יו"ר הסוכנות נתן שרנסקי זועם על החלטת בית הדין הרבני

יו"ר הסוכנות נתן שרנסקי זועם על החלטת בית הדין הרבני

יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי זועם על החלטת בית הדין הרבני שלא להכיר בגיורי הרב לוקשטיין: "לנקוט בצעדים מידיים על מנת לשנות את גישתן של רשויות הדת בישראל"

שרנסקי זועם על הרבנות: "יש לנקוט בצעדים מידיים"
  נתק עם יהודי התפוצות. שרנסקי (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

גיורי הרב לוקשטיין. יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי הגיב על החלטת בית הדין הרבני שלא להכיר בגיורים אך פתרה את המקרה הנוכחי בצורה נקודתית.

"החלטת בית הדין הרבני הגדול, אשר למעשה עשתה דה-לגיטימציה לרב מכובד ביהדות ארצות הברית, ממחישה מדוע ישראל עומדת  בפני סכנת דה-לגיטימציה כמרכז לסמכות דתית בעיני העולם היהודי.

אני קורא לממשלת ישראל, אשר מכירה בחשיבותה החיונית של מערכת היחסים בין ישראל ליהדות התפוצות, לנקוט בצעדים מידיים על מנת לשנות את גישתן של רשויות הדת בישראל כלפי מנהיגיה הרוחניים של יהדות התפוצות".

מהרבנות הראשית לישראל הדגישו כי ,עמדת הרבנות נשארת כפי שכתבו הרבנים הראשיים כי גיוריו של הרב יחיאל לוקשטיין מוכרים על ידה״. גורמים ברבנות הוסיפו כי החלטת בית הדין בנושא הגיור התייחסה אך ורק למקרה מסוים שהוצג בפניה ובית הדין לא נתבקש לדון ולא דן כלל באישור תעודות הגיור של הרב לוקשטיין.

לא מכירים בגיורים

אתמול (ד'), פרסמנו בסרוגים כי בסיום של דיון נוסף שהתקיים בבית הדין הגדול לא הוכרו גיוריו של הרב יחזקאל לוקשטיין, רב קהילת ישורון בניו יורק.

הדיינים אף אילצו את המתגיירת שסביבה נסוב הדיון לעבור גיור לחומרא. בתגובה אמרה המתגיירת כי "אני מרגישה מושפלת, בעצם אומרים שלא מכירים ביהדות שלי. אני אוהבת את הרב לוקשטיין, הוא הרב שלי, הוא הכניס אותי לעולם היהודי, ואני לא רוצה שהגיורים שלו לא יהיו מוכרים".

עם תחילת הדיון ביקשו הדיינים מהמתגיירת וממייצגיה מטעם ארגון 'עתים', עו"ד אלעד קפלן והטוענת הרבנית ג'ני ברנר, לצאת מאולם הדיונים. עם יציאתם, ניסו הדיינים להפעיל לחץ על בן זוגה של המתגיירת, לו היא עתידה להינשא, בכדי שישכנעה לעבור גיור לחומרא במהלך הדיון עצמו. לבסוף, בלית ברירה, נעתרו המתגיירת ובן זוגה לדרישת הדיינים בכדי שיוכלו להינשא במועד שנקבע לחתונה, בעוד כחודש וחצי.

במהלך הדיון הסביר אחד הדיינים את הרקע למהלך. "אני לא יודע מה טיב הגיורים של הרב לוקשטיין, האישור של הרב הראשי אינו מספיק… כי אין רשימת רבנים ואין סדר. כל גיור צריך לעבור את בית הדין הרבני". זאת בניגוד לדברי הרבנים הראשיים ונציגי הרבנות, שטענו לכל אורך הדרך כי הם מכירים בגיורים של הרב לוקשטיין.

למרות דברי הדיינים, המתגיירת הפצירה בהם שישקלו את הדברים מחדש. "אני מבקשת שגם אם אני אעבור את התהליך היום תכירו בגיורים של הרב לוקשטיין. אם לא תכירו בגיורים של הרב לוקשטיין אז תדעו לכם שאני ועוד אנשים כמוני יאבדו את האמון ברבנות" אמרה.

הרב לוקשטיין הוא מי שגייר את איוונקה טראמפ, בתו של המועמד לנשיאות ארה"ב. וכעת מסתבר שאם תגיע לארץ לא תוכר כיהודיה. יש לציין כי שני הרבנים הראשיים לישראל ביקשו מבית הדין להכיר בגיורי הרב לוקשטיין, אך דעתם לא נשמעה.

הפסיקה ראשונה של הדיינים

הדיון בבית הדין התנהל בראשותו של הדיין הרב נחום גורטלר, ועם הדיינים הרב יצחק אלמליח והרב מימון נהרי – השלושה מונו כדיינים זמניים לבית הדין הגדול. שניים מתוכם זכו למינוי קבוע כדיינים בבית הדין הגדול בוועדה למינוי דיינים שהתכנסה אתמול, וזהו למעשה פסק הדין הראשון שלהם בתפקיד.

בהחלטה שמסר בית הדין לאחר הדיון, נכתב כי "המבקשת הצהירה בפני בית הדין על קבלת עול מצוות והאמונה בייחוד השם וניכרין דברי אמת. לאור הצהרת המבקשת ולאחר שבית הדין שוכנע שאכן המבקשת כנה בהצהרתה (…) בית הדין מאשר את הצהרת המבקשת והיא רשאית להינשא כדת משה וישראל".

הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים ומי שייצג את המתגיירת ואת הרב לוקשטיין בתהליך, אומר בתגובה כי "בית הדין הטיל היום עננה כבדה על גיוריהם של אלפי מתגיירים של רבנים אורתודוקסיים בארה"ב. זהו יום עצוב למתגיירים וזהו יום עצוב ביחסי מדינת ישראל ויהדות ארה"ב. הדיינים השפילו בהחלטתם את המתגיירת, אבל לא רק אותה, הם השפילו גם מאות רבנים בתפוצות ואת חברי קהילותיהם".

עוד הוסיף הרב פרבר כי "המאבק שלנו לא תם ובכוונתנו להמשיך ולהאבק עד אשר הרבנות הראשית תכיר ברבנים בארה"ב ותפעל לגישה מסבירת פנים כלפי מתגייריהם. אילו הרבנות הייתה נעתרת לדרישתנו ומסדירה רשימה בה מופיעים כל הרבנים המוכרים בארה"ב, לא היינו מגיעים למצב הזה".

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר: "מאחר שסוגיית הקריטריונים להכרה בכשירותם של גיורי רבני חו"ל נמצאת בדיון על שולחנה של הרבנות הראשית לישראל,  החליט בית הדין הרבני הגדול שלא להיכנס לנושא גיוריו של הרב יחזקאל לוקשטיין ואישר למערערת להינשא לאחר שהתרשם מכנותה והיא קיבלה על עצמה עול תורה ומצוות בלב שלם – זאת כדי לאפשר את נישואי המערערת בהקדם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו