לא סיפרו לכם: חוק הגיור לא יפגע בגיורים הסרוגים - סרוגים

לא סיפרו לכם: חוק הגיור לא יפגע בגיורים הסרוגים

חוק הגיור שעבר בממשלה לא יימנע מבתי הדין הפרטיים לגייר את עולי חבר העמים אלא נועד לטרפד מהלך בו בג"צ נותן אזרחות לעובדים זרים ומסתננים שיתגיירו באופן פרטי

לא סיפרו לכם: חוק הגיור לא יפגע בגיורים הסרוגים
  ימשיכו לגייר בלי הכרה. הרב סתיו והרב ריסקין (גרשון אלינסון/פלאש90)

המתקפה של הארגונים הרפורמים על ממשלת ישראל נמצאת בשיאה, ככל הנראה בשל שילוב בין פייק ניוז לבין השנאה הכללית לכל מהלך שמבצעת ממשלת נתניהו.

מי שמנסה כעת להרגיע את הרוחות הוא יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט המכהן כשר התפוצות. ביטול מתווה הכותל וחוק הגיור שאושרו שניהם בממשלה, נפלו כמכה כפולה על ראשי הארגונים הרפורמים שהגיעו לארץ לכינוס של הסוכנות היהודית. מאז אתמול נמצא בנט במרתון שיחות עם הרפורמים כדי להרגיע אותם ולהסביר את ההחלטה של הממשלה, כשהעיקר הוא להוריד את מינון הפייק ניוז והדיסאינפורמציה סביב שתי ההחלטות.

בסוגית מתווה הכותל, מנסה בנט להסביר כי הרפורמים לא יודרו מהכותל, אלא ימשיכו להתפלל ברחבה שסידר להם עוד בשנת 2013. ההחלטה שנקבעה ביום ראשון רק מבטלת את ניהול המקום בידי הרפורמים, ומותירה את הכניסה לרחבה כפי שהיא היום, בסמוך לשער הבידוק הבטחוני. כפי שהזכיר אתמול מזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, ב'מתווה הכותל' הוחלט כי 'עזרת ישראל' תורחב ותשופץ ב-18 מיליון שקלים, והחלטה זו לא בוטלה.

חוק הגיור – למנוע אזרחות ממסתננים

הנושא השני שעומד במרכז הביקורת על הממשלה, הוא חוק הגיור החדש, שזוכה לביקורת גם מתוך רבנים בציונות הדתית, כמו הרב דוד סתיו שמפעיל בית דין פרטי לגיור או הרב ישראל רוזן שפרש בגלל החוק מנשיאות הבית היהודי.

אלא שגם החוק הזה לא משנה בהרבה את המצב הקיים בו יכולים בתי דין פרטיים לגייר, והגיורים לא יוכרו על ידי הרבנות הראשית – ממש כמו המצב כיום. אלא שהחשש איתו נועד החוק להתמודד הוא גיורים של עובדים זרים ותיירים.

המצב כיום בנושא הגיור הוא שהמדינה מכירה בגיורי רפורמים בחו"ל לנושא חוק האזרחות וחוק השבות, אך הרבנות אינה מכירה לענייני נישואים. בתי הדין לגיור בארץ שאינם ממשלתיים, אינם מוכרים לענייני חוק השבות או לענייני נישואים. לפני מספר שנים עתר בית הדין לגיור של הרב קרליץ לבג"צ כדי שיכיר בגיוריו לעניין אזרחות – ובג"צ קיבל את עתירתו, והורה למרשם האוכלוסין לרשום כיהודי את מגוירי בית הדין החרדי.

בעקבות הפסיקה דרשו הרפורמים בארץ להכיר גם בגיוריהם לעניין אזרחות – והעתירה תלויה ועומדת ובקרוב תתקבל החלטה בנושא. מטרת חוק הגיור החדש, היא לבטל את פסיקת בג"צ ולקבוע כי גיורים שאינם מטעם מנהלת הגיור, לא יוכרו לעניין אזרחות וחוק השבות, ואין להם נגיעה לנושא הנישואים. בכך יימנע מהלך של גיורים תיירים, עובדים זרים או מסתננים, לצורך קבלת אזרחות.

גם ועדת השרים לחקיקה שאישרה את החוק, חידדה כי הוא נוגע רק לנושא האזרחות, מה שאומר שעולים מרוסיה שנמצאים בארץ מכוח חוק השבות, לא ייפגעו, והם יוכלו להתגייר בבתי הדין המוכרים כדי להירשם לנישואים או לעבור הליך בבתי הדין הפרטיים, והמצב בו הרבנות לא רושמת אותם לנישואים יימשך.

המטרה – מאסה קריטית כדי לעתור לבג"צ

בבית הדין הפרטיים לגיור, קיוו כי בג"צ הגיורים הרפורמים יסלול להם את הדרך להכרה גם בגיורים שלהם, על אף שעל פי רוב הם מגיירים אזרחי ישראל או ישראלים שנמצאים בארץ מכוח חוק השבות, שגם ככה יש להם אזרחות. החוק החדש משמר למעשה את המצב הקיים. כל אחד יכול לגייר – הכרה של הרבנות רק למנהלת הגיור.

המטרה כעת של בית הדין 'גיור כהלכה' היא ליצור מאסה קריטית של מתגיירים, כמה אלפים או עשרות אלפים, כדי להגיע איתם לבג"צ ולבקש ממנו כי יורה לרבנות להכיר בהם לצורך רישום לנישואים. החוק כאמור, לא מתייחס לסוגיה הזו, והמתגיירים החדשים לא מוכרים ברבנות וגם לא יהיו, עד לעתירה שתגיע בעוד כמה שנים.

בשורה התחתונה, המשבר מול הארגונים הרפורמים הוא בינוני מינוס. הממשלה קבעה בסך הכל לשמור את המצב הקיים גם בכותל וגם בחוק הגיור. העיתוי של ההחלטה היה קצת מעליב, בזמן שכל ראשי הארגונים בארץ לכינוס של הסוכנות היהודית, ועל כן גם המשבר התקשורתי הגדול. בסוף, מדובר בהרבה פייק ניוז, קמפיין גדול להכרה ממסדית בזרמים החיצוניים של היהדות, והזדמנות לנגח את ממשלת נתניהו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
למה להתיפיף
שלמה | 27-06-2017 12:20
מה לנו להתיפיף לרפרמים והקונסרבטיבים. יש הלכה ויש את פוסקי ההלכה. האם אנו שהתחנכנו בישיבות ההסדר צריכים לקבל את דעתם של הרב רוזן וסתיו??? הם הרי לא מייצגים את עולם התורה של הציבור הדת"ל ובוודאי לא את עולם התורה האמון על גאוני הדורות.
תהלים פרק סד
חיים | 27-06-2017 14:23
תהלים פרק סד תַּסְתִּירֵנִי מִסּוֹד מְרֵעִים מֵרִגְשַׁת פֹּעֲלֵי אָוֶן
הסבר נאות. כנראה הלחץ מועיל.
אבי | 27-06-2017 13:57
יצוג עניין של כבוד. תשאירו את הכבוד בצד
| 27-06-2017 13:05
ולבדוק מי באמת מגייר כהלכה ולאשר.לא יזיק אם הרבנים הראשיים יהיו מעורים בכל הגיורים ולאשר את הכשרים.
2
יש לי פתרון הרבה יותר טוב לגיורים מטעם אזרחות
איתן | 28-06-2017 14:47
רבאק, אולי תתנו אפשרות לעובדים זרים להיות אזרחים ללא גיור? אני אישית מעדיף עוד 1000 הודים, סינים ופיליפינים תומכי ישראל מאשר 1000 יהודים שמאלנים-קיצוניים אנטי ישראליים...
3
גיור וחתונה
אור | 28-06-2017 17:01
מה הכוונה למתגיירים חדשים,. יוכרו רק ליוצאי רוסיה? למה בית דין פרטי לא יכול לחתן . מה עם זוגות שאחד מבני הזוג יהודי ואילו השני יתגייר בבית דין פרטי ולאחר הגיור בית הדין הפרטי חיתן אותם?
4
תגובה
אור | 28-06-2017 17:05
שלום. הנני מחפש תשובה ובפרט לשאלתי השלישית לגבי גיור של אחד הצדדים וחתונה לאחריה שבוצעה על ידי בית דין פרטי.