בג"צ קבע: דיון נוסף בנושא פתיחת המרכולים בשבת - סרוגים

בג"צ קבע: דיון נוסף בנושא פתיחת המרכולים בשבת

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין קובע דיון נוסף בנושא פתיחת המרכולים בשבת: "סוגיית אופיה של השבת בישראל חשובה מצדיקה עיון נוסף"

בג"צ קבע: דיון נוסף בנושא פתיחת המרכולים בשבת
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין, קובע דיון נוסף בבג"צ המרכולים.

נזכיר כי בג"צ פסק לפני כשלושה חודשים נגד משרד הפנים, והורה לבטל את הוטו של משרד הפנים על חוק העזר העירוני של עיריית תל אביב המאפשר את פתיחת המרכולים בעיר בשבת. את הקפאת חוק העזר הטיל שר הפנים דאז גדעון סער.

בית המשפט העליון קבע אז כי משרד הפנים לא נימק את הטלת ההקפאה על פתיחת המרכולים, ולכן כעבור פרק זמן ארוך, ביטל את ההקפאה.

אלא ששר הפנים אריה דרעי, חשף כי כבר הכין את הנימוק של משרדו אך לא הספיק לשלוח אותו לבית המשפט העליון בטרם קבלת ההחלטה. בנימוקיו כותב רובינשטיין: "לבקשה צורף מכתב שר הפנים לראש העיר תל-אביב מ-9.4.17, שפסל את חוק העזר. יצוין כאן, כי המדינה הבהירה כי היועץ המשפטי לממשלה קיבל רק ב-19.4.17 העתק לא חתום של החלטת שר הפנים, אף שזו נחתמה כבר ב-9.4.17; פסק הדין ניתן ב-19.4.17."

סוגיית אופיה של השבת בישראל חשובה מצדיקה עיון נוסף

בהכרעתו כותב המשנה לנשיאות: "לא דבק כל דופי כמובן בדרך שנקט בית המשפט, אשר הכריע לאחר שכלו כל הקצים ותמו כל המועדים, אך עדיין סוגיית המהות במקומה; נוצרה "הלכה למעשה", כאמור. כזאת, כיון שפסק הדין מעצב לכאורה במהות אמות מידה כלליות לעניין פתיחת עסקים בשבת במקום שלא היו כדבעי אמות מידה כאלה, ועל כן עשוי להוות דגם לישובים אחרים, בנושא רגיש שקשה לחלוק על חשיבותו."

"… גם אם יש להסתייג במובהק מטיפול הרשות, סוגיית אופיה של השבת בישראל חשובה מעניין זה, כדי להצדיק עיון נוסף בה תוך שנפרסות כל העמדות, והדברים נאמרים, כמובן, בלא שאביע דעה על התוצאה בדיון הנוסף."

"טעם עיקרי בהקשר זה הוא איפוא נושא פתיחתם של עסקים בשבת, וכאמור איני נוטע כמובן כל מסמרות ולא אסיג גבולו של ההרכב בדיון הנוסף. תהא התוצאה אשר תהא, ראויה השבת, שעל מעמדה בעולמה של יהדות אין צורך להכביר מלים, שעניינה יידון וילובן כשכלל העמדות לפני בית המשפט, בודאי נוכח השלכות הרוחב, פינה ויתד לאחרים; ועוד, גם בעלי מכולת קטנים, אל מול המרכולים ואפשרויות כוח האדם שלהם, מצויים בכל יישוב. הדיון הנוסף ניתן בזה, ואיני רואה מקום בשלב זה לקבוע, כי יחול רק על חלק אחד מפסק הדין נשוא הבקשה כהצעת היועץ המשפטי, בכל הכבוד. הדיון הנוסף יחול על פסק הדין כולו, וההרכב יכריע כמובן כטוב בעיניו."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
אופיה של השבת
משה ס. | 12-07-2017 18:38
איסורי דת ואמונה אין לכפות בחוקים. בהמנון הרשמי נכלל גם הפסוק : "להיות עם חופשי בארצנו"