פרשת משפטים: אחד החידושים הגדולים של הרצל היה, שהוא אמר לא מספיק לי שיהודים גרים בארץ ולא בחו"ל, אני רוצה להקים פה מדינה, מדינת היהודים, עם סדרי שלטון, כלכלה, מסחר וכו', זאת היא פרשת השבוע.

אחרי שהתורה מדברת על הקשר בין העם לארץ אינספור פעמים, באה פרשת שופטים ומדברת על סדרי השלטון, דיני צבא, דיני מלך ועוד. אבן השלטון הבסיסית ביותר היא "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך", מערכת משפט וממילא גם מערכת אכיפה.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

WhatsApp Video 2021-08-12 at 06.52.02

ניתן לדבר הרבה על מערכת המשפט, אבל בעקבות הפרשה ניגע בשתי נקודות. אומרת התורה על השופטים: "ושפטו את העם משפט צדק, לא תטה משפט, לא תכיר פנים", למה התורה מדגישה את הצדק? למה שהשופטים לא ישפטו בצדק? – כי יש אג'נדות, יש שמאל – ימין, יש אשכנזים – ספרדים, דתיים – חילוניים, יהודים – ערבים, יש כל מיני משיכות של הדיין והשופט לפה או לשם, וממילא מערכת המשפט לא שופטת צדק.

אך מעבר לכך, אומרת התורה "ולא תיקח שוחד". באיסור שוחד יש דבר מאוד מעניין, איסור השוחד מוטל על השופט, על הדיין ולא על האזרח! כשאזרח חי במדינה והוא מרגיש שלא יהיה לו צדק, כי אין לו את האג'נדה הנכונה, כי אין לו את הכיפה הנכונה על הראש, כי אין צדק, ממילא בצורה טבעית הוא ייתן שוחד כדי להטות את הצדק אליו, ואכן, אין איסור לתת שוחד, זה אסור בגלל "לפני עוור לא תתן מכשול", שזה משהו כללי, אבל בדיני שוחד האיסור הוא על הדיין והשופט לקבל שוחד ולא על האזרח לתת שוחד.

הווה אומר, בניית האמון במערכת המשפט היא לא דרך פניה לאזרחים תאמינו בשופטים, אלא היא דרך פנייה לדיינים: תצדיקו את האמון, תבנו מערכת משפט בצורה כזו שתייצר אמון, שהיא לא מכירה פנים ולא לוקחת שוחד, ורק הצדק מעניין אותה.