית לרבנות ירושלים) בנושא הגיורים, התראיין הרב רפי פוירשטיין ל'סרוגים' ותמה לאן נעלמו מנהיגי הציונות הדתית. "איפה שר הדתות? איפה סגן שר הדתות? זו שאלה שמאוד מטרידה אותי. איפה העמידה על כבודם של רבני הציונות הדתית?", תמה אז הרב פוירשטיין. לפני כשבועיים, ערב חג השבועות, תקף הרב יצחק פרץ, ראש מערך הגיור את ארגון 'צהר' ואמר כי מי שמתגייר אצלם צריך לחזור ושוב להתגייר.  גם אז לא נשמע קול מחאה מכיוון חברי מפלגת הבית היהודי.

5. אך הבעיה היא אינה במקרים הבודדים האלה, אלא בהתנהלות השוטפת. אם היה מדובר במקרה אחד מכלל המקרים שצויינו לעיל היה אפשר לתרץ זאת כנפילה בין הכיסאות. אך רצף האירועים, מהם נעדרה באופן שיטתי תגובתם של חברי הבית היהודי מעידה על מגמה שאמורה להדאיג את כל מי שהציונות הדתית, רבניה ומנהיגיה חשובים לו.

6. בריאיון נוסף שהעניק הרב פוירשטיין ל'סרוגים' אך לפני כמה ימים הוא הזהיר מהתנהלות הרבנות בפרשת הרב ריסקין והבהיר כי היום זה הרב ריסקין שמקל בגיור ומחר יהיה זה רב אחר שיודח בגלל שהוא אומר הלל ביום העצמאות. דבריו של הרב פוירשטיין אכן נראים כרחוקים מהמציאות. היעלה על הדעת שרב יודח או יוחרם בגלל הלל ביום העצמאות או היתר המכירה? אך אם מנהיגי הציונות הדתית ימשיכו לאטום אזניהם ולכסות עיניהם נוכח המתקפות נגד הרבנים, לא ירחק היום שנבואתו של הרב פוירשטיין אכן תתממש.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
צודק, היו צריכים מזמן לקרוא לפיטוריו
| 03-06-2015 20:59
2
מספיק לתקוף את הביית היהודי
יהודה | 04-06-2015 11:55
בס"ד חברים שלום . די! זה בלתי אפשרי כל יום קם מישהו בבוקר ומשחיז את כלי הכתיבה ותוקף . בהערת אגב חלק מהתוקפים עשו מעשה לפני הבחירות ולכן אנחנו עם מעט כוח וד"ל. בכל מקרה אני כמנהל בוחר עובדים עושה איתם חוזה אישי בסוף התקופה מי שלא עומד בצפיות אנחנו נאלצים להפרד אך תמיד כידידים . חברי הביית היהודי נבחרו לארבע שנים , מי שלא ימצא חן בעיננו שמורה לנו הזכות לא לבחור אותו . בכל מקרה התקיפות הללו יוצרות מוטיבצייה גדולה להשתלחויות בחברים , החברים מלחץ לפעמים גם עונים לא לעניין . אז בואו חברים נרגיע . נקבע כללי משחק ל4 שנים : 1. מי שלא הצביע לביית היהודי אנא ממנו שיפנה לחברים שלהם נתן את קולו . 2. אם יש ביקורת לפנות במכתב אישי ללא פרסום לח"כ / שר וכדומה . וכך נגיע למצב שב"ה נעשה ונצליח. למען השקיפות לא קבלתי אגורה / גוב או כל טובת הנאה מהחכי"ם / שרים וכו' . בברכת התורה יהודה בנימין קליין
3
הרב ריסקין
מחפשת את האמת | 15-06-2015 15:26
מי שיש לו עיניים ראליות בנוגע לירושת הארץ אינו צריך לכהן כרב בישראל ראו העונש על חטא המרגלים.