שבוע החמ"ד: פורצים עם הרב גורן לכותל המערבי - סרוגים

שבוע החמ"ד: פורצים עם הרב גורן לכותל המערבי

שבוע החמ"ד בסרוגים: במלאות חמישים שנה למלחמת ששת הימים נבחר הרב שלמה גורן לדמות המופת של החמ"ד. התמונה המרגשת של המלחמה - הרב גורן בכותל המערבי

author-image
שבוע החמ"ד: פורצים עם הרב גורן לכותל המערבי
  הרב גורן בהר הבית (אלי לנדאו, אוסף התצלומים הלאומי)

כשאנחנו מדברים על חמישים שנה למלחמת ששת הימים, אחת הדמויות שקופצות לתודעה היא הרב הצבאי הראשי האלוף הרב שלמה גורן זצ"ל – שנבחר לדמות המופת של החמ"ד לשנת תשע"ז.

התמונות הידועות ביותר של הרב גורן קשורות למלחמת ששת הימים, ובעיקר לתקיעת השופר שתקע בכותל המערבי ובהר הבית המשוחררים.

מהר סיני להר הבית

את המלחמה פתח הרב גורן כמו צה"ל דווקא בחזית המצרית, כשהוא מצויד בספר תורה ובשופר, והיה בקו הפיקוד בקרבות על עזה. כשנודע לו על פתיחת החזית הירדנית, מיהר לעלות לכיוון ירושלים, שם הצטרף לכוחות הצנחנים של מוט'ה גור והיה מן הראשונים שהגיעו לכותל המערבי, שם תקע בשופר, קולות שריגשו יהודים בכל העולם.

האזינו לקולות השופר של הרב גורן בכותל המערבי

לא שכחנו אותך ירושלים

עם הגיעו לכותל המערבי אמר הרב גורן ליד הכותל המערבי:

חיילי ישראל, אהובי העם, ה' עמכם גיבורי החיל! מדבר אנוכי אליכם מרחבת הכותל המערבי, שריד בית מקדשנו. "נחמו נחמו עמי, יאמר אלוהיכם". זה היום קיווינו לו, נגילה ונשמחה בישועתו. חזון כל הדורות נתגשם לעינינו: עיר האלוקים, מקום המקדש, הר הבית והכותל המערבי, סמל הגאולה של העם, נגאלו היום על ידיכם, גיבורי צבא ההגנה לישראל.

קיימתם היום בזה את שבועת הדורות: "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". אכן, לא שכחנו אותך ירושלים, עיר קודשנו ובית תפארתנו. השכינה שלא זזה מעולם מהכותל המערבי הולכת כעת לפני צבאות ישראל כעמוד אש להאיר לנו את דרך הניצחון, ומקיפה אותנו בענני כבוד קבל עם ועולם. אשרינו שזכינו לשעה עילאית זו ונשגבה ביותר בתולדות העם.

בשם כל קהל ישראל בארץ ובגולה, הנני מברך בשמחה עילאית: "ברוך אתה ה', אלוהינו מלך העולם, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. לשנה הזאת בירושלים הבנויה".

(מתוך 'בעוז ותעצומות', עמ' 275)

ובהמשך על הרב גורן גם להר הבית

עליתי להר הבית, למסגד עומר. זו הזדמנות של פעם בחיים, מכיוון שסתם כך אסור להיכנס לשם […] אבל בזמן מלחמה כשהולכים לטהר את המקום ולבדוק שהוא לא ממולכד – זה כיבוש המקום ומותר […] הם פרצו את השער ואנחנו נכנסנו לתוך מסגד עומר […] נדהמתי, זה היה חזק מכל חלום, הנה אני פתאום במקום הקדוש הזה. תקעתי בשופר ואמרתי מזמורי תהילים עם ספר התורה.

לאחר כיבוש ירושלים, פנה דרומה והיה מהראשונים שהגיעו לקבר רחל ולמערת המכפלה, והקדים אפילו את הכוחות הלוחמים. כך יצא שדווקא הרב הצבאי הוא שהחתים את ראשי העיר הערבים כל כתב הכניעה. בחברון, היה מהיוזמים של פיצוץ המדרגה השביעית, שסימלה את התחום שעד אליו יכולים להגיע יהודים.

אלי לנדאו

הרב גורן בהר הבית (אלי לנדאו, אוסף התצלומים הלאומי)

מיד עם תום הקרבות הקים מדרשה צבאית בצמידות להר הבית, ונכנס בעצמו לשטח ההר עם ספר תורה, אפילו לתוך 'כיפת הסלע', המיוחסת למקום קודש הקודשים. לאחר המלחמה הורה שר הבטחון דיין לרב גורן לפרק את המדרשה, בשל העברת הסמכות בהר לידי הוואקף המוסלמי. לרב גורן ניתן חדר אחד, מעל רחבת הכותל, הגולש במעט לשטח הר הבית שם הקים מאוחר יותר את ישיבת 'האידרא' ובו מתקיים מניין בתשעה באב וביום הכיפורים.

גם את מערת המכפלה, דרש דיין לפנות מארון הקודש ובית הכנסת שהציב הרב גורן והורה כי כל מבקר ייכנס יחף – כפי שנהוג במסגד. הודות להתנגדותו העזה של הרב גורן, ההוראה לא קויימה ומערת המכפלה נשארה בידיים ישראליות.

את קורותיו של הרב גורן במלחמת ששת הימים מסכם שיר פארודי שחיבר יורם טהר-לב

שחקו בחידון על פועלו של הרב גורן

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו