בעוד הפובליציסטים השונים מיהרו לפרש את מניעי מכתב הרבנים באמצעות תופעות מאקרו כגון הקצנה ו"התנתקות" של הציונות הדתית מהזרם המרכזי בחברה הישראלית (תופעות שאכן קיימות בחלקים של הציבור הדתי לאומי), התעלמו הם מהמניעים הקיימים מאחורי המכתב שנשלח לקצב ואשר נעוצים, כתמיד, בתופעות מיקרו ובמניעים אישיים וארציים הרבה יותר.
כדי להבין את המניע לכתיבת המכתב יש לאפיין תחילה את הרקע והמאפיינים של כותביו. כל החתומים על המכתב נמנים עם זרם בציבור החרדי-לאומי המכונה "ישיבות הקו". האידיאולוגיה של זרם זה, אשר האידיאולוג הבולט שלו הוא הרב צבי טאו (אליו עוד נשוב בהמשך מאמר זה), מייחסת למדינת ישראל ולארגונים השונים שלה קדושה דתית-מטאפיזית וזאת ללא כל קשר למעשיהם של מנהיגיה.
עם זרם זה נמנות ישיבות כמו "הר המור", "עטרת כהנים", "שבי חברון", ועוד. כאמור, האידיאולוג הראשי, שלא לומר האדמו"ר, של זרם זה, הוא הרב צבי טאו. הרב, בן ה-74, הוביל לפני מספר שנים פרישה של רבנים ותלמידים מישיבת "מרכז הרב" על רקע התנגדותו הנחרצת להקמת מכון אקדמי להכשרת מורים, ומכהן כיום כ"נשיא" ישיבת "הר המור". הגם שאינו נחשב לעילוי תלמודי ולפוסק הלכה אלא ידוע בעיקר כהוגה דעות, הרב טאו, הוא דמות כריזמטית אשר נחשבת לסמכות הרוחנית העליונה שעל פיה יישק דבר בקרב אנשי "הקו".
הרב טאו הוא אחד מתוך צמד הדמויות הדומיננטיות העומדות מאחורי מכתב התמיכה בקצב. הדמות האחרת העומדת מאחורי המכתב היא דמותו של ראש ישיבת "עטרת כהנים" – הרב שלמה אבינר. הרב אבינר, דמות ססגונית ומתוקשרת, ידוע בזכות אלפי הודעות ה-SMS אשר נשלחות על-ידו מדי יום ואשר באמצעותן הוא משיב לשאלות בכל תחומי החיים ובעיקר ב"הלכות צניעות" בהן מרבה הוא לעסוק. מטיפולי המרה להומוסקסואלים, שבהם הוא תומך באופן נלהב, ועד לפעילות נמרצת להפרדה בין גברים לנשים בתנועות הנוער של הציבור הדתי.
החלום ושברו
נחזור לרב טאו. בשנת 2006, עם פרוץ פרשת קצב, שלח הרב טאו לקצב מספר מכתבי תמיכה שבהם הביע תמיכה חד-משמעית בחפותו של מי שכיהן אז כנשיא השמיני של מדינת ישראל. באחד המכתבים אף חיזק טאו את מה שכינה "עמידתו האיתנה של קצב על האמת" והפציר בו לבל יפרוש מתפקידו:
"העם קורא את התמונה יפה, מבין היטב את מניפולציות התקשורת המוכיחות יום יום יותר ויותר את צדקתך, הוא משוכנע מחפותך, אל תאכזב אותו, אל תפרוש", כתב הרב טאו בנובמבר 2006 לקצב.
קשה להפריז במשמעותם של דברים נחרצים אלה בקרב חוגי "הר-המור" ובנותיה; מדובר בדברים כמעט נבואיים הנאמרים על-ידי בעל הסמכות הדתית העליונה. לדידם של חוגים אלה, דברי רבם הינם לא פחות מאשר "אמת" היוצאת מפי הגבורה.
הרשעת קצב בסופו של יום, על-ידי בית משפט חילוני – ועוד על-ידי הרכב בראשות שופט נוצרי ושתי שופטות (כולם פסולים לשמש כשופטים על-פי ההלכה היהודית) נתפסה על-ידי אנשי "הר המור" כסטירת לחי מצלצלת וככפירה בעיקר. את הפער בין "נבואת" רבם לבין הרשעת קצב על-ידי מי ששמעו את העדויות בעניינו תירצו אנשי "הקו" בשטיפת המוח התקשורתית, המונעת לדידם כל אפשרות לעשיית צדק.
דיסוננס קוגניטיבי זה הוא, אפוא, המניע הראשון במעלה לכתיבת מכתב התמיכה הגורף שנשלח על ידי בכירי זרם "הקו" לקצב.
מי שנכווה ברותחים
המניע השני, ארצי יותר במהותו, נוגע לדמות הדומיננטית השנייה בחשיבותה בקרב רבני זרם "הקו" – הוא הרב אבינר. בשנת 2002 התפרסם בעניינו של הרב אבינר תחקיר שפורסם על ידי העיתונאי קלמן ליבסקינד ובו הואשם הרב בהטרדה מינית של שתי נשים אשר הגיעו אליו לייעוץ. במישור המשפטי אמנם נסגר תיק החקירה כנגדו על ידי היועץ המשפטי לממשלה מחוסר אשמה, ואולם אין ספק כי מעמדו הציבורי ספג מהלומה לא פשוטה.
לא מן הנמנע כי הרב אבינר, כמי אשר נחשף לטראומה של הגשת תלונה בפרשה מינית ושפיטה מהירה בידי בית הדין של התקשורת – טראומה אשר הותירה בו, ככל הנראה, צלקת עמוקה – רואה בקצב מעין "אח לצרה". הד לתהליך הפסיכולוגי שעבר על הרב אבינר אפשר לראות במחשבותיו לאחר הרשעת קצב אותן חלק בשיחה סגורה ואינטימית עם תלמידיו (שנחשפה ב-ynet):
"באופן כללי, במשפטים על הטרדת נשים, התקשורת היא תמיד בעד האישה. למה? איש חשוב הטריד אישה – זה חדשות מעניינות. אישה שסתם העלילה על אדם חשוב, סתם אישה פשוטה – זה לא מעניין, זה לא חדשות".
למקרא הדברים קשה להתעלם מההשערה הפסיכולוגית כי הרב אבינר מתייחס אמנם לסיקורה התקשורתי של פרשת קצב, אך בתוך תוכו חוזר הוא לפצע הפתוח והמדמם בדמות תחקירו של ליבסקינד אודותיו.
התקשורת סתם מנפחת
הנה כי כן, לא עמדות אידיאולוגיות נוקבות הן שעומדות ביסוד מכתב התמיכה בקצב, כי אם נבואה שהכזיבה וטראומה פסיכולוגית של שניים מכותבי המכתב, אשר הצליחו לגרור עמם להרפתקה זו אישים נוספים מהזרם האידיאולוגי של "ישיבות הקו".
באורח אבסורדי, התקשורת הישראלית אשר משמשת כמושא ההתקפות של מכתב הרבנים לקצב ("כל העם היושב בציון נאנח ונאנק תחת עול המדיה המרעיל את חיינו"), היא זו אשר, בשל פערים תרבותיים וחוסר הבנה של הנפשות הפועלות, דווקא מעצימה מכתבים מעין אלה בכך שהיא מייחסת להם השלכות רוחב החורגות בצורה ניכרת ממהותם האמיתית שהינה מינורית ולוקאלית הרבה יותר ממה שניתן לחשוב.
מה דעתך בנושא?
16 תגובות
0 דיונים
ע_הראל
לנוכח הספקות הקשים והדגל השחור שמתנוסס מעל משפט הראווה המבוים, יש להכריע דין לפי הרמב"ם - משהוזם עד אחד הוזמו כל העדים – ולזכות את משה קצב (אם א1 נתגלתה...
לנוכח הספקות הקשים והדגל השחור שמתנוסס מעל משפט הראווה המבוים, יש להכריע דין לפי הרמב"ם - משהוזם עד אחד הוזמו כל העדים – ולזכות את משה קצב (אם א1 נתגלתה כזוממת לגבי אונס, גם שאר העדים באו מאותו אינטרס כספי/אחר לטפול אשמת שווא)! הלכך יש לקבוע סדרי דין מתוקנים כלהלן (הרכבי השופטים ייקבעו בהגרלה – גם בערעור וגם במשפט החוזר כנראה): (1) לא יינתן משפט בדלתיים סגורות במידה שהעדויות פורסמו ברבים, כפי שכל העדויות סדורות לעתיד יצאו לאור לפני משפט קצב בספר "תיק קצב"! (2) כדי לשמור על כבוד האדם, יש לומר תמיד "המתגונן" Defendent במקום נאשם, ו"דלפק סניגוריה" במקום ספסל הנאשם, ולהקפיד על כללי הסוביודיצה! (3) במידה שכן ייערך משפט אונס בדלתיים סגורות, יש לפרסם את הפרטיכל דבר יום ביומו (בשמות בדויים א' ב' וכו') ורק לאחר שחתמה עליו הסניגוריה, אף אם לצורך כך יואט קצב המשפט – וזאת להבדיל ממשטרים שחורים משחור שמפרסמים דוגמיות ממשפטי ראווה רק לאחר הוצאתם להורג של המורשעים! (4) במידה שכן ייערך משפט אונס בדלתיים סגורות, יש לאפשר לחוקר מקצועי מטעם הסניגוריה לתעד היטב בוידיאו את המשפט כמיטב הבנתו ובכל זווית שימצא לנכון, שמא יהי ניתן להבחין באמת או שקר על פי התרחבות והצטמקות אישוני העיניים של העד בזמן עדותו (וזה לא אמור להפריע לעד הדובר אמת מלהעיד אמת); אך לצורך כך אין לקיים דיונים יותר מפעם אחת בשבוע, כדי לאפשר לסניגוריה לצפות וללמוד היטב את החומרים, ולהתכונן לדיונים הבאים! (5) אין לייחס ערך להתרשמות בלבד מעד תביעה לאחר שנים רבות (בהיעדר ראיות תומכות או כל ראיה אחרת לפי שיקול בית המשפט), בין השאר מפני החשש שמא העד התאמן ותירגל את עדותו השקרית מול ראי ובעזרת וידיאו! (6) הטיעון של פחד והדחקה מפני בעל שררה אינו תופס מעבר לגיל הבגרות המגדרית 25 – או עד גיל 30 לכל היותר לפי שיקול בית משפט למי שלא בגרה בחברה חילונית! קל וחומר שאין מקום לשום טיעון של פחד והדחקה בלשכתו של פוליטיקאי אשר חייב במאת האחוזים לבחור את אנשי מטהו למשרות אמון ע"פ חוק - ו/או על בסיס של אמון אישי סובייקטיבי ללא פשרות ולמיטב הבנתו! (7) ביהמש"ט בעידן התקשורת הנגועה בכלבת, חייב להכריע לפי פסיקת הרמב"ם – משהוזם עד אחד הוזמו כל העדים – ע"מ לזכות מחמת הספק! (8) ביהמש"ט חייב לקנוס עדים זוממים, שנאמר ועשית לו כאשר זמם לעשות!
המשך 09:37 22.03.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ע_הראל
רק דוגמיות ממהלך "משפטם" של 11 עולי גרדום, שודרו ברדיו סדאם - ימים לאחר הרשעתם בריגול והוצאתם להורג ב 1969 בכלא בגדאד, בעוד גופותיהם מוצגות לראווה בכיכר תחריר – קדם...
רק דוגמיות ממהלך "משפטם" של 11 עולי גרדום, שודרו ברדיו סדאם - ימים לאחר הרשעתם בריגול והוצאתם להורג ב 1969 בכלא בגדאד, בעוד גופותיהם מוצגות לראווה בכיכר תחריר – קדם למסירתם לרבנות שם לקבורה (זו הכיכר שהופל בה פסל סדאם ב 2003). כב' הרב הגאון והגיבור שלמה אבינר יצ"ו לא היה זקוק לרוח הקודש כדי לקלוט ששופט מכובד אף צייתן משמש פשוט מעין גוי של שבת עבור אסכולה השיפוט "הנאורה", עת נרמסים בגסות הקווים האדומים של טוהר משפט וכבוד המדינה, החל מתיאום המתלוננות מראש דרך התקשורת ואף פרסום "תיק קצב" עם כל העדויות סדורות לעתיד בכריכה יפה טרם משפט, עד הנחיית הפרקליטות מגבוה שלא יתכן כתב אישום אנורקטי, עד גלגול המשפט ללא רשות/סמכות מירושלים (אתר הפשע?) לת"א – תוך "הגרלת" 2 שופטים הכי קשוחים שישתקו כל "מתונה" אחרת. מכאן לניהול משפט חסוי במחשכים שיאפשר הסתמכות על התרשמות מהתובעת עצמה בחדרי חרדים – במקום ראיות, עבור לתרגיל "החדש" של הרצת המשפט בקצב רצחני בדלתיים סגורות, הן כדי להלך אימים על מושי ולשדר לו שעדיף לשתוק (כי ממילא לא מאמינים לו) ושהדין כבר גמור – ומאידך הנהוני הסכמה ככל שכוכבת קולנוע אחרת מתחילה לזמר, והן כדי לסייע לעדים זוממים לשקר חופשי בלי חשש להתבלבל - זאת לאחר שהתאמנו על עדויות השקר זמן רב מול ראי ובעזרת וידיאו (עד שהגיעו למשחק טבעי של שחקניות קולנוע=Practice makes perfect), והן כדי לאפשר שיפוץ פרטיכולים במידה שעדת שקר תתבלבל – הלא ראינו במו עינינו שופטים שאומרים לקלדנית למחוק פסקאות שלמות בדיעבד, והן כדי לתרץ מדוע לא נפרסם שום פרטיכול עד לאחר ההוצאה להורג – בטענה הבנאלית להחליא של אין זמן - אוי! עובדה שרק הסרוגים עם תורה ועבודה - מדע ואמונה, הינם ברמת מוסר וחשיבה גבוהה, כדי להבחין בעוולות הדיקטטורה והעריצות של האסכולה השיפוטית, יחד עם זרועותיה המבצעיות - התקשורת הסמולנית הקנויה וכן לשכת עורכי הדין, שמטילים חיתתם במיוחד על העו"דין עצמם שלא יעיזו לצייץ, מפני שחוששים המה לפת לחם - שמא יסומנו לרעה ויפסידו תיקים ומשפטים בשרשרת! לפי הסימנים, רק לאחר שנים למדה א2 (בוגרת ומנוסה שלגביה הטיעון של פחד והדחקה מפני בעל שררה אינו רלוונטי) מ-א1 (משוחררת "פוטיפר") שלעולם לא מאוחר לגבות תמורה על מוכנות למין שהוצע בעבר, בין אם היה לו דורש או לאו, ואם לא במזומן אז בעלילות ונקמה מתוקה!
המשך 10:58 13.03.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ע_הראל
הרב אבינר/טאו שליט"א לא פקפקו בסמכות המוקנית לבימש"ט לדון בממונות ופלילים ע"פ סדרי הדין הפלילי ואזרחי - ובלבד שיובטח טוהר המשפט, ויוסר החשש הכבד להטיית דין לפני משפט! לכן רק...
הרב אבינר/טאו שליט"א לא פקפקו בסמכות המוקנית לבימש"ט לדון בממונות ופלילים ע"פ סדרי הדין הפלילי ואזרחי - ובלבד שיובטח טוהר המשפט, ויוסר החשש הכבד להטיית דין לפני משפט! לכן רק רהט גורם לחילול ה' וכבוד מדינת ישראל, כל עוד הוא שותק כמו ספינקס פרעוני על טינוף טוהר המשפט! אם הרבנים אריאל ליכטנשטיין ורבינוביץ יצ"ו ציינו שמכתב הרב אבינר עלול להביא לחילול השם, הרי זאת מחשש שהתשקורת הסמולית/רהט עלולים לנצלו לסילוף כוונתו האמיתית - ומכאן להטעיית הציבור! ולא רק שהמתלוננות מתואמות דרך התקשורת, אלא שהספר עם כל העדויות לעתיד "תיק קצב" יצא לאור טרם משפט! עו"ד יורם שפטל שראה ושמע את העדויות החסויות והכיר התיק על בוריו, יצא בביקורת חריפה על ההפקרות בשיקולי השופטים "אין אבק של ראיה תומכת נגד קצב; האם העובדה שהיא מנהלת שיחת טלפון אחרי האירוע, זו הוכחה משפטית שהיא נאנסה? המשפט התנהל כולו במחשכים ובדלתיים סגורות בתירוץ של הגנה על העדים, אבל בכל העולם משפטים כאלה מתקיימים בדלתיים פתוחות כפי שניתן לזמר מייקל ג'קסון, ולא יעלה על דעת שמשפטו של נשיא מדינה יהיה בדלתיים סגורות [הערה לענ"ד:- דלתיים סגורות מסייעות לעדים זוממים לשקר חופשי בלי חשש להתבלבל, לאחר שהתאמנו על עדויות השקר זמן רב מול ראי ובעזרת וידיאו, עד שהגיעו למשחק טבעי כמו שחקניות קולנוע=Practice makes perfect] וכשאי אפשר לעיין בעדויות אפשר לומר בוודאות שלא היה כאן משפט צדק" – עד כאן שפטל בערוץ7. ואם במקום ראיות יש התרשמות מהתובעת בחדרי חדרים, נשאל שמא היא הוזה ומדמיינת? ולענ"ד היא רק מנסה לתרץ למצפונה מדוע היא חותרת שוב למגע עם גבר זר במלון שלטענתה אנס אותה לא מזמן – מתוך דבקותה במטרה "לתפוס תחת" בעבודה, שהגברת עצלנית כרונית לא תצטרך להתאמץ יותר (אם רק תצליח להיתקע אצלו)- שהמשכורת והטבות עם הבראות ומתנות ימשיכו לתקתק לפי חלומה המתוק. ולמה התעקשו להעביר את המשפט מירושלים (אתר הפשע?) לת"א, ונבחרו 2 שופטים הכי קשוחים – שיפעילו טרור וישתיקו את השופטת "המתונה"? לאור הספק המורכב בטוהר המשפט - אז אין ספק, ויש להכריע דין לפי פסיקת הרמב"ם - משהוזם עד אחד הוזמו כל העדים - ולזכות את משה קצב, כי אם נתגלה עד א1 כזומם לגבי סעיף חמור - אונס, זהו סימן מובהק שיש אינטרס כספי ואחר לטפול אשמה על החף מפשע, ושאר העדים באו מאותו מניע נפסד!
המשך 14:26 11.03.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
אני מתיימר להיות אדם מהיישוב שרוצה לומר דבר חשוב אחרי שעשיתי חריש עמוק בסוגיה זו בואו ונעשה סדר בדברים נחלק בין התורה לבין המכתב ונתייחס לרבנים כהוגי דעות שהם מכירים את...
אני מתיימר להיות אדם מהיישוב שרוצה לומר דבר חשוב אחרי שעשיתי חריש עמוק בסוגיה זו בואו ונעשה סדר בדברים נחלק בין התורה לבין המכתב ונתייחס לרבנים כהוגי דעות שהם מכירים את המשפט וגם מה שהיה לפניו (שלא מוכר בציבור) ולכן הם אומרים את מה שהם אומרים אבל מה שמותר לקלמן ממעריב ולדרור בן ימיני ולאליל בתי המשפט (השופט "ירום הודו" מישאל חשין) אסור לרבנים שהם אומרים משהו שלא נעים לתקשורת לשמוע כי בואו ונחשוב מה היה קורה אם בית המשפט היה פוסק שהוא זכאי כי אז היתה פורצת פה רעידת אדמה פי 7 מ7 בסולם ריכטר ואני מוסיף לכל מי שטוען שזה ביזוי כבוד התורה אז סליחה אתה סותר את עצמך כי תורה ובית משפט אלו 2 דברים שלא נפגשים ובואו נכנס לעובדות של מה שקרה מסביב למשפט הוחלף שופט שבועיים לפני המשפט ויש עוד דברים שלא עליתי עליהם אבל אם זה מה שמתגלה אז משמע שיש עוד הרבה שמסתירים ולסיום אני מביע דעה על כבודם של רבותי ומתיירא מהאש של הרב יעקב אריאל
המשך 19:35 05.03.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עיתונאי
לא רק שיש במאמר הזה הרבה יותר מידי לשון הרע שחלקו הגדול שיקרי, אלא גם שכל קוראי האתר מקירים טוב מאוד את הנפשות הפועלות ויודעים שהקצנת את אישיותם ושמת להם...
לא רק שיש במאמר הזה הרבה יותר מידי לשון הרע שחלקו הגדול שיקרי, אלא גם שכל קוראי האתר מקירים טוב מאוד את הנפשות הפועלות ויודעים שהקצנת את אישיותם ושמת להם גדרות לא להם. אם הייתי אתה הייתי שוקל התנצלות בפני אותם גדולים, לא כי הם רבנים כי הם בני אדם. שבת שלום לכולנו והלוואי שנקדם לכיוון יותר מאוחד.
המשך 16:02 04.03.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
00:13 04.03.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ב''ה והוי זהיר בגחלתן שלא תכוה, שנשיכתן נשיכת שועל, ועקיצתן עקיצת עקרב, ולחישתן לחישת שרף, לט וכל דבריהם כגחלי אש
21:56 03.03.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אהרון
ב''ה בושה וחרפה לתת במה לעורך דין בערכאות של גויים ללכלך ככה על רבנים גדולים וצדיקים בושה למקימי האתר.. ובושה לעו''ד הזה... וזה לא משנה האם קצב אשם או לא ...
21:53 03.03.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פסיכולוג בגרוש
אין ספק כי כותב המאמר סובל מתסביך של רגשי נחיתות הגורם לו לקנא בדמויות רבניות, כנראה בשל חלום כמוס להיות רב, חלום שלא מומש, או בשל דמות סמכותית דומיננטית אשר...
אין ספק כי כותב המאמר סובל מתסביך של רגשי נחיתות הגורם לו לקנא בדמויות רבניות, כנראה בשל חלום כמוס להיות רב, חלום שלא מומש, או בשל דמות סמכותית דומיננטית אשר בילדותו הדגישה בפניו כי אינו ראוי לכך. הכותב משליך מתוך עולמו החוויתי, ומתוך המניעים והדחפים שלו, על מושאי קנאתו (במומו פוסל). אין ספק כי רגשות הכעס והקנאה הבלתי נשלטים הניעו אותו לכתוב מאמר זה, מאמר המסיט את הדיון מן הרובד העקרוני לרובד האישי, ובמקום להתייחס עניינית הוא תוקף ומכתים את הדמויות הפועלות.
המשך 20:13 03.03.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה- אבא מודאג
הרבנים שחתמו מתנהגים בדיוק כמו אנשי נטורי קרתא הם אפילו לא שמעו את שני הצדדים אז איך הם יכולים לקבוע? ידוע הכלל הראשון של כל מי שנצרך לדון בין שני אנשים...
הרבנים שחתמו מתנהגים בדיוק כמו אנשי נטורי קרתא הם אפילו לא שמעו את שני הצדדים אז איך הם יכולים לקבוע? ידוע הכלל הראשון של כל מי שנצרך לדון בין שני אנשים שחייב לשמוע את שני הצדדים האם החותמים שמעו את שני הצדדים? על ההורים ששולחים את ילדיהם לאותם ישיבות לדעת שאותתם רבנים לא תמיד שוקלים כל דבר מכל צדדיו בנוסף לכל זה הרב אבינר גם כתב על המקרה של רצח הילדה תאיר ראדה מהיכן הוא יודע? לבסוף לא נותר אלה לבכות על המצב העגום שאנו נימצאים בו רבנים שאוזנם לא שומעת את משפיהם מדברות לתלמידיו
המשך 16:22 03.03.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר