שלוש הערות על דברי הרב שלמה ריסקין/ תגובה
מי יודע כמה חלישות הדעת נגרמה לאנשים שמתמודדים עם נטיה הפוכה בגבורה, וכובשים את יצרם, וקדוש ייאמר להם. כמה מחלישה האמירה שהם אנוסים לחטוא...
שלוש הערות על דברי הרב ריסקין, כפי שהתפרסמו בסרוגים ובמקור ראשון.
א. מחאה!
זה שקר גמור לטעון שמי שנולד הומוסקסואל פטור מעונש, כיון שאונס רחמנא פטריה.
וכי מי שנולד הטרוסקסואל, אך לא עלה בידו להתחתן, הוא אנוס על בעילות אסורות ונאמר עליו 'אונס רחמנא פטריה'?! וכי כל נער או מבוגר, שמתמודד עם שמירת הברית ואין לו אפשרות פורקן ליצרו הוא אונס רחמנא פטריה?!
פשוט הדבר שעצם מציאות התאווה, אף אם היא מולדת, איננה יוצרת 'אונס' אלא יוצרת 'ניסיון'. ועל האדם לכבוש את יצרו ולעמוד בניסיון. יש ניסיונות קלים ויש קשים, ויש קשים מאוד. אך אין כאן אונס כלל.
עקרון הבחירה החופשית חל גם כלפי ניסיונות קשים. ולפום צערא אגרא. ועל אחת כמה וכמה שישנם מתמודדים רבים שלא פרקו מעליהם את איסור משכב זכור והם עומדים בניסיון בגבורה ושכרם רב ועצום מן השמיים.
ב. תחילתו בפשיעה
אם האדם מגרה את יצרו עד שאינו מצליח לעצור, והעניינים יוצאים מכלל שליטה, אין זה עניין של אונס אלא עניין של פשיעה. ולכן הדרכות חז"ל בנוגע ליצרא דעריות להתרחק מסיטואציות שמעוררת את היצר (איסור יחוד, איסור הסתכלות, איסור הרהור עבירה). ואפילו על מקרה לילה הזהירו חז"ל, משום שהרהר ביום בא לידי עבירה בלילה.
ולכן פשוט שמי שיש לו נטיה הומוסקסואלית עליו לשמור את עצמו מגירוי היצר, ולהימנע מסיטואציות שבהם יהיה לו קשה להישמר מעבירה.
יש לפעמים סיטואציות קשות מאוד, המונחות לפתחנו ועלינו להתמודד איתם.
לא משנה לעניינינו איך נגדיר את הנטיה ההפוכה. ולא משנה אם זה מולד או לא. (נושא למאמר נפרד). בשורה התחתונה יש פה ניסיון קשה מאוד. הזהירונו חכמים אל תדון את האדם עד שתגיע למקומו, אך על הרבנים מוטלת חובה קדושה מעצם תפקידם לומר את דבר ד'. לומר את הדברים בטהרתם. לטעון שאיסור משכב זכר לא חל על הומואים, או שהם פטורים מאיסור זה, זו בעיני מעילה בתפקיד הרבנות. אפשר לנקוט במדיניות מכילה, מקרבת, לא שיפוטית, כלפי האנשים שמתמודדים. אך אסור לומר שקרים בשם התורה.
ג. חב לאחריני
מי יודע כמה חלישות הדעת נגרמה לאנשים שמתמודדים עם נטיה הפוכה בגבורה, וכובשים את יצרם, וקדוש ייאמר להם. כמה מחלישה האמירה שהם אנוסים לחטוא…
מי יודע כמה בלבול מתווסף לנערים שהזהות המינית שלהם בתהליכי התגבשות והדברים לא ברורים להם כל צורכם.
מי יודע כמה לגיטימציה שואבים אנשים למעשיהם הרעים מתוך האמירה הזו, שאונס רחמנא פטריה. לגיטימציה להפסיק להיאבק, לגיטימציה להרפות ולהתייאש.
חכמים הזהרו בדבריכם! האמונה בבחירה החופשית היא יסוד חיינו.
האמונה ביכולת השינוי, ביכולת הריפוי, וביכולת התיקון. הרחבת גבולות האונס לא מטיבה עם אף אחד. מלבד שהיא שקרית, היא מייאשת, מחלישה, ומנציחה את הקלקול ואת החטא.
==
הרב נתן שלו הוא רב הישוב מבואות יריחו ויו"ר עמותת חיים של טובה, סיוע והכוונה למשפחות ואנשים המצויים במשברים נפשיים.