"ליהודים היתה אורה ושמחה": תכנון תאורה בצורה נכונה ומעוצבת - סרוגים

"ליהודים היתה אורה ושמחה": תכנון תאורה בצורה נכונה ומעוצבת

ההחלטה על עיצוב הבית היא בהחלט החלטה מאד משמחת! אבל האם שמתם לב שהאור שאתם כ"כ רגילים אליו מצריך חשיבה ותכנון והכרות עם השינויים בתחום? | סורגים לכם סטייל

"ליהודים היתה אורה ושמחה": תכנון תאורה בצורה נכונה ומעוצבת
  תאורה נכונה ( צילום: שאטרסטוק)

בעת עיצוב הבית משקיעים מרבית האנשים מחשבה רבה בבחירת הריהוט, בצביעת הקירות ובפריטי הדקורציה. חשוב לא פחות לתת  את הדעת על תאורת הבית,  הקובעת במידה רבה את האווירה שתהיה בו.
בחירה נכונה של התאורה לבית תיצור ותדגיש אלמנטים וחללים בצורה הנכונה ותשרה אווירה נעימה.

בשנים האחרונות תחום התאורה עבר מהפך של ממש. גופי התאורה מיוצרים בטכנולוגיות חדישות והגופים ברובם מאירים בטכנולוגיית לד, בשונה ממנורות הליבון הפלורסנט וההלוגן שהכרנו בעבר.

אז איך מתכננים נכון את התאורה ולמה לשים לב בעת רכישת גופי התאורה?

ראשית תכנון נכון הוא הבסיס.

חובה להכיר את המגוון של גופי התאורה . החל מגופי תאורה צמודי תקרה, צמודי קיר,

UP LIGHT, תלויים ועומדים. בנוסף מאד נפוץ ליצור תאורה נוספת הנסתרת מהעין בעזרת בניה בגבס. ולכן בצמוד לתכנון של החלל ומיקום פרטי הריהוט אני ממליצה לתאם פגישת יעוץ באולם תצוגה גדול של חברת תאורה עם יועץ תאורה מנוסה. בפגישה זו תראו את המבחר הקיים את ואת סוגי ההארה השונים וזה יקל עליכם לתכנן את המאור. בנוסף בכדי לא להתבלבל מהמגוון הרחב, מומלץ להחליט על הסגנון העיצובי בטרם תבחרו את פרטי התאורה הריהוט והדקורציה.

הסגנון העיצובי הנבחר יכתיב סגנון מסוים של תאורה וכך הבחירה תהיה פשוטה יותר ויתקבל מראה הרמוני בתוצאה הסופית.

גוף תאורה עומד (באדיבות לייט האוז תאורה- LIGHT HOUSE)

אדריכלים ומעצבים נוטים לעצב תאורה במראה נקי, שמהווה כבסיס לכל הסגנונות.

בניגוד לעיצוב בעבר שהיה מרובה בגופי תאורה מאותו סגנון בווריאציות שונות, התכנון הנקי משתמש במגוון של גופי תאורה נסתרים או צמודי תקרה שנבלעים בחלל ומשאיר מקום לגוף תאורה מרשים אחד או שניים- בדרך כלל מעל פינת האוכל –  עם קריצות עיצוב נוספות ומדליקות באזורים נבחרים ו-או מיוחדים.

המידות המומלצות לתליית גוף תאורה מעל שולחן:

תליית מנורה מעל שולחן האוכל(באדיבות שקע תקע)

כדי ליצור אפקט של תאורה נסתרת ניתן להיעזר בהנמכות גבס , או לתכנן פתחים ביציקות הבטון. מאחר והגופים החדשים קיימים גם בעובי של 2 ס"מ, יש אפילו אפשרות להשקיע גופים בגבס ללא מיקום מדויק של הפרופילים בעת ביצוע הגבס- מה שפחות מומלץ אבל אפשרי.

קיימים בשוק פרופילים דקורטיביים מוכנים שדורשים רק חיתוך והדבקה והרי לכם הנמכה לתאורה בקלות ובמהירות.

אני אוהבת לתכנן תאורה נסתרת כלפי הקירות או התקרות במידה והם מעוצבים ובגימור מושלם וכדאי להאירם (שימו לב – האור מאיר את כל הפגמים). מאד חשוב שמבצע הגבס ידע מראש היכן ממוקם פס הלד כדי שיוכל להדביקו באופן כזה שלא יפול ושיהיה מקום לשנאים. את ההנמכות אני מנצלת בנוסף להסתרת מערכות כמו מיזוג ורמקולים ואפילו נגרות.

מעבר לבחירת העיצוב של הגוף ישנה חשיבות קריטית בבחירת גוון האור של הנורה בתאורה לבית בהתאם לאווירה אותה רוצים ליצור בחלל. אור לבן קר לסביבת עבודה ואור לבן חם ליצירת אווירה נעימה ואינטימית.

ובנוסף לבחירת כמות האור המתאים לחלל.

אזור כמו משטח עבודה במטבח דורש תאורה בהירה וחזקה ופיזור אור גדול ולכן מוקד האור יהיה מעל משטחי העבודה ,כך שהאדם שעומד צמוד למשטח העבודה אינו יוצר צל על המשטח, וצבע האור יהיה קרוב ללבן. אזור האי הדלפק או שולחן האוכל, דורש תאורה ממוקדת ורכה יותר.

(צלם – נדב פקט)

גם בסלון התאורה צריכה להיות נעימה יותר, תאורה חמה, שטיפת אור עדינה, ומוקדי תאורה שונים. חדר עבודה יואר באור חזק ובהיר ולעומתו חדר השינה יואר באור רך וחם.

בבואכם לחנות התאורה בקשו לראות את צבעי האור השונים הקיימים וכך תוכלו להחליט איזה צבע אור לבחור וכמובן בהתאמה לסוג החלל.

חשוב לשים לב להבדל בין הארת חללים בעלי תקרה נמוכה לבין הארת חללים בעלי תקרה גבוהה. למרות שברוב הבתים החדשים התקרה היא בגובה ממוצע וסטנדרטי של 2.60 מר'.

בבחירת גופי תאורה  יש להקפיד שגוף התאורה יהיה מתוצרת טובה ואיכותית,  הקפדה על כך תמנע החלפת נורות שרופות, נזקים כתוצאה מהתחממות גוף התאורה וקצרים.

לא לשכוח לעדכן את ההחלטות בתוכנית החשמל, סימון סוגי נקודות המאור, מתגי ההדלקה ושעוני שבת. חשוב לתכנן איזה מאור מחובר לשעוני השבת ואיזה לא בכדי שתוכלו להאיר חללים חשוכים גם בעת כיבוי האורות על ידי שעון השבת.

שתהיה שבת מוארת….

====================================================

הכותבת: שלומית דאובה, מעצבת פנים והום סטיילינג

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו