למה חושבים שהרב קוק אסר עלייה להר הבית? - סרוגים

למה חושבים שהרב קוק אסר עלייה להר הבית?

הרב קוק לא המציא איסורים שלא כתובים בתורה, אלא שבזמנו של הרב לא ידעו בבירור היכן המקומות המותרים לכניסה, מכיוון שברוב שנות הגלות נאסר על היהודים לעלות, ואבדה מאיתנו המסורת היכן מותר

author-image
למה חושבים שהרב קוק אסר עלייה להר הבית?

בס"ד
האם הרב קוק אכן אסר את הכניסה להר הבית?
מקובל לענות לשאלה זו בתשובה ברורה וחד משמעית. הרב קוק אסר לעלות להר הבית. רבים וטובים לא מוכנים כיום אפילו לדון בסוגיית הר הבית 'כי הרב קוק אסר'.

אקדים ואומר שצעיר אנוכי וסוגייה זו עמוקה ועוסקת בעניינים של כלל ישראל. אך תורה היא וללמוד אנו צריכים מה גם שלבי בוער בקרבי על כבוד ה' שנרמס בהר הקודש, ועוד שאני נסמך על רבנים גדולים וחשובים, לכן אמרתי להשיב נא אמרי.

לעניות דעתנו, המעיין בדברי הראי"ה קוק יראה, כי הרב לא אסר את הכניסה להר הבית כהלכה למקומות המותרים.

דבר פשוט ומוסכם על כולם כי יש הבדל בין הר הבית שאליו מותר להיכנס בטהרת מקווה, לבין מקום המקדש שהינו שטח לא גדול בתוך הר הבית, שאליו אסור להיכנס עד שניטהר מטומאת מת באפר פרה אדומה.

הרב בספרו משפט כהן צו' האריך להסביר את האיסור להיכנס בטומאה למקום המקדש, כיוון שהברון רוטשילד נכנס למקום המקדש ממש. היו שהתירו זאת בזמנו בהסתמך על שיטת הראב"ד. הראב"ד סבר שקדושה ראשונה לא קדשה לעתיד לבוא, ואין כיום שום קדושה במקום המקדש. הרב נזעק להוכיח שהקדושה ממקום המקדש לא בטלה גם כיום וזה הנושא שעליו נסובה כל התשובה. הרב לא עסוק בכלל בשאלת הכניסה למרחבי שאר הר הבית, לא להיתר ולא לאיסור.

המקום היחיד בו מצאנו שהרב קוק אסר כניסה להר הבית, זה בכרוז שהיה מוציא לקראת החגים, בזמן שרבים עלו לירושלים, וזה לשונו:
"אחינו היקרים הבאים לעיר קודשנו ירושלים תבנה ותכונן מקרוב ומרחוק, הישמרו נא מהאיסור החמור של הכניסה למקום המקדש והר הבית, ד' יכוננהו בנכון ונשא, וצור ישראל יראנו בישועתו בביאת גואל צדק במהרה בימינו בקרוב אמן".

הרב קוק לא המציא איסורים שלא כתובים בתורה, אלא שבזמנו של הרב לא ידעו בבירור היכן המקומות המותרים לכניסה, מכיוון שברוב שנות הגלות נאסר על היהודים לעלות, ואבדה מאיתנו המסורת היכן מותר. על כן לא היה מקום להורות היתר בדבר שיש בו חשש כרת, והורה הרב איסור להיכנס לכל ההר.

כמו כן, הרב ראה שנכנסים להר ולמקום המקדש ולא יודעים להבדיל ביניהם, וכן לא יודעים את האופן המותר והאסור של טבילה כדת, על כן כתב אזהרה לרבים.למותר לציין את המאבקים הידועים של הרב קוק על אחיזתנו בכותל המערבי. בזמנו אפילו בשופר אסור היה לתקוע שם או לשבת על ספסלים. נראה שהיה מוקדם מידי בכדי לצאת למאבק על זכותנו על הר הבית.

בכל אופן, אין תשובה הלכתית שבה הרב קוקקבע איסור לעלות להר הבית אלא רק כרוז של אזהרה כללית לציבור.אין ללמוד מכרוז ציבורי איסור לימינו אנו. לנו יש כיום מידע כמעט מדויק לחלוטין על מקום המקדש. בנוסף, בכל מקום שיש עליו איזה דעה שחולקת נהגו העולים להר להחמיר ולהימנע מלהגיע לשם.

וכך כתב הרב דב ליאור שליט"א, אחד מגדולי הדור וגדולי הפוסקים בימינו: "יש שרצו להביא ראיה מדברי מרן הרב זצ"ל שאסר את העלייה להר הבית, אך יש לדעת שהרב לא עסק בעצם העלייה, מפני שבתקופתו זה לא היה מציאותי כלל. הרב בא לברר שהעיקר הוא כשיטת הרמב"ם שגם בזמננו ההלכה היא שקדשה לשעתה וקדשה לעתיד לבוא, דלא כהאומרים שההלכה כהראב"ד והכניסה להר הבית מותרת לכל דכפין. הרב לא נכנס כלל לבירור הגבולות המותרים והאסורים לכניסה. לאחר מלחמת ששת הימים, הרב גורן זצ"ל ועוד רבנים מדדו את שטח הרה"ב ומיפו את האזורים המותרים לכניסה גם לטמאי מת לאחר טבילה במקווה".

חשוב לדעת, שנמצאו עדויות רבות על עליית יהודים להר הבית במשך כל הדורות, ופסקים של גדולי ישראל מכל החוגים והגלויות שהתירו את הכניסה להר הבית כהלכה (כמובא בחוברת "לשכנו תדרשו"), אם כן, מדוע לאסור את המותר?

על אחת כמה וכמה בימינו,שהשיב אותנו ה' בחסדו לחצרות קדשו במלחמת ששת הימים, ומתוך כך השיב לנו את האחריות הגדולה על מקום זה.כאשר אנו נמנעים מלעלות להר בית ה'כדין, אזי שם ה' מתחלל על ידי אויבנו שטוענים שמקום זה שלהם ואין לנו שייכות לקודש חלילה.

אם יעלו יהודים להר כהלכה ורבנים יפקחו על המקום ויסמנו באופן ברור היכן מותר והיכן אסור, יימנעו גם רבים מהתיירים היהודים מישראל ומהעולם כולו לעלות באופן האסור, ונגאל את מקום קודשינו מחרפתו הגדולה אשר הוא נתון בה כעת תחת הגויים.

רבים מגדולי תלמידי הרב קוק מתירים את העלייה להר הבית (הרב דב ליאור, הרב חיים דרוקמן, הרב צפניה דרורי, הרב ישראל אריאל, הרב נחום אליעזר רבינוביץ, הרב אליקים לבנון, הרב אליעזר ולדמן, הרב אליעזר מלמד ועוד) וקוראים לעלות להר כהלכה בכדי לגאול את מקום קודשינו ולהשיב את השכינה לשרות בתוכנו. אמן ואמן.

(הרב אלישע וולפסון הוא ר"מ בישיבת ההסדר צפת ומחבר החוברת "לשכנו תדרשו ובאת שמה" העוסקת בבירור הלכתי מקיף בנושא העלייה להר הבית)

לתגובות 13harhabait@gmail.com

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
ענקי עולם אחריו ידעו המדידה ואסרו גורף
| 08-11-2015 19:32
אל תעשה עצמך תמים
2
בואו ללמוד את נושא העלייה להר הבית ברצינות!
הר הבית | 08-11-2015 20:15
בואו ללמוד את נושא העלייה להר הבית ברצינות! האם מותר היום לעלות להר הבית? כיצד פסקו גדולי ישראל לאורך הדורות בשאלה גדולה זו? האם נכון להשאיר את הר הבית בידי הגויים מחמת התקנה לאסור כניסה להר? מהי שיטתו של הרב קוק וכיצד מורים תלמידיו? איזו משמעות יש לעובדה ששבנו להר הבית עוד לפני בניין בית המקדש? בימים אלו יוצאת לאור חוברת חדשה העוסקת בבירור הלכתי מקיף בנושא העלייה להר הבית, עם הסכמות מגדולי הפוסקים. לקבלת החוברת חינם במייל או להזמנתה בדואר בעלות של 10₪ בלבד לחצו על הקישור והזמינו! https://www.shoresh.org.il/pay/members/har-habayit/main.aspx
3
ממתי פוסקים הלכה ע"פ מדידות?
| 08-11-2015 20:47
לא פוסקים הלכה ע"פ מדידות או ממצאים ארכיאולוגים. פוסקים הלכה ע"פ פסיקה ידועה (שכמובן לא הייתה קיימת עד לפני מספר שנים) או ע"פ מסורת (שוודאי וודאי לא קיימת, אם היא הייתה קיימת לא היו נזקקים לכל המדידות והמחקרים שהרצי"ה קרא להם חיטוטים)
4
מה באמת אומרת ההלכה על העליה להר הבית -
משה | 08-11-2015 21:22
רמב"ם יד החזקה - הלכות בית הבחירה פרק ז מקום שהיה בעלייה מכוון על קדש הקדשים אין נכנסין לו אלא פעם אחת בשבוע לידע מה הוא צריך לחזק בדקו בשעה שנכנסין הבנאים לבנות ולתקן בהיכל או להוציא משם את הטומאה מצוה שיהיו הנכנסין כהנים תמימים לא מצאו תמימים יכנסו בעלי מומין ואם אין שם כהנים יכנסו לוים לא מצאו לוים יכנסו ישראל מצוה בטהורים לא מצאו טהורים יכנסו טמאים טמא ובעל מום יכנס בעל מום ואל יכנס טמא שהטומאה דחויה בציבור וכל הנכנסין להיכל לתקן יכנסו בתיבות אם אין שם תיבות או א"א להם שיעשו בתיבות יכנסו דרך פתחים: איסור הטומאה הוא רק על מי שבא לעבוד – להקריב קורבנות. מטרת איסור הטומאה, לדעת הרמב"ם במורה נבוכים, כמו רוב המצוות – לחנך את ישראל לא להגרר אחר תועבות הגויים - כאן כדי להרחיקם מפולחן המוות והמתים. מי שנכנס לצורך אחר של המקדש, כמו תיקון וכדו', יכול להכנס בטומאה (אם אי אפשר בטהרה). אדם טמא הוא אדם רגיל לכל דבר! מקור לרמב"ם מגמ' מפורשת עירובין קה'. וכן מפורש גם תוס' "שלא" ב"ב יד'. .
5
אשריך רבי אלישע שאתה מאיר עיניינו!!!
ישראלי | 08-11-2015 21:44
ולתגובה 3- לא הבנתי את הסברה שלך. מה הכוונה ממתי פוסקים עפ"י מדידות? מסכת 'מידות' מדברת על מידות המקדש על מנת שנבנה את המקדש שם כתיקונו. ממילא אנחנו יודעים איפה לא נמצא מקום המקדש.
6
איך לא כתבת שהרב רא"ם הכהן מץיר????
תלמיד | 08-11-2015 21:46
7
ל1 גדולי הדורות לא ידעו, וזה לא מוריד מגדולתם.
אריאל | 08-11-2015 22:26
וזו "עם ארצות" להסתמך על מי שפוסק מספק, כאשר יש מי שפוסק מידיעה. אינו דומה האומר לא ראיתי, לאדם היודע. גם ברפואה שואלים רופא ומנתחים הלכתית, הרב הוא לא הרופא וגם לא הארכיאולוג וגם לצערינו לימוד הלכות המקדש לא היה נחלת הציבור. היום יודעים בודאות איםה הם שערי חולדה איפה אן חמש מאות אמה האסורים, וגם עליהם מוסיפים חומרות להרחיק מאיסור. אבל ההרחקה הזו הגדולה היא גורמת לבזיון הר הבית.
8
הרב עובדיה זצ"ל
אלי | 08-11-2015 22:40
הלך לפנל של ארכיאולוגים על הר הבית לשמוע את דעתם!! אלא אז לא ידעו. שמעתי מיהודי קשיש ת"ח גדול שהיה שם עמו!
9
בורות וסתירות פנמיות
| 08-11-2015 22:58
א. כבודו ה'צעיר' טוען שבימי הרב לא ידעו את פני ההר כי לא נכנסו, ומיד מזכיר שרוטשילד נכנס, וש'יהודים רבים' נכנסו אז הרב כתב כרוז. ישמעו אוזניך מה שכותבת מקלדתך. ב. כל בר דעת יודע שכבר משנת תרכ"ה היו מפות טובות של כל ההר, כך שלא היו צריכים לחכות ל'לראות בעיניים', כדי להגדיר מקומות כביכול שודאי מחוץ לעזרה. ג. זו ממש חוצפה לכתוב ש"בשום מקום לא מצאנו שהרב קוק דיבר על איסור כניסה להר הבית עצמו". אם לא קראת ושנית, זה לא אומר שהרב לא כתב ואמר וצעק! רק באגרות הנדפסות יש לפחות פעמיים, חוץ מכרוזים נוספים, ואגרות בכתב יד, והאגרת שהזכרת סי' צו שבהחלט מדברת מפורש על כל שטח ההר. אני בטוח שלא קראת 120 עמודים של האגרת (טוב ראי זבחים, אלול תשע"ה), אז נא לא להטעות את הציבור. ד. נראה לי שאתם מטורפים!
10
אם אבדה המסורת אז רק משיח יכול לייצר מסורת חדשה
וכל פרשנות אחרת של הרב קוק זה עיוות | 09-11-2015 0:41
אף אחד לא יכול למדוד היום או לקבל החלטות רק משיח
11
פשוט עזות פנים כנגד כל ת"ח
יי | 09-11-2015 1:09
ממש אין מילים
12
רק הדתיים הלאומים יודעים הכל
| 09-11-2015 7:29
כל השאר גלותיים ולכן הבית היהודי קיבל 8 מושבים
13
כנראה הרב קוק לא " למד את נושא הר הבית ברצינות!"
דוד | 09-11-2015 9:37
אם הוא היה " לומד ברצינות" כמו הרב וולפסון, במקום להזהיר לפני כל חג מכניסה להר הבית- היה מעודד "עליה בטהרה למקומות המותרים"!
14
קונטרס רבנים שהתירו לעלות להר הבית.
ל | 09-11-2015 10:54
קונטרס רבנים שהתירו לעלות להר הבית. מפתחות: א. דעת רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא. ב. דעת רש"י והרמב"ם. ג. דעת הרדב"ז ד. דעת רבינו יחיאל מבעלי התוספות ה. דעת המנחת חינוך ו. דעת הכלי יקר ז. דעת רבי עקיבא איגר, ורבי שמעון סופר, בן ה"כתב סופר", ובעל ה"התעוררות תשובה" ח. דעת השערי תשובה, והברכי יוסף, והכף החיים. ט. דעת החפץ חיים זיע"א, והג"ר צבי הירש קלישר זיע"א. י. דעת הגה"ק רבי מרדכי אליהו זצ"ל – ארבע מכתבים יא. דעת הרב שמואל אליהו שליט"א יב. דעת הג"ר עובדיה יוסף זצ"ל יג. דעת רבי משה פיינשטיין זצ"ל יד. דעת רבי ישראל יעקב פישר זצ"ל. ראב"ד העדה החרדית. טו. דעת הגאון רבי יחיאל מיכל טוקצינסקי זצ"ל טז. הג"ר שמואל הורוויץ זצ"ל – עדות על מנהג "אנשי ירושלים החרדים" בדורות קודמים יז. דעת רבי יעקב ניסן רוזנטל זצ"ל גאב"ד חיפה. יח. דעת הרבי מליובאוויטש זצ"ל יט. דעת הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א. כ. מכתב הרב בן ציון מוצפי שליט"א כב. דעת הגאון רבי צבי עידאן שליט"א כג. חבר בית דין של הגר"נ קרליץ שליט"א – הגר"מ הייזלר כד. דעת הג"ר חיים פסח הורביץ, ממנהיגי הציבור החרדי באשדוד, חבר בית הדין "רבני הקריות", ורבם של חסידי בעלזא באשדוד. כה. דעת המקובל הגאון רבי חיים כהן (החלבן) שליט"א. כו. דעת הגאון רבי יצחק ברנד שליט"א, מרבני עמנואל. כז. דעת רבי משה דוד טנדלר שליט"א – חתנו של רבי משה פיינשטיין זצ"ל. כח. דעת המקובל הגאון רבי דב קוק שליט"א. כט. דעת הגאון רבי דב ליאור שליט"א, הגאון רבי ישראל אריאל, ועוד. ל. עשרות רבנים העולים בקביעות להר הבית. לא. עשרות רבנים שמחזקים את היהודים העולים להר הבית לב. קיצור הלכות כניסה לאיזור הר הבית – מאת הרב יהודה קרויזר ************************ א. דעת רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא. [מסכת מכות דף כ"ד] "וכבר היה רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא מהלכין בדרך... שוב פעם אחת היו עולין לירושלים, כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם, **כיון שהגיעו להר הבית** ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים, התחילו הן בוכין ור''ע מצחק, אמרו לו מפני מה