הקדמה

למרות שבדרך כלל אין צמים בתענית ציבור ביום שישי, תענית 'עשרה בטבת' שונה משאר הצומות כי ביום הזה החל המצור של נבוכדנאצר מלך בבל על ירושלים, בשנה התשיעית למלכות צדקיה, הצעד הראשון שהביא לחורבן המקדש. הרבנות הראשית הוסיפה לצום הזה גם משמעות נוספת- זיכרון לחללי השואה הי"ד. הצום בא לעורר אותנו לשוב אל ד' ואל המוסר האלוקי בכל כוחנו.

בשולחן ערוך כתב שגם בכל יום שישי נוהגים 'אנשי מעשה' לצום, ויש בזה ערך כפול- גם דרכי תשובה, וגם נכנס בתיאבון לסעודת שבת. צער על כאב האומה אינו צער אישי ולכן הוא אפשרי אם הוא גולש לשבת, וגם בקשות מצערות על כלל ישראל אנו מבקשים בשבת עצמה, כגון תפילת הגשמים בפתיחת ההיכל.

 הלכות תענית בערב שבת

א. הצום מתחיל בעלות השחר, ומסתיים בצאת הכוכבים. בפועל זה אומר ששוברים את הצום בקידוש של הערב, לכן מומלץ (בריאותית) לעשות קידוש דווקא על מיץ ענבים ולא על יין חזק.

ב. בתפילה- בשחרית הש"ץ אומר 'עננו' אחרי ברכת גואל ישראל, והיחידים אומרים 'עננו' במנחה ב'שומע תפילה' (והספרדים אומרים עננו בכל התפילות). לאחר חזרת הש"ץ בבוקר אומרים 'אבינו מלכנו' וסליחות, מוציאים ס"ת וקוראים 'ויחל'. גם במנחה קוראים 'ויחל', ומפטירים 'דרשו ד". בשחרית ובמנחה אומרים תפילת אזכרה לחללי השואה, כתקנת הרבנות הראשית לישראל.

ג. יש להתפלל מנחה מוקדם יותר מאשר בכל שבת בגלל קריאת התורה וברכת הכהנים. הכוהנים נושאים כפיים במנחה. במנחה אין אומרים תחנון ו'אבינו מלכנו'. גם מי שרגיל להניח תפילין במנחה של תעניות, הפעם יניח רק בבוקר.

ד. אם מתפללים מנחה גדולה (לפני פלג המנחה), הכוהנים לא נושאים כפיהם. לכן עדיף שלא להתפלל מנחה גדולה ביום שישי (על אף שזה היה נוח יותר מבחינת שבת).

ה. הפטורים מהצום- ילדים לפני גיל 13 וילדות לפני גיל 12,  חולה גם אם אינו מסוכן (-כאבי ראש, הקאות וכדומה), יולדת עד חודש לאחר לידה. אישה בהריון. אישה מניקה, גם אם הפסיקה להניק, שנתיים מהלידה. אך ראוי למניקה שהפסיקה להניק להשתדל לצום אם היא יכולה. מותר לצחצח שיניים בצום, וחובה להתקלח לכבוד שבת.

ו. אישה שהצום קשה לה, יכולה מיד בצאת הכוכבים לקדש לעצמה (-וצריכה לאכול מעט מזונות או לשתות רביעית מיץ ענבים כדי שיהיה קידוש במקום סעודה), וכשישוב בעלה מבית הכנסת, יקדש.

ז. האישה מדליקה נרות שבת כרגיל, כשהגברים כבר בבית הכנסת לפני כן, שכן התפילה מוקדמת. אפשרות אחרית היא שהאישה תדליק נרות לפני כן ותבוא גם היא למנחה (ובמקרה זה תתנה בהדלקה שאינה מקבלת שבת, כדי שתוכל להתפלל מנחה). ראוי להדליק נר נשמה לעילוי נשמת הנרצחים בשואה, לצד נרות השבת או בערב לפני כן.

ח. אין לדרוש בין קבלת שבת לערבית, על מנת שלא להאריך את הצום.

יהי רצון שנזכה לביטול הצום בבניין המקדש