'דתיי הרצף' הם המתייוונים של ימינו - סרוגים

'דתיי הרצף' הם המתייוונים של ימינו

ראש המכינה הקדם צבאית בעצמונה, הרב חיים ברוך, תוקף בחריפות את תופעת 'הדתיים על הרצף' ומשווה אותם למתייוונים: "גם המתייוונים לא ידעו שהם מתייוונים"

author-image
'דתיי הרצף' הם המתייוונים של ימינו
  הרב חיים ברוך (דב הליקמן)

ראש המכינה הקדם צבאית בעצמונה, הרב חיים ברוך, מסר שיחה לתלמידים ודיבר על תופעת ההתייוונות על רקע סדרת הטלויזיה 'הדתל"שים- דתיי הרצף' של עקיבא נוביק, ותקף בחריפות את הלגיטימציה שניתנה לה.

האם היהודי שהתייוון ידע שהוא מתייוון?

בפתח שיעורו שהגיע לידי 'סרוגים' תוהה הרב ברוך: "האם המתייוון ידע שהוא מתייווון? זה מרתק. האם היהודי שהתויוון ידע לומר שהוא מתייוון?".

אחד התלמידים השיב, ככל הנראה על רקע סדרת 'הדתל"שים- דתיי הרצף' של עקיבא נוביק, כי בטח אותו יהודי ענה שהוא 'על הרצף'. הרב חיים ברוך השיב: "על הרצף היהודי, הא? יהודי על הרצף".

הרב ברוך המשיך ואמר: "הלא אני לא חושב שהיה מתייוון שאמר לעצמו 'אני מתייוון', זה נראה לי מוזר. תחשבו, הכהנים הגדולים היו מתייוונים. איך הם התחילו להתייוון? הם לא ידעו בכלל שהם מתייוונים. הם היו בטוחים שהם בתרבות".

הרב ברוך המשיך ותקף את תופעת 'דתיי הלייט' ואמר: "עכשיו, זה יכול להיות אדם יהודי שמגיע לבית הכנסת בשבת. בכניסה הוא אוסף את כל עלוני יוון. יש כל מיני. יש עולם קטן ביוון, שבתון ביוון. יש לו הרבה עלוני יוון. ומתיישב בבית הכנסת. יש לו סידור. הוא מתפלל. הוא מתפלל היהודי. אבל בין לבין הוא מתעדכן מה קורה בתרבות יוון. אותו יהודי לא חשב שהוא לא מתייוון".

פעם היה דתי וחילוני, היום זה 'על הרצף'

"אתם יודעים מה זה הביטוי 'דתי על הרצף'? מה זה 'על הרצף'? היום הכל נמדד על הרצף. היום חלק מהתרבות שנכנסה לפה אומרת שאסור להגיד לבן אדם שהוא מפגר או לא נורמלי. כולם נורמלים אבל יש פחות נורמלי. זה על הרצף של הגאונות. אבל יש פחות נורמלים על הרצף. כולם על הרצף. מה הביטוי על הרצף הדתי? פעם היה רק דתי וחילוני. היום זה 'על הרצף'".

במה את דתייה? בכלום

הרב ברוך הוסיף: "יש אחת שלא שומרת על טהרת המשפחה, לא מקפידה על תפילות, לא שומרת צניעות ולא שומרת שבת. אבל היא דתייה. למה כי היא מרגישה שהיא דתייה. למרות שהיא לא עושה שום מעשה דתי. זה הסרטון ששלחתם לי. זה הסרטון ששלחתם לי. שאלו אותה את דתייה? היא אמרה כן. אבל מה את עושה כדי להיות דתייה? כלום. את נוסעת בשבת. אז היא עונה 'אני על הרצף הדתי'. אני מרגישה שאני דתייה. לא פשוט?".

גם ביוון היו דתיי רצף

"אני בטוח שגם ביוון היו דתיי רצף. הם נקראו יווני הרצף. זה אומר שהיא בקצה הרצף. אבל האי עדיין קוראת לעצמה דתייה. וזה מרתק. אתה תגיד שאני לא דתייה? אבל אני מרגישה דתייה. אני בטוח שגם בתרבות יוון היה רצף".

"אני בטוח שהרבה מהמתיוונים חשבו שהם דתיים. הרבה מתייוונים לא הבינו שהם מתייונים. מה עשה אותם מתייוונים? הרי הם מרגישים יהודים. יודעים מה, אני בטוח שהם למדו הרבה גמרא, ובין לבין קראו את עלוני יוון. ובאמצע הלימוד היו בודקים אם עשו להם לייקים או לא לייקים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
65 תגובות - 38 דיונים מיין לפי
1
רבנים חרדיים אומרים את אותו הדבר עליך
אזרחי | 13-12-2017 11:32
כל מה שאתה כותב מתוק ויפה. רק ש... אם תסתכל שמאלה וימינה תראה רבנים חרדיים אומרים את אותו הדבר עליך
השאלה מה האמת ?
משה | 13-12-2017 11:53
עזוב אותך ממה אומרים. ככה לא מתנהלים אנשים רצינים. השאלה מה האמת....
נו ו?....
בני | 13-12-2017 11:50
.
לא נכון,
חרדית | 13-12-2017 11:49
הם חולקים עליו, טוענים שיש לו טעויות השקפתיות, אבל לא טוענים שהוא לא דתי. למדתי בסמינר הכי חרדי שיש ובחיים לא שמעתי שם דבר כזה.
הוא צודק
אלעד | 13-12-2017 11:38
2
צודק במאה אחוז .יש חובש כיפה . כיסוי ראש טוב שהיו בלי
אלכס | 13-12-2017 11:36
3
הגיע הזמן שיהיה גבול ברור מי יהודי ומי מתיוון!
. | 13-12-2017 11:37
כל הכבוד לרבנים שלא מפחדים מביקורת ואומרים את דבר ה' מבלי להתבייש. ככה צריך, לא להתבייש אפילו לא 0.001% של בושה. להגיד את מה שהתורה אומרת ברבים ובכל אמצעי התקשורת.
4
מסכים לגמריי
בני | 13-12-2017 11:41
אולם , יש להפריד בין "מתקרבים" חוזרים בתשובה" וכדומה שנמצאים בתהליך התקרבות אני מאמין שהכוונה של הרב בעיקר לאותם דתיים שגדלו בבתים דתיים ונמצאים בתהליך חיפוש עצמי ...
ברור שהכוונה...
ינון | 04-03-2021 14:10
ברור שהכוונה היא למי שגדל בבית דתי ומחליט שנמאס לו למרות שאין לו אף ספקות פשוט נח הרבה יותר לשחק וללמוד ולכתוב ולקבוע בשבת...
5
האם יש פסק "מורידין ולא מעלין"?
ג'סי | 13-12-2017 11:41
היום מכילים את הכל , לא שמעתם?
6
רצף של מחלה
יונג פרויד | 13-12-2017 12:11
הדובר הגדיר יפה את המצב. הוא נמצא בקצה האנוש על רצף מחלת האמונה הדתית. אפשר להגדיר אותה בקיצור כ"פחדנות אובססיבית", פוביה מלווה ב OCD.
מתערב איתך שאתה בקצה השני של הרצף
אלי | 17-12-2017 8:53
מתגונן
7
תודה
מכיניסט | 13-12-2017 12:26
כל הכבוד על הכתבה, מזל שיש אנשים שעושים לכם את העבודה, אולי תשכתבו גם את שאר השיעורים של הרב חיים מהיוטיוב? (יחסוך לנו הרבה זמן של סיכומים ונראה שאתם עושים את זה די טוב...)
8
80% מבוגרי המכינה דתיי רצף
רקוב עצמונה | 13-12-2017 12:26
80% מהבוגרים של המכינה בזמן שעמד בראשה נחשבים היום כדתיי רצף. עוד 15% חוזרי בשאלה. נשאר לרב 5% מתמידיו ש"מתקנים עולם במלכות שדי". הרב חיים אומר להגיד דברים תקיפים בפועל אין בזה יעילות הוא לא משפיע כלל לאורך זמן.
מסכים איתך לגמרי
אורי | 13-12-2017 15:26
עצמונאים מחללי ה בצבא
אם ישאלו אותך מניין לך המספרים...
שלום | 13-12-2017 15:14
תענה 'אני בטוח'. לשון נופל על לשון
אל תשקר
בוגר המכינה | 13-12-2017 12:50
מחילה מכבודך,מאיפה הנתונים שאתה מביא? מכיר מקרוב את הבוגרים,חברים שלי ברובם.. אתה בודה מספרים מליבך.. משתמע מדבריך שאתה ממורמר על המקום,נראלי דרך טיפה ילדותית להוציא את הכעס בצורה כזאת
גם אני יכול לכתוב הרבה מספרים ולהגיד שזה נכון
.... | 13-12-2017 12:32
.
9
צודק לגמרי
דבורה | 13-12-2017 12:26
יש בציבור הדתי כאלה שלוקחים את המצוות ומחליטים את מה מתאים להם לקיים ואת מה לא, ואת מה שמתאים להם הם משנים בהתאם לרצונות שלהם
10
התחרדות - התיוונות = היינו הך
לולה | 13-12-2017 12:45
נכון גם לגבי התחרדות ואף חמור יותר. החרדים המליכו רבנים והפכו אותם לאלוהים חיים כולל פסלים ותמונות ובכך עברו על שלושת הדיברות הראשונות. 1. אני ה' אלוהיך אשר הוצאותיך מארץ מצריים (זה לא הרבי מלובביטץ, ולא הרב שטיינמן זה לא רב) 2. לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני לא תעשה לך פסל וכל תמונה (הרבי מלובביטץ מופיע על גבי מיליון פוסטרים המפוזרים ברחבי הארץ שקשה מאוד להימנע מלראות על גב אוטובוס בזמן נהיגה - גורמים לי לחטוא כשאני נוהגת אחרי אוטובוס כזה, מהצד הספרדי הרב אבו חצירה אותו כנ"ל ולעדת המאמינים תמונה גדולה בסלון) 3. לא תישא את שם ה' לשווא . הייתי מוסיפה וכותבת את כל החוקים שכתבו הרבנים וקבעו אותם כתורה שבעל פה שאותה הם כפו על כל ישראל כדברי אלוהים חיים, וממשיכים לכפות עד היום ואף להחמיר ולעדכן את הכפייה הדתית. אשמח לחזור לימי היהדות הטובים ללא רבנים ושלל מרעים. להשאיר את התורה שבעל פה כספר נחמד ולהיות יהודיה על פי תורת ישראל. תורה שבעל פה = (שווה) בית דין אזרחי וזה יש לנו בשפע וספר החוקים האזרחיים יכול להתרחב או להתקבץ בהתאם לצו התקופה. אז בגדול היהדות במקום טוב באמצע. למה להרוס וזה נכון לכל מי שלוקח מונופול על הדת היהודית.
הי לולה תגובה הגיונית אני מקווה..
חילוני מבית דתי | 19-12-2017 17:05
לגבי פסל ומסכה פרשנות נחמדה אבל מדובר על פסל ומסיכה אמיתיים שאליהם סוגדים .אף אחד בציבור הדתי לא מתייחס לרבנים ככה. אבל הם כן מתייחסים אליהם כמאמר הפסוקים "ועשית ככל אשר יורוך" ו"היו עינייך רואות את מוריך" ורואים את רבניהם כחלק בהשתלשלות של מנהיגים בעם ישראל ממשה ועד היום. התושב"ע איננו ספר המלצה אלא ניתן בהר סיני ביחד עם התורה שבעל פה והוא כולל חוקי פסיקת הלכה. את נשמעת בחורה אינטלגנטית אני בטוח שדין נערה המאורשה ועוד דינים הזויים מהתורה שבכתב גם לא ימצאו חן בעינייך ולהם אין מקום להתרחב או להתכווץ בהתאם לצו התקופה. וזאת הכוונה המתלהמת של המגיבים האחרים.. ממליץ לך לקחת את שני הספרים בערבון מוגבל..אלא אם כן את רפורמית ואז את יכולה לעשות מה שבא לך ולא צריכה לריב עם אף אחד או להוכיח משהו..
מסכנה
רן רזיאל | 16-12-2017 23:59
פשרנית שרוצה להכשיר לעצמה את השרץ..את חיה חיי שקר! שקר זה שקר זה שקר.
כמה בורות!
תגובה ללולה. אא | 14-12-2017 2:53
הקדמה- אני לא דתי. ולא חרדי. אני חילוני- רגיל. כתבת פה מלא דברים. ופשוט שום דבר לא לעניין. וזו גם הסיבה שאין צורך שאנשים יגיבו לך ברצינות. כי עם כזו בורות- ברור שאין עם מי לדבר. בכל זאת- כדי שלא תגידי שגם אני סתם מקלל ואין לי תשובה, אענה לך על תגובתך. 1. אף אחד לא עשה אף רב לאלוהים. ראית פעם אדם כלשהו מתפלל לרב? מבקש מהרב שיסלח לו על עוונותיו? טוען שהרב הוא זה שברא את העולם? אני לא. שימי לב להבדל בין יחס מכובד לבין עשו אותו אלוהים. את יכולה לקרוא לזה הערצה, כדי להמחיש את הדבר. את מעריצה זמר מסויים, סופר מסויים, פוליטיקאי מסויים. הם מעריצים רב. את יכולה לשאול - למה שיעריצו רב? והתשובות רבות. בין שלל התשובות קיימת גם תשובה שקשורה לאלוהים. שהוא לא הרב. אלא אלוהים באמת. את התשובות האלו נשאיר לשיחה אחרת אם תרצי. זה לא ממש רלוונטי לעכשיו. 2. לגבי פסל ותמונה- מדובר, בדיוק כמו בסעיף 1 שרשמתי עכשיו, על לעשות את הפסל או התמונה לאלוהים. לדבר בעל כוח מסויים שאפשר וצריך להאמין בו ולהתפלל אליו. כלומר, אומר הקבה לבני ישראל- אל תיקח פסל ותתפלל אליו. יש רק אלוהים אחד- וזה אני. שאלה מתבקשת היא- ברור! למה שאתפלל לתמונה או לפסל? ותשובה לשאלה זו ניתן למצוא אצל אנשי דת מדתות אחרות. שוב, לא ממש רלוונטי לכאן. מה שכן רלוונטי ועונה לשאלה של לולה צודקת- למה לשים תמונה של הרב בסלון, זה אמירת חזל: ויהיו עיניך רואות את מוריך. שמים תמונה של הרב בבית כדי לקבל קצת השראה. זה עוזר. אין מה להתווכח על זה. מוזמנת לנסות. 3. לא הבנתי מה הקשר - לא תישא את שם ה' אלוהיך לשווא. מצטער. 4. החרדים הם מתיוונים. מדבריך ניכר שאת לא מכירה בכלל את העולם החרדי. או את העולם שהוא מעט שונה משלך. מי הם החרדים? האם אלו חסידי גור? פונוביץ'? ויז'ניץ? סאטמר? חבד? וכן על זה הדרך. הרבי מלובביץ' הוא האדמור של חבד. לא של החרדים. זה כמו שאומר- כל החילונים שמאלנים. את תבואי ותגידי- לא נכון! מה זה כל החילונים? יש תל אביבים, ויש פריפריה, ויש דרום תל אביב וצפון תל אביב, ויש מסורתיים, ויש דתלשים. אני מניח שהבנת. 5. לגבי תורה שבעל פה, וחזל. בתורה, שאיתה הבנתי שאין לך בעיה, כתוב: ועשית ככל אשר יורוך. מי זה יורוך? והכוונה בפסוק היא לחכמים. כלומר- לחכמי הדור. הקבה מבין שהתורה לא תהיה מופשטת לכל העם תמיד, אז הוא אומר- סמכו על חכמי הדור. הם יעדכנו את התורה. כלומר יסבירו אותה לכל דור מחדש בהתאם לצרכים שלו. ולכן, האמירה שאת רוצה לחזור לימים של תורה שבכתב- לא ממש הגיונית, ומראה על חוסר הבנה בסיסית. לצעוק שכולם מושחתים ומחפשים זה קל. והכי כיף. אבל די לכתוב שטויות של ילדים שלא יודעים כלום מהחיים שלהם.
לא יאמן כמה לאנשים כאן קשה לשמוע את האמת!!
לולה צודקת | 13-12-2017 18:43
אם אתם כל כך בטוחים בעצמכם אז באו ותגיבו בצורה נורמלית.. היא העלתה כן טענות רבות ואפילו לא הייתם מסולגים לנסות להפריח את הטענות הללו!! חוץ מלקלל אתם לא יודעים לעשות כלום ולא מסוגלים להפעיל את השכל! אני רוצה לשמוע באמת שמישהו כאן יענה בהגיון ולא בקללות ויסביר לי וללוה מה ההגיון מאחור התמונות של הרב שאנשים תולים בבתים שלהם ואיך בדיוק מתיישב עם הדיברה "לא תעשה לך כל פסל ותמונה.." ???? בוא נראה אם אתם מסוגלים לענות ברצינות או ששוב תקללו בלי שכל..
מפגרת
אורי | 13-12-2017 15:23
הרבה מלל
בני | 13-12-2017 14:49
חרטטנית
תבדקי מה פוסקים הרמב"ם והשו"ע על אנשים כמותך...
אודי | 13-12-2017 14:32
אדם שלא מאמין בדברי חכמים הוא אפיקורס. מה עם "ודית ככל אשר יורוך"? מה עם כל דיני "דרבנן"?
זה מה שקורה כששוכחים ליטול כדורים
שאול | 13-12-2017 14:21
לולה, את מדברת שטויות במיץ פטל. לכי תלמדי את עקרונות הפסיקה או לפחות תעברי על מספר ערכים ב"וויקיפדיה".
נראה לי מישהי פה עצבנית...
מישהו | 13-12-2017 13:21
שה' ירחם עלייך
11
מבין את הרב אך לא מסכים
י | 13-12-2017 13:28
אנשים שרואים עצמם דתיים, גם אם הם מחללי שבת או אוכלי חזיר, הם יהודים יקרים ואהובים וחלילה לא מתייוונים. מתייוונים הם אנשים שעוקרים עצמם לחלוטין מהיהדות ונלחמים בה. כאלה ישנם כיום אבל הם מעטים מאוד. הלוואי ורוב העם היה מסורתי ברמה כזו או אחרת. זו הייתה התקדמות עצומה!
תגובה
אא | 14-12-2017 14:47
אהובי לא הבנת כלום, המתיוונים הם עדיין יהודים אך חשוב לזכור שעדיין מתכוונים וזהו ההבדל בינם לבין דתיים בלשוננו אנו
12
בנוגע לדתיי הרצף
עמי | 13-12-2017 13:34
אני מסכים עם הרב חיים ברוך-אסור לתת לדבר הזה לגיטימציה.אולם לעניות דעתי ממה שלמדתי המתיונים עבדו עבודה זרה ולא היתה להם בעיה לפגוע בנפש של יהודי,כך שאין להשוות את 'דתיי הרצף' למתיונים.
חידוד
חבר | 14-12-2017 14:49
רק מציין שיש המון סוגי עבודה זרה שקיימת גם בימינו
13
החשמונאים היו חרד"לים וכל צאצאיהם היום דתיי הרצף
גבי | 13-12-2017 14:02
איזו מסקנה צריך להסיק הרב הנכבד ?
אם חשמונאי היה מתקרב כולנו היינו נשרפים מקדושתו. טפש...
צביקה | 15-12-2017 12:16
14
מתיוון זה ממלכתי קיצוני ששם את פקודת צה"ל מעל התורה !!!
חרדל אמיתי | 13-12-2017 14:10
יש בהחלט מקרים שיש התנגשות בין התורה לבין פקודות צה"ל (למשל לשמוע שירת נשים בפקודה בערב גיבוש), או קבלת פקודה לפנות יהודי מביתו. מה יגיד אז כבוד הרב?
15
השיטה הדתית לאומית כולה היא על הרצף החוצה להתחלנות
מני | 13-12-2017 14:15
ועד שלא תתנתקו מההוייה הישראלית - ותתחילו להתבדל - כלום לא יזוז.
16
לא מספיק כבר עם זה
חיים | 13-12-2017 14:22
כולם נאבקים על מקומם ביהדות. בימינו הכי טוב זה הרצף
17
בלבולי מוח
לוחם צדק | 13-12-2017 14:23
סרוגים, איכזבתם. הראתם לציבור הדתי שגם אצלכם יש את הצד המלוכלך של התקשורת. מספיק לשמוע את תחילת ההקלטה, או להכיר קצת את הרב או את השיעורים שלו בשביל להבין שאין פה שום פרובוקציה. ואם לומר את האמת- הוא גם צודק. פשוט היום אף אחד לא מוכן לומר את מה שהוא אומר.
18
שטויות
בחור מכינה | 13-12-2017 14:36
אתם מדברים שטויות כתבים יקרים, הרב חיים אומר לתלמידים שלו את השאיפה שיש לכל אדם שנמצא במכינה ורוצה להתחזק, הדבר הזה לא היה צריך ליצור שום התלהמות, אנחנו שואפים לאנשים חזקים בתורה שמקבלים עול מלכות ועול מצוות כמו שצריך.
19
למה לזייף תגובות? שימו לב לשעה של כל תגובה.
אלון | 13-12-2017 14:38
.
20
אחד מהמכינה
יוחאי | 13-12-2017 14:41
בתור אחד שהיה בשיעור אתם סתם מגזימים אני יודע בדיוק מה הוא אמר וחצי מהכתבה שיקרית
21
הוא למד היסטוריה?
שלום | 13-12-2017 15:12
בגלל 'רבנים' עמי הארץ כמו זה, הרבה דתיים עוזבים תורה ומצוות. רב שאינו יודע דבר וחצי דבר על המתייוונים, לא למד מדרשים, ולא יוסיפון, ולא שום ספר וגם לא ויקיפדיה, ראוי שלא ידבר על מתייוונים בדורנו
.
לוחם צדק | 14-12-2017 23:45
אל תקרא לתמיד חכם בכזאת רמה 'עם הארץ'. מהיכרות אישית עם הרב- מדובר באדם בעל ידע עצום, והבנה לאומית ברמה גבוהה.
22
אין עניין
יוסי | 13-12-2017 15:50
שכל אחד יתעסק בדתיות שלו, יניח לאחרים ולא יבלבל את המוח
23
דברי תמיכה
אסף | 13-12-2017 16:41
הרב צודק. ככה זה שכלל ישראל סביב הבירה
24
בעיה של מנהיגות
משה | 13-12-2017 17:04
אתה מזכיר לי מפקד שאומר למפקדו. "מה אני אעשה. החיילים לא מקשיבים לי"? נו באמת. להאשים את הדתלש"ים בבעיה זה חוסר מנהיגות אמיתית וחוסר הבנה של מה זו מנהיגות. עם ישראל צדיקים וזה כולל כמובן גם את הנוער שהתאכזב לראות את קטנות מנהיגיו אלו המכונים דתלשים. תסתכל על הישיבות התיכוניות. זה נראה לך הגיוני שאחרי 12 שנות לימוד , לפחות חצי יום תורה צריכים מכינה לצבא? אז מה עשינו 12 שנה? נכון בגיל הזה צריך לשבת וללמוד תורה בגלל חשיבות הגיל 18-20 לבנין הנפש. אבל מה עשינו עד עכשיו? האם ייתכן שבישיבות לא מקבלים את המזון הרוחני הנכון? והתשובה המצערת היא שכן! מחנך ומנהיג צריכים קודם כל להוות דוגמא אישית . ואם התלמידים יוצאים ממערכת כזאת כשהם עדיין זקוקים להשלמות משהו דפוק במערכת ולענ"ד זו חוסר הקנאות של המחנכים לדרכם. מחנך אמיתי לא צריך לדבר בכלל . הוא כולו דוגמא אישית לאיך צריך להיות יהודי. הוא מתפלל והתלמידים רואים. ואם הגענו למצב שהם לא רואים אז כנראה שהמחנך לא בדיוק מתפלל. וכך לגבי כל יתר מערכת הערכים . ואיני ממעיט בערכם של כל המחנכים. ברור שיש רבים טובים ומעולים וראויים. אבל כשיש בעיה כמו החילון העצום צריך לבדוק מה הבעיה, ואת דעתי בנושא כתבתי.
25
רצף
א | 13-12-2017 19:22
אוי לדור המתיוון שלנו פעם אנשים אמרו את האמת אני כך וכך היום שומו שמים חילוני גמור אומר שהוא דתי עכשיו גם תבינו למה החרדים קיצונים פשוט אם חילוני אומר שהוא דתי והוא לא מקים שום מצוה כמעט אז החרדי נראה בעיניו כקיצוני כי הרי החרדי מקים בדרך כלל את כל המצוות והוא בתור כביכול דתי שלא מקים כלום נקרא דתי אז ודאי שהחרדי נראה בעיני הרה דתיים כאלו כקיצוני
26
כל מילה בסלע- אשריך ואשרי חלקך הרב חיים!
