המפגש בין התקופה של פילוג ושיסוע חוזר וגובר לבין עונת האבלות על החורבן מן הסתם יזמין הרבה דרשות על שנאת חינם, וגם על סיפור קמצא ובר קמצא.
בטח נקרא הרבה על השנאה היוקדת והנקמנית של בר קמצא שהביאה לחורבן הבית, כשכל כותב מצליח לזהות את השנאה הזאת דווקא אצל היריב. אבל אם נדייק בקריאת הסיפור המפורסם הזה, נופתע לגלות שחז"ל לא מאשימים את בר קמצא בחורבן. הם מאשימים מישהו ומשהו אחר.
את האשמה בחורבן מטילים על ר' זכריה בן אבקולס
כשרבי יוחנן אומר " אקמצא ובר קמצא חרוב ירושלים, אתרנגולא ותרנגולתא חרוב טור מלכא, אשקא דריספק חרוב ביתר" (גיטין דף נה עמוד ב), הוא לא מתכוון להאשים לא את ה"שקא דרספק", לא את התרנגול או את התרנגולת, לא את קמצא, שלא עשה מאומה… ולכן גם לא את בר קמצא, למרות שהוא דווקא עשה הרבה מאד. המשמעות הפשוטה של המשפט הפותח של רבי יוחנן היא: "זה סיפור הרקע שממנו התגלגל החורבן".
רבי יוחנן לא מטיל את האחריות המוסרית לחורבן הבית על בר קמצא, אלא על דמות אחרת שמופיעה יותר מאוחר בסיפור: ר' זכריה בן אבקולס. עליו, רבי יוחנן אומר: "ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו והגליתנו מארצנו". וזו האשמה שחיוני ונחוץ שנתבונן בה השנה ביתר עוז.
מהי אותה ענוותנות שהביאה לחורבן? בשעת משבר, כשהמנהיגות הייתה חייבת לקבל החלטה בתוך מציאות בלתי אפשרית, ר' זכריה עמד וביטל כל הצעה לפתרון, מחשש של "מה יאמרו". חששו המוגזם שמעשה מסוים יתפרש באופן לא נכון על ידי הציבור, גרם לקיפאון מוחלט בשעת חירום שדרשה הכרעה.
כשלא מחליטים בגלל "מה יאמרו"
אפשר לזהות ענוותנות כזאת אצל הממשלה והעומד בראשה, שלא מכריע בשאלות גורליות מחשש של "מה יאמרו" – מה יאמרו האמריקאים מצד אחד, ומה יאמרו השותפים הקואליציוניים מצד שני. אבל נעשה לעצמנו חיים קלים מדי אם לא נשכיל לזהות את הענוותנות הזאת גם אצלנו. הציבור הגדול בתוך המחנה הלאומי והאמוני שמבין שבשלב הזה, אחרי תשעה חודשים, כשיש עדיין עשרות אלפי מפונים והגולן שומם, כשיש עדיין 120 חטופים וחטופות בעזה, כשחמאס עדיין מצליח לפעול ולחזור לכל מקום שטיהרנו אותו ממנו – כנראה הממשלה הזאת איננה מסוגלת להביא אותנו אל "הנצחון המוחלט".
ולכן, הדבר הנכון והנדרש הוא להחזיר את המנדט לעם ולתת לו להביע אמון מחדש במנהיגיו. הרבה מגיעים למסקנה הזו, אבל פוחדים לפעול, בין היתר מחשש של "מה יאמרו". יאמרו שאנחנו קלפניסטים, יאמרו שאנחנו שמאל. ויותר מזה- כמו שר' זכריה לא רצה ליצור מראית עין של לגיטימציה למעשה פסול – "יאמרו בעלי מומין קרבין למזבח" – כך היום לא רוצים לתת מראית עין של הכשר למעשים פסולים של מחאה ושיבוש.
ענוותנות כשלעצמה היא מידה טובה, אפילו נעלה. אבל יש גם רגעים שהיא מביאה עלינו חורבן. האם אנחנו נמצאים ברגע כזה? ר' יוחנן פותח את דרשתו בציטוט הפסוק "אשרי אדם מפחד תמיד". וזה מעניין, כי כרגע אמרנו שהוא טוען שהפחד של ר' זכריה הוא זה שהביא עלינו חורבן. אולי, כדבריו המפורסמים של הנשיא האמריקני רוזוולט, אנחנו אמורים לפחד עוד יותר מהפחד הזה עצמו.
אשרינו אם נדע לפחד מהפחד שמקפיא אותנו, להתגבר על ה"מה יאמרו", ולעשות באומץ את המעשה הנדרש בעת הזו, כדי להציל את ביתנו. אחרת, יכול להיות שבבוא מועד, ההיסטוריה תשפוט את הענוותנות שלנו כאחד הגורמים העיקריים לחורבן.
==
הרב אבידן פרידמן הוא מחנך. מייסד-שותף ומנכ"ל עמותת ינשו"ף.

מה דעתך בנושא?
26 תגובות
3 דיונים
.
אם ככה אז כל המנהיגים החרדים היום הם זכריה בן אבקולוס.
10:03 16.07.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
DRAGANA LETIC
HVALA BOGU SAM KONAČNO DOBIO ZAJAM SA 3% KAMATE. ZOVEM SE DRAGANA LETIĆ, MAJKA SAM 3 DJECE, RADIM KAO MEDICINSKA SESTRA U ZAREBU I IMAM 40 GODINA. MOJA PRIČA POČINJE...
HVALA BOGU SAM KONAČNO DOBIO ZAJAM SA 3% KAMATE. ZOVEM SE DRAGANA LETIĆ, MAJKA SAM 3 DJECE, RADIM KAO MEDICINSKA SESTRA U ZAREBU I IMAM 40 GODINA. MOJA PRIČA POČINJE OVAKO, POČETKOM OVE GODINE TREBAO MI JE ZAJAM I PREVARENI SU ME NA INTERNETU. ODLUČIO SAM POKUŠATI JOŠ JEDNOM I KONAČNO SAM DOBIO ZAJAM OD G. HARRYJA BRYANA. LEGITIMNI ZAJMODAVAC KOJI MI JE POMOGAO S ZAJMOM KAKO SADA GOVORIMO ZAJMOVI SU JOŠ DOSTUPNI I MOGU HRABRO REĆI DA JE OVO STVARNO I LEGALNO. ON JE PRAVI BOŽJI ČOVJEK I IMAM 100% JAMSTVO DA I KOD NJEGA MOŽETE DOBITI SVOJ KREDIT. KORISTIM OVU PRILIKU DA PODIJELIM SVOJE SVJEDOČANSTVO I DA SVI ZNAM DA OVE GODINE POSTOJI NAČIN DA SE DOBIJE JEDNOSTAVAN ZAJAM OD FINANCIJSKOG ULAGANJA GOSPODINA HARRYJA BRYANA. MOLIMO VAS DA GA KONTAKTIRATE ZA SVE VRSTE KREDITA PUTEM E-MAILA: {smartloanfunds@gmail.com} WHATSAPP: {+385 91 560 8706}
המשך 18:27 13.07.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גבי ל.
הרבה מילים כתבת. חלקן נכונות. אז אם רוצים כבר ללמוד מעברנו בואו נלמד מה שחשוב. אחרי חורבן המוסד המושחת ביותר בעם בשנת 70 ולמי שיש לו ספק זה המקדש השני...
הרבה מילים כתבת. חלקן נכונות. אז אם רוצים כבר ללמוד מעברנו בואו נלמד מה שחשוב. אחרי חורבן המוסד המושחת ביותר בעם בשנת 70 ולמי שיש לו ספק זה המקדש השני העם חזר לעסוק בדבר שנקרא צדק כשהעיסוק בתורה מכיל בתוכו גם הלכות שאינן קשורות לצדק אבל צדק ויושר היו לב העיסוק. כך 100 אחוז מהיהודים שומרים מצוות. כך עשרות אלפים לומדים תורה בישיבות באושא ציפורי טבריה בית שערים יבנה בני ברק לוד ועוד. עד שמשתלטת האמונה שאלוהים הוא שלנו, רק שלנו, עובד עבורנו ויוצאים למרד נגד כל העולם. אז דווקא כשהעם כולו שומר מצוות ולומד תורה ועושה צדק וחי חיי מוסר נסחפים אחי משיח שקר בהנהגתו של רב גדול רבי עקיבא שהכתיר שודד דרכים בתור משיח. אז אלוהים לא מתערב ולא עוזר והיהודים נטבחים ונשחטים ונשלחים לגלות. אז ממשיכים לעסוק בשטויות של בר קמצא ועוד שטויות של כן קיבלו החלטה לא קיבלו החלטה ענוותנות אמיתית או מזויפת העיקר לא להתמודד עם השאלה הפשוטה ביותר - האם אמונה באלוהים היא בסיס לניהול מדינה בעולם מורכב שבו יש כוחות גדולים עם אינטרסים מורכבים. אז מה אנחנו עושים? מכריחים את העולם לנהוג כרומאים בזמנו שנמאס להם מההטרדות של אלו שבטוחים שיש אלוהים שהוא רק שלהם ופעול נגדנו כי אנחנו כבר מעצבנים אותם עם זכותנו על כל ארץ ישראל ואלוהים נתן לנו אותה והיא רק שלנו ואלוהים ואלוהים. בינתיים לא רואה שום התערבות אלוהית וגם לא תהיה.
המשך 11:17 12.07.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
היפכא מסתברא
כבוד הרב , ההמשך הלוגי שלך מוביל לכך שהיית רוצה ממשלה שתלך "בלי לפחד" לאחת משתי האפשרויות: עד הסוף בכוח כמו הבריונים (או כמו מרד בר כוכבא בהמשך ההיסטוריה) או...
כבוד הרב , ההמשך הלוגי שלך מוביל לכך שהיית רוצה ממשלה שתלך "בלי לפחד" לאחת משתי האפשרויות: עד הסוף בכוח כמו הבריונים (או כמו מרד בר כוכבא בהמשך ההיסטוריה) או עד הסוף בהתחשבות והכנעה כמו ר' יוחנן שהציל את יבנה וחכמיה. משום מה אתה פוסל את. אפשרות שיש לנו מנהיג או הנהגה שהולכת בין הטיפות וגם לא מוותרת אך גם מתחשבת במגבלות הכוח (זה שונה מפחד). חוסר הסבלנות שלך ושל רבים בעם לא הולם את אופיו של עם הנצח וההקרבה של לוחמים ומשפחות רבות. כל עוד הצבא נלחם ואין עסקת חטופים שמסיימת את המלחמה אין שום סיבה לבקר ובודאי שלא לעודד ולקרוא לבחירות בעת הזו, זה רק מחליש אותנו. נראה שהרב לא אובייקטיבי בדעותיו ולכן הגיע למסקנה מעוותת כל כך. גם על זה נאמר שבימים של עקבתא דמשיחא "האמת תהא נעדרת" והיא אכן נעדרת מחלקים רבים בעם.
המשך 07:53 12.07.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ד"ר לשם
נו..עוד דתילוני מהסוג של יובל בעל הכרבולת.שהאבה שלהם שלהם לשונאי היהדות היא עצומה..וזה מלמד כמה?בעל הכיפה שונא יהדות וישראל בעצמו...
22:53 11.07.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צפניה נתן
לדעת אם מגיע לי דרקון גרמני
14:53 11.07.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ערן ש.
מי שמזהה ענוותנות באינ-ממשלת ישראל, רצוי שיעבור בדיקה פסיכיאטרית.
14:42 11.07.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד שמכיר
עקבו אחרי התרומות שהאיש הנ״ל מקבל מגורמים שמאלניים בחול, אנשים שאהבת ישראל מהם והלאה. אתה איש הזוי אבידן ואין לי מושג מי שם לך את התואר ״רב״ כי אתה ממש לא...
עקבו אחרי התרומות שהאיש הנ״ל מקבל מגורמים שמאלניים בחול, אנשים שאהבת ישראל מהם והלאה. אתה איש הזוי אבידן ואין לי מושג מי שם לך את התואר ״רב״ כי אתה ממש לא פועל למטרות יהודיות בעיני
המשך 14:00 11.07.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הפוך גוטה הפוך!!
הענווה היא לא לעשות, לדשדש, לפחד מהרומאים, לפחד ממה יאמרו הקואליציה/אופוזיציה מה שצריך זה דרזדן בעזה! להגר את התושבים להיכנס בלי בגץ ובלי בצלם ליישב את הארץ במלואה בבניה למחוק את דרום...
הענווה היא לא לעשות, לדשדש, לפחד מהרומאים, לפחד ממה יאמרו הקואליציה/אופוזיציה מה שצריך זה דרזדן בעזה! להגר את התושבים להיכנס בלי בגץ ובלי בצלם ליישב את הארץ במלואה בבניה למחוק את דרום לבנון בפצצות דלק עד לליטני ולקרא כל יום פרק יח בתהילים.. הכותב חזר היום ממילואים בצפון סך הכל 140 יום!
המשך 12:24 11.07.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיקו
בתגובה ל: הפוך גוטה הפוך!!
צודק,אח יקר.
14:41 11.07.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שירה
מעניין
10:35 11.07.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר