אמיתי? אפליקציה לשימוש בסמרטפון בשבת - סרוגים

אמיתי? אפליקציה לשימוש בסמרטפון בשבת

בקרוב אפשר יהיה לסמס בשבת? אפליקציה חדשה מציגה אפשרות לשימוש בסמרטפון גם בשבת על ידי שילוב של פתרונות הלכתיים. הרב ישראל רוזן: "היתרים הזויים ומופרכים"

author-image
אמיתי? אפליקציה לשימוש בסמרטפון בשבת
  זה אמיתי? אפליקציה לשימוש בטלפון בשבת (צילום מסך)

זו יכול להיות בשורה טובה עבור אלה שמגדירים את עצמם דתיים אך לא נמנעים מלשלוח סמסים בשבת, אם היא רק הייתה קיימת.

שנה לאחר הסערה שפרצה במגזר בעקבות חשיפת "הדתיים המסמסים" מתפרסמת אפליקציה בשם shabbosapp (אפליקציית שבת), המתמודד הלכתית עם האיסורים הכרוכים בשימוש בסמרטפון בשבת.

באתר בו מוצגת האפליקציה נמנות מספר בעיות הנובעותמשימוש בטלפון החכם בשבת – התחממות הבטרייה, שינוי התאורה במסך (כולל הדלקתו וכיבויו), כתיבה ומחיקה של האותיות במסך, השמעת צלילים וטעינת המכשיר (במקרה והוא מחובר לחשמל).

באפליקציה עצמה אמורים המפתחים לעקוף את הבעיות ההלכתיות. עם הפעלת האפליקציה רמת השימוש בבטרייה תוגבל, גם על חשבון יכולות ומהירות המכשיר כדי לוודא שהוא לא מתחמם מעבר לטמפרטורה הרגילה שלו. בעניין הכתיבה מאפשרת האפליקציה שתי פתרונות, הראשון הוא כתיבה בהשהיה, כך שלא מתבצעת פעולה ממש אלא גרמא (פעולה עקיפה), ובנוסף פעם בשעה ימחוק המכשיר את כל המידע הזמני כדי שהכתיבה לא תהיה בר-קיימא מה שמוריד מחומרת האיסור.

הצלילים גם הם יושבתו עם הפעלת האפליקציה עם אפשרות לביטול הרטט על ידי המשתמש. והפתרון לכיבוי המסך והדלקתו הוא ביטול הכיבוי האוטומטי והשארת תאורה קבועה (המשתמש יוכל לבחור את בהירות המסך מראש) לאורך כל השבת. הפתרון המעניין ביותר הוא עבור טעינת המכשיר – ההכרחית בשל השימוש הרצוף. לצורך כך התווספה אפשרות לפיה בזמנים מסוימים וקבועים המכשיר לא ייטען גם אם יחובר לחשמל. אור ירוק יגיד למשתמש מתי הוא יכול לחבר את המכשיר לשקע וכלום לא יקרה, ואילו אור אדום דולק בזמן שהמכשיר ראוי לטעינה ואז אסור להכניסו או להוציאו מהשקע. יש לציין כי הפתרונות ההלכתיים נוגעים רק לשימוש במכשיר עצמו ואינם נוגעים לשימוש ברשת, כגון שליחת וקבלת שיחות, מסרונים מסרים או קבצים.

SHAPP

עדיין לא עובדת. האפליקציה (צילום מסך)

באתר בו מוצגת האפליקציה טוענים הכותבים כי הם קבוצה של מפתחים, אנשי שיווק ורבנים שמבקשים לעשות את החיים קצת יותר קלים עבור יהודים שומרי מצוות. אלא שיחד עם הרצון הטוב, בינתיים נראה שמדובר במתיחה או בתרגיל שיווקי. המפתחים מבקשים להשיג את הסכום הדרוש לפיתוח האפליקציה באמצעות אתר למימון על ידי גולשים ובינתיים לא הצליחו לגייס אפילו דולר אחד.

האם זה בכלל אפשרי הלכתית

'הדתיים המסמסים' יצטרכו כנראה להתאכזב משום שבשיחה עם ראש מכון צומת, הרב ישראל רוזן על היתכנות הלכתית של אפליקציה כזו, הוא פוסל האפשרות מכל וכל.

"הדבר אסור לחלוטין, בדיוק כמו כל מכשיר חשמלי או אלקטרוני אחר; פתיחת מחשב, טלוויזיה, רדיו או… מזגן.", אומר לחדשות סרוגים ראש המכון שעוסק בפתרונות טכנו-הלכתיים.

"כל הרבנים האורתודוקסים, כולל בשוליים הליברליות של הסקאלה, יודעים היטב שכל פעולה אנושית מכוונת, שיש לה תוצאה רצויה, אסורה בתכלית גם אם היא מתעכבת ומתבצעת לאחר שהות מסוימת. הרי האדם מפעיל במו ידיו את מנגנון ההשהייה, וזו כבר בגדר "יריית חץ", אשר כל התוצאות המשורשרות נחשבות מעשה ידיו הישירים של האדם.

כשם שלא יעלה על הדעת להתיר, או לפטור מתשלום, מי שמזיק לשכנו ע"י 'פצצה מושהית', או הצפת דירת השכן וגינתו באמצעות 'השקיה אוטומטית דיגיטאלית' המתוכננת שבוע מראש – כך בדיוק האדם אחראי משפטית והלכתית לפעולה ולתוצאה המתוחכמת גם מנקודת המבט של הלכות שבת, כמו נזיקין." מסביר הרב רוזן מדוע גרמא איננו סעיף הפוטר בכל מצב.

"אנחנו במכון 'צומת', מפתחים ובונים ציוד יחודי למטרות רפואה ובטחון בלבד. גם שם האדם בלחיצתו, או במגע מסך, לא מתחיל שום פעולת שרשרת, ולא 'יורה שום חץ'. ההפעלה הקרויה בפינו 'גרמא' (עקיפין) בנויה על תכנון הלכ-טכני מורכב, שבו התוצאה לא נגרמת משרשרת פעולות המחילה ע"י יד האדם. וגם היתר זה מוגדר ומיועד, כאמור, לצרכי רפואה ובטחון בלבד."

"ועוד לא אמרנו מילה על 'דמות השבת' והאווירה, ולא על היבטי הלכות שבת כמו 'עובדין דחול' ו'מראית עין'. אין צורך להזדקק למושגים אלו כדי לאסור בתכלית את ה'שבוסאפפ' ההזוי והמופרך."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
אם מכון צומת היה מפתח את האפליקציה הזו ...
| 01-10-2014 13:49
אם מכון צומת היה מפתח את האפליקציה הזו (ומרויח ממנה כמה מליונים), האם גם אז הרב רוזן היה מתנגד לה "הלכתית"?
2
התבלבלתם, השבוע יום הכפורים, לא פורים
6 | 01-10-2014 14:52
3
נסיעה בשבת
עדי | 01-10-2014 16:45
איך הדתיים נוסעים במעלית שבת ? היא לא עובדת על חשמל ? מספיק כבר עם השטויות האלה של החשמל. לפני 2000 שנה לא היה חשמל וגם לא ידעו לדמיין מה זה חשמל. שכבר יצאו מהשטויות האלה, אלוהים יושב למעלה וצוחק על השטויות והמנהגים שהרבנים המציאו. תתקדמו.
4
לעדי, מגיב -3
על מי נאמר "קופץ בראש"? | 07-10-2014 12:55
מה אתה משווה בין מנגנון שאינך צריך להפעילו בשבת והוא פועל מעצמו לגמרי בשבת, לעומת משהו שבמו ידיך אתה מפעיל אותו בעיצומו של יום השבת??? קצת הגיון. טיפה!!!!!