מותר? אסור? כל מה שרצית לדעת על עלייה להר הבית - סרוגים

מותר? אסור? כל מה שרצית לדעת על עלייה להר הבית

ספר חדש של הרב אלישע וולפסון מתמודד עם כל הסוגיות הרלוונטיות בנושא הר הבית: מה דעת הרב קוק? איך טמאי מתים עולים להר? האם גדולי ישראל עלו להר? ועוד - עכשיו להורדה בחינם

author-image
מותר? אסור? כל מה שרצית לדעת על עלייה להר הבית
  (צילום: לוסי מארש)

שאלת העלייה להר הבית שהפכה בחודשים האחרונים לטעונה מאוד, גם מבחינה פוליטית אך בעיקר בתוך בתי המדרש, טומנת בחובה שאלות גדולות, הלכתיות והשקפתיות, הנוגעות למכלל עולם התורה.

בשל חשיבות העניין, רגישותו והמשמעויות המדיניות שלו, לא מדובר בדיון הלכתי נקודתי, אלא במארג של שאלות אותן יש להקיף כדי ללבן את הסוגיה. מבין השאלות ניתן למנות את סמכות גדולי הדור והרבנות הראשית, שאלת השייכות של התגרות בגויים במצב המדיני הנוכחי, שאלות לגבי קביעת מקום המקדש בהתבסס על מסורות קיימות או חידושן, כניסה להר הבית בזמן שאין אנו יכולים להיטהר, שיטתו של הראי"ה קוק זצ"ל בנוגע להר הבית, החשש להכשיל אחרים בעבירה בעודנו עושים מצווה, וכמובן השאלה עד כמה אנו צריכים לפעול ולקדם את הגאולה לעומת הציפייה שיבוא ויתגלה משיח צדקנו עם אליה הנביא ויגאלנו.

שאלות אלה שלעיתים חוצות מגזרים או בתי מדרש, מתלבנות בצורה קצרה ובהירה בחוברת "לשכנו תדרשו", שחיבר הרב אלישע וולפסון, ר"מ בישיבת ההסדר בצפת, שליקט חיבור יחיד מסוגו הדן במקום אחד בכל הסוגיות שנוגעות לשאלת העלייה להר. וולפסון עושה זאת בתמציתיות ובדייקנות שוזר המחבר את השאלות העולות ומשיב על כל שאלה דבר דבור על אופניו.

חידוש נוסף משמעותי ביותר המופיע בחוברת, הוא ליקוט של תשובות ועדויות מגדולי ישראל אשר במשך הדורות עסקו בשאלת העלייה להר הבית ואף עלו בעצמם, בהם הרמב"ם, הרדב"ז, המהרי"ט ועוד. ב'סרוגים' כבר הבאנו את התייחסותו לשאלה האם הרב קוק אסר עלייה להר הבית?

נושא זה רגיש הוא ועלול לעורר מחלוקות קשות, אך מהאופן בו כתובים הדברים ניכר, כי שאלת העלייה להר נידונה בחיבור זה ללא נגיעות פוליטיות וחיצוניות, אלא נושא ונותן המחבר בסוגייה כדרכה של תורה מתוך כבוד גדול למחמירים, ומתוך כך מכריעה בסוגייה.

בסוף החוברת ישנו נספח הדן הלכתית בהלכות הנוהגות למי שעולה להר הבית, כולל המקומות המותרים (עם צילום אוויר מפורט), דרכי ההיטהרות והלכות נחוצות.

החוברת קבלה הסכמות מגדולי הפוסקים בדורנו, הרה"ג דב ליאור שליט"א, הרה"ג נחום אליעזר רבינוביץ שליט"א, הרה"ג צפניה דרורי שליט"א, הרה"ג אליעזר מלמד שליט"א, ועוד רבנים חשובים.

לימוד בחוברת מעשירה כל אחד החפץ ללמוד סוגייה זו ומבהירה לפניו את הדעות השונות. כעת ניתן להוריד למחשב את החוברת בחינם או להזמינה בדואר בעלות סימלית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
ממי הוא קיבל הסכמות על ספרו זה?
| 18-04-2016 21:40
2
ראיתי. מגמתו שקופה. סימן את העיגול סביב החץ
| 18-04-2016 21:41
3
אין קדושה בהר הבית אין ואסור שתהיה
| 18-04-2016 22:35
קדושה באבנים. מותר לעלות להר הבית בכל מקום גם במקום אבן השתיה.הקדושה היתה רק כשהיה בית מקדש.היום אין יותר בית מקדש. בית מקדש היה כדי שהמקריבים יהיה להם מקום קדוש להד' להקריב .כיום אף אחד לא מקריב .יש קדושת בית הכנסת שאף אחד לא שם על לב להזהר בקדושתו .כולם קשקשנים.
לתגובה 3
| 19-04-2016 10:53
איזה יופי! הצטרף פוסק הלכה בשיעור קומה לעם ישראל! רק כדאי שתדע קודם את כל התורה ותקהל הסכמות של גדולי ישראל בשביל לרשום כל מיני גחמות שרירותיות..
4
למגיב 1
יוסי | 19-04-2016 18:13
כנס ותראה.. יש המון הסכמות
5
אני צריך להשוות את הקטנים האלה לגדולי העולם..
יניב | 19-04-2016 20:35
שאסרו?
6
ביזוי ת"ח למגיב 6
רבקה | 20-04-2016 9:40
"הקטנים האלה" אמרו חז"ל כל המבזה ת"ח אין רפואה למכתו"!!!!
7
למגיב 2
גאולה | 20-04-2016 9:42
בהחלט מגמתו ברורה וחד משמעית, כאותה מגמה של דוד המלך, אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש שבתי בבית ה' כל ימי חיי לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו!!!
8
מי נגד מי?
עמית | 21-04-2016 1:00
מצד אחד ר"מ בן 35 מישיבה בת יומיים, מצד שני הרב טאו. הרב אבינר. גדולי עולם ששימשו את הרצי"ה בנו של הרב קוק, שמעמיקים בכתבי הרב קוק כבר למעלה מחמישים שנה. צריך להכיר מי נגד מי.
לא נגד! כולם צדיקים!
נעלה המקדש | 30-11-2017 16:23
אפ אחד לא נגד, כולם יהודים צדיקים. אבל כיום אין לך פוסק של כלל ישראל, ואין סנהדרין כך שאי אפשר להחליט על "רוב" רבנים. מה גם שאין רוב שאוסר.
9
ל-7 הוא המבזה ולא אני...
יניב | 21-04-2016 11:00
גדולי ישראל אסרו את העליה, אין לא שום יכולת לחלוק עליהם. מי שיכול לחלוק עליהם זה רק מישהו במדרגתם. ואל תספר שבתורה יש מחלוקות, המחלוקות מותרות רק לרבנים במדרגה מסויימת. אין לרב שכונה היכולת לחלוק על פוסקים בטח לא במדרגה של הרב עובדיה יוסף והרב אלישיב. אין שום הגיון בריא, לא תורני, למה שעושים אלו שעולים, הם מביאים רק צרות! נ.ב. כל הגורם לישראל לעבור עבירה אינו תלמיד חכם, גם אם לפני שמו יש את הקידומת "רבי".
10
מי נגד מי? מה זה משחק כדורגל?
ירמיה | 21-04-2016 11:16
1. הגיל לא קשור! הרמח"ל נפטר בגיל 38 והיה גדול עולם! מה קשור הגיל? כאשר דנים בהלכה דנים על פי מקורות ומקרה ולא למי יש זקן יותר ארוך!! 2. גדולי ישראל נתנו לו הסכמות לספרים כמו הרב דב ליאור, הרב מלמד וכו' ואפילו כתבו שהם מסכימים לכל מה שכתב!! 3. אני לא מכיר אותו אבל נראה לי שהוא ישמח ללמוד עם מי שהוא רוצה את הסוגיא על הר הבית. (אני עדיין לא עליתי בהר בית השם אך עכשיו יכול להיות שאעלה)
11
תשובה ל-9 אתה טועה!
בנציון | 21-04-2016 12:29
תלמד את החוברת ותראה שהוא לא הביא דברים בשם עצמו, אלא דברים מגדולי ישראל מכל הדורות!!! כמו כן, הוא קיבל את הסכמתם של הגאונים הרב דב ליאור, הרב נחום רבינוביץ הרב צפניה דרורי, הרב אליעזר מלמד ועוד!!! אתה מוזמן ללמוד את הדברים!
12
ליניב- 10 אתה טועה וחוטא!
בנציון | 26-04-2016 21:06
ראה את מה שכתבתי בתשובה 12 ל -9, היא נכונה בהחלט גם לך!
13
לכולם
יחיאל | 28-04-2016 0:09
זה לא ספר חדש, והוא כלל לא מתמודד עם "כל השאלות", אפילו לא ברוב השאלות. כמו כן הוא מסלף את דעת הרב קוק כמו שלא היה כדוגמתו. צ"ע כיצד קיבל הסכמות מאותם ת"ח גדולים. אך זה לא מכשיר את השרץ. ולצבי שיימן - אני מאוכזב ממך שבכלל נתת בימה ו"פרסום" (כפשוטו), לדבר הזה.
14
שים לב!
ליחאל - 14 | 01-05-2016 10:29
בס"ד שלום יחיאל ראשית, אנו בימים של תיקון על חטאם של תלמידי ר' עקיבא על שלא נהגו כבוד זה בזה. אסור לנו לזלזל במי שלא סובר כמותנו!! לגופו של עניין, א. על איזה שאלות הוא לא עונה? נשמח לדעת. ב. אתה אומר שהוא מסלף את דברי הרב קוק ואתה מקשה כיצד קיבל הסכמות. אך כנראה שלא עיינת בדבריו, כי את הביאור לשיטת הרב קוק הביא בדיוק מאותם ת"ח גדולים שהביאו לו הסכמה על ספרו!! ואם אתה מאוכזב מכך שנותנים במה לדעת תורה של גדולי הפוסקים בדורנו, אז אולי אתה צריך להתבונן שוב, ובע"ה תגיע למסקנות אחרות... בהצלחה!
15
אני למדתי את הספרון שלו
מאיר | 04-05-2016 18:33
מאוד יפה! דברי אלהים חיים! ויש שם הסכמות מת"ח ידועים בעלי שיעור קומה!