בחירות 2015. מקבץ שאלות ותשובות בנושאי דילמות לפעילי בחירות.
שאלה
אני מקבל שכר מאחת המפלגות ובקשו ממני להוציא מתיבות הדואר את כל הפליירים שחילקה המפלגה המתחרה. יש להוסיף שהפלייר מלא השמצות שקריות ולשון הרע על המועמדים שלנו ולפני שבוע הם נהגו כך כלפינו.
תשובה
תקופת הבחירות היא אכן זמן מתאים לבירור ולהעמקה מה היא הדרך הנכונה למימוש החזון הגדול של 'ממלכת כהנים וגוי קדוש'. כמובן שהבירור דורש הקשבה אמיתית לדעות השונות והתמודדות איתם ובהקשר זה ניתן לראות אף בפרסום ציבורי כלי לגיטימי.
אכן מקומם ומצער לראות להיכן מגיעה מערכת הבחירות עד כדי הכפשות ועלילות שקר על המועמדים השונים. ואף שעל מנת להלחם בשחיתות ישנה חשיבות לפרסום ציבורי, אך יש לכך כללים הלכתיים המפורטים בספר שמירת הלשון. התנאי העיקרי הוא לבדוק היטב את מקורות המידע ולשקול מה בדיוק נצרך לפרסם כדי להגיע לתועלת הרצויה.
במידה וברור מעבר לכל ספק שהדברים המפורסמים הם שקר ולשון הרע, ישנו עניין לדאוג לכך שכמה שפחות אנשים יחשפו לכך. אולם אין הדבר נכון כלפי החומר שחולק לתיבות הדאר. ישנו כלל האומר כי "המטרה לא מקדשת את האמצעים". מה שמונח בתיבת הדואר קנוי לבעל הדירה ואסור להוציא מהתיבה ללא רשותו, על אף שמדובר בפרסום שקרי.
תיבת הדואר מוגדרת כ"חצרו של אדם הקונה לו שלא מדעתו" (נתיבות המשפט סימן ר סק"ג) ובייחוד שהכניסו את הפלייר לתיבה עבורו ואז הוא זכה בכך גם אם נגדיר את התיבה כמקום שאינו שמור. כן ניתן להשליך לאשפה, את כל כמות הפליירים שהושארו בכניסה לבנין ולא חולקו לתיבות הדואר.
שאלה
אני מקבל ביום הבחירות בונוס על כל אדם מבוגר שאני מלווה לקלפי ומוודא שהוא מצביע עבור המפלגה שלי. האם הדבר מותר? כולם עושים כך.
תשובה
מותר לכל מפלגה לנסות ולשכנע את הבוחר להצביע עבורה ואף להציע הסעה ועזרה להגיע לקלפי. לבסוף הכרעה בידו של הבוחרעל פי שיקולי אמת. כך כתב הרמ"א- צרכי צבור שאינן יכולין להשוות עצמן, יקבלו עליהם שכל אחד יאמר דעתו לשם שמים, וילכו אחר הרוב (שולחן ערוך חושן משפט סימן קסג).
אנו מוזהרים שלא לגנוב דעת הבריות ולכן אסור לנצל מצב של אדם המתקשה בקריאה לתת לו פתק שאינו חפץ בו. אולם אם מודיעים לו את שם המפלגה הנקוב בפתק ומדברים על ליבו להכניס את הפתק למעטפה, אין בכך בעיה.
שאלה
האם ישנה בעיה לחלק בשם המפלגה ערכה הכוללת מטען ומגן לפלאפון?
תשובה
המדינה מעניקה לאזרחיה את הזכות להחליט איזו הנהגה טובה לעיר. כל תושב מקבל החלטה על פי מכלול שיקולים ובין השאר הוא חושב גם על טובתו האישית. אולם כאשר מוצע תשלום או טובת הנאה על בחירה במפלגה מסוימת יש בכך מעילה באמון הציבורי ופגיעה בטוהר הבחירות.
הזהירות מלקיחת שוחד או טובת הנאה, מוטלת על כל אדם אשר נדרש לקבל החלטה הנוגעת לציבור. וכך כתב בספר ערוך השולחן (חושן משפט סימן ט) – יש דבר שנוהגין העולם כהיתר והוא איסור גדול יש בזה קבלת שוחד והכשלת הרבים ומחלוקת וחלול שם שמים שאין קץ לעונש. כאשר נצרך לברור למנהיג, משתדלים להעמיד מקרוביהם או מאוהביהם … משום שיש לו פנייה בזה (טובת הנאה) ומכשילים את העיר, ולכן צריך האדם ליזהר בזה מאד מאד". נראה שחלוקת ערכה לפלאפון אינה נתפסת כתשלום ישיר עבור בחירה אלא נסיון פסיכולוגי ליצור חיבה והזדהות עם המפלגה. הכלל הוא שכל עוד מדובר על פעילות שכנוע מקובלת אין בכך פגם, אך אם מדובר על מתנה יקרה יש לחשוש למסר הסמוי העולה מתוך הדברים -תמורת מתנה זו ישנה מחויבות הצביע לאותה מפלגה.
==
הרב אריאל בראלי הוא דיין במכון משפט לעם
מה דעתך בנושא?
1 תגובות
0 דיונים
הדרכה לציבור הטפשים המחללי שם שמים ובוחרים ברשעים גמורים אפיקורסים רגעים ספורים לפני ההצבעה בבחירות של מדינת הרשעה השמד והניאוף. 1. קימה בהשכמה. 2. טבילה במקווה. מומלץ שי...
הדרכה לציבור הטפשים המחללי שם שמים ובוחרים ברשעים גמורים אפיקורסים רגעים ספורים לפני ההצבעה בבחירות של מדינת הרשעה השמד והניאוף. 1. קימה בהשכמה. 2. טבילה במקווה. מומלץ שי טבילות (לרמז על ישי שיצליח). 3. מי שח”ו מצביע ג' לא יטבול להצבעה הזו משום שהוא ממש טובל ושרץ בידו… וגם כאילו עובד ע”ז ממש. 4. מי שמצביע שס – לכאורה טובל . 5. אמירת ברכות "אשר יצר" בכוונה. 6. קפה ומזונות הכנה דרבה. 7. לבישת הסירטוק כובע וגארטל. והליכה כפופת גב לקלפי. 8. לפני הכניסה יביט בתמונת רבינו ויאמר בכוונה ובהכנעה: “הריני הולך להטיל פתק לקלפי של שמד כמצוות חכמים המסיונרים המשומדים ולקיים בזה מצוות “ועשית כל אשר יורוך הטפשים המנובלים”. 9. באם ח”ו מצביע ג יכוון גם לקיום מצוות:” ג = גיהינם… 10. יכנס בצעדים מתונים ויקח המעטפה בימינו. אח”כ יקח ביד ימין פתק קץ ויכוון:”שמים קץ בקלפי” ובזה נזכה לשים קץ לגלות מדינת ישראל. ואם מצביע ש”ס יקח הפתק ביד שמאל ויכוון כאילו סיים כל הש”ס. ואם עובר הדרכה של מרן מירושלים ומצביע ג’ יכוון לאות ג ראשונה במילה ‘געלט’ “גיהינם” "גאוה" "גוים" ויתכוון שבזכות הצבעתו יהיה הרבה כסף לגמלאי יהדות התורה (ליצמן 72, מוזס 77, אייכלר 68, גפני 67 ..) 11. לאחר הטלת הפתק ילך לביתו לשאר סדר יומו, ויתחרט וישוב בתשובה שלמה לקב”ה על שחילל שם שמים, בכיה לדורות. 12. בחצות יאזין לרדיו לשמוע סקר התוצאות ויתחיל באמירת תיקון חצות.. ויכה חזק על ליבו ויידע שהוא חייב גהינים על מה שהצביע למדינת הכופרים הרשעים המגייסים בני ישיבה בהכשר של רח’ חזון איש כידוע.. [בכיה לדורי דורות] בהפלס: הודעה והבהרה...... בעקבות גל שמועות ופרסומים חסרי בסיס, הורה היום רבינו מרן ראש הישיבה שליט”א למערכת ‘הפלס’ לפרסם, כי כל השמועות על הנחיה להצביע למפלגה כלשהיא, אין להן כל שחר. אין כל הוראה או המלצה להצביע בבחירות לאף מפלגה שבעולם ואין כוונה לפרסם הנחיה כזו בבחירות הללו, וכל הפרסומים שהיו או שיהיו בענין זה – בשקר יסודם. מסיבה אחת אינני מצביע לג', כי בהצבעתי אני גורם לשפוך את דמו של הגאון הגדול רבי שמואל אוירבך, והתורה הק' כבר ציותה לנו לא תעמוד על דם רעך, ובאי הצבעתי אני מקדש שם שמים בגדול מאוד, ובהצבעתי אין לך חילול גדול מזה. לא יאומן, אשר בדורנו דור עני הבלבול והחושך, השאירו לנו הקב"ה כשריד ופליט את הנביא של דורינו, ה"ה מרן הגאון הצדיק המקובל האלוקי רבי שמואל אויערבך שליט"א, אשר צועק ומזהיר ומנבא על כל מה שקורא ומנבא על כל הקורה אותנו...
המשך 12:14 17.03.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר