"גדלתי בחברה 'משתכנזת' שדרשה שאמחק את הזהות המזרחית" - סרוגים

"גדלתי בחברה 'משתכנזת' שדרשה שאמחק את הזהות המזרחית"

חברת הכנסת הילה שי וזאן נשאה נאום במליאת הכנסת לציון יום הגירוש של יהדות ארצות ערב: "אמא ואבא, אני מבקשת סליחה על שלא נאבקתי על מורשתכם, על מורשתנו"

"גדלתי בחברה 'משתכנזת' שדרשה שאמחק את הזהות המזרחית"
  (צילום: דני שם טוב / דוברות הכנסת)

היום צוין בכנסת יום היציאה והגירוש של יהודי ארצות ערב ואיראן, במהלכו נאמה ח"כ הילה שי וזאן (כחול לבן), בת לאם ואב ניצולי שואת לוב.

בנאומה סיפרה חה"כ שי וזאן על סיפור עלייתם המרגש של הוריה ארצה, ובנוסף הביעה ביקורת על האופן שבו התייחסה ההנהגה הציונית דתית ליהדות המזרח.

"סיפור הוריי הוא סיפורה של הציונות האחרת שבוודאי שלא קראתם עליה בספרי הלימוד במערכות החינוך. בתוך המזוודות מלוב הם נשאו מסורת עשירה, שירה ואומנות, מלאכות יד ונוסחי תפילה. בתור ילדה גדלתי בחברה ציונית דתית 'משתכנזת' ששער הכניסה החברתי אל המוסדות החינוכיים והחברתיים שלה הצריך מחיקה מלאה של התרבות המזרחית ממנה הגעתי".

"בימי נעוריי כל קשר לקצב מזרחי או ערבי הודחק לגמרי מחשש 'שלא נראה טוב'. על חלק ממנהגינו היה אסור לדבר כי אלו 'אמונות טפלות'. בפרספקטיבה של שנים אני כמובן מסתכלת על כך אחרת, ואני מלאת צער על מה שפיספסתי. אך אינני כאן כדי לצעוק אפליה – אנחנו במקום אחר היום".

עוד באותו נושא

ח"כ הילה שי ואזן: "מקהלת הצועקות הדתה הדתה"


10

"עם זאת, אני עומדת על במה ממלכתית זו, כדי להזכיר את מה שלצערי למדתי רק אחרי שנים רבות בהן הפכתי לאמא ויצאתי לדרכי העצמאית, על כמה חשוב להעריך ולשמור על מורשת בית הוריי. כמעט ושכחנו את אותם שירים ופיוטים יפהפיים מבית אבא, את האוכל המשובח מבית אמא ואת ארון הספרים היהודי העשיר מבית סבא".

"הגיע הזמן להפסיק את ההסללה הטבעית של מערכות החינוך לתרבות מזרם אחד. אמא ואבא אהובים, אני רוצה לנצל את הבמה הזו ולבקש מכם סליחה – סליחה על שנים שהעדפנו שלא לשאול, שלא נאבקנו מספיק על מורשתכם, על מורשתנו, על שנים בהם העדפנו להצניע את העושר התרבותי ממנו הגענו".

עוד באותו נושא

הרב רפי פרץ משיב אש: ההורים שלי בנו את המדינה


24

"יהודים יוצאי מדינות ערב הביאו עמם לישראל אוצר. על האוצר הזה אנחנו חייבים לשמור מכל משמר, להוריש אותו לילדינו באופן מכבד, לא סתם כדי לסמן וי. ועדת ביטון סימנה נקודת מפנה משמעותית, אבל הדרך עוד ארוכה. אנחנו חייבים לקדם את השיח מעבר ל"ישראל השניה". אין יותר ישראל שניה, יש ישראל אחת, עשירה ומורכבת, ואותה אני מתחייבת לשאת על גבי, כנבחרת ציבור, לילדי, לביתי ולכל מקום אליו אלך".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
151 תגובות - 63 דיונים מיין לפי
1
צודקת במליון אחוז...
אביח | 01-12-2020 23:39
צודקת במליון אחוז
עוד מיתרומם...
בנצי | 02-12-2020 13:17
עוד מיתרומם שהישתלט על האתר,לך חזרה לבין הזוג דלך מתועבים כמוך מיותרים באתר שומר מצוות,לך כבר,
חחח. בדיחה...
מיקי | 02-12-2020 12:13
חחח. בדיחה טובה.
, הוא...
שופט קו | 02-12-2020 9:40
, הוא מתכוון לטראמפ.
אתה מיתכון...
מוני | 02-12-2020 9:29
אתה מיתכון לגנץ?
הבכיינות שלך מוכיחה שלא מחקת את הזהות המזרחית
אכלו לי,שתו לי | 02-12-2020 8:03
להיות מקופח מקצועי זו הפרנסה הכי טובה
2
דבריה אינם נכונים....
יחיעם בת ים | 01-12-2020 23:59
דבריה אינם נכונים. הייתה ספרדיה גאה תמיד.
3
עם ישראל מורכב...
מגן דוד | 02-12-2020 3:43
עם ישראל מורכב מקהילות, לא עדות... כמו שיש קהילות קראקוב ובוקרשט יש קהילות מרקש ואיספהן, לכל אחד יש מה לתרום וללמד את השני, צריך שתהיה אינטראקציה בין כולם, ולא התנשאות או נחיתות בין עמך ישראל השלם
4
גם מירי רגב...
ד | 02-12-2020 4:31
גם מירי רגב אמרה כך והתברר שלא היה כך הדבר,אמרה שבאה מבית עני ובמציאות גדלה בבית עם משפחה חמה במעמד בינוני
5
אז איך לעזאזל...
אוזן כמוך מהדרום והצפון | 02-12-2020 5:20
אז איך לעזאזל את רוצה לתת זכויות נישואין ללהטב... זה שטות של העולם המערבי האשכנזי להשוות בין משפחה טבעית שהיא אבא ואמר לבין יצור כלאיים והולדת ילד חצי יתום בהעדר אחד מהוריו הביולוגים. נטיות בוודאי שיש ללא קשר לעדה אבל בעיטה כזו לבטן למדינה היהודית שהורינו חלמו להגיע בגלל שהיא יהודית זה שיא הבגידה. לשנות את הסטטוס קוו הפשוט של שבת ומשפחה זה פשוט בגידה בדור המייסדים שקבע שברשות הפרט עשה מה שבא לך אך ברשות הכלל יש לשמור על צביון יהודי ברור....
/ עוד...
א. טלר | 02-12-2020 16:38
/ עוד בילעם עם פה מתועב. את האחולים הנילבבים תשמור לעצמך . תיזהר כי יש מעלי השגחה מלמעלה כנצר למשפחת הבעל שם טוב. הקללות ודאי ימצאו דרכן אליך. חברת הכנסת אמרה שהיא מתביישת בקמיעות ובתרבות המזרחית : ( ערבית) . לעומתה אני לא מתביישת. אעשה עליך ! מי שברך ....כמו שעשו אבותיי.
עדיין את...
אולו | 02-12-2020 14:44
עדיין את מזהמת את האתר, לכי לבת הזוג העלובה שלך,עוד מעט יש לכן מיצעד התועבה, והמחלות,שתחלי את ובת זוגך בנגיף להיפטר משתי חולות מתועבות לאתר,
/ביביסט מתחזה...
א. טלר | 02-12-2020 13:59
/ביביסט מתחזה יקר שלום! אתה נשמע כמו ביביסט מצוי. כל אוצר המילים שלך מסתכם במה ששלטון הליכוד טרח ליצר. זוהמה מילולית. מאחלת לך שתיתבגר. תעבוד, תפרנס את עצמך ומישפחתך; תתרום לחברה ובקיצור תהייה בן אדם- מה שקשה לומר עליך כעת.
חבל שהם...
אחמד | 02-12-2020 13:15
חבל שהם באו, מיותרים,אתם לא שייכים לכאן,חולת נפש ניפרדת מבת הזוג שלך בהמה מתועבת,היה רצוי שתישארו ברומניה ואוסטריה שתי מדינות פשיסטיות, הבנת מזוהמת?
/ ההורים...
א. טלר | 02-12-2020 10:53
/ ההורים שלי שבאו אבא מאוסטרייה; 1939 ואימא מולדובה 1819 לא היו מרשים לי אפילו לקרוא ולהגיב לדברי הבל או רעות רוח של כמוך. אימא הייתה אומרת; בערבית; סתנא יא גדיש חטא יטלע אל חשיש,,כלומר; חכה סוס עד שייגדל העשב. אז אני מחכה שאתה וחבריך תקבלו קצת שכל כדי להגיב בתבונה.
למה...
בני | 02-12-2020 7:19
למה להלין עליה, כל הכתבה היא שקר יסודה,הורים לא סולחים למי שלא מיתכון,עצם היותה ברסיסי מיפלגה שהדרך שלה היא תורת הגזע,והיא בסך הכל צבע לרשימה,אים מיסתכלים אז רואים שאת לא עזבת ויצאת לדרך חדשה,את עדיין אוחזת בדרך שלך ואין שינוי,כדאי שתשבי ותעשי חשבון,האים כמו שאומר המגיב ההורים שלך היו רוצים לראות אותך מצביעה ללהטב המתועבים? או חוברת ללפיד החסר שכל, ומפיץ שינאה בכל דרך? או ללכת עים שוסטר,שי,זמיר,וניסנקורן? לא היא היתה אומרת יבנתי את לא מבינה, ולא למדת כלום,
6
אני מביע כעס...
עיראקי לנצח . | 02-12-2020 5:39
אני מביע כעס על נסיון למחוק תרבות מפוארת ! איך עושים כזה דבר ? למחוק לאדם את שורשיו ? זאת שיטה של אנשים מנוולים ורשעים.
מי אתה...
עובד | 02-12-2020 13:13
מי אתה ימניאק תיתרחק מכאן לפני שתתחיל לספור את השיניים שלך,
תרגע. תשתה...
מיקי | 02-12-2020 12:17
תרגע. תשתה מים. ואז תחשוב שוב. תודה.
אתה יודע...
אשכנזי גאה ופטריוט | 02-12-2020 8:08
אתה יודע שבשנים הראשונות של המדינה ממש אסרו לקיים תיאטרון או מופעים באידיש שהייתה שפת אם לרבים ? אתה יודע שבשנים אלה ביזו את ניצולי השואה שמשפחותיהם נספו, והם בקושי שרדו ? אתה יודע שניצולי שואה שירדו מהאוניות ולא ידעו עברית, נשלחו מיידית לקרב ללא הכשרה ולפעמים ללא נשק ? אתה יודע שהמוטו היה לרומם את הצבר ולדכא את העולה החדש ? אז כולם סבלו. הגיע הזמן להתגבר ולשים זאת מאחורינו. תרבות הבכי כבר לא מתאימה. בעניין זה - בהחלט יש מה ללמוד מהאשכנזים.
7
טפו על האשכנזים...
חי | 02-12-2020 5:41
טפו על האשכנזים כמה רעים . לא נשכח מה עשיתם לאבותינו התמימים .
גם את...
טחפ | 02-12-2020 16:38
גם את תמימה. וטיפדה
כניראה שאתה...
דני | 02-12-2020 13:12
כניראה שאתה לבנבן,שכנזי,מבית שהאכילו אותך שינאה שלוש פעמים ביום,אתה לא אשם זה בגנים שלכם ואתם ממשיכים עים היתנשאות ללא כל פרופורציה,עלוב נפש,חסר חוליות,בטח גם שמאלן,אומר הכל
אני ספרדייה גאה עם 2 חתנים אשכנזים מדהימים
תתבייש לך גזען | 02-12-2020 13:10
תתבייש לך גזען דוחה, לי שני חתניםבלי עין הרע שניהם מבית אשכנזי, האחד מהם הורין ניצולי שואה, מותק של בחורים. ובנותיי מאושרות מאד ברוך-השם. תתבייש אתה אפס גזען מלבה יצרים שאלוהים יישלם לך על גזענותך. תתבייש.
אתה ערבי...
מיקי | 02-12-2020 12:18
אתה ערבי שרוצה לסכסך.
חולק עליך,ראה...
בני | 02-12-2020 8:11
חולק עליך,ראה ערך ישראל,כאן המיזוג של התרבויות נעלם לגמרי,וזה נישאר רק אצל שומרי המיצוות,וחצרות האדמורים וחסידים,כאן אומרים תיתקדמו,לאן? אתה צודק ששהשפעה של המקום,אולם להורים והקהילה שעמדו על המישמר לא נתנו לזה לחלחל, כמובן שיש יוצאי דופן אבל הם שוליים,הפקרות היא אם כל חטאת,
, בודאי...
האדם הוא תבנית נוף מולדתו | 02-12-2020 7:49
, בודאי שמורשת הקהילה מושפעת מהתרבות המקומית. כך נוצרו הבדלים בין הקהילות. אי אפשר להתעלם מהתרבות שסובבת את הקהילה. היהודים ספגו את המוסיקה, האוכל וגם ערכים שונים מהתרבות שסביבם. כל מי שעיניו בראשו מבין שיש השפעה מכרעת לתרבות ולערכים שמסביב.
למה אתה...
בני | 02-12-2020 7:33
למה אתה מגיב כאשר אתה לא מבין? תרבות של ההורים שבאו מארצות המיזרח היא לא קשורה למיקום,היא קשורה למורשת של הקהילה שחיה במקום,ולא בתרבות של המדינה,זה עבר בקהילה מדור דור,ולכן המיקום לא משנה,אלא המורשת של הקהילה, ששמרה על המשך של העברה לדורות הבאים,
, צריך...
לא הכל דבש | 02-12-2020 7:02
, צריך וראוי לשמר את הדברים החיוביים של עדות המזרח. אבל לא צריך להתעלם מכך שהמדינות המוסלמיות היו - והן עדיין - מדינות מפגרות בהיבטים רבים : הן במדע, ברפואה ובטכנולוגיה והן בכל הנוגע לזכויות נשים, זכויות אזרח וערכים דמוקרטיים. למרות הנוסטלגיה, לא הכל כל כך יפה בתרבות ממנה באו בני עדות המזרח. צריך ליצור סינטזה של התרבויות השונות ולא לאמץ את תרבות המזרח כמקשה אחת, ממש כמו שגם האשכנזים לא שמרו על תרבות השטייטעל ואימצו אלמנטים מזרחיים.
8
נאום יפה,אבל הורייך...
מורה נבוכים | 02-12-2020 7:10
נאום יפה,אבל הורייך לא יסלחו לך על הפנית עורף לימין האמיתי,וללכת עים עוכרי מורשת ישראל,מי הוא גנץ,טרבלסי? טוניסאי? ניסנקורן,מהו מרוקאי? עיראקי? כורדי?מה עים זמיר? חיימוביץ?שי?שוסטר? את ממשיכה להיתחבר לעוכרי ישראל,ושונאי הדת והמורשת,אז על זה לא יסלחו מי שמשקרת לעצמה לא יכולה לבקש סליחה מההורים מהפה ולחוץ,
מורה נבוכים...
מי | 02-12-2020 16:31
מורה נבוכים הספר נכתב במקור בערבית בשביל ערבים ולא בשביל יהודים. הרמבמ חי 13 שנה כמוסלמי, מרצון. אף אחד לא הכריח אותו. פשוט לא בא לו לחיות בארץ אחרת שלא רודפת יהודים. הוא נחשב בקרב הערבים משכיל ערבי מוסלמי גם היום. יש לו ספרים רבים שמתאימים יותר לערבים מאשר ליהודים. הוא אמת את הכללים של היחס לאישה מהקוראן וקבע שמותר להרביץ לאישהאם היא לא מבצעת את 5 התפקידים שלה בבית ועם הבעל.
מיקי מאוס...
אולו | 02-12-2020 13:09
מיקי מאוס גזען ומנוול,גדלתה בבית של גרמנים גזעניים חוץ מרעל לא נתנו לכם חינוך,אפסים כל הגזענים האשכנזים,לא פלא שגם הדור השלישי והרביעי עדיין גזען זה בגנים דלכם חלאות של המין האנושי,הייתם צריכים להישאר באירופה שם אתם תרגישו בבית עים השינאה לאחר,רק מאחל לכם כל האשכנזים הגזענים מבית שהקורונה תסיים את מה שהתחילו,
הם באמת...
מיקי | 02-12-2020 12:20
הם באמת לא היו נחמדים. גולדה צדקה.
, כמה...
נחצה | 02-12-2020 9:48
, כמה שטויות שהן עלבון לאינטיליגנציה אפשר לכתוב, ביבי האפיקורס מזרחי? וישראל כץ , יריב לוין, שטינמץ, דיכטר, אדלשטיין, ברקת, קלנר, גפני, ליצמן הם מזרחיים?, חוץ מזה, לא שהוכח שהמזרחיים דואגים לישראל ה2, המזרחיים של הליכוד דואגים רק לעצמם, יגוארים, וילות מפוארות, ולהחזרי מס של מיליונים לביבי העני המרוד יוצא קזבלנקה.
ומי זה...
עדי | 02-12-2020 9:47
ומי זה המושחת היושב בבלפור? תימני, או מרוקאי?
השמאל לא...
חוקר | 02-12-2020 8:07
השמאל לא יכול להיות ערכי כלל,הערך העליון שלו הוא שינאה ליוצאי המיזרח,ראה ערך גולדה ( הם לא נחמדים) ראה ערך פרס,ראה ערך גרבוזים,טופזים,וכל הליחשושים בתוך העבודה על אדרי שהיה חבר מיפלגה,וראה פלא הרצוג הביא 26 מנדטים,ופרץ רחמנא ליצלן,הוריד לשלושה,מה קרה? פרענק, אשוורצה חיי,אז תילמד,אולי תבין השינאה עדיין כאן וגזען כמוך לא יטיף אלא ממשיך דרכם של החולירות של השמאל,
, אני...
חשיבה מחוץ לקופסה | 02-12-2020 7:40
, אני מבין שביבי הוא טוניסאי, כץ מרוקאי וברקת עיראקי...כמובן גם אדלשטיין, אלקין, ואחרים - כולם בני עדות המזרח. גם מחוץ לליכוד - סמוטריץ', בנט, האוזר והנדל - כולם סט....ואיפה כתוב שמורשת ישראל חייבת להיות ימין כפי שאתה תופס אותו ? במורשת ישראל יש הרבה מאוד ערכי שמאל. תרגיע.
9
הגזענים החרדים ממשיכים...
יורם | 02-12-2020 7:29
הגזענים החרדים ממשיכים עד היום להפלות את הילדות והילדים המזרחים בעזרתו של העברין המורשה דרעי שגם הוא עצמו למד בישיבה אשכנזית ונדמה לי שגם ילדיו .
הוא הקים...
בצדק | 02-12-2020 16:24
הוא הקים הרבה ישיבות למזרחים אבל את הילדים שלו הוא לא שלח לשם. מצחיק.
10
כולם גדלו בחברה...
שנות החמישים והשישים היו שונות | 02-12-2020 7:54
כולם גדלו בחברה שמחקה סממנים שונים. אני אשכנזי, דור שני לניצולי שואה. חסרים לי שירים באידיש ובפולנית, כשהייתי ילד תקפו והעליבו את ניצולי השואה ואמרו שהלכו כצאן לטבח, שמו לי על הראש כיפה סרוגה במקום שחורה, הפכו אותי לחקלאי במקום סוחר. דיברו עברית ולא אידיש. רצו שאהיה אקדמאי ולא תלמיד ישיבה. נו, אז ?
אנשים משתמשים בשד...
חימון | 02-12-2020 9:04
אנשים משתמשים בשד העדתי להשגת רווח אישי. האמת לא נחשבת במקרים כאלו. גם כאן מדובר באותו סיפור ...
11
מספיק עם שירות...
צריך לבנות את העכשיו | 02-12-2020 8:52
מספיק עם שירות הקינה צאי ועשי
12
איזה אוצר הביאו...
עדי | 02-12-2020 9:45
איזה אוצר הביאו יהודי ערב? המרוקאים עלו לארץ עם בקבוק ערק וסכין, בעוד האשכנזים הגיעו עם אוצר של תרבות, השכלה, מקצועות, ועוד. אלה שבנו המדינה ובמיוחד אנשי הקיבוצים עמלו יום ולילה . השכם בבוקר היו קמים ועובדים בעוד המרוקאים היו מתעוררים מאוחר עם קפה ושש בש. והיום באים יהודי ערב להתלונן ?????? מדוע יהודי ערב עד היום לא בנו לעצמם אליטה? מדוע שולחים לכנסת חבורת אנשים חסרי עמוד שדרה ? לפני שבאים ומתלוננים, תבדקו עצמכם טוב. מספיק עם אכלו לי, שתו לי, ודפקו אותי. יהודי ערב היום הם חייבים לבוא בטענות רק לנציגים שלהם בכנסת שנגררים אחר מושחת שלא סופר אותם ממטר.
לא עשו...
חל | 02-12-2020 15:59
לא עשו שום ניסויים. טיפש. זו המצאה של אנשי הליכוד. כדי לצרף לשנאה גם את התימנים. אדיוט. לאנשי הליכוד אין גבול ואין למלא. הם מחפשים את הטיפשים כמוך וממלאים את כאדם לליבם ברעל.
עדיף שתקרא...
תת | 02-12-2020 15:56
עדיף שתקרא היסטוריה מאשר להזדעזע
חבל שהוא...
בני | 02-12-2020 13:03
חבל שהוא עשה אחת כמוך ביכלל,בטח אשכנזיה ולבנה,המדינה הזאת תקיא אתכם האשכנזים הגזענים,הבאתם את תרבות הגרמנים ימח שמם וממשיכים להיתנשא,את לא היית צריכה להיוולד,ואבא שלך היה צריך להישאר בגרמניה,זה החינוך שלו הוא ואת לא רצויים כאן,
האוצר היחיד...
סוקר | 02-12-2020 13:00
האוצר היחיד שהביאו ההורים שלך זה יצור בדמות חזיר, אתה צריך להיות חולה בנגיף מידי,זאת להמעיט יצורים כמוך שלא יתרבו,
גם אני...
מיקי | 02-12-2020 12:26
גם אני אומר די לך. האתיופים קיבלו דירות; על מה את מדברת.
ניצולי השואה...
קיבוצים ? | 02-12-2020 11:52
ניצולי השואה הלכו לקיבוצים ???? איזה שטויות. לאיזה קיבוצים ? כמה ניצולי שואה נקלטו בקיבוצים ? ובכלל הקיבוצים של אז נראו כמו מקום גלות...המדינה הקטנה והעניה של אז נאלצה לקלוט מיליוני אנשים, חלקם ללא השכלה ומקצוע, בתנאים לא תנאים. אל תעקמו את העובדות. כולם סבלו באותה תקופה.
, אתה צודק...
המציאות בשנות החמישים הייתה אחרת | 02-12-2020 11:49
, אתה צודק בהחלט. אסור להכליל ואסור להתגזען. מנגד, טענות עולי ארצות האיסלאם בשנות החמישים מצוצות מהאצבע : כמה רופאים עלו מתימן ? כמה מדענים עלו ממרוקו ? כמה מהנדסים עלו מטוניס ? האליטה המזרחית היגרה לצרפת, קנדה וארהב. לכאן הגיעו מחוסרי השכלה ומקצועות נדרשים, בתקופת מלחמה ובמצב כלכלי קשה של כל המדינה. כולם שרדו מהיד אל הפה ועבדו במה שהיה ניתן.
גזען וחתיכת...
ישראל | 02-12-2020 11:32
גזען וחתיכת שינאה יוקדת מלבך ונשמתך מסכנים ילדיך שחונכו כך
אידיוט אתה...
מזרחי | 02-12-2020 11:28
אידיוט אתה דוגמה לזבל ולגזענות חשוכה שאין לה כל בסיס
אוצר תרבות...
תרצה | 02-12-2020 11:23
אוצר תרבות אשכנזי? הגיעו ניצולי שואה שהלכו ישר לקיבוצים. את המזרחיים זרקו לעיירות פיתוח בצפון ובנגב.בן גוריון יצר מלכתחילה את החלוקה הזאת.כל העליות ממהמזרח לא זכו לחיבוק ותמיכה ומכאן נוצרו הפנתרים השחורים שעשו מהפכה. וכן!! בטח שאכלו לי שתו לי. אגב גם בעליות האחרונות הרוסים השתלבו במרכז והאתיופים עדיין במרכזי קליטה. וביבי בהחלט סופר אותנו. יש היום ייצוג רחב של מזרחיים בליכוד ולאשכנזים בא למות איך בכלל הגענו למעמד כזה. אנחנו הדור שאמרנו דיייייי
אתה ...
צפונית | 02-12-2020 10:52
אתה עוד אהבל שעושה הכללות. לימדו אותך מנטרה מטורפת. איך אתה כיהודי מסוגל לצרף את הכינוי נאצי לכל יהודי יוצא אשכנז. אנשים שאיבדו עשרות בני משפחה ונשארונלבג בעולם. אין מחילה לא לך ולא לשכמותך.
-כאשכנזי אני...
הציוני | 02-12-2020 10:51
-כאשכנזי אני זועם על דברי הבלעה והרעל שכתבת,תתבייש!
אתה חייב...
רוניתה | 02-12-2020 10:48
אתה חייב טיפול ,מאיזה בית חולה הגעת?עושה רושם כאילו רק אתה יצאת מלומד ,מצחיק עד דמעות שלא יצא לך לפגוש בצבא את מכלול יהודי המזרח ,ולראות בתים חמים,סטודנטים,בעלי הון ושלטון .רופאים אומנים עו'ד , אתה תקוע בתקופה שבארץ נתנו תקציבים רק לניצולי שואה שהגיעו מאירופה ,אתה גזעני ברמה חולנית .עזוב בצד הכל ולך לקבל טיפול עמוק .המדינה מורכבת מדור רביעי לעולי המזרח , דע לך כשנתנו תקציבים ופתחו דלתות השוויון מחק אנשים כמוך .
, לצערי...
צפונית. | 02-12-2020 10:47
, לצערי התגובה לא מזעזעת אותי, יש בה אמת אבל צר לי שיש בה הכללה. בשעה שאבי רכב על אופניו מעל 10 קמ בכל כיוון כדי לעבוד ולפרנס את המשפחה לא מעט עולים ממרוקו התבטלו ולא הסכימו ללמוד מלאכה חדשה., ובין עולי קורדיסטן היו כאלה שלימדו את ילדיהם לגנובירקות ופירות מעגלות שעברו בשכונה. לקלל הם ידעו מעולה בדיוק כמו עולים בודדים מכפרי רומניה ופולין. קראנו לזה תרבות של עגלונים. בחינוך החילוני לא היתה אפליה אבל תחושת האפליה היתה מושרשת בכמה משפחות כל כך עמוק שכשילד שהתפרע ולא למד, נענש, צעק שזה בגלל שהוא עיראקי. ומי היה המורה? עיראקי בדיוק כמוהו. אבא שלו היה פקיד ממשלתי, לא אשכנזי...
אבי איזה גיזענית...
ג'מירו קוואי | 02-12-2020 10:41
אבי איזה גיזענית אבל לא מתפלא האשכנזים הם הגזעניים הכי גדולים ביהדות ובמדינה
פח אשפה...
משה יצחקי | 02-12-2020 10:32
פח אשפה מזוהם
הערב רב...
יגאל | 02-12-2020 10:28
הערב רב העשכנאצי הגיע עם תרבות אנשים חטאים...שגנבו ועשו נסויים רפואיים מזעזעים בילדי תימן מזרח ובלקן. ועוד מעט סופם מגיע. תרבות של פשע הבאתם. רשעים מרושעים ערב רב.
חופר!!! ...
איה | 02-12-2020 10:12
חופר!!!
איזו תגובה...
יעל | 02-12-2020 10:06
איזו תגובה מזעזעת. חבל שאין בקרה על התגובות כאן.
13
יישר כח על...
דודו | 02-12-2020 10:31
יישר כח על הווידוי .שייתבישו להם הממסד החילוני האשכנזי שגרמו נזק ערכי תרבותי דתי לדורות. ואת הניצולה של אותו נזק. עם ישראל צריך לחזור לערכי תרבות ורוח שעדות המזרח צריכות להיות דומיננטיות . ולב יהודי זה ערכים של בית חם ושמירת תורת ישראל ויכול להיות קרוב רק לאידיאולוגיית הימין. השמאל גרם נזק ערכי תרבותי בל ישוער, בסיסמאות של שיוויון שלא היה מעולם. סוציאליזים שלא היה קיים מעולם. ואפילו אימוץ הקומוניזים שגרם צרות לעם ישראל. הרבה מדברים על אחדות אבל עם מי? עם קבוצות שוליות שפוגעות בתורת ישראל וארץ ישראל? וערכים שפוגעים במורשת ישראל? כמו שבעת ניתוח להצלת הגוף מסירים גידולים ממהירים כדי שלא יתפשטו. יש להסיר את הקבוצות האלו מעם ישראל ומארץ ישראל יש לעודד שיהגרו לברלין או לכל הרוחות
דודו קוקו...
מלא | 02-12-2020 15:55
דודו קוקו
,בוקר טוב,מה...
הציוני | 02-12-2020 10:53
,בוקר טוב,מה נעור. הגיע הזמן לראות את המציאות לא מה שהספיגו לך בנשמה-תתעורר!
14
לא צריך לשכוח...
לוי אבי | 02-12-2020 10:46
לא צריך לשכוח שהרוצחים הגדולים בהיסטוריה האנושית הינם האירופאים. לדוגמא במאה העשרים אחראים האירופאים לרצח של מאות מיליונים. אין ספק שהם יחזירו לסורם כאשר יהיה כדאי להם. האם זאת התרבות שכולם מחפשים
15
לגברת הנכבדה המקופחת,לידיעתך...
הציוני | 02-12-2020 10:50
לגברת הנכבדה המקופחת,לידיעתך בביס עמל נהריה בשנות ה70,היתה גזענות קשה מאוד כנגד אשכנזים,אז תפסיקי לילל ולהרגיש אומללה.לכי קדימה ודיי עם המסכנות הדוחה הזאת די!!!!!!!!!!
השחורים באמריקה...
חום | 02-12-2020 15:52
השחורים באמריקה זוכרים כל יום שאבותיהם היו עבדים ולכן הם לא משתקמים. ומצבם חמור מאוד. לעומתם היהודים חזרו מהפוגרומים ברוסיה ואוקראינה ומהשואה מסבל בל יתואר והחליטו להמשיך הלאה. אפילו לילדים ואו לבני זוגם לא סיפרו (חוץ מה סיוטים בלילות) ולכן התפנו רגשית לבנות חיים חדשים במרץ. ומה קרה למרוקאים? חוץ מקנאה בוותיקים (שעברו סבל בל יתואר גם בגולה וגם בארץ). לא קרה להם כלום חוץ מהאופי הרע של הקינאה וטיפשות. וכתוב: הקינאה התאווה והכבוד מוציאים את האדם מהעולם (מהדעת)
התכונתה ליקים,?...
נוני | 02-12-2020 14:37
התכונתה ליקים,?
מצטערת לא...
אלמונית | 02-12-2020 13:16
מצטערת לא רק המזרחים עבדו בעשבים גם אנחנו המשפחה אשכנזית עלינו בשנת 57 לארץ וסבתא שלי זל היתה אשה מבוגרת והשליח לעבוד עם העשבים ושמחה שקבלה עבודה ל-3 ימים וגם שנלחמו אז לגור בנצרת עלית בבתים שעדין לא היו חלונות ושירותים למטה משותפים ללא חשמל רק עם מנורות נפט על הקיר לבישול עם פטליה ולא בוכים שאנו מסכנים ושאלו לנו וגנבו לנו. רק רצינו להשתלב בארץ.
מנגנת על גלי האפלייה -פתאום נזכרה שקופחה.
אמת! מספיק להתבכיין | 02-12-2020 13:07
אני מכירה לא מעט אשכנזים שקופחו ההיפך ולא צייצו מילה.
תודה על התגובה,ישראל...
הציוני | 02-12-2020 12:22
תודה על התגובה,ישראל היקר. היו אירועים כאלו לצערי והגיע הזמן לכולנו להבין שצריך ללכת הלאה ביחד!
אדון הציוני...
ישראל | 02-12-2020 11:28
אדון הציוני הנכבד. אם דיברת על קיפוח אז אולי אתה יודע טוב מאוד. שבשנות ה-50 וה-60 וה-70 היו רבבות משפחות מזרחיות שרובן היה להם 4-10 ילדים שאב המשפחה היה הולך ללכת לשכת עבודה ואם לא היה לו פנקס אדום (דהיינו חבר מפלגת מפאי=המערך) היו אומרים אין עבודה או במקרה הטוב שולחים לנקוש עשבים בהרים. אז אל תתבכיין על מקרה בודד אחד. אם היה כזה????!!!
16
לא רק ילדים...
שי לי | 02-12-2020 11:11
לא רק ילדים נגנבו, גם ספרים ואוצרות שהביאו מארצות ערב! להורים שלי כואב שסיפרו להם שתכולת המזוודות האוניה נשרפה. זה שקר! הם הגיעו בהפרש של 3 שנים. אותו סיפור. הספרים, התכשיטים והכל נגנבו עי המשטר הקומוניסטי של המערך דאז.
@אתה תמים? מקסימום...
אסי | 02-12-2020 13:06
@אתה תמים? מקסימום מיץ של זבל. איפה גדלת וקיבלת חינוך? בטול כרם מדברים יפה יותר. תעשה טובה חזור לחר - ממנו באת.
ללא ספק היו...
הציוני | 02-12-2020 12:15
ללא ספק היו מעשי עוולה ואיוולת בזמנים הקשים של הקמת המדינה. לידיעת כל המגיבים,נפגעו מכך גם יהודים אשכנזים וגם לא אשכנזים כולנו צריכים להתכנס ולמצוא את המשותף,להעצימו לטפחו ולהמשיך קדימה. בתחושתי הפנימית אני שייך ליהדות ספרד,ללא צל גל ספק!
17
להרבה עולים החליפו...
אמה | 02-12-2020 11:37
להרבה עולים החליפו את השם,גם לאשכנזים.בכלל,רצו עולם חדש,גם בלי אידיש.גם העולים שהגיעו מהשואה עברו ריסוס ד.ד.ט.גם ההתיחסות עליהם ,אחרי כל כך הרבה סבל ,היתה של רוע וזילזול.התיחסו על ניצולי שואה כמו צאן לטבח.רק אחרי משפט אייכמן,היחס קצת השתנה.אבל המזרחים עד היום שונאים את ניצולי שואה וקוראים להם נאצים ויש כאלה שמרוע לב ,אומרים שחבל שהיטלר לא גמר אותם .אבל כל הכבוד לאשכנזים ששמו הכל בצד ועזרו לבנות את המדינה ,בלי להתבכיין.כמו כל הגברות שאחרי ששתו מתרבות המערב,מאשימות אחרים בנחיתות שלהן או שזאת דרך להצליח בפוליטיקה?כל אחד צריך לקחת אחריות על עצמה.
הסיבה היחידה...
תברואן | 02-12-2020 14:36
הסיבה היחידה היא שאתה עדיין חי ולא התפגרתה,איך זבל יכול להיות גוש מסריח כמוך? האים השינאה ותורת הגזע היא נחלתם של יוצאי אשכנז,למשל פולין,רוסיה, ליטא, גרמניה, אוסטריה בחלקה,ההורים שלך לא הביאו את תרבות היהודית מישם,הם הביאו את תרבות השינאה,לצוענים,וחלק מהרומנים,לבולגרים,שכל חטאם היה יהודים שגורשו מספרד,אתם לא ראויים להיות חלק מהעם היהודי,מקומכם בפחי אשפה ולהעביר למדמנה,ולכסות,
יש הרבה מידע...
הציוני | 02-12-2020 12:12
יש הרבה מידע נכון בתגובה
איזה צר...
אזרח | 02-12-2020 12:09
איזה צר ? אם פגעו בהם ? הייתה להם סיבה לפגוע במזרחים?
18
בחרת להתאשכנז לא כפו עלייך והבנת שזה רע .
את לא צדיקת הדור | 02-12-2020 11:48
בחרת להתייפייפ ולהתאשכנז, והבנת כעבור שנים ששגית כשהתכחשת למורשת מזרחית יפה של בני עדות המזרח שכל הפולנים והאשכנזים למיניהם לא יגיעו לקרסולי קרוסליהם של עדות המזרח.ובכל זאטת יפת-נפש שכמותך ננסה להבין אותך.
צודק ,...
אזרח | 02-12-2020 12:07
צודק , מי שוכח את הזהות שלו ?? לכן האשכנזים יכולים לעשות כפי רצונם - בושה למי שמבייש בזהותו
19
והיום, אני וילדיי...
צדוק | 02-12-2020 11:51
והיום, אני וילדיי גרים במדינה מתמרזחת שדורשת למחוק את הזהות האשכנזית שלי. גזענות טהורה.
20
הממסד הדתי מאז...
זחש | 02-12-2020 11:53
הממסד הדתי מאז וגם היום מכל העדות בעיקר החרדים הם עושים את ההפרדה וההשפעה. לא כן החברה החילונית בישראל. אם יש לך טענה לפני לחרדים דתיים.
21
את ההיסטוריה של...
גרש שיק | 02-12-2020 12:00
את ההיסטוריה של תקומת ישראל מהעלייה הראשונה ותחילת הציונות כ 150 שנים לאחור. לא ניתן לשכתב את ההיסטוריה. חלקה של כל עדה במקומה מונח. העליות שלאחר מלחמת העצמאות נהנו מהנצחון של המלחמה דרכם הייתה יחסית קלה לעומת החלוצים הראשונים אשר מסרו נפשם לבניין הארץ הקיבוצים והמושבים אשר היו המובילים העצמאות ישראל.
אפילו במלחמת...
זהות בתחת דלי | 02-12-2020 15:08
אפילו במלחמת העצמאות לא השתתפות. באו ישר לשחק קלפים ולבזבז שם את הכסף שקיבלו מהמדינה במקום לתת אותו לאישה שתאכיל את עשרת הילדים. והיתה סכנה שהמשפחות יווו למוות. הקיבוצניקים במצוות בן-גוריון הלכו להדריך את העולים לנהל את משק הבית. הם פנו לדוב יוסף להעביר את הכסף ישירות רק לידי הנשים, והאימהות. איך העולים התקיימו וחיו במרוקו ?
למה לשקר,...
גדי | 02-12-2020 12:57
למה לשקר, ראיתה ביכלל ספר?
22
נו באמת, אז...
מיקי | 02-12-2020 12:11
נו באמת, אז אבותי דיברו אידיש וחיו בשטעטאל (העיירה היהודית במסרח -אירופה) והאמינו בכל מיני דברים שאני אינני מאמין בהם, וגם לא מדבר אידיש. אז מה? לא הכריחו שום דבר. אם להתקדם בחיים זה להשתכנז, אז טוב שהשתכנזת. נמאס כבר מהבכו לי, אכלו לי.
אני מציע...
זחש | 02-12-2020 16:53
אני מציע לך לראות את הסדרה עמוד האש. זאת ההיסטוריה של עצמאות ישראל בעת החדשה. אילו שדיברו יידרש אילו שיהיו את השפה העברית
מיסכן לא...
מוני | 02-12-2020 12:56
מיסכן לא מרחם עליך,אתה לא יותר טוב מהחיות,נולדו חיות ומתות כחיות,אפילו נפולאון שהיה בעכו אמר מי שאין לא עבר, העתיד לא קיים בשבילו,אין הבדל בינך ובי החיות,
מה זה...
איש אחד | 02-12-2020 12:23
מה זה בכו לי אכלו לי? זאת בקשה?
23
מי הזר? אילו...
גרש שיק | 02-12-2020 12:12
מי הזר? אילו שהקימו ויסדו את התנועה הציונות אילו שהתישבו החלוצים וכבוד את הארץ לפני 150שנים ועד מלחמת העצמאות.
24
שואת יהודי לוב?...
זוכמיר | 02-12-2020 12:24
שואת יהודי לוב? תסבירי בבקשה...
חבל שהנאצים...
דור שני | 02-12-2020 16:40
חבל שהנאצים לא גמרו את העבודה נהגו מזרחים כאלה ואחרים לזרוק לפרצופם של ניצולי שואה באכזריות מרושעת. עכשיו כשהכירו ביהודי צפון אפריקה ניצולי שואה, אפשר כבר לזרוק גם להם בפרצוף את האמירה הנלוזה שלהם עצמם .
למה להיתלהם...
חוקר | 02-12-2020 12:53
למה להיתלהם במקום להיכנס לגוגל וליכתוב את טענתך הניבזית,מעט שכל מוריד דאגות,כל צבא הרייך עברו דרך לוב לכניסה למיצריים,ומישם לישראל,והשאר כתוב רק לחפש,מיתלהם,
לך תלמד,...
דוד ש | 02-12-2020 12:45
לך תלמד, יהודי לוב נרצחו עי הצורר בנאצי.
25
גם אני גדלתי...
מלר יהושע | 02-12-2020 12:51
גם אני גדלתי במדיניות כורההיתוך ימחקו את כל הזהות האשכנזית באידיש שלי אבל אני לא בכיין מקצועי ולא מתבכיין על כך
הם שמעו...
שם | 02-12-2020 14:37
הם שמעו את זה מליון פעם. להתבכיין ולשנוא זה האופי שלהם.
26
אולי תפסיקו כבר...
אלמונית | 02-12-2020 13:31
אולי תפסיקו כבר עם אכלו לי שתו לי, האשכנזים גנבו לנו המדינה היתה מסכנה אז לכלם היה קשה אך קל ביותר להאשים משהוא עברו כבר הרבה שנים מספיק יש כבר חוק התישנות
27
סהכ מבין את...
אלעד | 02-12-2020 13:50
סהכ מבין את המירמור שיש אצל חלק מאחינו האשכנזים באמת קשה להיות שמח כשהדבר הכי טעים בבית זאת מנה חמה ????
28
איזה בכינית אכלו...
ערן | 02-12-2020 14:25
איזה בכינית אכלו לי שתו לי ..חרטא . כל אחד שרוצה עוד מנדט בוכה על אשכנזים ספרדים חיים מפילוגים. תתקדמו השנה היא 2020 ..אתם במוח שלכם תקועים בשנת 1964
29
זו הייתה טעות...
חבל שהתאמצנו | 02-12-2020 14:30
זו הייתה טעות ללמד אותם לחיים מתקדמים ומערביים. היה צריך להשאיר אותם איך שבאו. משחקים קלפים, רבים כל הזמן, צועקים ורוקדים ריקודי בטן. משעבדים ומכים את הילדים. והנשים משדרות xxx. ככה הם הגיעו ממרוקו. ח'ארות. נבערים בכיינים וקנאים. חסרי יוזמה ומלוכלכים. ככה היה צריך להשאיר אותם. הייתי מורה של ילדים עולים מצפון אפריקה ובקרתי בבתים.
.גזענות פרקסלנס....
מרוקאית גאה | 02-12-2020 16:27
.גזענות פרקסלנס. בא לי להקיא
בגלל זה...
אהבת חינם | 02-12-2020 14:57
בגלל זה המדינה ועמדות השילטון כבר לא רק בידיים שלך (חוץ מביהמש העליון, וגם זה בדרך לשינוי).
30
הח'ארות האלה לא...
חבל | 02-12-2020 14:35
הח'ארות האלה לא היו עומדים בתלאות ובפעילות בהקרבה ובהתיישבות של העליות:: הראשונה, שניה ושלישית. היסוד של המדינה בדרך.
31
רומל נעצר בכניסה...
בכיינות לשמה | 02-12-2020 14:51
רומל נעצר בכניסה ללוב. במרוקו המלך לא הרשה לגרמנים לפעול נגד היהודים. העיקר לבכות. לתימן הגיע חג' אמין אל-חוסייני והמלך הושיב אותו לדיבייט עם העוזר היהודי שלו. היהודי ניצח והמלך ציווה על אל-חוסייני לעזוב תוך יומיים את הממלכה. והתימנים לא מתבכיינים. להפך,
32
כמה שאת צודקת!אבל...
רפפורט | 02-12-2020 14:54
כמה שאת צודקת!אבל בוא לא נאשים אף אחד אני גם סבלתי בנועורי ונאלצתי ואולצתי לשנות את שם המשפחה אחרת לא היה לי מה לאכול וגם היו לוקחים את הפינקס האדום זל!
33
מישהו הפריע למזרחים להקים מוסדות לימוד?
שי | 02-12-2020 15:00
או שמישהו הפריע להם לגרוף פרסי נובל כמו שהשכנוזים השנואים עליהם גורפים מדי שנה בשנה?
34
מעניין למה האשכנזים...
אבו עלי | 02-12-2020 15:07
מעניין למה האשכנזים מתגאים במוצא שלהם שבאו מגרמניה הנאצית אשר הרגו שש מליון יהודי ואף אשכנזי לא מתביש שהוא באה מאירופה או גרמניה להפך הוא מתגאה בכך ,ואלו שעלו מצפון אפרקה ממרקו לא נעשה להם שום רצח הם מתבישים במוצא שלהם למרות העם במרקו ברמה של בני אדם עולים בהרבה על הגרמנים אשמח אם משהו יתן הסבר
אתה מבין שהיהודים...
מ | 03-12-2020 23:29
אתה מבין שהיהודים ממוצא גרמני לא היו בצד של הנאצים, נכון?
35
בכחול לבן מעולם...
שאול | 02-12-2020 15:16
בכחול לבן מעולם לא היה שווה בן שבים
36
גם בן-גוריון החליף...
שם | 02-12-2020 15:19
גם בן-גוריון החליף את השם. ואהוד ברק גדל בבית שהיה רק חדר 3x3 מ' ולא בכו. תימנים הגיעו ברגל בשנת 1882 גרו במערות סביב לירושלים. היו צריכים להתחרות בשכר לפרנסה עם האריסים הערבים. בעלי החוות (הקפיטליסטחם) שיקנו אחרים ברפתות עם הבקר ונתנו משכורות רעב. התימנים אמרו: ארץ ישראל נקנת ביסורים. ולא בכו.
37
אבל יד לך...
הוהא | 02-12-2020 15:37
אבל יד לך את ביבי ובגין שחתרו וחותרים באומנות ומומחיות, כל יום כל יום להסית את הטיפשים האלה, לזרוע שנאה ופילוג ובכיינות. הורי נהגו לאמר שאלוהים לא מרחם על הטיפשים
38
עוד אחת שבאה...
רותי | 02-12-2020 15:40
עוד אחת שבאה מתרבות האני מסכן ..תנו לי..זה הנבחרת שוטפת את החמור ...לכי לעבוד...ועופי מהכנסת
39
תפסיקו עם המזרחיות העשוקה אני חצי אשכנזי חצי
ג.מרכז | 02-12-2020 15:46
ספרדי.אבי בא מגרמניה עבד כמו סוס כדי לפרנס אותנו גרנו עם משפחה אשכנזית במרתף ביבנה בתל אביב ומעולם לא הרגשנו קיפוח.בבקשה אל תשוו את שואת יהודי אירופה למה שקרה ליהודי צפון אפריקה.שם השמידו מיליוני יהודים בכבשנים.
40
בדיוק ממש בכיינות...
אינייש | 02-12-2020 15:54
בדיוק ממש בכיינות
41
חוצפה של ...
הילה שי וזאן | 02-12-2020 15:54
חוצפה של
42
מה יעזור לכם...
קאקות | 02-12-2020 16:13
מה יעזור לכם אם בכנסת יכניסו 60 מזרחים. ובארץ אתם ממלאים את לשכת הסעד, משרד הרווחה בתי יתומים (בצורת ישיבות) ובתי הסוהר. אתם כמו תינוקות לא נתנו לי, עשו לי, לא חיבקו אותי. כל הזמן מחפשים דמות אבא, אנשים מבוגרים שמתנהגים כמו יתומים קטנים. אם הייתם מגיעים ראשונים, במקום הוותיקים, לארץ איך הייתם מסתדרים?! קאקות.
43
מה יהיה איתכם...
עזה השניה | 02-12-2020 16:22
מה יהיה איתכם בלי החכמים המרוסנים המאופקים המכילים! המשכילים שומרי החוק! והחרוצים. תהיה פה עזה.
44
בהלם מהתגובות הגיזעניות...
היא צודקת | 02-12-2020 16:29
בהלם מהתגובות הגיזעניות רק מוכיח כמה היא צודקת.
45
במקום שתלמדו מכל...
כלום | 02-12-2020 16:33
במקום שתלמדו מכל הדוגמאות שהבאתם כאן משהוא. אתה לא לומדת כלום.
46
ככה מדבר ערבי...
תל | 02-12-2020 16:37
ככה מדבר ערבי ששונא לישראל. עדיף שתחזור למרוקו. שמה יהיה לך אפשרות לשנוא כמה שתרצה.
על צה...
אילנה | 02-12-2020 21:34
על צה ל עריץ על לקחו לי את הזהות? אזה שטויות אני מזרחית ילידת הארץ גאה בהורי ואחי שעלו לארץ נטמעו בה ואף אחד לא ביקש מהם לשנות זהות הרי זה מה שאת אומרת
/ שניכם...
אורה טלר ברא"ד | 02-12-2020 19:02
/ שניכם גזענים אתה וראואל. שניכם מעוותים את ההיסטוריה של ארץ ישראל. איפה לימודי ההיסטוריה??? איפה החמלה?? גם יהודי אירופה מסיום מלחמת העולם השנייה וגם יהודי ארצות ערב הגיעו מצרוף נסיבות של מלחמה באירופה ושל פרעות במדינות ערב, ובכך שהיה לאן להגיע. מי שהגיע מסיבות משיחיות היו עליות גדולות (יחסית לגודל האוכלוסיה) החסידים והליטאים מ- 1777. אחריהם הגיעו מטעמים ציוניים העליות עד מלחמת העולם השנייה. אציין שהן יהדות אשכנז והן עליות יהדות המזרח היו ציוניות רק בעצם הבחירה באותו חלון זמן. רבים מיהודי מרוקו היגרו לצרפת. רבים מיהודי סוריה לקנדה, ואותו הדבר קרה ליהדות אשכנז. לא כולם היגרו לאחר המלחמה לישראל. הפליטים האשכנזים ממלחמת העולם השנייה הגיעו חסרי כל. ולקח לפחות דור שניים עד שהיתאוששו. פליטים רבים איבדו הורים אחים וילדים. אלו לא היו העליות הרוסיות הראשונות. אלו שקיבלו ובצדק אדמות לעיתים כחכירה על אדמת מנהל, היו ההתישבויות הראשונות של מושבות וקבוצים שנאלצו לשמור על הביטחון לצד עבודה מפרכת והיתמודדות עם מגפות ומות בטרם עת. גם לעשות דמוניזציה לעליות מארצות ערב זהו פשע. נשים רבות במזרח ( כמו סבתי) לא למדו כמו גברים. אלו היו משפחות מסורתיות, דתיות, שידעו מעט שפת קודש לתפילות ואצלנו דיברו אידיש וערבית. גם בישראל ובארצות ערב אחרות התפתחו עם הזמן בעזרת אליאנס; בתי ספר שלמדו בהם אנגלית, צרפתית, וכו וכ'. מובן שבערים הגדולות כמו מרקש, פס, ביירות וכד' היה מסחר ענף בו לקחו חלק יהודים אינטליגנטים רבים. אבל בכפרים קטנים סביר שרמת ההשכלה הייתה פחותה וזה מובן. בדיוק כמו שמשכילים בפולין, גרמניה ועוד היו בערים הגדולות ולא בעיירות קטנות נידחות. גם לגבי השכלה יהודית הדברים דומים; במקומות בהם הקהילה הייתה חזקה היו תלמודי תורה וישיבות ברמה גבוהה. אבל זה לא יכל להתקיים בכל מקום. מקווה שבעוד מאתיים שנה כמו שקרה אצלנו תהיו מעורבבים והסגה המבישה הזו תיפסק.
, בשנות...
אמת ושקר | 02-12-2020 18:47
, בשנות החמישים - כמה מהנדסים הגיעו מתימן ? כמה רופאים הגיעו ממרוקו ? כמה מדענים הגיעו מעיראק ? כמה עורכי דין הגיעו מלוב ? האליטה של יהודי המזרח היגרה לצרפת, קנדה וארהב. לישראל הגיעו רבים ללא השכלה וללא מקצוע נדרש. מטבע הדברים הם נדחקו למטה בסולם הסוציואקונומי, וכך נוצרו המיתוסים על קיפוח ואפלייה, מהם הפוליטיקאים מתפרנסים עד היום.
אתה שייך...
חכם יוסף נאגי | 02-12-2020 17:53
אתה שייך לאותם אנשים חשוכים וגזענים העליה של היהודים ממדינות ערב הייתה להגיע לירושלים מאהבת ארץ ישראל באו עם תרבות עשירה השאירו שם את כל רכושם רק בכדי להגיע לארץ ישראל אתה לא מתבייש להגיד שהאנשים האלה הגיעו אלפבתים יש בהם סופרים שחקנים בעלי השכלה..מה שמעניין שיוצאי יהדות אירופה באו באוניות מעפילים ומפחד שהבריטם יתפסו אותם ירדו מהאוניות קילומטר לפני החוף ערומים בלי בגדים הגיעו לארץ ואחרי לא הרבה זמן חצי מהאדמות של המדינה נהייתה שלהם מעניין איך גנבו עת המדינה..והיום קם אשפה כמוך ומרשה לעצמו ללכלך..
@מארופה הגיעו הרעבים...
מושה מנאל | 02-12-2020 17:43
@מארופה הגיעו הרעבים ללא תחתונים ורק הפיצויים מגרמניה סידרו אותכם מעל המיזרחיים
את/ה חסרי הבנה...
אסתי | 02-12-2020 17:24
את/ה חסרי הבנה לחלוטין, יש להעריץ את הבחורה הזאת.
@גב וזאן,האשם בכל...
ראואל | 02-12-2020 17:13
@גב וזאן,האשם בכל המצב של יהדות ארצות ערב שעלו לארץ זה העולים עצמם,הם לא דאגו לעצמם ,חיכו שיתנו להם מבלי לתת כלום,בעלי משפחות היו אמלפבתיםj שלא למדו כמעת כלום,חיו בעוני,האמינו באמונות. טפלות וידאו לעשות ילדים מבלי לחשוב כיצד לפרנס אותם.מכך נוצר מצב של איבוד שליטה והמצב החל מדרדר.לא עבדו ,התמכרו לטיפה. המרה,סמים,זנות,אלימות. במשפחה עברינות נוער והדרך לבתי סוהר היית קצרה וכך נהרסו משפחות,התרבות והמורשת לא שרדו ואם כן זה היה ברמה פרימיטיבית חסרת נימוס שלוותה בצעקות ,קללות ואלימות,נכון שהאשכנזים היו. מבוססים יותר גם. בזכות תשלומי הרנטות לניצולי. שואה אך גם הרבה שימת לב על חינוך,תרבות,מוסיקה,תאטרון ועוד,וכמובן,עבודת כפיים קשה משעות הבוקר המוקדמות עד שקיעת החמה.
לא קראת...
יוסי | 02-12-2020 17:12
לא קראת את הכתבה הם הגיעו מלוב
47
מעניין מה המזרחים...
סימה | 02-12-2020 17:19
מעניין מה המזרחים המכים על חטא היו ממליצים למוסלמים למשל, החיים באירופה. לשמור על המורשת בכל מחיר, או להיטמע.
48
כן. איזו מורשת...
שמיל | 02-12-2020 17:22
כן. איזו מורשת הנחילו לך? את המוזיקה הקלאסית, את אוכלת רגל קרושה? את הולכת עם בגדים כמו באירופה? את מה לקחו לך? את מדברת היום יידיש? אז זהו שלא. הנחילו לך תרבות חדשה ארץ ישראלית. שמדבר במבטא מרוקאי, אוכלת קוסקוס, ושרה את שירי ארץ ישראל.
49
העליה ממרוקו הכי...
אביתר | 02-12-2020 17:27
העליה ממרוקו הכי נוראית. בן גוריון ידע את זה. הביא אותם להגדיל ילודה ולעבוד בעבודות דחק. אבל הם עצלנים שתיינים פושעים. מקווה שהנישואין עם עדות אחרות ישדרג את הדורות הבאים.
בסד תתבייש לך...
גאה בעדה שלי | 07-12-2020 21:02
בסד תתבייש לך אתה והמדינה שלך גרועים יותר מהכל
50
לא הבנתי ציונים...
עמי | 02-12-2020 17:54
לא הבנתי ציונים אלו אנשים שעלו מתוך בחירה לא גורשו לכאן
51
רציתי להגיב לכמה...
. | 02-12-2020 18:47
רציתי להגיב לכמה ענינים הייתי בהלם על הכללה של מרוקו או יהדות מרוקו או שמרוקאים לא גאים בעצמם זה טרוף ממדרגה ראשונה להגיד את זה מרוקאי זה הכי מרוקאי בגאווה
52
רציתי להגיב עוד...
. | 02-12-2020 18:51
רציתי להגיב עוד אפילו לא בדקתי מה שם של הגולשים כי לא מענין אותי שם של מי כתב. זה לא נושא האחראיות שלי ענין זה לדעת סיפוריים אישיים של כל אדם רמה הפרטית. גם אם יש המון הכללות וטעויות בתגובות כאן. לא חיפשתי לדעת מי הטועים. כי קודם צריך שיפוט דרך לשמוע 2 צדדים.ולא לשפוט סתם כל זריקה של פצצה טעונה לאויר. לדעת למה אדם מסוים חושב ככה . ובדכ' ניבדק בני אדם שלא ידעו מקומם הביאו בכך את רעת עצמם.
53
יש לי חדשות...
דרומית | 02-12-2020 19:09
יש לי חדשות בשבילך, אני עליתי ממדינה ארופאית וגם את הזהות הגלותית שלי מחקו. על מזחב כור ההיתוך. התביישתי לדבר עם הורי את שפת אימי, תוך 3 חודשים עברתי לגבר אך ורק עברית.
האם בין קוראי...
אשכנזי מקפח סדרתי | 02-12-2020 19:22
האם בין קוראי סרוגים יש יהודי שיכול להסביר לי לאט בכדי שאבין מהר.... האם היהודים שבאו מאפריקה ומארצות ערב גורשו בעל כורחם מבתיהם או שעלו לארץ מרצונם כציונים?
54
מותר לדבר על קיפוח
מאיר קליין | 02-12-2020 19:41
אבל רק של אשכנזים, ורק של נשים ורק של ערבים ורק של חרדים אבל כספרדי טוען קיפוח, קוראים לזה בכיינות בושה!!!!
55
קוראים לזה רגשי...
יאיר | 02-12-2020 20:01
קוראים לזה רגשי נחיתות. מי מפריע לך לדבר בשפתך, לשמוע את המוסיקה מבית אבא? אין ישראת השניה. ואין ראשונה. יש ישראל אחת. תפסיקי להתבייכן כדי לקושש קולות ממתבכיינים כמוך שטוענים שאכלו ושתו להם. תתקדמי.
בטח אתה...
יונתן | 03-12-2020 14:43
בטח אתה איזה פולני לא עברת מה שאנחנו עברנו גנבתם את המדינה כאילו רכוש שלכם
56
מי זאת? מה...
יוסף בן עמי | 02-12-2020 20:15
מי זאת? מה ההכשרה שלה?
57
אימי נולדה ביפו...
דוידק | 02-12-2020 20:48
אימי נולדה ביפו גורשה ב1914 למצרים בגרוש יפו .יזרה לארץצב 1936 ידעה מספר שפות.ערבית מצרית .אנגלית .צרפתית .עברית.וגם יידיש .אני נולדתי בארץ בגיל 14 יצאתי לעבוד ולמדתי בלילה .הוצאתי תואר כנשוי עם 2 ילדים. בילדותי מלאי המזון בבית היה מועט גדלתי בצריף ללא חשמל ועם מקרר קרח.ואני לא התלוננתי ואני אשכנזי .ועד היום אני חייב משכנתה. כמה כייף להיות מקופחים כי כך אפשר לגדף את האשכנזים.
58
כל הכבוד לה! כל מילה אמת!
חילוני מאמין | 03-12-2020 8:12
גם בחינוך החילוני, גם בחרדי וגם בדתי מוחקים את כל ההיסטוריה של יהדות המזרח. שס לא עוזרת כלל.
59
קצת מגזימה..לא זכור לי שבמסודות שלמדתי בהם
בני | 03-12-2020 11:38
משהו מחק משהו..כבדו את כולם . עם זאת צריך להבין גם מה נכון לשמור ממנהגים שמביאים מאצרות ערב ועל מה מוותרים. יש תרבות יהודית עניפה ועשירה (הרמבם והריף) וחלק גדול מגדולי ישראל - אך יש גם הרבה שטויות שהגיעו מהשכנים הערבים והם מיותרים לחלוטין.
60
חבאר משתכנזת...
חנה | 03-12-2020 11:58
חכ וזאן, גם הרווחת מזה. את נשמעת הרבה יותר טוב מחברותיך בליכוד. מרק, רגב וכד'. אולי יש קשר ?
61
גנבו את המדינה...
יןנתן | 03-12-2020 14:45
גנבו את המדינה האשכנזים האלו
, ממש...
וענונו | 03-12-2020 15:09
, ממש גנבו. חולירות. מה פתאום הם רוב מוחלט של הרופאים ? מה פתאום הם רוב מוחלט של המדענים ? מי נתן להם רשות להקים את מכון וייצמן, את הטכניון, את הכור הגרעיני ואת האוניברסיטאות ? למה לא איפשרו לכל אלפי הרופאים והאחיות שהגיעו מתימן בשנות החמישים להקים בתי חולים ? למה בשנות החמישים שלחו את כל אלפי הכימאים, הפיסיקאים ומדעני הגרעין המרוקאים לעבודות יזומות ולא להקמת הכור בדימונה ? למה את כל עשרות אלפי מהנדסי החשמל, התעשייה והכבישים שהגיעו מלוב, מתוניס ומאלג'יריה שלחו לעבוד בייעור ולא בהקמת התעשיה האוירית ? ממש לא בסדר. עם כל האליטה הזו שהגיעה מארצות ערב יכולנו לבנות פה מדינה משו-משו.
62
ראיתי את היחס שלכם לאתיופים
משה | 03-12-2020 15:14
איזו נאורות....
63
יוצאי עדות המזרח...
לוי | 01-10-2021 9:09
יוצאי עדות המזרח השתכנזו בעיקר עי עזיבת הדת. אם את צריכה לבקש סליחה, זה על כך שאינך הולכת בדרך ישראל סבא. המוסיקה, האומנות וכל השאר, הינם אמצעים למטרה העיקרית. לעבודת ד'.