אתה מצחק? אמר להם מפני מה אתם בוכים? אמרו לו מקום שכתוב בו (במדבר א-נא) והזר הקרב יומת ועכשיו שועלים הלכו בו ולא נבכה?! אמר להן לכך אני מצחק, דכתיב (ישעיה ח-ב) ואעידה לי עדים נאמנים את אוריה הכהן ואת זכריה בן יברכיהו, וכי מה ענין אוריה אצל זכריה, אוריה במקדש ראשון וזכריה במקדש שני? אלא תלה הכתוב נבואתו של זכריה בנבואתו של אוריה, באוריה כתיב (מיכה ג-יב) לכן בגללכם ציון שדה תחרש [וגו'], בזכריה כתיב (זכריה ח-ד) עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלם, עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה, עכשיו שנתקיימה נבואתו של אוריה בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת, בלשון הזה אמרו לו עקיבא ניחמתנו עקיבא ניחמתנו". ************************ ב. דעת רש"י והרמב"ם. רמב"ם הלכות ביאת מקדש פרק ג' הלכה ד': "טמא מת אפילו המת עצמו מותר להכנס להר הבית. שנאמר (שמות יג-יט) 'ויקח משה את עצמות יוסף עמו' - עמו במחנה לוויה". - ביאור דבריו: כתוב בפרשת חוקת (במדבר יט יג) כָּל הַנֹּגֵעַ בְּמֵת בְּנֶפֶשׁ הָאָדָם אֲשֶׁר יָמוּת וְלֹא יִתְחַטָּא אֶת מִשְׁכַּן יְקֹוָק טִמֵּא וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִיִּשְׂרָאֵל כִּי מֵי נִדָּה לֹא זֹרַק עָלָיו טָמֵא יִהְיֶה עוֹד טֻמְאָתוֹ בוֹ. כלומר שיש מקדש שהוא "מחנה שכינה", ויש הר הבית שהוא "מחנה לויה", ולטמא מת אסור להיכנס למקום המקדש שהוא "מחנה שכינה". אמנם מותר לו להיכנס להר הבית שהוא "מחנה לויה". - וכן כתב רש"י בפרשת נשא (במדבר ה ב) צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וִישַׁלְּחוּ מִן הַמַּחֲנֶה כָּל צָרוּעַ וְכָל זָב וְכֹל טָמֵא לָנָפֶשׁ: ופירש רש"י. שלש מחנות היו שם בשעת חנייתן, תוך הקלעים היא מחנה שכינה, חניית הלוים סביב כמו שמפורש בפרשת במדבר סיני היא מחנה לויה, ומשם ועד סוף מחנה הדגלים לכל ארבע הרוחות היא מחנה ישראל. הצרוע נשתלח חוץ לכולן, הזב מותר במחנה ישראל ומשולח מן השתים, **וטמא לנפש מותר אף בשל לויה ואינו משולח אלא משל שכינה**, וכל זה דרשו רבותינו מן המקראות במסכת פסחים (סז): - ספר חרדים, מצוות התשובה, פרק ג' (ובמהדורת הרב דוד אברהמי, שנת תדש"ם - הוא בפרק ס"ה, עמוד רנ"ד), וכן הוא בשל"ה הקדוש (מסכת יומא, פרק נר מצוה, סעיף צ'): "וכן מצאתי מכתיבת יד הרמב"ם: וביום השלישי בשבת, ארבעה ימים לירח מר חשוון, שנת ששה ועשרים ליצירה, יצאנו מעכו לעלות לירושלים תחת סכנה, **ונכנסתי לבית הגדול והקדוש, והתפללתי בו** ביום החמישי ששה ימים לירח מר חשוון. ...ושני ימים אלו שהם ששי .. למר חשוון, נדרתי שיהיה לי כמו יום טוב ותפילה ושמחה בה' ואכילה ושתייה... וכשם שזכיתי להתפלל בה בחורבנה, כך אראה אני וכל ישראל בנחמתה במהרה, אמן". [ועיין עוד בדיוק שהביא הג"ר יעקב ניסן רוזנטל זצ"ל]. - ובאופן כללי יש ללמוד מהרמב"ם "שיחת מוסר" לאלו שאומרים על כל דבר "שצריך לחכות עד ביאת המשיח". הרמב"ם כותב באיגרת השמד "..איני יודע איך יבטל מהם זה השמד, אלא עוברים הם ומחטיאים זולתם, כי אין זמן לביאת המשיח עד שתולים בו ואומרים עליו הוא קרוב הוא רחוק, וחיוב במצוות אינו תלוי בביאת המשיח, אלא אנחנו מחויבים להתעסק בתורה ובמצוות ונשתדל להשלים עשייתן, ואחר שנעשה מה שאנו מחוייבים, אם יזכה ה' לנו או לבני בנינו לראות המשיח הרי זה טוב יותר ואם לאו לא הפסדנו כלום אלא הרווחנו בעשייתינו מה שאנו מחוייבים, אבל אם יעמוד אדם במקומו ויאמר אשאר אני עד שיבוא משיח ואצא מזה שאני בו, אין זה כי אם רוע לב ואבוד גדול ובטול הדת והדעת." ************************ ג. דעת הרדב"ז הרדב"ז בשו"ת סימן תרצ"א פוסק ברור שאבן השתיה שעליה הארון היה מונח בקודש הקודשים, נמצאת ועומדת תחת "מסגד עומר" (הזהב. - אפשר גם לראות אותה כיום). וממשיך הרדב"ז ומפרט היכן הם המקומות המותרים בכניסה. והיכן אסור. [אי אפשר לומר שהכותל המערבי הוא כותל העזרה, אלא בודאי הוא כותל הר הבית, ומותר ליכנס לפנים מהכותל המערבי עד מקום העזרה, כיון שמהחפירות שנתגלו בימינו (במנהרות הכותל) רואים בבירור שהכותל הוא ארוך יותר מפי שניים מרוחב העזרה, תפתחו רמב"ם הלכות בית הבחירה ותראו שרוחב העזרה היה קל"ה אמות, קחו חוט מדידה ותראה שהכותל הוא יותר מכפול, ולכן היום גם הרבנים שאוסרים עליה להר הבית נכנסים עד סמוך לכותל, והרי אם זה היה כותל העזרה, נמצא שהשטח שלפני הכותל הוא הר הבית, ואסור ליכנס בו לשיטתם]. ************************ ד. דעת רבינו יחיאל מבעלי התוספות בספר כפתור ופרח (פרק ו) מובא: שרבינו יחיאל בעל התוספות רצה לילך להקריב קרבנות בירושלים. ************************ ה. דעת המנחת חינוך (מנחת חינוך, מצוה צה, אות א): "וגם היום, אפשר שאם יתנו המלכויות רשות לבנות בית המקדש, מצוה לבנות. כמבואר במדרש [בראשית רבה ד', י'], בימי רבי יהושע בן חנניה, דנתנו רשות והתחילו לבנות, ועיין בספר כפות תמרים [סוכה ל"ד ע"ב] שרבינו יחיאל בעל התוספות רצה לילך להקריב קרבנות בירושלים, א"כ הוא הדין לבנות בית המקדש". ************************ ו. דעת הכלי יקר כלי יקר (בראשית יג יז) קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה... כי אף בזמן שבית המקדש שלמטה אינו בבנינו מכל מקום הבית המקדש שלמעלה המכוון נגדו נצחי לא יסור לעולם ובכל זמן יורד ממנו השפע על זרע אברהם המקודש, ומטעם זה "שלמים וכן רבים נכספה נפשם לעמוד במקום הקדוש ההוא כי רצו את אבניה" וגו'. עכ"ל. ************************ ז. דעת רבי עקיבא איגר, ורבי שמעון סופר, בן ה"כתב סופר", ובעל ה"התעוררות תשובה" ד' שבט התרפ"ה. ... הנה בחסד עליון אשר נתן קצת חירות ויט עלינו חסד בעיני חמלכים ונתן כבוד לישראל וממשלה בארצנו הקדושה להתנהג הכל עפ"י התורה והמצוה, אולי הגיע עת דודים באתערותא דלמטה לתת לנו חן להרשות לנו לבנות מזבח להקריב עלי' קרבנות כאשר הי' בתחלת בית שני וכאשר הוא בירושלמי שתחלה יבנה בית המקדש, לכל הפחות מזבח להקריב עלי' קרבנות, נא יעוין בפירוש תוספות יו"ט מסכת מעשר שני (פ"ה מ"ב) בד"ה ותנאי הי' בדבר. וכבר התעורר בזה אבי אם אבי, הגאון מו"ר עקיבא איגר זצ"ל, וכתב בזה לאבי אבי הגאון חת"ם סופר זצ"ל כמבואר בשו"ת חת"ס חלק יור"ד (סי' רל"ו), וגם דברו מזה רבותינו האחרונים בתשובותיהם, ובפרט בשו"ת התעוררות תשובה ח"א (סי' כ"ט) ושם במה תשובות בזה הענין, והמה לדעתי מאירות עינים, אם יתאספו כל חכמי ארץ ישראל או אולי די בלבד בחכמי ירושלים, חכמי' וזקני' יראי ה' לבקש כן מהממשלה, בל"ס יסכימו לזה, ועל מוצא כסף אין לדאוג כי בשמחה גדולה יתנו כל בני ישראל כל אחך מחצית השקל ויעלה להון רב מאד מאד. חוץ מזה מה שיתנדבו נגידי עם, ובענין חלכה למעשה האיך להתנהג בענין הקרבת קרבנות ובענין כהנים הלא חכמי א"י הגאונים והגדולים הי"ו יתעסקו בהלכות אלו וישאו ויתנו בדבר ואחרי רבים להטות. .. שמעון בה"ה מה"ר אשי"ב זצ"ל - אב"ד ערלוי יצ"ו (הובא ב"התעוררות תשובה" סימן ר"פ, ב"עקבי סופר" ס"ק ו') ************************ ח. דעת השערי תשובה, והברכי יוסף, והכף החיים. שערי תשובה סימן תקסא סעיף ה: ועיין ברדב"ז סי' תרצ"א שכתב, שמותר להתקרב אל פתחי בהמ"ק וליכנס לעליות אשר סביב בהמ"ק, ועיין בספר דרך הקודש למהר"א ז"ל (בסופו, דף כד ע"ג). ובברכי יוסף אורח חיים סימן תקסא סק"ג: מותר להתקרב אל פתחי בית המקדש וליכנס לעליות אשר סביב בית המקדש. הרדב"ז בתשובה סי' תרצ"א. ועיין בספר דרך הקדש למהרח"א (בסופו, דף כד ע"ג). והובא ג"כ בכף החיים שם. ************************ ט. דעת החפץ חיים זיע"א, והג"ר צבי הירש קלישר זיע"א. הגאון רבי צבי הירש קלישר זצוק"ל בספרו "דרישת ציון" מדבר על כך שיש לחדש עבודת הקרבנות בזמן הזה על הר הבית. וזה לשונו (הוספות למאמר קדישין, אות ד): "כאשר יופסק שעבוד מלכיות ודאי יהיה החיוב הגדול לעסוק בעבודת המזבח, בלא מקדש אש. דכי לזה יגאלנו מן השעבוד, שנעבור חלילה על מצות התורה, שלא להקריב קרבן התמיד, ושאר קרבנות ציבור. וכי ישונה חס ושלום שום מצוה מן התורה. הלא זה מינות גדול, ואפיקורסות, מי שאומר כן". עכ"ל. - ובהקדמת המו"ל הרב דז'ימטרובסקי לספר "דרישת ציון" עמוד 3. כתב: "ושמעתי מאבי מו"ר מוה"ר יצחק שליט"א, כי בעת שיצא הספר הזה (דרישת ציון) בפעם הראשונה, שמע מפיו של הגאון הצדיק ר' ישראל מאיר הכהן בעהמ"ח ס' משנה ברורה וחפץ חיים, שאמר בזה"ל: "אני מקוה שאולי יזכני ד' לעלות לירושלים עיה"ק ולעבוד עבודת הקרבנות עפ"י דברי מחבר הספר הזה". עכ"ל. כלומר, שהחפץ חיים זצ"ל שאף לעבוד עבודת הקרבנות, בדיוק בדרך שהתוה הג"ר צבי הירש קלישר זיע"א, דהיינו לעלות להר הבית, גם קודם ביאת המשיח. ************************ י. דעת הגה"ק רבי מרדכי אליהו זצ"ל – ארבע מכתבים מכתב א': קריאה לרבנות הראשית בארץ ישראל בית קדשנו ותפארתנו אשר הללוך אבותינו היה לשריפת אש, וכל מחמדינו היה לחרבה. ומקום המקדש המקודש אשר קדושתו לא פקעה ממנו, נהיה למקום פריצים משוקץ ומתועב, נהפך למרמס ברגל תועבה ע"י חילול המקום בכניסת זרים לתוכו וכניסת יהודים שלא כדין. וע"כ כדי לגדור גדר צריך שתצא קריאה ממעלת כת"ר ולעומד בראשה שהמקום הוא קודש לישראל והכניסה אליו אסורה ללא שום הבדל וגזע – אלא בהסכמת ובהרשאת ובהגבלת הרבנות הראשית לישראל. וכן להגביל את העם ולקדשו שידע ערך המקום וכיצד ועד היכן מותר. "רצוי לחשוב על בנין בית כנסת במקום המותר לכל הדיעות כדי שיתאספו בו ראשי עם ועדה בתפילה ותחינה כמו שהיה בזמן הרמב"ם". ויבורכו העושים והמעשים, ויהי רצון שנראה בית מקדש על מקומו בנוי ומשוכלל, אכי"ר. בהוקרה: מרדכי אליהו. * מכתב ב' יום ג' לסדר "למען אשר לא יקרב איש זר" תשמ"א לכבוד ה"ה ר' אלבוים דוד הי"ו ב"ה קבלתי את חוברות ההפצה וההסברה של "אגודת חלוץ הר הבית", שמח אני מצד אחד שיש דרישה לציון, וישנה עוד מחשבה על מקום מקודש זה שנהפך למלון פריצים למרמס לכל מי שאסור לו לדרוך ולהציג כף רגלו אפילו היחפה במקום. אולם מצד אחד אנו חייבים לטהר את המקום ששום זר לא יקרב ולא ינהל את המקום ומצד שני אנו צריכים לשמור שגם בני ישראל יכנסו למקום שמותר להכנס בקדושה ובטהרה לפי ההלכה, וע"כ יש לתחם תחומין ולהגביל את העם וקדשתו. וזאת תהא תפקידה של האגודה לבנות מקום מקדש מעט במקום שהכניסה אליו תהא מחוץ לחומת הר הבית ויהא המקום אטום וסתום ולא תהא יציאה ממנו למקומות האסורים. תחזקנה ידיכם ויהי ה' עמכם אכי"ר בברכה מרדכי אליהו * מכתב ג': לכבוד ידידי הרב המובהק וכו' הרה"ג ר' זלמן מ. קורן שליט"א ר"מ בקרית ארבע היא חברון ומחבר ספר חצרות בית ה'. קבלתי בתודה את מכתב כת"ר מיום ה' לסדר "לשכנו תדרשו ובאת שמה" תשו"ח ועמו הסליחה על איחור התשובה שנעשה מזמן גרמא. עיינתי בדברי כת"ר אשר הסביר בצורה מפורטת ורחבה כדרכו בקודש, העיר והאיר עיני חכמים בסוגיא סבוכה זו, תחם תחומין וגדר גדרות במקום המקדש, ותרגמם הלכה למעשה, ויפה כתב ויפה ערך וטוב הנהיר. אולם אני על משמרתי אעמודה, היינו אנו רואים בעין כיצד שועלים הלכו בו, כיצד מקום שנאמר בו והזר הקרב יומת הולכים בו זרים ומחללים אותו, וכבר חז"ל גזרו על כל העכו"ם כזבים ואסורה להם הכניסה למקום הקודש והמקדש ועוד מקומות שמותר לישראל טהור להכנס ואפי' בזמן הזה, וע"כ חובה קדושה מוטלת על מי שבידו למנוע מצב עגום זה ואפי' ע"י פרסום הענין שהם עוברים על איסור ואין לחשוש ממה שיאמרו. אודות כניסת ישראל עם הגבלות מסוימות כמו שכת"ר מציע זה טוב ויפה אם תהא לנו שליטה מוחלטת על המקום ועל הבאים ובכלל בני ברית, אולם לפי המצב הנוכחי חוזר אני כל הכתוב לענ"ד על הצעתי והיא לבנות בית כנסת ומקום לתורה ולתפילה בשטח שמותר להכנס אליו והכניסה והיציאה תהא מבוקרת שאין אפשרות ללכת יותר ממקום המותר, ובזה אנו לא גורמים לאחרים לדרוך על מקום אדמת קודש. .. בברכה והוקרה מרדכי אליהו * מכתב ד' שבט ה'תש"ם קריאה לבני ישראל רבנים נכבדים הר הבית ששוחרר בישועת ה' במלחמת ששת הימים עומד עדיין בשממונו כאילו שדבר לא קרה, ידועים דברי הרמב"ן בפירושו לתורה, שהקצף שהיה על ישראל בימי דוד המלך, משום שהעם לא התעורר לבנין בית המקדש. מי יודע אם הצרות המתרגשות ובאות על עם ישראל בדורנו לא נובעות מזה שאנו אדישים לנושא הר הבית. לכן מן הראוי שרבני ישראל יתאגדו אגודה אחת לעורר הציבור לפעילות בנושא הר הבית והכנת הלבבות לבנין בית המקדש שכולנו מתפללים ונושאים עינינו שיבנה עוד בזמננו אנו. ובזכות התעוררות זו תבוא סיעתא דשמיא להחשת גאולתינו ופדות נפשינו בקרוב בימינו. אמן. מרדכי אליהו. [עם רבנים נוספים]. המכתבים האלו פורסמו בשנת תשנ"ב בספר תורת הבית חלק ג, ויש שם עוד מכתבים מגדולי ישראל בענין נשגב זה. [ועיין "תחומין" כרך ג, עמוד 413 - הרב זלמן קורן הצעת אזורי תפילה בהר הבית בזמן הזה, ואח"כ בעמוד 423 - הרב מרדכי אליהו אזורי התפלה בהר הבית]. ************************ יא. דעת הגאון רבי שמואל אליהו שליט"א תשובה שהתקבלה מהרב שמואל אליהו' בתאריך ח´ אב ה´תשס"ג, השאלה: שלום כבוד הרב. מדוע אסור ליהודים להכנס להר הבית(לפי ההלכה)? בברכה, בתודה מראש! התשובה: אין איסור לעלות על כל הר הבית. יש איסור למי שהוא טמא להכנס לעזרה. ויש איסור למי שאינו כהן להכנס למקום הקודש - או לקודש הקודשים. בודאי מי שאינו טהור וגם אינו כהן שלא יכנס למקום הקודש. יש מקומות שבודאי מותר להכנס אליהם כיון שאינם קודש או קודש הקודשים ולא כל אחד יודע איפה הם. לכן מי שרוצה לעלות להר הבית צריך שילך איתו מישהו שמכיר את המקומות ויודע להיכן מותר ולהיכן אסור. לצערינו המצב הוא כל כך נורא בהר שהמוסלמים הורסים כיון שהם חושבים שזה שלהם וחולשת הממשלה מלמדת אותם שכדאי להם להיות אלימים. כמה שיותר - יותר יכנעו להם. גם בית המשפט העליון נכנע להם וגם המשטרה. הגרוע מכל שהם מציגים את חולשתם וכניעתם כחוכמה יהודית שאין למעלה ממנה. לכן חובת העליה היא יותר ויותר גדולה ויש בה בחינה מסוימת של "כיבוש". למעשה הרבנות הראשית לישראל לא פסקה לעלות להר ולכן אני לא עולה אליו, כי אני לא אדם פרטי ואני רוצה להיות חלק מכלל ישראל. אם אתה רוצה לעלות להר כאדם יחידי. עשה זאת על פי כללי ההלכה. [מתוך האתר כיפה] *** והנה כתבה מי"ח אב תשע"ד - הר הבית חדשות | יוסף יצחק כהן - חיזוק מרענן || הרב שמואל אליהו שליט"א הגיע לדיון ועדת הפנים בענין הר הבית שוחרי המקדש הופתעו אמש עם הופעתו בוועדת הפנים של חבר מועצת הרבנות הראשית, ורבה של צפת הרב שמואל אליהו שליט"א, במיוחד כדי לעודד את העליה להר הבית. הרב אליהו הופיע בוועדת הפנים של הכנסת בדיון מיוחד שקיימה הוועדה להיערכות המשטרה לעליית יהודים להר בחגים הקרובים. הרב קרא להפסיק את הביזיון במקום, ולחזק את ההגנה על בטחונם. הרב אליהו שנשא דברים בוועדה כחבר מועצת הרבנות סיפר שכמות שומרי המצוות שעולים להר הבית כהלכה הולך וגודל, והשאלות ההלכתיות שהוא מקבל בעניין מלמדות שזה רק ילך ויתעצם. הרב קרא למשטרה להיערך לכך כראוי, ולאבטח את עלייתם ברוגע וללא סיכונים מיותרים. "התודעה של העליה של יהודים להר הבית הולכת ורבה, הכמות של האנשים שעולים להר הבית הולכת וגדלה, אין כמעט יום שאני לא מקבל שאלות האם מותר לעלות, לנשים? לגברים? במצב כזה ובמצב כזה" אמר הרב. "זה מלמד שישנה התעוררות בנושא הזה בכל הארץ". "גם אצלי בתוך הבית, בשולחן שבת, או כשכל המשפחה מתכנסת יש דיון בין הבנים, ובין הבנות, וחצי מהם עולים", סיפר הרב אליהו. הרב אליהו אמר שהעליה להר הבית "זו עובדה, שהולכת ומתרחבת. הוועדה והמשטרה וכל מי שיושב פה ומקבל את ההחלטות, צריכים לדעת זאת, ולצפות את הבאות". כאשר הופנתה אל הרב קריאת ביניים אודות דעת אביו הרב מרדכי אליהו בענין, אישר הרב שאביו קרא לבנות בית כנסת בהר הבית. לאחר מכן פנה הרב אליהו באופן אישי אל נציגי המשטרה שנכחו בוועדה בבקשה להגן על היהודים העולים להר הבית, על בניו ותלמידיו, ולמנוע את הביזיון שיהודים חווים במקום. "החוויות שהבנים שלי מספרים הם גם על עוצמה רוחנית גדולה שכל מי שעולה מרגיש, ומצד שני, הביזיון. "יש לי בקשה לבכירי המשטרה שיושבים פה: תשמרו על הילדים שלי". "הילדים שלי עולים, התלמידים שלי עולים, כל פעם שהם חוזרים מהעליה להר אני שומע מהם גם את ההתרגשות הגדולה, שמדבקת. אבל גם את הביזיון הגדול. אז אנא! תמנעו מהם את הביזיון, ותשמרו עליהם" . פעילי המקדש מדווחים שמדובר בתקדים מהותי בתולדות העליה להר הבית. שמוכיחה ובאה יחד עם הזיקה ההולכת וגוברת בציבור אל הר הבית והמקדש. מדובר בהמשך מגמה שהסתמנה כבר בישיבות קודמות של וועדת הפנים, שנציגי משרד הדתות דיווחו על עמדתה החדשה של הרבנות הראשית, לפיה העולים להר הבית בהוראות רבותיהם פועלים כהלכה, ויש לאפשר להם להתפלל במקום. ************************ יב. דעת הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל מדברי הרב שמשון אלבוים שליט"א, (אתר רדיו קול חי - י״ד במרחשון תשע״ו). "אתה שואל למה אני עולה להר הבית? התשובה: "שאלתי את גדולי הדור וקיבלתי תשובה אישית שאני יכול לעלות, וכן כל אחד שקיבל תשובה אישית שהוא יכול לעלות – עולה". ההסבר הוא כך: "אין אף אחד מגדולי הדור שאומר שיש איסור הלכתי לעלות, גם במכתבו של הרב עובדיה שכתב את התשובה הכי מקיפה בענין הזה, בשו"ת יביע אומר (חלק ה', יורה דיעה, סימן כ"ו), הוא כותב "ולכן בודאי שיש להתרחק ולהשמר שלא להכנס להר הבית אפי' לאחר טבילה ולצורך מצוה, כי יבאו ההמון לפרוץ ולהכנס בטומאה לשטח העזרות וההיכל, דילפי אינשי מקלקלתא ולא מתקנתא", כלומר שבעיקרון מותר במקומות הידועים, בטבילה ובחליצת נעליים. גאב"ד ירושלים הרב ישראל יעקב פישר זצ"ל – שכידוע לכל אחד, משפחת אלבוים הייתה מקורבת אליו, ושאילות הלכתיות היינו שואלים אותו, והתייעצנו אתו הלכתית - גם סבר כך, אין בזה וויכוח הלכתי, כל השאלה היא האם צריך לדאוג ולחשוש למה שייגרם מהעלייה". "צריך לדעת שיש הבדל בין תשובה עממית, לתשובה אישית. בדברים האלה הפסיקה ניתנת בהתאם למצב והענין של השואל, "הרב עובדיה בעצמו ענה לאנשים פרטיים שבאו לשאול אותו אחרי שהם למדו טוב את הנושא, והוא הבין בדיוק מה המטרה שלהם, והוא אמר להם באופן אישי: "אתה יכול לעלות, אבל תוודא שאנשים שרואים אותך ידעו שיש מקומות שאסור, ויש מקומות שמותר". וכן הרב מרדכי אליהו. וההסבר הוא פשוט, התשובה של הרב עובדיה הנ"ל שנכתבה בג' סיון תשכ"ז, תוך כדי המלחמה, עם ישראל החל לנהור להר הבית, לתוך כיפת הסלע, בלי טבילה, עם נעלים, הרבנים ראו וחשכו עיניהם, שעם ישראל עובר כרת, ולכן הרבנים יצאו באופן כללי - כדי להפסיק את התופעה של אנשים שמטיילים בהר הבית באיסור. אמנם היום יש מאות חרדים שעולים להר הבית, מכל העדות והחוגים, וכל אחד מהם הלך ושאל את הרב שלו באופן אישי, וקיבל תשובה אישית להיתר". ************************ יג. דעת הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל סובר שבעיקרון מותר בהיתר גמור לעלות בימינו להר הבית לאחר טבילה כהלכתה. וכאשר הגבולות מבוררים. וזה לשונו (אורח חיים חלק ב סימן קיג): ומה שתירצת מה שהקשה בספר אומר השכחה מה שבטור וש"ע לא הוזכר הדין דאסור לרקוק בזה"ז בהר הבית, משום שלא יצוייר למעשה דאסור ליכנס טמאי מתים לשם וכולנו טמאי מתים, ***"הנה הא יש מקום בהר הבית שמותרין טמאי מתים ליכנס לשם אף מדרבנן שהוא עד החיל שהיה לפנים מהסורג"***. ולמה דאיתא ברמב"ם פ"ה מביה"ב ה"ג שהסורג היה מקיף סביב אפשר גם החיל היה סביב ובתי"ט מדות פ"ב מ"ג מפורש כן בשם הראבי"ה, הרי מותר מכל צד אף במערבי ליכנס טמאי מתים עד הסורג שהיה רוחב איזה אמות, ולא מצאתי השיעור, ולפי' הרא"ש במדות שם שהסורג היה רק לצד המזרח מצפון לדרום אפשר גם החיל היה רק שם, וא"כ אפשר שבצדדים האחרים אחר העשר אמות של החיל אחורי העזרת נשים וכן מצד מערב היה מותר לטמאי מתים. ומשאר טומאות הא אפשר לטבול, ***"ואם יחוש לזיבה יספור שבעה נקיים ויטבול במים חיים ויעריב שמשו, ואף שהוא מחוסר כפרה הא מותר מחו"כ אף בעזרת נשים וכ"ש בשאר הר הבית כדאיתא ברמב"ם פ"ג מביה"מ ה"ה. ונמצא שנוגע הדין שאסור לרקוק באותו המקום מהר הבית שמותרין טמאי מתים ליכנס ומקשה שפיר"***. ואולי אינו ברור כ"כ איזה כותל היא אם היה קבלה ברורה שהוא כותל מערבי של הר הבית או כותל העזרה שאחורי בית הכפורת שלכן אסור לשם טמאי מתים כתירוצך וגם אפשר שהוא כותל התא שאף להרא"ש אסור. וכמדומני שבס' שאילת דוד להגאון ר"ד מקרלין מסתפק בהכותל איזה הוא. ואולי זהו טעם הגאון רי"ז מבריסק זצ"ל שאמרו עליו שלא הלך אל כותל המערבי מחשש טומאה. אבל אני תמה כי מקום שמתפללין שם הוא ודאי קבלה מדורות רבותינו הראשונים שמותר לילך לשם ואיך שייך לחלוק עליהם. ידידו מוקירו, משה פיינשטיין. ************************ יד. דעת הגאון רבי ישראל יעקב פישר זצ"ל. ראב"ד העדה החרדית. שו"ת אבן ישראל [להגרי"י פישר] חלק ט' סימן קס"ג. מה ששאל מע"כ דנראה לו דלענין כניסה להר הבית אחרי טבילה במקוה, דלא יהני בזמן הזה כיון שגזרו חז"ל על ע"ה שיהיו כזבים לכל דבריהם, וא"כ צריך לספור ז' נקיים וטבילה במים חיים דווקא. לדעתי אין לחוש לזה .. דלא גזרו דין זב לגבי שילוח מחנות.. עיי"ש. וכן מעיד הרה"ג ר' דוד בלוך שליט"א (מתלמידי הג"ר גדליה נדל זצ"ל), שהוא שמע מהגרי"י פישר במפורש שמותר לעלות להר הבית במקומות המותרים. וכן מעיד הרה"ג ר' שמשון אלבוים שליט"א, שהיה מקורב אל הגרי"י פישר זצ"ל. ************************ טו. דעת הגאון רבי יחיאל מיכל טוקצינסקי זצ"ל כתב בספר "עיר הקודש והמקדש" (להגרי"מ טוקצ'ינסקי, חלק ה' עמוד פ') וזה לשונו: גם בזמן שביהמ"ק היה קיים היו בתי תפילה לקהל הציבור הישראלי בהר הבית, כמוכח בסוכה (מא: - מג. נג.) .. ולכשיהיה לנו הרשות והיכולת לבנות בית תפילה אשר כזה בהר הבית בטרם הופעת בן דוד – יש לנו מקום נרחב לבנייני תפילה: בדרום שיעור 250 אמה .. באורך מזרח–מערב 500 אמה.. בצפון 115 אמה.. במזרח (עד החיל) 86 אמה על 500 דרום-צפון. במערב 100 אמה על 500 צפון-דרום. [וע"ע בספר "קומו ונעלה", עמוד 168]. - וכן עוד גדולי תורה כתבו שאין ספק כי אבן השתיה היא זו הידועה בכיפת הסלע: הרדב"ז סי' תרצ"א; שערי תשובה או"ח תקס"א,ה; ברכי יוסף או"ח תקס"א; כף החיים או"ח תקס"א; תלמיד הרמב"ן, הרע"א במכתב עם החתם סופר (שניהם בשו"ת חת"ס יו"ד רל"ו), החזון איש (אבה"ע סי' ב ס"ק ז'), החפץ חיים (ליקוטי הלכות זבחים פרק איזהו מקומן עמוד ל"ד), הסטייפלר (כך משמע מארחות רבינו הקהילות יעקב שלא סבר את הטיעון שמקום המקדש לא ידוע) . למדוד מאבן השתייה זה פשוט אפשר אפילו להעזר בתכנה של גוגל ולקחת עוד מרחק ביטחון. ************************ טז. עדות הג"ר שמואל הורוויץ זצ"ל - על מנהג "אנשי ירושלים החרדים" בדורות קודמים בספר "ימי שמואל" (ר' שמואל הורוויץ זצ"ל) מובא: שברגלים אנשי ירושלים החרדים עלו למצוות ראייה למקומות המותרים בהר הבית. - מתוך אתר "הר הבית חדשות". יום ראשון, 1 במרץ 2015 "תיאור עליה להר הבית משנת התרפ"ה – 1925, מפי הרב שמואל הורוויץ, מזקני ברסלב בדור הקודם, מערער את ההנחה המקובלת שעל פיה אנשי היישוב הישן נמנעו מלעלות להר הבית. למעשה מצוי בו הסבר מאלף מדוע פסקו יהודים דתיים לפקוד את הר הבית. כך כתב הרב הורוויץ בספרו 'ימי שמואל': "והלכנו כולנו בחיות וחשק גדול והתעוררות רב להתפלל מוסף אצל הכותל המערבי... וכן גמרנו תפילת מוסף ואמרנו תיקון הכללי והתבודדות וכו' וכו'. ואחר כך הלכנו לעלות לרגל עד הר הבית, עד למקום המקדש, עד המקום שמותר לטמאי מתים לילך בו, ואמרנו 'ומפני חטאינו' ו'מלך רחמן', אבל הכל בעל פה כי להביט בסידור לא היו מניחים הגויים והשמש הערבי של מקום המקדש בשום אופן. וכן אצל שאר מקומות הקדושים כמו קברי מלכות בית דוד, הגויים לא נותנים להביט בסידור כי יראים שלא יפעלו בתפילה להיגאל. ואף על פי כן עשינו שם איזה פעמים בעלותנו לרגל ריקוד גדול במעגל בניגון, והשמש הגוי הנ"ל ראה ובערה בו חמתו אבל לא יכול לעשות כלום. "ואחר כך נכנסנו למקום לשכת הגזית ששם ישבו הסנהדרין, אשר חציו בקדש וחציו בחול, וכהיום בעוונותינו הרבים זה רבות בשנים שקבעו שמה הערבים את מקום בית משפטם והקאדי (השופט) בראשם, אבל אחר איזה שנים, אחר שחזרתי מחוץ לארץ, כבר היו סוגרים את לשכת הגזית ולא מניחים את היהודים להיכנס. וכן אחר כך התחילו גם למנוע מלגשת עד מקום המקדש לעלות לרגל והיו מניחים רק לעמוד מרחוק, ואחר כך מנעו גם את זאת, ומאז התחילו להפסיק לילך לעלות לרגל למקום המקדש וזה כמה שנים שלא הולכים יהודים לשם כלל, רק היו הולכים לכותל המערבי להתפלל מוסף, ואחר כך היו הולכים על רחוב המידאן בחצר ראדשקויצער, שהוא חצר של יהודים סמוך לבתי מחסה ושם רואים כל מקום המקדש... "נחזור לענייננו ולשנה שאנו מספרים עליה הלא היא שנת תרפ"ה. ובכן ממקום לשכת הגזית (שקורין מחכמה) הלכנו לחצר ראדשקויצער ששם רואים את כל הר הבית ומקום המקדש, ואמרנו גם שם 'ומפני חטאינו' ו'מלך רחמן'". ("ימי שמואל" חלק ב, פרק קמד עמ' עו-עט). ************************ יז. דעת הגאון רבי יעקב ניסן רוזנטל זצ"ל גאב"ד חיפה. כתב הגאון רבי יעקב ניסן רוזנטל זצ"ל (ראש רשת הכוללים "ישיבת הגר"א" בארץ הקודש, וגאב"ד חיפה), בספרו "משנת יעקב" (עבודה, הלכות בית הבחירה, פרק ז', הלכה א' – עמוד ל"ה): וזה לשונו: "ועיין במאירי בשבועות טז,א, שאחר שהביא את דברי הראב"ד לעיל בפ"ו הט"ו, שס"ל שהנכנס במקום המקדש בזמן הזה אין בו כרת, כתב: "והמנהג פשוט ליכנס שם לפי מה ששמענו"... וראיה ברורה דמותר ליכנס בזמן הזה, ממש"כ בהלכה ז': "ואע"פ שהמקדש חרב היום וכו' חייב אדם במוראו וכו', ולא ישב בעזרה", ומבואר דדוקא ישיבה אסור - **אבל אם לא ישב מותר**. [והיינו אדם טהור כמש"כ בפאת השולחן סימן ג' אות כ"ה]". עכ"ל. ************************ יח. דעת הרבי מליובאוויטש זצ"ל משיחתו בליל ב' דחג הסוכות התנש"א: "ועורכים עכשיו שמחת בית השואבה במקום המקדש במקומות המותרים להכנס שם, ואדרבה צריך להכנס שם ולערוך שמחת בית השואבה בשלימות כפי שיהי' לעתיד לבוא". והנה ציטוט מדברי הג"ר יצחק גינזבורג שליט"א מחשובי רבני חב"ד (מתוך הספר "קומו ונעלה" עמוד 301): "ברור הדבר, וכך אמר הרבי מליובאוויטש כמה וכמה פעמים, שגם היום ישנם מקומות בהר הבית אליהם מותר לעלות בטהרה. הרבי רצה מאד שיוכרע ע"י רבנים ידועי שם, גדולי הפוסקים שבדור, מהם התחומים המדויקים על הר הבית אליהם מותר לעלות, ושהעליה תתקיים בפועל בשמחה רבה (וכמו שאמר פעם בנוגע לשמחת בית השואבה על הר הבית), על פי תנאי ההלכה ביחס לטהרה שיפסקו ע"י הרבנים". ************************ יט. דעת הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א. הרב מאזוז - מגדולי רבני דורנו מתיר עליה להר הבית "מותר מן הדין לעלות להר הבית". כך כותב הגאון הרב מאיר מאזוז שליט"א ראש ישיבת כסא רחמים וחבר מועצת החכמים בפסיקה מפתיעה בעולם החרדי הרב מאזוז מסייג את פסיקתו התקדימית, בכך שעל כל אחד שמבקש לעלות להר הבית, לדעת את המידות המדויקות של התחומים המותרים בכניסה לפי פסיקת רב. כיוון שאחרת עלולים להיכשל בכניסה לחלקים בהר הבית האסורים בכניסה. ובלשונו של הרב: "מן הדין מותר. אבל עלולים ליכשל. צריך לדעת המדה בדיוק, על פי הוראת חכם". את הדברים כתב הרב באתר האינטרנט של ישיבת כסא רחמים. תשובתו החיובית של הרב מאזוז מפתיעה במיוחד. הרב מאזוז נמנה על רבני השורה הראשונה בציבור החרדי, והוא גם חבר במועצת החכמים של תנועת ש"ס. היתרו והתייחסותו החיובית לעליה להר הבית מהווה פריצת דרך בחוג הרבני החרדי הבכיר. מדובר בשינוי מהקו שננקט בציבור זה עד היום, לפיה בכל הקשור להר הבית מוטב להמתין לביאת המשיח, או לחזרתה של הטהרה המלאה לישראל, שתתרחש רק עם חידושה של מצוות פרה אדומה. שוחרי המקדש מציינים שפסיקתו החשובה של הרב מאזוז, מסמנת שיא חדש בגל של התעוררות להר הבית שפוקד לאחרונה חלקים בציבור החרדי. הכרעתו של הרב מאזוז מצטרפת לפסיקתו של רב חרדי אחר, הרב חיים-פסח הורביץ, רבם של חסידי בעלז באשדוד, שהצטרף גם הוא לרבנים המתירים את העליה להר הבית לצורך ייהוד המקום, וכיבושו מידי המוסלמים. [מתוך אתר "הר הבית חדשות" – כתבתו של אסף לרנר] - ***** הרב מאזוז בהתבטאות נדירה בשבח העולים להר הבית, מבקר את מסירת ההר לוואקף ואת יחסו של רבין לסוגיה ומתריע ממדינה פלשתינית. - בהתבטאות נדירה מתייחס הרב מאיר מאזוז, ראש ישיבת 'כסא רחמים' לסוגיית העלייה להר הבית והעולים להר, מבקר במילים חריפות את ההחלטה למסור את השליטה על ההר לידי הוואקף ומתריע מסכנת המדינה הפלשתינית. הרב מאזוז פירט בשיחתו את התנאים ההלכתיים הדרושים טרם העליה להר ואף היסה את אחד השומעים שטען כי העולים להר עושים זאת על מנת להוכיח בעלות על ההר, אך הרב היסה אותו וקבע כי העולים להר עושים זאת בהתאם לחובת ההלכה. בסרטון אותו מפיץ המטה המשותף של תנועות המקדש פותח הרב מאזוז את התייחסותו לסוגיה בקביעה לפיה שוב ושוב נפתחת אינתיפאדה לאחר שנת שמיטה. הרב גם רומז בדבריו כי רכישת פירות וירקות מהפלשתינים במהלך השמיטה מחזקת אותם ומעודדת אותם לפתוח בפרעות. "כל פעם אחרי שמיטה, באה אינתיפאדה, מה הקשר שמיטה לאינטיפאדה? לא יודע", אומר הרב ומזכיר את ניסיון העבר: "בתשמ"ח, מיד בתום שנת השמיטה, התחילה אינתיפאדה, התעשרו מהכספים שקונים מהם בשנת השמיטה, השתגעו. בפעם השנייה (-אינתיפאדת 2000), היה ממש בשנת שמיטה. אז טענו כי אריק שרון עלה להר הבית. הר הבית קידש אותו. אז אם קידש אותו צריך להילחם. הם משוגעים. פעם זה דוואבשה, פעם כי יהודים עולים להר הבית. אז מה אם עלו להר הבית? עשו משהו? מה? מה קרה? באנו והרגנו שמה?". כאמור, אחד משומעיו של הרב טען כי העולים "עושים את זה בכוונה אחרת, להגיד שזה שלנו", אך הרב מאזוז השיב לו: "לא. הם באים עם סידורים. יכול להיות שמצד ההלכה הם עושים הרבה דברים מדויקים. כאן המקום הזה אין בו כרת, רק טבילה. טבילה הם עושים. מחכים עד הערב שמש". עם זאת העיר כי עלייה להר על פי הכללים יכולה לגרור אחריה עלייה של מי שאינו מקפיד על הכללים, "אולי יבוא שם אדם שלא טבל. אולי יבואו אנשים שלא טבלו. הבעיה היא שאם פתחת פתח יבואו כולם. דבר שני, הערבים רואים יהודי עם סידור, פוחדים פחד מוות. 'זה עם הסידור, בא להחריב לנו הכל'. ככה הם מאמינים בדבר הזה. אז מה נעשה.. אנחנו חיים בדור משוגע. מה נעשה". הוסיף. את עיקר האשם על המציאות הקשה בהר מטיל הרב מאזוז על כתפי מדינת ישראל שהעבירה את האחריות למקום לידי הוואקף לאחר מלחמת ששת הימים. "אם באנו להתלונן, נתלונן מהתחלה, כשמדינת ישראל מסרה את הבעלות על הר הבית לירדן. בשביל מה עשו את זה? למה עשה את זה? למה עשה את זה? זה שלנו! אם רצה לתת לירדן משהו, בסדר. גם תהיה שותפה. למסור את הבעלות לירדן? בשביל מה? טיפשות. בערות". מדברי הרב בהמשך עולה גם ביקורת ישירה על התנהלותו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, הן בהסכם שכרת עם הירדנים והן ביחסו לקודשי ישראל: "היה שם שני דגלים, הורידו את הדגל של ישראל, ונתנו דגל של ירדן. כשעשו את הדבר הזה, כתבו המכשפים בעיתונים, על הפעולה הזו שעשה רבין... הוא עשה [הסכם] קשר עם ירדן, ואז בא הרב שאר ישוב וקרא מזמור שיר המעלות, ורבין מפטפט. מה אכפת לו "שיר המעלות", הוא לא מבין בעברית... ''אחר כך קראו הם פסוקים מהקוראן, ורבין יושב ושומע ומקשיב בקדושה ובטהרה לכל מילה שיוצאת מפי אותו משוגע. מה לעשות, כך העולם שלנו. מבזה את המקורות שלנו, בשעה שכולם יודעים שמה שהם כותבים גנוב משלנו. ככה היה הבן אדם". "וכתבו העיתונאים, פעולת ההסכם שעשה רבין יותר חשובה אפילו מהקמת מדינת ישראל. כתבו שבמאה האחרונה הדבר הכי חשוב שנעשה, שמסרנו לירדן את הכל... משוגעים. פשוט משוגעים. כמה שמחניפים להם, כך הם שונאים אותנו. בואו לא נחניף להם. מי שיפגע ביהודי, על המקום, סקול ייסקל, או ירה יירה. "אם בהמה אם איש לא יחיה", מי שיש לו שכל של בהמה ולא שכל של איש, לא יחיה. למה? ככה כתוב; "הבא להורגך השכם להורגו". עוד ממשיך הרב מאזוז ואומר: "הם, כשאוכלים אחד את השני, הגענו כבר ל-300,00 הרוגים, זה בסדר גמור. אף אחד לא אכפת לו. אבל אנחנו, נקבל מכות. אישה הולכת עם סכין תקוע בגב שלה, צועקת לערבים, והם אומרים 'מגיע לך. תמותי. תמותי'. שותים קולה. יש דבר כזה במדינה אחרת?". ומכאן הוסיף הרב מאזוז והתייחס גם לסיכון המדיני שבהקמת מדינה פלשתינית: "ואנשים עוד מאמינים שאפשר לעשות מדינה, להילחם בכל הכוח לתת מדינה פלסטינית. עכשיו כשאין להם מדינה כמו שצריך תראה מה שהם עושים. תיתן להם מדינה? זה שיגעון. זה סיכון. הרב עובדיה בזמנו עשה את הסכמי אוסלו אחר כך התחרט. כתב מכתב אני חוזר בי. כתב מפורש. מברך יהודה ושומרון. ומשתמשים בשמו נגד דעתו". [ערוץ 7 שמעון כהן, ט"ז בחשון תשע"ו. – וב"הר הבית חדשות" צפו: תקדים! רב חרדי מסנגר בפומבי על עולי הר הבית בעד העולים להר הבית || נגד ויתורים לערבים בהר הבית]. ************************ כ. מכתב הגאון רבי בן ציון מוצפי שליט"א בס"ד ירושלים, טבת ה'תשמ"ו. מצוה רבה להשתדל ולהציל כל שניתן משטח הר הבית המקודש, ולהתפלל שם על הפדות והגאולה לשכינה ולישראל, רק במקומות המותרים להתפלל כפי שנהגו רבותינו הקדמונים, ועל פי הוראת חכמינו בדור הזה. עיין זוהר חדש פרשת ויצא – מדרש הנעלם – ענין ר' אלעזר בן עזריה על אבן השתיה. בן ציון בכמוהר"ר סלמאן מוצפי. [תצלום המכתב באתר "הר הבית שלנו"]. ************************ כב. דעת הגאון רבי צבי עידאן שליט"א הרב צבי עידאן מח"ס עשות משפט, וצבי עדיו, ועוד עיה"ק ירושלים תובב"א בעזהי"ת אייר תשע"א, שם נעלה ונראה בפרוס כ"ח אייר, יום שגאל השי"ת נחלתו מיד האומות, זה 44 שנה ששלטונות ישראל לא שבו מדרכם הרעה ועדיין אינם מאפשרים את הקרבת קרבנות חובותינו, תמידים כסדרן ומוספין כהלכתן. ובפרט קרבן הפסח אשר ביטולו בחיוב כרת רח"ל. וכמבואר היטב בתשו' חת"ס סי' רל"ו. וכאשר בקשו רבותינו שרי התורה, בעלי התוספות שעלו לארץ ישראל כמבואר בכפתור ופרח. ולמעלה בקודש, בימי רבי יהושע בן חנניא. כמבואר במד"ר (בראשית ס"ד). גזירות רשעי הגויים אשר שלטו במקום מקדשנו רבות בשנים, ולא נתנו למי שאינו מבני אמונתם ליקרב אל הקודש, כמבואר בחת"ס שם. ובדרך הקודש למהר"א. ובתשובת הגרי"ח זוננפלד לבעל התעוררות-תשובה (סי' כט) גרמו לחסרון ידיעת גבולות העזרות והחיל. וחרדת החשש ליכשל באיסור כרת החמור, עצרו בעדנו מעלות אל הקודש מיד בשחרורו. ת"ל, מאז שבנו למקום מקדשנו, נחקרו נתלבנו ונתבררו רוב חלקי הר הבית האסורים והמותרים לטמאי מת, ע"פ פסקי הרדב"ז (שו"ת סי' תרצ"א) ועוד. וכאשר נתבאר בספרי על הכתוב לשכנו תדרשו, "יכול תמתין עד שיאמר לך נביא, ת"ל לשכנו תדרשו ובאת שמה. דרוש ומצא, ואח"כ יאמר לך נביא". וכן עורר בזה הרמב"ן במצוות "לשכנו תדרשו", וז"ל: "שתלכו לו מארץ מרחקים, ותשאלו, אנא דרך בית ה'. ותאמרו איש אל רעהו, לכו ונעלה אל הר ה', אל בית א-להי יעקב. כלשון, ציון ישאלו דרך, הנה פניהם. " הנה זכינו באחרונה לראות בהתעוררות אשר מקיפה את יראי ה' וחושבי שמו מכל העדות והחוגים לעלות בהר ה' בקדושה ובטהרה ע"פ כל דקדוקי ההלכה. וכאשר הכריע בזה הרמב"ם שעלה בעצמו להר הבית. וגואלים בהילוכם שם ויורשים בישיבה את מקום מקדשנו ותפארתנו מידיהם הטמאות והערלות של אויבי ישראל. ואף הצליחו בזה לשנות במעט את צביון המקום. ועל ידי שפותחים פתחים קטנים מלמטה, מקרבים את חידוש עבודת הקרבנות, עד שיפתחו לנו פתחי האולם. לקיים בזה את הבטחתנו בתפילותינו שכאשר יעלנו לארצנו ויטענו בגבולנו, נעשה לפניו את קרבנות חובתנו. לכן אף ידי תיכון עימם. חבר אני לעושי מצווה. ועליתי עמם להתפלל בהר הבית, מקום אשר נאמר עליו כי ביתי בית תפילה יקרא. ובא אני אליכם אישי ישראל בקריאה, הטוב לכם כי תשבו חוץ, גולים מעל שולחן אביכם, ומה יערב לכם החיים בעולם הזה, זולת היותכם סמוכים על שולחן אביכם. כמאמר האור החיים הק' (במדבר פר' בהר). פונה אני אליכם בקריאה של חיבה, קריאת קודש, התקדשו והיטהרו כהלכה, קומו, עלו בהר, ובנו הבית. כמאמר ה' לנביאו (חגי א' ד'). יהי רצון מלפני אבינו שבשמים שנזכה במהרה גם אנו, לפחות כעולי הגולה לפני בית שני, שהקריבו הקרבנות קודם בניין הבית. וכאז כן עתה נזכה למצוא יסודות הבית שמינכרו צורתם (זבחים סב.) ויקובלו תפילותינו ומעשינו לרצון לפני אדון כל. הכותב וחותם למען כבוד בית מקדשינו – צבי עידאן * הרוצים לראות בוידאו, איך הגאון הרב צבי עידאן בתוך הר הבית – נושא דברים על הגבולות המותרים והאסורים: חפשו באתר "הר הבית שלנו" את הכתבה "וידאו: שיעור תורה ואמירת קדיש בהר הבית באישור המשטרה". ************************ כג. חבר בית דין של הגר"נ קרליץ שליט"א – הגר"מ הייזלר דעת הגאון רבי מאיר הייזלר חבר בית דין של הגר"נ קרליץ שליט"א מידי ליל שבת - מתקיים בביהכ"נ המרכזי של שכונת נווה אחיעזר בבני ברק - מניין מאוחר של קבלת שבת (מניין ר"ת) - בראשות הרב מאיר הייזלר - חבר ביה"ד של הגר"נ קרליץ, ובשיחתו השבועית בפני המתפללים - אזי הרב הייזלר התעכב על דברי הבית יוסף בהלכות חנוכה (סימן תר"צ) המבאר - שלמרות שהחשמונאים היו טמאי מתים - הרי עכ"ז הם לא נמנעו מלהתעמת ולהילחם עם היוונים בבית המקדש - עד לכיבוש הר הבית באופן סופי..., ולכן הוא הוסיף וחידש - שגם בזמננו מותר וחובה לעלות להר הבית - להיכנס לכל מקום הן לעזרה והן למקום ההיכל - ומבלי שום צורך בטהרה כלשהו - מאחר שזהו כניסה לצורך כיבוש ובניין בית המקדש - ולא לשם טיול בעלמא..., ולראיה שזהו עוזר לייהד את ההר - שהרי העולים להר הבית מגובים ע"י חברי הכנסת מן הימין אשר לוחצים על המשטרה - לאפשר ליהודים להתפלל על הר הבית (כשזהו ברור - שמעריכת תפילות - ועד לעריכת קרבן פסח באופן מצומצם - המרחק אינו גדול), ובפרט לאחר שראינו - שאפילו ראש הממשלה פנה לממשלת ירדן - שלא יתנגד לתפילת יהודים בביהמ"ק - כשבתגובה אזי הערבים החלו להתפרע ולפתוח באינתיפאדה שלישית. (אתר החדשות של הר הבית) ************************ כד. רבם של חסידי בעלזא באשדוד – הגרח"פ הורביץ דעת הגאון רבי חיים פסח הורביץ, ממנהיגי הציבור החרדי באשדוד, חבר בית הדין "רבני הקריות", ורבם של חסידי בעלזא באשדוד. בחילוקי הדעות בין החזון איש הסובר שמצוות כיבוש ארץ ישראל היא אף בזמן הזה לשיטת סאטמר שאסור למרוד באומות עד בוא המשיח. סבור הרב הורביץ כשיטת מרן החזון איש זצ"ל, בעקבות כך פנו פעילי הר הבית חרדיים לרב הורביץ ונפגשו עמו השבוע ארוכות (בליל י"ד טבת תשע"ד) במזכירות בד"ץ רבני הקריות של אשדוד. במהלך הפגישה תיארו הפעילים את המצב העגום כיום בהר הבית. ודיווחו גם כי בכירים במשטרה ובשב"כ מתאוננים על כך שהיהודים אינם באים לממש את זכותם על ההר. הרב הורוביץ נשאל מדוע החשמונאים הרשו לעצמם להיכנס ולכבוש את הר הבית בטומאה, וכיום יש שאוסרים זאת. הרב הורביץ ביקש לטעון - שהחשמונאים פעלו תחת אילוצי כיבוש ומלחמה. והפעילים טענו שגם כיום זהו צורך כיבוש ומלחמה. "הרי כל זמן שאי אפשר לבנות את ביהמ"ק, מוכח שהמקום עדיין טעון כיבוש". "זה כבר לא תלוי בנשק או בטנקים, אלא בנוכחות יהודית בלבד", טענו הפעילים. "כמו שנאמר בתחבולות תעשה לך מלחמה", או כפי שקוראים לזה גורמי ההתיישבות "יצירת עובדות בשטח". בקשר לכך, העלה הרב הורביץ את השאלה "מה תעשו עם רש"י ובעלי התוספות הסוברים שבניין ביהמ"ק יירד מן השמים"? הפעילים השיבו שרש"י ותוס' מצטטים את המדרש תנחומא, שלעתיד לבוא (לאחר תחיית המתים) הקב"ה יעשה חומת אש מסביב לבית המקדש. אולם אין בכוונת המדרש הנ"ל לחלוק על הסִפְרֵי הקובע שיש מצווה לבנות את ביהמ"ק, בכל הזמנים ובכל הדורות, ככתוב ועשו לי מקדש. הרב הורביץ תהה "מדוע אתם נופלים עלי - בזמן שיש רבנים יותר גדולים ממני"? הפעילים הבהירו לו שגורל מקום בית המקדש תלוי כעת על דברתו בלבד. מאחר שהוא מפורסם בעולם החסידי כולו, כדיין הפוסק לאמיתה של תורה, מבלי חששות או פחדים וחשבונות פוליטיים כלשהם. עוד טענו בפניו שגם המפורסם שהוא חבר נעוריו של האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק, מן הימים שלמדו יחדיו אצל מרן האמרי חיים זצ"ל, מוסיפות לדבריו חיזוק נוסף. בשלב זה הרב הורביץ הרהר ארוכות וניכר ששקע במחשבות. לאחר דקות ארוכות שאל: "מה יעזור אם הציבור החרדי יתחיל להיכנס ולבקר בתוך הר הבית ???" הפעילים הסבירו שאם המוני יהודים יתחילו להיכנס להר הבית מידי יום ביומו, אזי המשטרה תתחיל לבצע את הפסיקות וההצעות לחלוקת הר הבית בין ישראל לעמים במתכונת הנהוגה כיום במערת המכפלה. ממילא באותם הימים שהמתחם כולו יהיה בנוכחות יהודית בלבד כגון בשבתות, חגי ישראל, וראשי חודשים. יוכלו להניח גדר ארעי, מסביב לעזרה שזהו מצווה בפני עצמה. והרגל נוכחות היהודים בהר הבית גם תוסיף בעלות ישראל על המקום. ולאחריה כבר נוכל גם להקריב קרבן פסח כמצווה עלינו וכדברי החת"ס בתשובתו המפורסמת לחותנו הרע"א המופיעה בתשובות יור"ד סימן רל"ו. הרב הורביץ הסכים עם הטענה הזו. מכאן עברו לדון האם יש צורך בטבילה לפני העליה, שמטרתה כיבוש המקום לידי ישראל. הרב הורביץ לא הסכים לטענה שיש להתיר כניסה להר הבית ללא טבילה לצורך כיבוש. למרות ההלכה שבאם יש טרחה לחפש אוכל כשר בשעת מלחמה, מותר לחיילים לאכול נבילות וטריפות. אין להתיר כניסה להר הבית ללא טבילה על סמך זאת. כיון שאין שום טרחה יתירה בטבילה. אולם, לגבי שטח העזרה עצמה - שם מותר להיכנס בימינו כאשר יש בכך צורך וחשיבות, אף בלא טהרת פרה אדומה כיוון שאין לנו כיום מאפרה. על טענת הפעילים שישנו טורח מרובה בטבילה במקווה בגלל דיני חציצה וכד'. השיב הרב הורוביץ שרוב דיני חציצה הינן מדרבנן בלבד, ולצורך כיבוש הר הבית אפשר לוותר עליהן. לשאלת הפעילים האם הם רשאים לפרסם זאת? השיב הרב הורוביץ בחיוב, ובחיוך רחב! (אתר החדשות של הר הבית) ************************ כה. דעת המקובל הגאון רבי חיים כהן (החלבן) שליט"א. המקובל רבי חיים כהן (החלבן) שליט"א כתב בכתב ידו: "מברך על המפעל העצום בהקמת בית כנסת בהר הבית, ומברך על זה בברכת כהנים, עלו והצליחו להקים שכינתא מעפרא אמן". הרבנים יוסף אלבום ויעקב היימן מחשובי העולים החרדים להר הבית פנו אל המקובל 'החלבן', הרב חיים כהן, ותיארו בפניו את הפעילות העניפה של החרדים העולים להר הבית, ואת פעולותיה של אגודת ישי העמלה על בנין בית כנסת במקום. על פי מה שכתב באריכות הגרי"מ טיקוצינסקי בספרי עיר הקודש והמקדש, על הנחיצות בבנין בית כנסת בהר בזמן הזה. הרב האזין בקשב רב על העליות להר הבית בקדושה ובטהרה ובמקומות המותרים, ועל הדרישה מהרשויות לאשר בניית בית בית כנסת, 'שטיבל' חרדי על ההר. הרב חיים כהן בירך את פעילי ההר בכתב ידו. ***מברך על המפעל העצום בהקמת בית כנסת בהר הבית, ו
15
זה פשוט לא נכון עובדתית
סוסו | 09-11-2015 15:10
במלכי בקודש הוא יש התכתבות עם מרן הראי"ה בנושא, ורואים שמרן הראי"ה ידע בהחלט שיש מקומות שהם מעל לכל ספק ובכל זאת כתב שזה יגרום למכשול נורא. למה סתם ממציאים? ומה עם דעתו של הרצי"ה? ושל מרן הרב שפירא והרב ישראלי ועוד ועוד.
16
באמצע אות כה זה נפסק, אנא השלם!
למספר 14 חסר את המשך הרשימה | 23-11-2015 18:44
כה. דעת המקובל הגאון רבי חיים כהן (החלבן) שליט"א. כו. דעת הגאון רבי יצחק ברנד שליט"א, מרבני עמנואל. כז. דעת רבי משה דוד טנדלר שליט"א – חתנו של רבי משה פיינשטיין זצ"ל. כח. דעת המקובל הגאון רבי דב קוק שליט"א. כט. דעת הגאון רבי דב ליאור שליט"א, הגאון רבי ישראל אריאל, ועוד. ל. עשרות רבנים העולים בקביעות להר הבית. לא. עשרות רבנים שמחזקים את היהודים העולים להר הבית לב. קיצור הלכות כניסה לאיזור הר הבית – מאת הרב יהודה קרויזר
17
וולפסון = אפיקורס
נורמלי | 02-03-2016 0:19
ממש זלזלול בת"ח. רק הצעיר הזה יודע הכל וכל גדולי הדור שעיינו בסוגיה פשוט סתומים. תתבייש לך! * ומסכים עם מספר 9
18
אההה ואם להם לא היה לך כן יהיה?
רם | 07-04-2021 14:02
קטנים נדמים לענקי עולם.
19
כולם גדולים מגדולי ישראל נהיו!!
נתן | 18-04-2022 15:53
כולם גדולים מגדולי הדור האומרים בפשטות לא לעלות ! ..פיקוח נפש על כלל ישראל!!...ואחכ פלפולים....