סיפור האהבה שניצח את האיבה בין ההגנה לאצ"ל - סרוגים

סיפור האהבה שניצח את האיבה בין ההגנה לאצ"ל

אריה פולונסקי היה שוטר יהודי במשטרת המנדט שנהרג על ידי האצ"ל כשנחשד בשיתוף פעולה עם הבריטים. אחייניתו מיכל נישאה לגיבור ישראל אבי לניר הי"ד - אחיין של מפקד ספינת אלטלנה אליהו לנקין

author-image
סיפור האהבה שניצח את האיבה בין ההגנה לאצ"ל
  צילום: הנס פין, לע"ם

היום בהיסטוריה: י"ב-י"ד בסיוון חיסולו השגוי של אריה פולונסקי וספינת אלטלנה

אריה פולנסקי נולד בקוברין שבפולין. אריה למד "בחיידר" לאחר מכן עובר ללמוד בבית הספר העברי "התרבות" ובהמשך נבחר למזכיר סניף "השומר הצעיר" בעיר.  בתרפ"ט (1929) עולה אריה ארצה מצטרף לגדוד העבודה עבד בפרדסים וסולל כבישים.

כעבור שנתיים אריה מתגייס למשטרת המנדט כשהסביר להוריו מדוע התגייס למשטרה אמר כי עבודת המשטרה נחוצה לקיום היישוב. אך לאמיתו של דבר אריה נשלח למשטרה לשמש כמודיע לארגון "ההגנה" על כוונות ופעולות המשטרה  כנגד היישוב.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: גיבור מחתרת ניל"י שלא הכרתם

אריה מילא את תפקידו על הצד הטוב ביותר. דיווח  על כוונת הבריטים להחרים נשקים, לצוד אוניות מעפילים בחסות המדים עזר להעביר את הנשקים למקומות בטוחים, העביר מסכמים סודיים לאנשי הסוכנות. אסירים יהודים שנאסרו בהפגנות נגד השלטון העידו כי אריה היה עבורם קרן אור בין כותלי הכלא.

אריה שימש כשוטר חרש כלומר לבוש אזרחית. דבר זה גרם לאריה קושי עצום מכיוון שהחלו לחשוד בו כמרגל. אך למרות הקושי בדבר המשימה שעמדה מול עיניו הכריעה להמשיך בתפקיד. החשדות באריה הגיעו לאוזני האצ"ל ובעיצומם של ימי ההפגנות כנגד הספר הלבן השלישי והקשה מכולם הוציא האצ"ל פסק דין מוות לחשוד אריה פולונסקי.

נהרג במחיר חשד שאין בו

בליל י"ב סיוון ארבו ארבעה לוחמי אצ"ל לאריה וכשנכנס לבניין בו התגורר ירו לעברו ופצעוהו פצעי מוות מותו של אריה זעזע רבים ביישוב רבים באו להשתתף בהלווייתו של שוטר חרש זה שמסר עצמו למען עמו במחיר חשד שאין בו. אביו ספד לו בכאב עצום, והפצע על כך כי יהודים שהיו בין אלה שנעזרו באריה רצחוהו לא הגליד במשפחה ולהורים עד יום מותם. אריה נטמן בהר הזיתים.

הלשונות הרעות המשיכו ללחוש כי אכן היה אריה מרגל בריטי. ולמרות הזעזוע מהמעשה אף אחד לא טרח להזים שמועות אלו.  רק כעבור 50 שנה התכנסה ועדה שכללה נציגים של שלושת הארגונים וטיהרה את שמו של אריה פולונסקי אריה לא היה מלשן אלא גיבור שיצא לעזרת עמו.

ואיך אהבה ניצחה את האיבה?

תשע שנים בדיוק לאחר שנרצח אריה פולונסקי, בליל י"ג סיוון תש"ח עגנה סמוך לחוף כפר ויתקין אוניית המעפילים והנשק 'אלטלנה'. שלוחת האצ"ל שבאמריקה, רוכשים נחתת שהשתתפה בפשיטה לנורמדי ומסבים את שמה ל"אלטלנה', נדנדה באיטלקית, שמו הספרותי של זאב ז'בוטנסקי. מטה האצ"ל בגולה משיגים כמות אדירה של נשק ותחמושת המגיע לידיהם רק לאחר קום המדינה.

מפקד האונייה ומי שדאג לגיוס חברים להפלגה ולאיסוף הנשק היה אליהו לנקין מראשי בית"ר ומבכירי לוחמי האצ"ל.

האונייה יצאה לדרך בגין דיווח לראשי השלטון בארץ כי אוניית הנשק בדרכה ארצה.  בן גוריון וגלילי דרשו להפנות את האונייה למקום מרוחק מת"א והאונייה פנתה לכפר ויתקין. אך בכפר ויתקין לא איפשר הצבא בהוראת השלטונות לפרוק את האונייה. ובליל י"ד סיוון (מחר) הפליגה האונייה לנמל תל אביב.

האחיין של אליהו לנקין והאחיינית של אריה פולונסקי

סופה של האונייה ידוע ועצוב. יד איש באחיו, הגדיר את הפרשה העיתונאי שלמה נקדימון. על אוניית האצ"ל נורו מספר פגזים והאונייה על נשקה טבעה במצולות. בגין קרא בדמעות לא למלחמת אחים.

בחילופי האש נהרגו תשעה עשר צעירים, שישה עשר מהאצ"ל ושלושה חברי הגנה.

אחיו של אליהו, יעקב דמות בולטת בתנועת בית"ר, ראש פלוגת העבודה של אנשי בית"ר בפרדסי הרצליה, הוסגר לבריטים ונשלח לעכו. יעקב התגייס לצבא הבריטי ודאג להעביר נשק למחתרות. למרות שכבר לא היה פעיל באצ"ל דירתו שימשה הסוואה למפגשי האצ"ל.

לאחר קום המדינה גויס לשירות הביטחון ומעברת את שם המשפחה ללניר. ליעקב נולד בן ויקרא שמו אבי אחיין למפקד אלטלנה. לאריה פולונסקי ז"ל נולדה אחיינית בשם מיכל ברזילי. אבי ומיכל נפגשו בטייסת כשאבי היה פרח טייס. מיכל סיפרה כשהתחלנו להתקרב שאלתי אותו "מאיזו מפלגה אתם"?

אך למרות הרקעים והמשקעים האהבה את האיבה ניצחה ואבי ומיכל הקימו בית נאמן. לימים סא"ל אבי לניר מפקד טייסת בחיל האוויר נפל בשבי במלחמת יום כיפור עונה למוות וקיבל את עיטור הגבורה על כך שלא סיפר כלום בחקירתו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו