הלכות שופר לחייל

ש: מתי אפשר לתקוע הכי מוקדם?

ת: יש לחכות שלוש שעות, אבל אם אי אפשר, אז מיד בנץ החמה. ובלית ברירה מעלות השחר. שו"ע או"ח תקפח א. מ"ב ב.

ש: אם אין זמן לתקוע, מה המינימום ההכרחי?

ת: שלושים קולות. תקצ א-ב.

ש: מי שיש לו רק זמן קצר, מה עדיף שמונה עשרה בציבור או תקיעת השופר?

ת: תקיעת השופר, כי היא מן התורה, ויתפלל ביחידות. תקצה מ"ב ב. אך דין זה גם ביום שני של ראש השנה שהתקיעה מדרבנן. שם.

ש: האם בעל תקיעה מותר לו להתאמן בראש השנה?

ת: אסור כמו בכל שבת ויום טוב ומותר רק לשם קיום המצוה. תקצו א.

ש: ובערב ראש השנה?

ת: נהגו לא לתקוע כדי להבדיל בין תקיעת מנהג ותקיעות חובה, אבל במקרה כזה מותר בחצר סגור. תקפא מ"ב כד.

ש: מותר לצאת מתחום אלפיים אמה להגיע לישוב בו תוקעים?

ת: התירו תחומין לחיילים. משיב מלחמה א ד.

ש: מותר לצרף שופר לנסיעת רכב בטחוני?

ת: מותר אם אינו מוסיף נסיעה. כחיצים ביד גיבור ב 42. משיב מלחמה א ד.

ש: האם מותר להצטרף לנסיעה בטחונית כדי לשמוע שופר?

ת: כן, אם אינו מוסיף נסיעה. כחיצים ביד גיבור ב 42-41. משיב מלחמה ב כב.

ש: חייל ששומר ושומע תקיעות מבית הכנסת יצא ידי חובה?

ת: כן. התוקע בבית הכנסת מתכוון להוציא מי ששומע בכל מקום שיהיה. ובתנאי שהשומע התכוון לצאת ידי חובה. תקפט ט.

ש: ואם הוא בעמדה תת-קרקעית?

ת: יצא בתנאי ששמע את הקול עצמו לא מעורב בהד. תקפז א.

● מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

ש: מותר לאכול לפני התקיעות?

ת: אסור. בשעת הצורך אפשר להקל, רק ינקוט באמצעים שלא ישכח. שו"ע או"ח רלב. תרנב.

ש: מה הדין אם דיבר באמצע תקיעות?

ת: יחזור. אבל אם זה קרה אחרי שלושים ראשונות, אינו חוזר דיעבד. תקצב ג.

ש: מה אם באמצע תקיעות בעל התקיעה נקרא לתפקיד?

ת: מישהו אחר יחליפו באותו מקום. וכן אם תוקע לא מצליח לתקוע יותר. תקפה ג.

ש: חייל שהגיע אחרי השקיעה יכול עדיין לתקוע?

ת: כן, תוך 13 וחצי דקות אחרי השקיעה, בלי ברכה.

תשליך

ש: מי שאין לו ים או נהר או מעין או מאגר מים סמוך לבית, האם אפשר לעשות תשליך בגיגית?

ת: יש מתירים בשעת הדחק בדלי או בקערה. דרכי הלכה לגר"מ אליהו (קכט כט). ויש אוסרים. קובץ הלכות תשרי בשם הגרי"ש אלישיב.