הבית היהודי נמנע מדיוני עומק בנושאי דת ומדינה

הגיע הזמן לקיים דיוני עומק כדי ללבן את הסוגיות השונות על כל צדדיהן ולכבד זה את דעתו של זה. אם תתקיים במה רעיונית כזו, יוכלו הגוונים השונים בציונות הדתית למצוא את הדרך לפתור גם את הבעיות הטכניות שבמיזוג בין המפלגות

הבית היהודי נמנע מדיוני עומק בנושאי דת ומדינה

בין הוויכוח הפוליטי לוויכוח אידאולוגי

 שני אירועים בעלי משמעות פוליטית הזדמנו זה לזה באופן מקרי וסמלי. הראשון בעל משמעות פוליטית פנים מגזרית והשני בעל משמעות פוליטית רחבה יותר, אבל במהותם קשורים הם זה בזה, במידה רבה.

האירוע הפנים מגזרי הוא דו שיח המתקיים בתקשורת ובחליפת מכתבים פומבית בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי בדבר היכולת לאחד את שתי המפלגות למפלגה אחת. לכולם ברור ששאלה זו איננה שאלה טכנית, האם לקבוע את הרשימה לכנסת בפריימריז או בוועדה מצומצמת, אלא יש כאן שאלה רחבה יותר בדבר אופייה של המפלגה הדתית לאומית, הרוצה גם להיפתח לקהלים רחבים יותר.

העניין הרחב יותר הוא שתי החלטות הממשלה, האחת בדבר הקפאת מתווה הכותל והשנייה קידום חוק גיור ממלכתי. שתי שאלות כבדות משקל אלו חוצות את הציבור הדתי לאומי עצמו, גם את פעילי המפלגות וגם את חברי הכנסת. שאלות אלה הינן דוגמה לשאלה רחבה הרבה יותר: האם אפשר בכלל והאם ראוי בכלל לקיים מפלגה אחת שבה יש מחלוקות עקרוניות בשאלות דת ומדינה. מדוע נכון בכלל לחבר בין שתי קבוצות אלו.

למרות הויכוחים הציבור עדיין מאוחד

הדבר המעניין הוא שמרבית הציבור הדתי-לאומי, על אף המחלוקות הרבות הקיימות בתוכו, עדיין רואה את עצמו כציבור אחד המייצג באופן כללי תפיסת עולם אחת. לכן גם רוב רובו של הציבור הזה תומך באחדות בין המפלגות, כפי שמתגלה הדבר בכל מערכת בחירות בשנים האחרונות.

הסיבה איננה חברתית בלבד אלא עמוקה הרבה יותר. התשתית החינוכית והאמונית של רוב הציבור הדתי לאומי היא זהה, בדרך כלל. מערכת החינוך של החמ"ד נותנת מענה חינוכית לרוב המוחלט של הציבור הדתי לאומי, למרות הבדלי גישות. בתי הכנסת והקהילות השונות, מכילות בדרך כלל, את הגוונים השונים בציונות הדתית, לא רק מבחינה חברתית, אלא גם מבחינה אידאולוגית.

גדולי התורה של הציבור הדתי לאומי מהווים מכנה משותף רחב, גם כאשר ישנן מחלוקות, בניגוד לציבור החרדי, שאיננו מכיר, בדרך כלל, בגדולי התורה הללו. לכן המחלוקות בדברים המעשיים אינן אסטרטגיות אלא טקטיות.

אין ויכוח על כך שתפקידנו לדאוג לכלל ישראל ולא רק לאנשי שלומנו, אין ויכוח שלילת התפיסה הרפורמית בהבנת מהות היהדות, אין ויכוח על בעיית ההתבוללות ביהדות העולם. הוויכוח הוא כיצד להתייחס אליהם באופן מעשי ברחבת הכותל ובמקומות נוספים, בגלל השלכות רוחב שיש לקבלה או אי קבלה של מתווה כזה או אחר.

אין ויכוח על כך שאנו שואפים להגיע לשמירת שבת על ידי עם ישראל כולו. הוויכוח הוא על הדרך להגשים זאת.

'הבית היהודי' נמנע עד כה מדיוני עומק

אין מונופול לרב זה או אחר על האחריות לכלל ישראל בעניין הגיור, יש דעות שונות וגישות שונות ולכל גישה יש את עמדת היסוד שהיא מייצגת. השאלה היא כיצד לייצר מצב בו ניתן להתנהל למרות חילוקי הדעות.

'הבית היהודי' נמנע עד כה מדיוני עומק בשאלות אלו. לפחות לא בפורומים ציבוריים הפתוחים לציבור הרחב. הגיע עת לקיים דיוני עומק בהשתתפות גדולי הרבנים ואנשי רוח שונים, בשילוב עם אנשי מעשה ומנהיגי הציבור בכדי ללבן את הסוגיות השונות על כל צדדיהן ולכבד זה את דעתו של זה.

יחד עם זאת, יש לחשוב כיצד לפעול באופן מעשי לאחר שהמחלוקות ילובנו ולא תהיה הסכמה בין הצדדים בכל הסוגיות. אם תתקיים במה רעיונית כזו, יוכלו הגוונים השונים בציונות הדתית למצוא את הדרך לפתור גם את הבעיות הטכניות שבמיזוג בין המפלגות.

אבל מעבר לכך, במה רעיונית כזו תתרום לכבוד הדדי ולשלום בית בין בתי המדרש השונים והמגוונים הקיימים בתוכנו. כי "מחלוקת שהיא לשם שמים- סופה להתקיים".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
בנט יתמודד בבחירות הבאות עם אחוז החסימה
יחיאל מערומי | 27-06-2017 17:18
2
"דיון עמוק" ?.. בבית היהודי ?.. על יהדות ?..
שם ועבר | 28-06-2017 12:09
מי ידון שם על יהדות, במחילה ?.. זו מפלגה ציונית, עם אנשים מוכשרים .. זהו.
3
די כבר! אין ציונות דתית אחת - נגמר מת... זו גוויה בלבד
מאן דאמר | 29-06-2017 1:25
מתי תקלטו? גם קודם לא הייתה באמת אבל עכשיו ודאי שאין דבר כזה. תעכלו כבר!!