בג"צ מותח ביקורת על הליך בחירת רבני ערים בישראל - סרוגים

בג"צ מותח ביקורת על הליך בחירת רבני ערים בישראל

בית המשפט העליון דחה הבוקר את העתירות על מינוי הרבנים הראשיים בפתח תקווה אך מתח ביקורת נוקבת על הליך בחירת רבנים בישראל כשהוא מכנה אותו: "הליך פוליטי מורכב ומסורבל ורצוף בפרצות המאפשרות הפרת כללי מנהל תקין" הנפגעים העיקריים הם התושבים.

בג"צ מותח ביקורת על הליך בחירת רבני ערים בישראל
  הליך לא תקין. בג"צ (פלאש90)

בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ דחה הבוקר את העתירות על מינוי הרבנים הראשיים בפתח תקווה.

לפני כתשעה חודשים עתר הרב שמעון ביטון, יו"ר המועצה הדתית בפתח תקווה נגד הליך מינוי הרבנים הראשיים בעיר, שלטענתו היה לא ראוי.

עתירה זו מצטרפת לעתירה של גיא ששון אחד מגבאי בתי הכנסת בעיר שטען טענות דומות על אי סדרים ועל דיל, שנרקם בין נציגי ש"ס והמפד"ל לבחור את הרב בנימין אטיאס, אחיו של שר השיכון אריאל אטיאס, בתמורה למינוי הרב מיכה הלוי המוסכם על נציגי המפד"ל בעיר.

הליך המינויים כבר הושלם והרבנים הוכתרו, אך בישיבתו לפני כחודשיים דן בג"צ בהליך המינוי. הבוקר הוא פרסם את החלטתו בה הוא דוחה את שתי העתירות ומוחק אותן בהסכמת העותרים.

עם זאת שלושת השופטים, עדנה ארבל, יורם דנציגר ונעם סולברג מתחו ביקורת נוקבת על הליך בחירת הרבנים במדינת ישראל.

"בטרם נפנה לבחינת העניין שבפנינו אומר באופן כללי כי לטעמי התקנות יצרו הליך פוליטי מורכב ומסורבל המעכב ברשויות מקומיות רבות את בחירתו של רב העיר, ורצוף בפרצות המאפשרות הפרת כללי מנהל תקין.", כותבת השופטת ארבל.

"ברשויות מקומיות רבות מתעכב מינוי רב העיר במשך שנים רבות מבלי שצרכי הדת של תושבי הרשות מקבלים מענה ראוי כנדרש. כמו כן עולה מדיווחים תקשורתיים כי פעמים רבות מסכמים נציגי המפלגות השונות ברשויות המקומיות על זהותם של רבני העיר שימונו עוד בטרם הליך הבחירות." היא כותבת ומציינת מספר תיקים שהגיעו לבג"צ בשלושים השנים האחרונות בעניין בחירת רבני ערים.

" לטעמי, אם כן, היה ראוי לבצע חשיבה מחודשת בעניין הליך הבחירות לרבני עיר, ומכל מקום ראוי שיהיה פחות מסורבל ויותר מהיר, כך שלא יחלפו חודשים רבים ולעיתים שנים עד לסיומו, שמשמעותם פגיעה בתושבי המקום." מסכמת ארבל, ושני השופטים מצטרפים לדעתה.

עו"ד אסף בן-מלך שעתר בעבר בשם תנועת נאמני תורה ועבודה על הליך מינוי הרבנים הגיב על דברי שופטי בג"צ: "הביקורת שנמתחה בפסק דינו של בג"צ על ההליך לבחירות שופטים – חסרת תקדים בחומרתה."

בתנועת נאמני תורה ועבודה מציינים כי "התנועה תמשיך במאבק המשפטי כנגד התקנות וכנגד ביזוי כבוד התורה בכל אתר ואתר בבחירה לא ראויה של רבנים שאינם מתאימים לקהילותיהם."

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: בית המשפט קיבל את כל טענות המדינה באשר להליך הבחירות לרבני עיר בפתח תקווה. בית המשפט העיר אמנם בכלליו על כלל ההליכים לבחירת רבני עיר, אולם דחה לכל אורך הדרך (ובכלל זה במסגרת הפסיקה דנן) מספר עתירות בדבר הליכים לבחירת רבני עיר בפ"ת."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
שוב נאמני תורה ועבודה נגד הרבנים והתורה!!
חלי | 22-11-2012 12:48
נבלות
2
ובואו נשמע עכשיו על הליך בחירת השופטים....
משה | 22-11-2012 13:08
3
למה צריך רב עיר, אם יש רב בית כנסת?
שדגדש | 22-11-2012 13:17
שיריבו רבני בתי הכנסת, על מי מחליט מה. למי איכפת? כל בית כנסת יעשה לעצמו גבי, ולא צריך את פרמידה המצרית ההזויה הזו. רק לסדר גובים...
4
ל-1. שוב נאמני תו"ע מנסים לדאוג שהתהליכים יתנהלו ביושר
חבר בתנועה | 22-11-2012 13:20
זה רק יגדיל תורה ויאדירה. גאה להיות חבר
5
תנועת תורה ועבודה עברה כל גבול
פרוז | 22-11-2012 13:26
ממש גייס חמישי, יעני עם כיפה אבל אוייבים
6
תגובה 2 עונה על הכל .
המארישי | 22-11-2012 13:53
יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם בע"ה.
7
"אם ראית דור שצרות באות עליו צא ובדוק בדייני ישראל!!"
| 22-11-2012 14:41
חז"ל בפירוש אומרים שבגלל ש"הדיינים" המושחתים הללו באים עלינו כל הצרות
8
רבני ערים ,מושבים,שכונות צריכים להבחר ע"י כל הציבור
עקיבא | 22-11-2012 15:09
פירמידת רבני שס אוכלת את בחירת המצוינים. רבנים נבחרים לכל ימי חייהם גם אם חדלו לתפקד. הדור הצעיר והמוכשר חסום.השכונות לא יודעות לרוב שיש רב המתפרנס כהוגן כרב השכונה שלהם. הפתרון: 1 .רבני ערים, שכונות ומושבים יבחרו בקלפי על ידי כל הציבור. אין ממנים פרנס על הציבור אלא אם נמלכים עמו... 2 .רבנים יתמנו עד גיל 70 . 3 . רבני שכונות יהיו כפופים לרב העיר ,על פי שיוכם העדתי לספרדי או לאשכנזי, ויחובו בהגשת תוכנית עבודה חודשית למועצה הדתית. התוכנית תאושר על ידי רב העיר ותהיה כפופה לביקורת המועצה הדתית לודא ביצוע. די להפקרות במינוי רבני שכונות , כסידור עבודה למקורב בלי שיצטרך לעבוד לכל ימי חייו . והוא פנוי בשכר לעשות ככל העולה על רוחו כשהמשכורת במועד בבנק בלי כל מאמץ לרוב.
9
'
' | 22-11-2012 15:36
'
10
ל7 הדור שלנו סובל משחיתות של רבנים.
מרדכי | 22-11-2012 15:49
שכל רבני הערים והשכונות והדינים יהיו כפרת השופטים בישראל , האמונים על מנהל תקין, יושר , הגינות ולמדנות מוכחת מגובה במבחנים הוגנים. כל הצרות מרבנים מושחתים. עובדה במבצע עמוד ענן נהרגו חרדים משכונה מסויימת וחטאיה. רבנים מגישים דוחות כזב למשרדי ממשלה לנפח הכנסות, רבני שכונות שאינם עושים מאומה ומקבלים שכר, רבני ערים ומושבים שאינם גרים במקום עבודתם והמשכורת זורמת, רבנים סוחרים בתשמישי קדושה בשחור, רבנים נוסף לשכרם גובים כסף בחתונות, רבנים גרים בפאר ונוסעים ברכבי פאר מנקרי עינים נפוחי חשיבות עצמית, ועוד כהנה וכהנה . ואתה החצוף מגייס פסוקים ומהתיסכול שלך משתלח בשופטי ישראל הנעלים וההגונים, יותאר מרבותך ,כדי לטעון שיש להמשיך בהפקרות האחים של עסקני שס כרבנים. עוד נכונה לנו מערכה כבירה של בגצים אם חלילה ינסו למנות את אחיו של המורשע דרעי לרב ראשי. גם אז הפסוקים לא יעזרו לתיסכולך . שופטי בגץ המהוללים ישכילו לזרוק מהמדרגות את הנוכלים בשם התורה והפסוקים כצבועים הטובלים ושרץ בידם.
