תושבי היישוב ניצן שבין אשקלון לאשדוד מוחים כבר שנה על השקת מחלף אשקלון-צפון, אשר גרם לחסימת כביש הגישה ליישוב, מה שגורם לתושבים ביישובי האזור לבצע עיקוף ולהיתקע בפקקים המובילים לאשקלון ודרומה.

השקת המחלף לפני כשנה (צילום: דוברות עיריית אשקלון)

"אנו חשים מה שהיה בעבר. רע לנשמה"

"זה מה שמעוללים לנו, לאנשי גוש קטיף", מספרת לסרוגים אחת ממובילות המאבק. "כשנוסעים בכביש 4 ליד הצומת חשים מה שחשנו בעבר – בטונדות ומקום סגור… עושה רע לנשמה. פשוט סכנת נפשות".

בהודעה שנשלחה לתושבים נאמר: "השבוע חידשנו את המאבק לפתיחת הצומת ולדרכי גישה נאותים לישוב. מדובר במאבק צודק מעין כמותו!"

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

(צילום: גבי אריאלי)

"אנו נלחמים על איכות חיינו וחשוב מכך על חיינו ממש! מדובר במאבק הדורש התמדה ונחישות. מחויבות אישית של כולנו הינה תנאי הכרחי להצלחה! ההפגנות בצומות גורמות לעצירת תנועת הרכבות המביאה להד תקשורתי ולחץ על מקבלי ההחלטות. ללא צל ספק התמדה של כולנו תניב תוצאות! לא מוותרים על אף אחד! כולם להגיע לצומת ולקחת חלק במאבק! ועד הפעולה עושה ככול יכולתו להרחיב את היענות התושבים למאבק והיום יתקיים הפנינג בצומת", חתמו.

"אין לנו את היכולת להשתמש בתחבורה ציבורית"

גדי אילוז, תושב ניצן, מספר על הקושי לאתר סרוגים: "לפני כשנה נפתח מחלף אשקלון צפון. משרד בתחבורה ורכבת ישראל החליטו לסגור את מחלף ניצן. מחינו נגד הרעיון מכמה סיבות: פתרון לא מידתי – 8 ק"מ יותר למי שיוצא צפונה, ויש פקקים שמאריכים במינימום חצי שעה".

"תחב"צ – הירידה מתבצעת בצומת ובונים על טרמפים שכבר לא מחכים ועוזרים משם. גם האוטובוסים בתדירות של פעם בשעה. אין לנו את היכולת להשתמש בתחב"צ. בכדי להגיע לצומת צריך לעשות עיקוף של 16 ק"מ. סיפור לא נורמלי כדי להקפיץ בנאדם לצומת".

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

(צילום: גבי אריאלי)

אילוז המשיך למנות את הבעיות: "בטיחות – הגישה למחלף אשקלון (דרך באר גנים) לא מוסדרת. יש מדרכה בצד אחד ותעלה בצד השני. עובדתית, יש לא מעט נפגעים ותאונות בכביש הזה. לצערנו כבר היו מקרים שאמבולנסים איחרו את המועד".

"בתקופת 'שומר החומות', כיוונו אותנו 'לבקר' בקו האש בזמן לא מבוטל בכדי להגיע לאשדוד וצפונה", טען אילוז. "הגענו למצב שהמקום הכי מסוכן לנו הוא האוטו. אימא שלי, בת 75, נאלצה לא פעם להישכב על הכביש בעתות מלחמה".

"באותה תקופה שהסכמנו לסגירת הצומת, התחילו לסלול כביש חלופי. כבר כחצי שנה הכביש סגור. אנחנו מרגישים שעובדים עלינו. למה לסגור את הצומת הרמטית? תסגרו לסירוגין. התירוץ שלהם היו כי סגרו את הצומת בעקבות עבודות החשמל, שכבר הסתיימו!"

"בסוף נשלם בחיי אדם"

"כשהלכנו עם העובדות למשרד התחבורה, לא הייתה להם תשובה. זה הזוי שמשרד ממשלתי משקר לתושבים במצח נחושה! הטענה שלנו היא שאם מסיבות בירוקרטיות סגרתם את הכביש, תפתחו אותו מחדש לאחר שזה הסתיים. אנו שמחים שאתם עובדים בשבילנו על כביש חלופי, אבל תפתחו את הצומת עד שזה יקרה".

"אני במאבק הנוכחי הזה רק מסיבה אחת: במאבק הנוכחי נשלם בחיי אדם. מחר בבוקר, חלילה, אצטרך לנחם שכן. אדע שלפחות עשיתי את המקסימום".