הרב צפניה דרורי: "אין להביא ראיה מהדין שמציין הרב טאו בחוברת"

הרב צפניה דרורי: "אין להביא ראיה מהדין שמציין הרב טאו בחוברת"

רבה של קריית שמונה וראש הישיבה בעיר, מתייחס לחוברת שהוציא הרב טאו האוסרת עלייה להר הבית ומבהיר כל המגבלות שהוטלו על העולים להר ניתנו מחשש מעמי הארץ. "אין שום מקור שבו נאסר לעלות לעזרת הלויים"

author-image
"אין להביא ראיה מהדין שמציין הרב טאו בחוברת"
  (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

רבה של קרית שמונה, וראש הישיבה הרב צפניה דרורי, מפרסם מכתב ובו הוא קורא לעלות להר הבית ומתייחס לדעות הטוענות למגבלות שהוטלו על הרוצים לעלות להר.

הרב דרורי, מתלמידיו הבכירים של הרב צבי יהודה קוק, התייחס לחוברת שהוציא לאור הרב צבי טאו, גם הוא מתלמידיו של הרצי"ה, שקורא להתרחק מהר הבית בטענת "הריחוק המקרב" וכותב כי "אין להביא ראיה מדין זה בהקשר לעלייה להר הבית לשטח עזרת הלויים, שם הכניסה מותרת לכל מי שטבל לקריו".

בפתח מכתבו מבדיל הרב דרורי בין הבלבול שיוצרת השוואה בין הר הבית שהוא "מחנה לויה", לבין העזרה של המקדש הקדושה ממנה כ"מחנה שכינה".

לדברי הרב דרורי, הרב קוק האב ובנו הרצי"ה מעולם לא אסרו את העליה להר הבית. ה"אזהרות על העלייה להר נאמרו רק כדי למנוע מעמי הארץ להיכנס למקום המקדש עצמו, ולא לעזרת הלויים". זו גם הסיבה לאזהרות הרבנות בענין, מסביר הרב דרורי ומבהיר ש"אין שום מקור שבו נאסר לעלות לעזרת הלויים".

"ישראל הרבו לעלות אל ההר בטהרה – וכך כותב הרמב"ם על עצמו שעלה להתפלל במקום, וכן ראשונים אחרים שעלו להר". "מנהג א"י הוא לעלות", קובע הרב.

אמנם גם הרב דרורי טוען ש"ישנם תנאים לעלייה להר הבית: מורא מקדש, ללא נעליים ובטבילת טהרה במקווה שכשר לטהרת נשים". אבל "מכאן רואים שיש מצווה לעלות". עם כל החומרות, אנו יודעים בדיוק איפה אין חשש קדושת מקדש ורק לשם עולים יראי ה', בוודאי לא נכנסים למקומות האסורים.

"העלייה להר הבית הינה חיונית ממש בימינו, כי בימים אלו עם ישראל מתרחק מהמקום ולא מבין את קדושתו. תפקידנו הוא לגלות לעם ישראל ולכל העולם כי המקום קדוש לישראל ובתוך כך למנוע מהמוסלמים לפגוע בקדושתו או לחילופין ליחסו כקדוש למוסלמים והנוצרים. מורא מקדש מחייב לפרסם את מעלת המקום ולהתרומם בשפע קדושתו, המשפיע על העולים מורא מקדש ולהט אמונה שאינו פוסק".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
25 תגובות - 25 דיונים מיין לפי
1
אשריך הרב דרורי
חדוי | 18-02-2016 18:42
חיזקת אותנו, שמחים לשמוע קול חדש מתלמידי הרצי״ה.
2
עמיחי
צ"ע הרב דורורי | 18-02-2016 18:58
"אין שום מקור"??? הזוי לומר כך.
3
במחילה מכבוד הרב.
שלום | 18-02-2016 19:01
יש כאלה שטוענים שהיום הרצי"ה היה משנה את פסיקתו. לבוא ולומר שמעולם לא אסר? הדברים מפורשים בכתב ובע"פ!
4
מוזר מאוד.
לא יאומן הרב דרורי | 18-02-2016 19:06
"ישראל הרבו לעלות אל ההר בטהרה"? "מנהג א"י הוא לעלות"? פשוט מנותק מהמציאות. כבוד הרב, ישראל נמנעו בכל הדורות מלעלות. ומנהג ארץ ישראל ידוע, לכל מי שלומד מעט הסטוריה.
5
אכן "קול חדש"
למספר 1 | 18-02-2016 19:08
אבל אנחנו שומעים לקול הנאמן למסורת ולהלכה הידועה מזה דורות בקרב תלמידי הראי"ה קוק והרצי"ה קוק, וכל גדולי ישראל מכל המגזרים. אז מה לנו ולקולות מתחדשים כאלו. *הופכים את הר הבית לאיזו 'גבעה'. בושה!
6
"כדי למנוע מעמי הארץ" - היום אין עמי ארצות?
שבברל | 18-02-2016 21:37
האם כל העולים להר הבית בטהרה לוקחים אחריות על העלייה הימנית-חילונית להר הבית שבאה בעקבותיהם? האם אין עניין לעצור רגע ולהתייחס להר הבית באופן קצת שונה? האם המאבק שלנו על הר הבית הוא רק מאבק לאומי?
7
תשובה למגיבים 2- 5
אלישע | 18-02-2016 22:46
אם חפצים אתם באמת, למדו את הסוגייה לעומק. בכל אופן דקדקו בדבריו וראו כי אין כוונת הרב דרורי שליט"א לומר שהרצי"ה והרבנות לא הורו לא לעלות להר, אלא כוונתו לומר שהם לא אמרו שהדבר אסור מן הדין, שהרי אין שום מקור לאסרו כניסה להר הבית בטהרה. אלא שהם רק הורו לא להיכנס להר בכדי למנוע כניסה של עמי ארצות למקום המקדש עצמו כדבריו שם. וכפי שמצאנו בכמה מקומות בש"ס "רב בקעה מצא וגדר בה גדר" (למשל חולין קי.) ואין זו קביעת הלכה מחייבת אלא לאותה שעה. והיום ללא ספק יש מצווה וחיוב לעלות בטהרה ודו"ק. בברכת דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום"
8
ישר כח לרב, שמצטרף לדעת הפוסקים הגאונים רבינוביץ וליאור
גדי | 18-02-2016 23:35
הפוסקים הגאונים, גדולי התורה הרב גורן זצ"ל ואחריו הרה"ג דוב ליאור והרה"ג נחום רבינוביץ שהורו לנו שלא רק שמותר אלא מצווה לעלות להר. ואליהם הצטרפו רבנים גאונים נוספים, הרה"ג יצחק שילת הרב דרורי ועוד רבים ומי יפקפק אחרי הראיות הברורות שלהם. כידוע, הרב טאו אינו פוסק הלכה.
9
לאלישע.
מנחם | 19-02-2016 1:08
בעצם אתה אומר שהרב טאו, ששימש את הרב צבי יהודה ממש, והרב בעצמו שלח אליו אנשים שבאו עם שאלות ציבוריות, לא יודע מה הרב צבי יהודה היה אומר?? ולעצם הטענה, אין שום מקור? לך יש מקור נבואי לכך שה" מקומות המותרים" באמת מותרים?? וכשהרב צבי יהודה גזר שלא לעלות, מי שמגדיר את עצמו כתלמיד שלו, גם אם משהו השתנה לא ברור איך יכול לחלוק עליו... במיוחד שהטעם ממש לא בטל.
10
לכבוד העורך, וכל מי שלא רוצה עיוות היסטורי
יהודה | 19-02-2016 9:39
"הרב דרורי, מתלמידיו הבכירים של הרב צבי יהודה קוק, התייחס לחוברת שהוציא לאור הרב צבי טאו, גם הוא מתלמידיו של הרצי"ה" רק להזכיר לבחור שעורך את האתר וחושב שיכול לערוך את ההיסטוריה: הרב דרורי נשלח ללמד מחוץ לישיבה. הרב צבי ישראל טאו נשאר יחד עם הרצי"ה שקרא לו "ראש הישיבה". בואו לא נשכח מי הם "בכירי התלמידים" ומי הוא "בכיר התלמידים". כמובן, יש רבנים גדולים שהם רק "תלמידים".
11
הסבר כוונתך
למס' 7 | 19-02-2016 10:02
איזו מצווה? (מקור, ספר החינוך? ספר המצוות? חפץ חיים? הרב קוק?) איזה חיוב? (מקור, שו"ע? רמב"ם?)
12
למגיב 4
חננאל | 19-02-2016 10:17
מקורות היסטוריים דווקא מלמדים שיהודים שכבר היו בארץ קיבלו היתר לעלות (כבודדים) להר הבית - מה שמלמד שאכן, מנהג ארץ ישראל היה לעלות להר. זאת אומרת: אלו שכבר טרחו להגיע לארץ (לשעה או לזמן רב) - לא ראו הבדל בין ה'ארץ' לבין ה'הר'. אבל באמת במציאות שבה שכתוב היסטורי הוא דבר 'מבורך' (ומלעשה נחשב לדבר היחיד האפשרי) - אני בהחלט מבין למה אתה חושב שלימוד היסטוריה מוביל למסקנות הלא-נכונות שאתה דוגל בהן.
13
ל-9 הטענה הזו מיצתה את עצמה
| 19-02-2016 10:47
התורה לא עוברת בצורה הזו בשום מקום. אין לרב טאו שום בלעדיות ולרצי"ה היו עשרות תלמידים שכל אחד תפס צד אחר באישיותו הענקית.
14
הרב צפניה דרורי מתלמידיו הבכירים של הרצי"ה
למגיב 10 | 19-02-2016 10:59
הטענות שלך גובלות בילדותיות אינפנטילית כביכול הרב דרורי נשלח החוצה כי לא רצו אותו בישיבה. יצאת מדעתך? מי שמשכתב את ההסטוריה הוא מי שמאדיר את דמותו של תלמיד אחד ללא כל פרופורציה ונותן לו בלעדיות בלתי הגיונית אל מול עשרות תלמידים שהיו שם לפניו ואחריו. ובהם הרבנים קלכיים והס זצ"ל ויבל"א הרבנים דרוקמן, שטיינר, מלמד, פילבר, אייזמן, ליאור ועוד ועוד וכמובן גם הרב צפניה דרורי שלימד בישיבה, היה ממייסדי הישל"ץ וכן גם יצא להפיץ את התורה הגואלת בצפון הארץ
15
למגיב 8
מאיר | 19-02-2016 12:30
לידיעתך גם הרב צפניה אינו פוסק הלכה, והוא אמנם ראש ישיבת קרית שמונה, אך השיעורים העיוניים בגמרא מעביר הרב קירשטיין. ורק מחמת גילו המבוגר הוא מכונה זקני העדה, אך למעשה הוא רחוק מכך. ומה לעשות זקני העדה אינם אלה שטובים במחשבה ואמונה, אלא אלה שמעיינים, ויש להם עומק שכל והבנה
16
אין עמי הארץ גדולים יותר ממי שהפכו את הציונות לדת ואת הדת למיושנת וארכאית
| 19-02-2016 13:35
רוב הציונות הדתית אכן עונה בדיוק לנדרש כדי להיקרא עם הארץ.
17
באמת מה זה משנה מה רב קוק "אמר" הוא לא פסק
מנדל | 19-02-2016 15:11
הוא לא כתב פסק עם מראה מקומות אז מה זה משנה מה אמר בדרך שמועה. רב טאו מחפש כל סיבה לאסור עלייה להר השם ולעכב עשייה מעל 200 מצוות. לאדם כזה אסור לשמוע. שיביא פתרונות ולא איסורים שאין להם מקור.
18
למגיב 15
תלמיד של הרב | 20-02-2016 20:50
הרב דרורי עצום וגדול בהלכה ובגמרא.לא הייתי מציע לך לשבת ללימוד גמרא איתו,שלא תכווה בגחלתו.הוא,בענוותנותו,לקח את צד האמונה והמחשבה והעניק את הצד של לימוד הגמרא לרב קירשטיין.תתבייש שאתה מדבר ככה על תלמיד חכם עצום,פוסק ענק, שגייר יותר מרוב רבני הארץ ופוסק לכל הגליל העליון
19
ל-15 הרב צפניה דרורי הוא רב עיר
| 20-02-2016 21:01
ראש ישיבה ומגיד שיעור בעיון פחות רלוונטיים לפסיקת הלכה אבל רב עיר זה פוסק במלוא מובן המילה
20
הרב דרורי הוא רב העיר קרית שמונה!
למגיב 8 | 20-02-2016 21:58
נכון שהרב קירשטיין מעביר שיעורי עיון אך הרב דרורי הוא לא סתם "פוסק" אלא רב עיר. הוא נותן כשרות לעופות שכל מי שמבין בתחום יודע שהיא אחת מהכשרויות הטובות. חוששני שעברת על ביזוי תלמידי חכמים שאין לו רפואה למכתו. כל זה בלי קשר לשאלה האם הרב דרורי צודק ביחס להר הבית.
21
תקשיבו ליהודה גליק!
שלום | 20-02-2016 23:39
"אין בחוברת של הרב טאו אפילו חידוש אחד"!
22
נא ללמוד בעיון
עידו | 21-02-2016 0:57
אני מציע לכבוד הרב לעיין בקונטרס הנפלא של הרה"ג שלמה בניזרי אשר הוכיח שם בצורה מדהימה שישנה מסורת של למעלה מאלף שנה שישראל לא עלו להר הבית. בנוסף הוכיח שם הרב שהרמב"ם והמאירי ואחרים מגדולי ישראל שמנסים לייחס שעלו אין זה נכון. לבוא ולומר שהרבנים לבית קוק לא אסרו עלייה הרי זה הסילוף הכי גדול שנשמע מאז ומעולם. הקורא שם יראה את הדברים המפורשים של הרבנים לבית קוק שאוסרים באופן חד משמעי שאינו משתמע לשתי פנים.
23
למגיבים על מס' 8
שלום | 21-02-2016 7:05
המציאות היא שרוב רבני הערים אינם פוסקים, ועולם הפסיקה לצערי עבר לראשי הישיבות. אף מס' 8 שאני מכירו הוא מהצפון, ופוסק זה לא אחד שמשחרר פסקים, אלא אחד שיכול להתמודד ולהוכיח את דעתו במקורות ונימוקים לשיטתו, וזאת לא ראיתי. יש ברב דרורי הרבה מעלות, אך הוא אינו פוסק.
24
הנושא הוא הר הבית או כבוד תלמידי חכמים?
יוסף בנימין | 21-02-2016 14:04
ודאי שכל רב עיר אמור וצריך לדעת ולפסוק הלכה. הנושא של הר הבית הוא מורכב יותר כי זה הלכות צבור ולא ברור מאליו שרב עיר יכול לפסוק בזה אבל ברור שאם הוא חושב שיש לו עמדה הלכתית בנושא שיביע אותה. זה שאנשים מסמנים כל רב שלא אומר את מה שהם חושבים כאחד שלא אמוטר לפסוק זו הבעיה בעיני. מה הרב צבי יהודה אמר ומה הוא היה אומר היום זה פחות רלבנטי בעיני. אגב, מי שהוציא את החוברת אמר לי פעם לא לשאול אותו בהלכה
25
לא הלכה אלא לאומיות.
יהודי פשוט | 22-02-2016 7:28
והנה דבריו של הרב דרורי... תפקידנו הוא לגלות לעם ישראל ולכל העולם כי המקום קדוש לישראל ובתוך כך למנוע מהמוסלמים לפגוע בקדושתו או לחילופין ליחסו כקדוש למוסלמים והנוצרים.