הרב אריאל: דתי שמסמס בשבת, הוא לא דתי ולא נורמלי - סרוגים

הרב אריאל: דתי שמסמס בשבת, הוא לא דתי ולא נורמלי

בראיון לעיתון שביעי מדבר הרב יעקב אריאל על הבחירות לרבנות הראשית ("פוליטיות ולא ענייניות"), מבקר את ארגון רבני 'צהר' ("קמפיין לא ראוי"), חושב שהגיע הזמן לרב ראשי אחד, מתייחס לפרשת הרב מוטי אלון ("לא נקי") ומסביר מדוע אסור היה לפרסם את תופעת הדתיים המסמסים בשבת

הרב אריאל: דתי שמסמס בשבת, הוא לא דתי ולא נורמלי
  רב ראשי אחד זה טוב. הרב אריאל (פלאש90)

קטעים מתוך ראיון שערך חנן גרינווד עם הרב יעקב אריאל. הראיון המלא יתפרסם בעיתון שביעי שמחולק בבתי הכנסת.

לאחרונה פורסם שיש תופעה של דתיים שמסמסים בשבת – שומרים שבת אבל שולחים הודעות לחברים שלם. מהי דעתך בנושא?

"אותו עיתון (מוצש, ח"ג) שפרסם את הכתבה עשה נזק חמור מאוד. אין דבר כזה דתיים מסמסים, זו לא הנורמה ונכון שיש כמה חריגים בעולם אבל שם הדבר מסתיים. אדם שעושה דבר כזה הוא לא דתי, ותסלחו לי גם לא בן אדם נורמלי. אם מישהו חושב בטעות שגם שבת זה יום לתקשורת כזו הוא טועה וגורם עוול לרוחו, לנפשו ולבריאותו הגופנית, שלא לדבר על כך שהוא עובר על איסורי תורה."

לפני כחצי שנה להטו הרוחות בציונות הדתית לקראת הבחירות לרבנות הראשית. כזכור, בזמן הבחירות ניסו בכירים מרבני המגזר להעמיד את הרב אריאל כמועמד הדתי לאומי לתפקיד הרב הראשי אך נכשלו בניסיון להעביר את חוק 'עמאר-אריאל' לשינוי הגבלת הגיל המותרת למועמד לרב ראשי והמהלך כשל. עם זאת, טוען הרב אריאל, אין לו חרטות על כך שלא נבחר אך מבקר את הנפשות הפועלות בנושא.

"היו בעבר ארבעה ראשונים לציון, אבל סמכותו של הרב עובדיה יוסף לא ירדה גם כשהוא עזב את תפקידו הרשמי ברבנות הראשית. לצערי כל ההתערבות במינוי הרבנים היא פוליטית ואינה מוסיפה כבוד לתורה ולרבנות. סמכותו של רב נובעת מכוח אישיותו, למדנותו ומעמדו ההלכתי והרבני, ולא מכך שהפוליטיקאים קובעים מי יתמנה לתפקיד כזה או אחר.

"אני מתנגד להחלפת רב כל עשר שנים כי יוצא מכך דבר מוזר. אם הציבור מקבל עליו את סמכותו של רב, בגלל למדנות, דעותיו ואישיותו אז גם אחרי עשר שנים הם ימשיכו להכיר בו כרב הראשי שלהם, גם אם אינו בתפקיד. לא התפקיד הרשמי עושה את הרב אלא להפך והחלפת הרב כל כמה שנים גורמת רק בעיות כמו מי בעצם הסמכות, הרב שנבחר או הרב הקודם?

עשו לך עוול כשלא קידמו את המועמדות שלך לתפקיד הרב הראשי?

"לפי החוק הפורמלי אף פעם לא הייתי מועמד. אני בגוף הבוחר ארבעים שנה ובתקופתי היו חמש פעמים בחירות לרב הראשי ובכל פעם שינו את החוק באופן פרסונלי. פעם קצבו את הגיל, פעם קצבו את התקופה לעשר שנים. הפעם טענו ששינוי החוק פסול כי הוא פרסונאלי. תמיד הוא היה פרסונאלי. אני לא התערבתי ולא הייתי להוט אחרי התפקיד. יש לי מספיק עבודה כרב עיר ותפקיד הרב הראשי הוא בהרבה מובנים תפקיד טקסי ופוליטי. זה לא בשבילי. עיקר התפקיד הרבני לדעתי הוא ללמד תורה ולהורות הלכה והנהגה.

אחרי שמועמדותך הוסרה במי תמכת לתפקיד?

"אחרי שמועמדותי ירדה שמרתי על ניטראליות מוחלטת לא תמכתי באף אחד. לא יזמתי פגישה עם אף אחד מהמועמדים. הם היו באו אלי ובקשו את תמיכתי לא תמכתי באף אחד מהם. רק הבטחתי לכל אחד מהם שאם ייבחר אשתף איתו פעולה. אמרו בשמי כאילו אני תומך במישהו מסוים. זה לא נכון. לא תמכתי באף אחד וכל האמירות שתמכתי במישהו מסוים לא נכונות. לא תמכתי, לא אמרתי, ולא היו דברים מעולם. העיתונאים מחפשים כותרות ועושים מה שעושים. כל המועמדים היו ראויים וחבל שהיו השמצות. לצערי הבחירות לרבנות הראשית היו פוליטיות ולא ענייניות".

לפני הבחירות חשפנו ב'שביעי' שבעקבות העובדה שהרב סתיו לא הסיר את מועמדותו לתפקיד הרב הראשי ניתקת כל קשר עם צהר. אתה בקשר עם הארגון היום?

"כן, אבל לא בצורה פעילה. גם בעבר לא הייתי פעיל בצהר. צורת הקמפיין של צהר לא הייתה ראויה. היא הייתה פוליטית וגייסה את ההמונים לתמוך ברב הנראה להם נוח יותר. לא ייתכן שפוליטיקאים, עיתונאים ושדרנים יתערבו לטובת רב אחד רק בגלל שהוא נראה להם נוח יותר. ועל כך יצא הקצף שלי. אסור שרב יבחר על ידי ההמון, השיקולים שלו הם צדדיים ולא ענייניים. הרב סתיו היה מועמד ראוי אבל הוא הוצג לציבור בצורה לא נכונה. העיתונאים התערבו והפוליטיקאים מתערבים רק כדי שמישהו יותר נוח להם ייבחר. ודווקא הרבנים שהרב צריך לעמוד בראשם נדחקים הצידה ולא מתחשבים בדעתם. הדבר נראה בעיני חמור ביותר. לא זו הדרך לבחור רב.

כעסת כשהוא לא הוריד את המועמדות שלו?

"אין לי כעס כלפיו ואני מודה לכל מי שגרם לכך שלא נבחרתי", הוא צוחק.

לאחרונה העלו הצעת חוק להפסיק את מינוי שני רבנים ראשיים לתפקיד ולהסתפק באחד. מהי עמדתך בנושא, מספיק רב אחד?

ברמת גן יש רב ראשי אחד ואני חושב שזה עובד מצוין. אני מגיע לבתי כנסת ספרדיים יותר מאשר לאשכנזים ואני בן בית אצלם. אין צורך היום בשני רבנים ראשיים ורב אחד יכול בהחלט לפסוק לשני הצדדים. האם בגלל שהרב עובדיה יוסף היה ספרדי אומר שאנחנו לא יכולים ללכת על פי פסיקותיו? כל רב, ספרדי או אשכנזי, יודע שולחן ערוך על שני חלקיו – המחבר והרמ"א. רב אחד יכול להיות הרב של כולם אם הוא אם הוא תלמיד חכם היודע את מקורות ההלכה. גם ברבנות הערים מספיק רב אחד אבל אצל רבני השכונות חשוב שיהיה גיוון".

מקווה שהרב מצגר יצא טהור ונקי

מוסד הרבנות הראשית חטף מכה לא פשוטה בשבוע שעבר בעקבות מעצרו של הרב מצגר. הרבנות הראשית צריכה לעשות בדק בית?

כל בן אדם צריך בדק בית, וכמובן שרב צריך לבדוק עצמו כל הזמן. אין אדם או ארגון שלא עושה טעויות וגם אנחנו נכשלנו. העניין הוא שצריך ללמוד את הלקח מהטעויות. צריך להכניס עזרה מקצועית, לכנס רבנים ולדון על התקלות על מנת ללמוד מאחרים – לא לחזור על השגיאות וללמוד מההצלחות של הרבנים.

