המדריך: איך נוהגים בשלג ומה עושים כשמחליקים - סרוגים

המדריך: איך נוהגים בשלג ומה עושים כשמחליקים

לקראת סוף השבוע החורפי והמושלג שצפוי לפקוד את האיזור, מפרסמת המשטרה הנחיות והדרכות לנהיגה במזג אוויר קשה ובמקרים של שלג או קרח על הכביש

author-image
המדריך: איך נוהגים בשלג ומה עושים כשמחליקים
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לקראת סוף השבוע החורפי והמושלג שצפוי לפקוד את האיזור, מפרסמת המשטרה הנחיות והדרכות לנהיגה במזג אוויר קשה ובמקרים של שלג או קרח על הכביש.

הסעיף הראשון בהדרכות הוא – פשוט לא לנסוע אם לא צריכים."מומלץ לנהגים שאינם חייבים להגיע לאזור מסוים ברכבם לא להגיע בהם, אלא להשתמש בתחבורה ציבורית. ציבור הנהגים נקרא להתאים את הנסיעה לתנאי הדרך, להימנע מנסיעה בכבישים בהם יש הצפה, לשמור מרחק ולהאט את מהירות הנסיעה". המשפט האחרון נכון בעיקר בקרבת מאגרי מים בהם קיימת סכנת נפילה, היסחפות וטביעה.

עצות לנהיגת חורף בטוחה:

א. בטרם הכניסה לרכב:

1. חובה לבדוק כי צמיגי הרכב תקינים ובלחץ האוויר הנדרש.

2. יש לבדוק כי המגבים תקינים ואינם יבשים ופגומים מימי הקיץ.

3. לדאוג לנקות את שמשות הרכב על מנת לספק תנאי ראות טובים.

4. לנקות את פנסי הרכב- על מנת לראות ולהראות בהתאם.

ב. בעת הכניסה לרכב:

1. כדאי להסיר פרטי לבוש מגושמים (סוודר ומעיל) הפוגעים בחופש התנועה של הנהג ועלולים למנוע מחגורת הבטיחות להיצמד לגוף הנהג ולהציל בעת הצורך.

2. לאחוז את ההגה בשתי ידיים (ממש כמו בטסט) מאחר וכניסה עם הרכב לשלולית, בורות ובאמפרים המוסתרים ע"י הצטברות מים על הכביש – עלולה לגרום לסטייה פתאומית של הרכב

3. להימנע מחימום פנים הרכב יתר על המידה- הדבר עלול לגרום להירדמות הנהג. רצוי להשאיר חרך קטן פתוח בחלון הרכב על מנת לרענן את האוויר בתא הנוסעים ומנוע היווצרות אדים על השמשה.

ג. בעת נהיגת הרכב

1. להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך ובכלל זה בעת כניסה לעקומות ובעת ביצוע פניות.

2. יש להדליק אורות דרך.

3. שמירת מרחק מהרכב לפנים ולהתחיל לבלום עם הדלקתם של פנסי הבלם ברכב שנוסע מלפנים ולא להמתין לרגע האחרון.

4. להתרכז בנהיגה ולהימנע מהיסח דעת בדגש על קיום שיחות בטלפון הנייד (גם אם יש דיבורית).

5. לשמור על סבלנות וסובלנות כלפי הנוהגים סביבכם ולהימנע מתנועות פתאומיות בכביש, כל שכן ביצוע עקיפות בתנאי ראות קשים.

6. שימו לב להולכי רגל – בחורף קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך, יש להאט הנסיעה באזור מגורים ולתת זכות קדימה להולכי רגל.

7. שמירה על כללי הבטיחות ונהיגה נכונה יכולות להציל חיים, אנא מכם, סעו בזהירות!

כללי נהיגה בטוחה וזהירה בשלג

נהיגה בשלג עלולה להיות מסוכנת, על כן יש להקפיד על מספר כללי בטיחות חשובים. ריכזנו עבורכם מספר עצות לנהיגה נכונה בתנאי שלג.

הכנת הרכב לנהיגה בשלג: לפני תחילת הנסיעה חשוב לנקות היטב את השמשות משיירי שלג שהצטבר. רצוי מאוד לסלק את השלג שנערם במקומות כגון פתחי אוורור וצינון וכן ממכסה המנוע, כדי שלא יפגע בשמשה הקדמית. יש להתחיל בנסיעה רק לאחר הפשרת האדים המכסים את השמשה. תכננו את הנסיעה כך שתוכלו לנהוג באיטיות וקחו בחשבון שתאלצו לעצור בדרך. הדליקו אורות. במקרה של בעיה או מגבלת תנועה הפעילו גם אותות חירום לזיהוי נוסף.

צמיגים: כשהכביש מושלג אין לצמיג יכולת לחדור את שכבת השלג ולהגיע לכביש. לכן יש חובה לבדוק את תקינות הצמיגים עוד לפני הנסיעה. חשוב לזכור כי השכבה העליונה הרכה של השלג מסתירה תחתיה שכבה קפואה ונוקשה הגורמת להחלקה.

שימוש בתיבת הילוכים: ההילוך הראשון נועד לאפשר זינוק מהמקום, אך בתנאי שלג הוא יתגלה כחזק מדי. כלומר הכוח שיועבר לגלגלים יהיה גדול ועל כן יש לנוע בזהירות תוך העדפת ההילוך השני, החזק פחות. בתיבת הילוכים אוטומטית רבות יש מתג שלג. לחיצה עליו תאלץ את התיבה לזנק מהילוך שני.

מהירות הנסיעה: כמו תמיד, המהירות חייבת להיות מותאמת לתנאי הדרך. בשלג יש לשמור על מהירות נמוכה מהרגיל בכל מצב. באזורים עירוניים מומלץ לנהוג במהירות שלא תעלה על 20-30 קמ"ש. בזמן הנהיגה יש לנהוג בנינוחות על מנת שלא להפר את איזון הרכב. האצה, בלימה, פנייה והחלפת הילוך צריכים להתבצע באיטיות על מנת לשנות מעט עד כמה שניתן את צורת הנהיגה.

בלימה בעת האטה על משטח חלק מתקשה הרכב לספק כוח עצירה נדרש, בעיקר כשהבלימה חזקה מדי. הצמיגים יחליקו על המשטח ללא אחיזה כלל וללא יכולת לנהוג את הרכב לכיוון הרצוי. לכן יש לבלום באופן איטי ועדין עם כמה שפחות לחץ על הדוושה. זה דורש גם שמירת מרחק גדולה מהרגיל מהרכב שלפניכם.

במקרה של החלקה

כאשר יש שלג על הכביש האפשרות להחלקה גבוהה יותר. במקרה של החלקה יש להפנות את ההגה לכוון ההחלקה. אם נקלעתם למצב שבו הרכב מחליק וסוטה לכיוון מסוים – אל תפנו את ההגה לכיוון נגד ההחלקה. בסיבובים חדים יש להאט ולבלום לפני הכניסה לסיבוב. שחררו את הבלימה בכניסה לסיבוב על מנת להימנע מלהיכנס למצב החלקה.

שרשראות שלג: שרשרת שלג הינה שרשרת ברזל עבה במיוחד שמורכבת על צמיג המכונית, כדי לספק אחיזה טובה יותר לגלגלים בעת נסיעה על שלג או קרח. את השרשראות מחברים לגלגלי המכונית, כשלכל גלגל יש שרשרת המתאימה לו. השרשראות יורכבו רק ע"י אנשי תחבורה שתודרכו ותרגלו הרכבה ופירוק. חל איסור להרכיב שרשרת על גלגל בודד. השרשראות יורכבו אך ורק בזוג הגלגלים המניעים. יש לבצע בדיקות תקינות שרשראות וחיזוק ראשוני לאחר 50 מטר ולאחר מכן לאחר כל 20 ק"מ. אין לעבור מהירות נסיעה של 50 קמ"ש. בקטע דרך ללא שלג יש לנהוג במהירות שלא תעלה על 20 קמ"ש. במידה שאחת השרשראות נקרעת – יש לפרק את השרשרת השנייה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
תוכלו בבקשה להוסיף כללי בטיחות בשלג?
שירלי שלום | 17-01-2019 12:40
לדוגמא שמירה על הבית או בטיחות ביציאה לטיולים וכו'..