מסורת של 178 שנה: האירוע שפותח את החגיגות במירון - סרוגים

מסורת של 178 שנה: האירוע שפותח את החגיגות במירון

עוד לפני ההדלקה של האדמו"ר מבויאן, מתקיים בצפת טקס הפותח את אירועי ל"ג בעומר. כבר 178 שנה, שספר התורה יוצא בתהלוכה חגיגית, מבית משפחת עבו בצפת על לציון רשב"י במירון. ספר התורה הוענק לר' שמואל עבו, שדאג לגאול את ציון הקבר מהערבים ולבנות את הכיפה על ראשו.

author-image
מסורת של 178 שנה: האירוע שפותח את החגיגות במירון
  התהלוכה עם ספר התורה. (משפחת עבו)

עוד לפני הדלקת המדורה הראשונה במירון, ולפני שהתכנסו מאות האלפים בציון רשב"י, התקיים ביום שישי, בצפת טקס הוצאת ספר התורה של משפחת עבו.

האירוע לא היה כל כך חריג, אלמלא היה מדובר באירוע שמתרחש כבר 178 שנים ברציפות.

ביום שישי האחרון, התכנסו בצפת, קהל רב ביניהם צאצאי משפחת עבו, בחצר ההיסטורית בעיר העתיקה של צפת, לטקס הוצאת ס"ת ובתהלוכה מ"חצר עבו" ועד לציון רבי שמעון בר יוחאי במירון.

בראש התהלוכה, עמד יוסף עבו, דור חמישי למסורת, עמד על הבמה והכריז בהתרגשות על פתיחת חגיגות ל"ג בעומר, כשהוא מברך ברכת שהחיינו וקיימנו והגיעו לזמן הזה.

המסורת ארוכת השנים, מתואר ב"מגילת המסורת", שם נכתב כי אבי השושלת המשפחתית בארץ, הרב הקונסול שמואל עבו, שהגיע לצפת מאלג'יר ב-1817, דאג בין שאר פעולותיו לטובת היישוב היהודי בגליל, לגאול את קבר הרשב"י במירון מידי הערבים, ולהקים את המצבה ואת מבנה בית הכנסת הניצבים שם עד היום.

לאות הוקרה, העניקה לו הקהילה בצפת ספר תורה על שמו, ובערב ל"ג בעומר 1833 הובל ספר תורה זה לראשונה ברוב הוד והדר מבית עבו לבית הכנסת של הרשב"י במירון.

בכך נפתחה מסורת מיוחדת במינה העוברת מאב לבן, זה חמישה דורות ברציפות, המסמלת את פתיחתן הרשמית של חגיגות ל"ג בעומר בצפת ובמירון.

בפעם ה-178, צאצא המשפחה, יוסף עבו מחזיק את ספר התורה (משפחת עבו)

במשך שעות עבר ספר התורה בשירה וריקודים, לאורך סמטאות צפת, עד לכיכר "דניאל", הנקראת על שמו של דניאל הרוש הי"ד, מממשיכי המסורת שנרצח בפיגוע התאבדות באוטובוס בחיפה.

בכיכר נערכה טקס קבלת עול מלכות שמיים, משם המשיכו הנאספים, בשיירת רכבים, עם ספר התורה הקדוש עד לכיכר המרכזית במירון. משם הועבר ספר התורה, בשירה וריקודים עד לארון הקודש בציון הקדוש.

ספר התורה יישאר בציון רשב"י, למשך שלושים הימים הקרובים ויוחזר על פי המסורת ע"י וותיקי הישוב הספרדי בחזרה לארון הקודש בבית הכנסת "הצדיק הלבן", שם הוא נישמר עד לטקס הבא בעוד שנה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו