הכירו את הרב יצחק גבאי: הרב שעונה לשו"ת הויראלי בתאגיד 'כאן'

הכירו את הרב יצחק גבאי: הרב שעונה לשו"ת הויראלי בתאגיד 'כאן'

בראיון מיוחד לסרוגים עם הרב יצחק גבאי - הרב שעונה בשו"ת הויראלי של התאגיד 'כאן', הוא מספר על המעבר מהעולם הליטאי לעולם החסידי, איך הופכים שו"ת לויראלי, ועל חילונים שיש להם יותר עולם רוחני מאשר חרדי ממוצע

הכירו את הרב שעונה לשו"ת הויראלי בתאגיד 'כאן'
  צמא אדיר ליהדות. הרב יצחק גבאי (באדיבות 'כאן')

אמש עלה לאוויר שו"ת מצולם נוסף של הרב יצחק גבאי, המשיב לשאלות גולשים, בסרטונים שהופכים לויראלים, בחטיבת הדיגיטל של תאגיד השידור הישראלי 'כאן'.

בראיון מיוחד לסרוגים עם הרב יצחק גבאי, הוא מספר על המעבר מהעולם הליטאי לעולם החסידי, איך הופכים שו"ת לויראלי, ועל חילונים שיש להם יותר עולם רוחני מאשר חרדי ממוצע

אני רואה שהרב מאוד צעיר, רק בן 29, מה הרקע שמביא אותו לענות תשובות הלכתיות?

אני למדתי בישיבות ליטאיות, התחתנתי בגיל 19, הוגדרתי בישיבה כ'עילוי' והייתי קטן בשנתיים מהחברים שלי בישיבה. ראש הישיבה היה אומר לי שאני בעל מום "ראש גדול וגוף קטן".

ואיך אפשר לשאול את הרב שאלות?

את השאלות שולחים דרך הפייסבוק של התאגיד, והמפיקים מחליטים מה לשלוח אלי, אני מחפש את התשובה וכותב אותה בצורה של תסריט, זה עובר עיבוד לשוני ואז יוצאים ליום צילומים.

בין השאלות ששואלים את הרב הוא כמו שפורסם אתמול, האם מותר לעשן קנאביס גם שלא לצורך רפואי. שאלה נוספת היא לגבי כניסת אישה בנידה לכותל המערבי. בהמשך תפורסם שאלה לגבי אדם שעשה קעקוע וחזר בתשובה, האם הוא חייב להסיר אותו ועוד.

על השאלות מביא הרב תשובות שמתאימות גם לפי מנהגי הספרדים והאשכנזים, את הציונים למקורות הוא לא אומר, אך הם מופיעים בכתובית בזמן הסרטון.

במה שונים הסרטונים מסתם שאלה ששואלים רב?

עד היום לא עשו שו"ת בצורת מדיה – שפונה בעיקר לקהל הצעיר ולכל סוגי האוכלוסייה. בכל רגע מתחלף שוט, ויש עריכה שמתאימה לקהל היעד הצעיר. לא רק השאלה והתשובה מעניינים, אלא גם הצגת התשובה הופכת את הסרטון למעניין את כולם, גם מי שלא מתעניין רק בתשובה.

לכל אחד יש את הכפית שלו

יש צמא אדיר ליהדות

איך המעבר הזה מבית המדרש שהלימוד בו בדרך ישנה עם השפה התלמודית-ארמית, לצילום פופולארי של סרטונים חדשניים בשפה ישראלית עכשווית?

אני כבר כמה שנים, מעביר שיעורים והרצאות מטעם ערוץ הידברות. בנוסף אני מעביר הרצאות בכל הארץ, בייחוד לקהל חילוני, בשבוע שעבר הייתה לי הרצאה בהיכל התרבות בראשון לציון, לקהל חילוני לגמרי. לפני חודש הייתה לי הרצאה בתאטרון הבימה בתל אביב, אף אחד שם לא היה דתי. אני מאוד לא במסגרת המרובעת החרדית.

צפו בשו"ת התאגיד – האם מותר לעשן קנאביס

עד כמה יש צמא בציבור החילוני לתורה? כי בתקשורת נראה שיש אנטי כלפי הדת, ואילו הרב אומר שהאולמות מלאים – משמע שיש ביקוש.

קודם כל יש צמא לכל יהודי, ויש מסכים – אין ספק בזה, יש המון יחסי ציבור שליליים לדת, וזה התהליך שלנו לבירור לפני הגאולה. אבל יש צמא לכל יהודי. השאלה היא באיזו כפית להגיש את זה.

אתה יכול לראות הבדל עצום שבין עולם התשובה של לפני ארבעים שנה לעולם התשובה של היום. כשאורי זוהר חזר בתשובה, הוא הפך טוטאלית את החיים שלו, והיום יש המון חילונים שבמראה החיצוני הם חילונים, אבל הם מסתובבים בברים בתל אביב, ומדברים דברי תורה והלכות שהם הולכים לשיעורי תורה. אז הוא עדיין מנהל אורח חיים חילוני, אבל בפנימיות הוא קדוש עליון.

תראה את המרכזים הרוחניים בתל אביב, מ'שמיים', 'שורשים', 'מודעות' כל מיני מרכזים, אנשים שנראים חילונים לגמרי, אבל הם מחוברים לה' לפעמים הרבה יותר מאשר חרדי מצוי. אתה רואה צמא פנימי.

אני בתור חרדי, מישיבה ליטאית בבני ברק. נחשפתי לעולם של הפנימיות, השתלבתי בתורה של 'בעל הסולם' דרך המרכז של הרב אשרוב בתל אביב. ומתוך מקום של מקום של התנגדות להכל – כמו שאתה מכיר בעולם הליטאי-החרדי, התחלתי ללמוד כתבי הרב קוק, ותורת חב"ד וללמוד תורת ברסלב, וכיום אני חברותא של הרב עופר ארז מברסלב, לומד תניא ומטורף על כתבי הרב קוק יחד עם בעל הסולם.

אני חושב שגם זו סוג של כפית, של תורה שאנשים צמאים אליה. יש התנגדות של אנשים, אבל בפנים הם גם מחפשים את הדרך להתחבר לקב"ה. מה שאנחנו עושים בתשובות ההלכתיות האלה – הוא שאנחנו מגישים את ההלכה, שהיא הדבר האחרון שהיית חושב שיעניין חילונים, עם פנימיות ונגיעה לחיים היומיומיים של האדם, ומסתבר שזה תופס, ונתפס חלק, כמעט לכל אדם.

מי אתה הרב יצחק גבאי

כבר בגיל 16 החל למסור שיעורי תורה לציבור של מסורתיים וחילוניים, דבר שנאלץ לעשות בסתר ובשם בדוי, כיוון שפעילות של קירוב במגזר הכלל, לא היתה מקובלת בחוג אליו השתייך , דבר שעלול היה לפגוע לו בשידוכים ( הרבנים שלו התנגדו לכך) בגיל 19 כבר התארס והתחיל להרצות בשמו האמיתי.

כשהוקם ערוץ הידברות, ביקשו ממנו להצטרף לשחקן נתי רביץ להנחיית התכנית "עונג שבת", תכנית שהצליחה מאוד והכפילה את הרייטינג של הערוץ. שם פגש גבאי לראשונה בחייו, אמנים וזמרים ישראליים מהעולם החילוני היכרות שהפכה תוך זמן קצר לקבוצת לימוד קבועה של אמנים ואנשי ברנז'ה שהוא ניהל בסטודיו בפלורנטין, בניהם: שלומי שבת, עמיר בניון, קובי אפללו, דוד ד'אור ועוד ..

ב- 7 השנים האחרונות הוא מנהל מסגרת ערב לנוער בסיכון בהרצליה אותה ייסד. במקום להסתובב ברחובות, הנערים מגיעים למתקן לארוחות משותפות, ללימוד, לשיחה ו"לביחד" שאין להם במקום אחר.

בתוך שלל הפעילויות שלו, הוא גם המייסד והמקיים של שיעור תורה מעורב בחוף אפולוניה בהרצליה, על חורבות בר שנסגר, המיועד בעיקר לקהל חילוני.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
השם ירחם!
שמעון | 28-05-2017 12:50
סליחה על הביקורת הבונה. אתם חושבים שזה קוּל? (כאילו "מגניב")?? מה זה הקליפ הזה? איזה ת"ח אמיתי או בן תורה ילך יצטלם יום שלם בשביל להתיר סמים? שיקרא קצת ספרי מוסר לפני שהוא הולך לקרב רחוקים, ויקרב אותם לדרך התורה הצרופה ולא בדרכים של קליפים של הטלוויזיה. איזה ביטול תורה נורא ואיום, ומי הוא שיחלוק על הגדולים שאומרים שזה מביא לידי תאווה? וחוץ מזה זה ממכר! גם במינונים חלשים זה יכול לגרור להתמכרות שכך דרכו של יצר הרע, היום אומר לו עשה כך וכו' עד ש... גם לשתות יין זה רק בקידוש ובשמחות ובארבע כוסות ועד לא ידע ופורים ולא סתם כי בא לי... זאת לא יהדות.
באמת?
יותם | 25-07-2017 22:02
אתה מכיר רב שאוסר לשתות יין?! מה הפחד?
2
קצת פחות גאווה וקצת יותר ענווה לא תזיק לנשמה של אף אחד
ש. | 28-05-2017 13:12
3
הרב יצחק גבאי
ממ | 17-07-2018 0:42
למדתי עם הרב גבאי בישיבה, והא מאז ומתמיד אהוב על הבריות, נח לכולם, וליבו בוער בקרבו להפיץ תורת ה' וקרבת אלוקים לנשמות הטועות. כמובן לשאלות הלכתיות צריך פוסק מוסמך, בכל אופן כוונת הרב היא לאולוסיה מסוימת!