11
2 ,6, 7 ,מצער שיש חרדים פנאטים שמתסכול יורים פסוקי שטן
נפתלי | 22-11-2012 17:42
כשחרדים אין להם טיעון הגיוני , מהגדול שבהם עד הקטן , מתוסכלים הם פונים לחרפות , קללות, גידופים ושימוש בפסוקים מלאי עוינות , גם בגדולה שבדרשות, הם אז מעוררים שאט נפש ובוז להם ולעולם התורה כמחללי שם השם. כשמעירים להם , באים התירוצים בחרפות נוספות וגידופים ופסוקים המציפים שריטת ילדות שהיא עניין לפסיכולוגים.
12
יצחקי
| 23-11-2012 0:15
אם הכל פוליטי ומושחת למה בג"ץ לא ביטל את הבחירות המושחתות בפתח תקוה, ויש שתי אפשרויות או שיגישו עוד בג"ץ בהרכב מורחב, או שגם הבג"ץ מריח ועובד לפי הפוליטיקה של שר השיכון, ויש לו חשבונות, ולא משפט.
13
משחק מכור
צדק צדק תרדוף | 23-11-2012 10:57
בס"ד ידוע לכל שמכרז יוצא כאשר כבר הדיל נסגר. לרב אלישיב זה כאב וכן לכל מי שנבחן ברבנות הראשית לישראל ועשה את כל או את רוב המבחנים ובסוף בוחרים מישהו שנבחן 4 או חמישה בלבד. ראה אור עקיבא, ראה אור יהודה וכן הלאה. לפחות שיחזירו את האגרות. כל מבחן עולה ימבה של כסף. וגם שם יש רמאות. חבל. חבל שבני תורה מעניין אותם מה שמעניין את כל שאר העולם. כסף כסף תרדוף וכבוד ושררה עוד יותר. ובדרך תדרוך על כל מי שההסמכה שלו אמיתית, ולא קבל תעודה על סמך "אורח חייו" ונשאל שאלות בע"פ "שעל רובן ידע לענות...". יש כאלה, לא יאומן שמחזיקים תעודת כושר לרב עיר. בושה.
14
כמה מצער שלרבני הציונות הדתית אין מוטת כנפים לכלל ישראל
שמואל | 23-11-2012 13:52
רבנים סרוגים , רבני גומחות וקליקות של שברי קהלים. זה מה שצף מכל הבמות, המאמרים והמעשים. אין התעלות של תורה לפרוש כנפים על כלל ישראל. החרדים בזה אלופים למסחר את רבניהם בשיווק אגרסבי במונחים של מעצמה. כך מנצחת פירמידת הרב עובדיה , הלטאים והבאבות את אלפי הרבנים הסרוגים בניגוד למשקלם התורני. מה הפלא שבג"ץ מתרעם על השיטה אבל היא תוצאת שטח.
15
הכנפיים קימות
אריה שואג | 24-11-2012 19:34
כתושב פתח-תקוה הנני לומר שכנפי הרבנות נוטות לציונות הדתית. הרב נבחר ב"דיל" אבל הזה לאחר שהציונות הדתית ראינה עשרים מועמדים והחליטו על מועמד מתאים [אגב החרדים רצו רב אחר היות ובניו לומדים בחינוך חרדי אך ראש העירהחליט על רב ציוני לחלוטין] יש לציין כי במחצית השנה האחרונה [ללא כלי עזר] הרב הציוני שדרג את מערכת הכשרות הרבה יותר מרבנים חרדים. לגבי הרב הספרדי הבחירה היתה אישית לגמרי היות וראש העיר מעריך אותו כאדם נוח לבריות לעומת מועמדים אחרים צשבשלב הראיונות התחילן לדבר על השתלטוה