"בעניינו של הרב מצגר, כרגע מדובר בחשדות בלבד ואני מקווה שהוא יצא טהור ונקי מכל הסיפור. היה שר בממשלה שהיה תחת חשדות במשך 17 שנה וכעת יצא זכאי ואני מאחל לרב מצגר שיצא זכאי. אסור לרב לעסוק בכספים ואני כרב ראשי של עיר לא עוסק בכספים. אני לא אומר שאין מקרים כאלו, יש פה ושם חריגים ואין מקצוע בעולם שאי אפשר למעול בו ורבנים כלולים בנושא. אם יש לדוגמא משגיחים במערכת שמועלים בכספים צריך להדיר אותם מהמערכת. זו הסכנה גם בחוק הגיור. היו שגיירו תמורת כסף ולבסוף הדיחו אותם. אם כן למה לחזור על הטעות שוב? מדוע לפתוח את הגיור לכולם? יש מספיק דיינים טובים העושים עבודה קשה בנקיון כפיים אם יפתחו את הגיור לכולם עלולה לקרות שוב תקלה.

דעתי לא נוחה מהליכה אחרי הרב אלון

כראש פורום תקנה היית מעורב באופן משמעותי ביותר במשפטו של הרב מוטי אלון, גם רב שיצא מהתלם. יממה לפני הבחירות פורסמה כתבה באתר 'כיפה' בה אמרת שלא משנה כיצד יחרץ הדין הוא אשם בעיניך. בית המשפט לא יודע מה הוא שופט?

"כואב לי הלב על סיפור הרב מוטי אלון. שמענו כבר לפני שנים בפורום תקנה על מקרים כאלו ואחרים, הזהרנו אותו בפעם הראשונה ולדאבוננו הסיפור חזר בצורה חריפה יותר ונאלצנו לבשר לו שאסור לו לשמש בתפקיד חינוכי מספר שנים. הכל נעשה בשקט ובצנעה ואם היינו רואים שהנושא תוקן באופן מקצועי הוא יכול היה לחזור למעמדו המכובד. לצערנו קיבלנו עוד מידע ממקומות אחרים וחששנו לתקלות חדשות. הזהרנו אותו שיפסיק את הקשר עם הצעירים אבל כשהאזהרות לא נשמעו נאלצנו לפעול על מנת למנוע את התופעה.

"החלטת בית המשפט לא מעלה ולא מורידה מכיוון שלא כל המקרים נידנו ולא כל העדים היו מוכנים להעיד בבית משפט. בית המשפט עסק בזוטות. אם יערער או יזוכה זו זכותו אבל שיהיה ברור דבר אחד – לצערי הרב הוא לא נקי. ידענו שיהיה משפט והכנו כתבה למקרה שיזוכה בה נסביר מה עשינו כי זו חובתנו המוסרית. סוכם שהכתבה תפורסם רק אחרי פסק דין של זיכוי אבל פרסמו אותה לפני פסק הדין כי רצו להטות את התוצאה. בקשנו למנוע את הפרסום המוקדם, אך לצערנו לא נענינו".

אתה מבין למה אנשים עדיין הולכים אחריו?

"יש אנשים שעדיין מעריצים אותו ומי שרוצה ללמוד תורה ממנו כמו ר' מאיר שידע להפריד בין התוך לקליפה זכותו. אני לא ממליץ על כך, אבל איני יכול למנוע זאת. דעתי האישית לא נוחה מהעניין".

==

הראיון המלא יתפרסם בעיתון שביעי שמחולק בבתי הכנסת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
דתי שגוזל ונוטל שוחד הוא דתי?
דתי? | 28-11-2013 16:12
2
ברגע שמצהירים שמסמסים כאילו זה לגיטימי
לתגובה 1 | 29-11-2013 10:34
ברגע שמצהירים שמסמסים כאילו זה לגיטימי, זו כבר תפיסה רפורמית.
3
מעריך עד אין קץ את הרב אריאל
| 26-11-2015 20:13
צדיק, ירא שמיים, מהלך בין כל המגזרים בחוכמה. יהי חלקי מחלקו.