אוריאל | 13-12-2017 20:51
אמת.
27
לפי דעתם של החרדים גם אתה דתי ברצף
אופיר | 14-12-2017 7:38
מי אתה שתקבע מי הוא דתי. החרדים טוענים שחובשי הכיפות הסרוגות אינם יהודים כלל. הרב קוק אמר בזמנו שאין דבר כזה יהודי לא דתי או יהודי ברצף. בכל יהודי קיימת נשמה. גם החילוני ביותר מקיים מצוות שבין אדם לחבירו שלעיתים חשובות יותר מבין אדם למקום. הנביא ישחעהו אמר למה לי רוב זיבחיכם. כאשר אתם מתנהגים באכזריות זה לזה. אז הם היו יהודים ברצף או יהודים כשרים.
אתה שקרן.
צביקה | 15-12-2017 12:09
ידידי לא הבנת כלום
... | 14-12-2017 11:32
.
28
דתיי רצף-מתיוונים? ממש לא מדויק.
נדב | 14-12-2017 12:37
הרב שכח או התעלם מהעובדה שהמתיוונים חיו תחת שלטון זר באי. ועל כן תהליך התיוונותם בא כסוג של התרסה כנגד השלטון היהודי, ולכן המתיוונים היו מודעים לסטאטוסם. כמובן שמין הסתם היו כאלה שנסחפו עם הזרם והתרבות ולא היו מודעים לכך, אך הרוב לדעתי, לגמרי היו בפנים בכוונה תחילה. ולכן ההכללה של הרב שגויה.
29
אהבתי
חיים | 14-12-2017 13:11
LIKE
30
אמת יהירה, הדרך של המכינות נכשלה קראו עוד...
יצחק | 14-12-2017 18:08
מכיר עשרות בני מכינה שהורידו את הכיפות. במכינה הם היו צדיקים, דוסים ולמדו מרבותם לזלזל במפדלניקים ובחינוך הפשרני שקבלו בבית. התוצאה, התפרקות כללית בצבא...זה מה שמובילה דרך יהירה וילדותית של שחור לבן שאינה יכולה להחזיק מורכבויות
31
ולכן תקין גם מי שלא משרת בצהל הוא על רצף השירות וזה מספיק מאד.
צביקה | 15-12-2017 12:08
גאון מי שהמציא זאת
32
מה באמת חשבו המתייוונים
אהרן לוי | 15-12-2017 12:11
כבוד הרב, מדוע אתה מערבב בין תפיסתך הדתית העכשוית המתנגדת לרעיון "דתיי הרצף" והסיפור של המתייוונים. מהיכן הבאת שהמתייוונים הרגישו יהודים, למדו גמרא, ו"פסחו על שתי הסעיפים"... זה שאתה מתנגד לדתיות הלייטית זה מובן, אבל מה הקשר בין חנוכה לבין המלחמה הדתית העכשווית שלך... אם אתה לא יודע מה חשבו המתיוונים (כפי שאתה אמרת בשיעור), אני מציע לך לקרוא את ספרי המקבים ולקבל תשובות. הנה כמה פסוקים רלוונטים: "ויתנדבו אנשים מן העם וילכו אל המלך וישליטם המלך לעשות כחוקי הגויים. ויבנו גמנסיון בירושלים כמשפטי הגויים. ויעשו להם ערלה ויעזבו ברית קודש ויצמדו לגויים ויתמכרו לעשורת רע" (מקבים א, יג-טו). המתייוונים לא ישבו בבית מדרש וקראו עיתוני שבת, הם גם לא אמרו שהם "דתיים על הרצף" אלא נלחמו כנגד הדת היהודית, חדלו מברית מילה, ומשכו את ערלתם. . . אין קשר היסטורי כלל בין תופעת ההתייונות לבין המציאות הדתית שאתה נלחם בה. דרך אגב שמות יווניים היו מקובלים גם אצל גדולי העם היהודי לדוגמא "אנטיגנוס איש סוכו" שהיה בתקופתם של צאצאי החשמונאים... חנוכה שמח
33
נכון
בחור | 15-12-2017 15:19
היא מרגישה בפנים צורך למשהו רוחני וקירבה לאלוקים..לכן היא רוצה להרגיש דתייה..אבל בפועל היא לא עושה שום מצוות..וזה מעולה שהיא מרגישה עת הדברים האלה..אז שהיא תקרא לעצמה מאמינה חזקה בבורא עולם..אבל אם היא רוצה להיות דתייה אז היא צריכה לשמור לפחות את המצוות הבסיסיות..צניעות שבת טהרה כיסוי ראש..כדי שהיא לא תעבוד על עצמה ועלינו
34
הרב קוק המציא את 'דתיי הרצף'
מומו | 16-12-2017 23:34
מאיפה הגעגוע לדיכוטומיה דתי/חילוני? הרב קוק התנגד לכך מאוד (על פי מאמרי הראי"ה, 'מסע המחנות'): "דומה לנו שהננו מחולקים לשני מחנות, והם: חרדים וחופשיים (בלשוננו: דתיים וחילונים). ידענו שאין בני האדם שווים במדרגותיהם, ביחוד ברוחניות, אבל שיהיו לכך שמות מיוחדים - זה חידוש רע, אלו "שמות הבעלים" שהלוואי שנוכל להשכיח מאיתנו. אנו ציבור אחד, עם ישראל, שאין לחלקו למחנות ולקבוצות. 'צבור' ר"ת: צדיקים בינוניים ורשעים, אך זהו תיאור אישי, שכל אחד יבדוק בו את עצמו ויסתכל בעין טובה על אחרים" (עד כאן עם דילוגים ותיקוני לשון קלים, אך בנאמנות מלאה למקור. עיין שם ותרווה נחת) אמור מעתה: הרב קוק המציא את 'דתיי הרצף'!
כן הבעיה...
ינון | 04-03-2021 14:05
כן הבעיה פה שהמחנות היו ברעיון, ולא באורח חיים , הרב קוק לא שלח את הילד שלו ללמוד בבית ספר חילו י כי כולנו עם אחד , כשהאורח חיים שלך חילוני , אתה חילוני, הגם שאתה חלק מהעם, כשנצטרך לומר שלהיות חילוני מדתי ,זה ספר תורה שנשרף ,אז נגיד את זה.
פרשנות נהדרת. אתה רציני?!
חילוני מבית דתי | 19-12-2017 16:51
הרב קוק היה קומוניסט ? לא ידעתי. מה זה אמור להיות? סתימת עיניים כדי שתוכל להמשיך לחיות בבועה ההזויה ולאהוב את כל עם ישראל הקדוש או שנסיון לחפות על החילוניות שלך כי הרב מאשר?
35
לא ברור לי איך מיליונים של אנשים מתיחסים לדת כמשהו
זיו קסלר | 17-12-2017 12:15
שמכתיב את החיים שלהם. הרי ברור שדת (כלשהי) היא הזיה לא מבוססת שנתמכת בצורה מסיבית על ידי כוהני דת שלהם אינטרסים מיסיונריים. הגיע הזמן שתיווכחו בכך שהמלך עירום שאין לו בכלל ביסוס רציונלי ושצריך להתייחס לדת כעניין סוציאלי גרידה.
36
כל כך צודק. די לצביעות של החברה הדתית
חילוני | 17-12-2017 14:05
אתם מגוחכים
37
תאשים את ההכלאה הדבילית בין ציונות לדתיות..
חילוני מבית דתי | 19-12-2017 16:47
בישלתם דייסה שאו בתוצאות. המאכל הלאומי שלנו הוא חמין (תוצאה הלכתית) ולא פלאפל (התנערות מזהות) אין ישראלי כמו שאין פלסטיני יש יהודי ויש ערבי. לי בתור חילוני אין זכות לגור בארץ כי "כח מעשיו לא הגיד לעמו והוא לא נתן להם ארץ שבעת גויים" . את הסלט הציונות הדתית התחילה. מה בין יהדות לדמוקרטיה? מה בין יהדות לפלורליזם? מה בין יהדות לסוציליזם -קומוניזם? מה בין יהדות לפימיניזם? רוצה להשאר קשור לעם שלך ולמסורת-תהיה חרדי אל תהיה מתיוון. זה לא הוגן לקחת את הרב קוק ולהשוות את החילונים שהוא דיבר אליהם אל חילוני דורנו משוללי הערכים (כמוני!) מה גם שהרב קוק לא זז מההלכה מילימטר.
38
האם תלמיד חכם שהוא לא חכם - יודע את זה?!
תלמיד חכם שאין בו דעת | 09-05-2018 14:10
ההה