למה בנט נוסק ולמה עפר שלח לא יוכל לעשות זאת? - סרוגים

למה בנט נוסק ולמה עפר שלח לא יוכל לעשות זאת?

כדי להוביל את העם היושב בציון צריך הרבה יותר מאשר מנהיגות מוכחת וכריזמה, צריכים גם ליצור זהות יהודית ודמוקרטית אליה יכולים חלקים גדולים בציבור להתחבר. בנט ושלח כמשל

למה בנט נוסק ולמה עפר שלח לא יוכל לעשות זאת?
  בנט עם העצמאים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

הצמיחה המטאורית של בנט בסקרים נובעת גם מפעילותו הבלתי נדלית כשהציג תכניות עבור משבר הקורונה, אבל לא רק, ובהקשר הזה ניקח את עפר שלח כדוגמה ההפוכה לבנט.

עוד באותו נושא

"צריכים לדאוג מהזינוק לצמרת של נפתלי בנט"


44

מקובלים עלי דבריו של פרופ' שלמה אבינרי שקבע שמי שאוחז בהגה השלטון בישראל זו המפלגה שיודעת לעשות טרנספורמציה של היהדות לעידן המודרני. על פי טענתו, מפא"י, בשנים הראשונות של המדינה, הייתה מקור זהות ליהדות העברית והצליחה להלחים זהות יהודית עם המודרניזציה בצורה המיטבית. זהות כזו הביאה אותה להישאר זמן רב בהנהגת המדינה. לאחר מפא"י, כשבימיה האחרונים הייתה מסואבת ומרוחקת מהציבור, הליכוד בראשות בגין ועד ימינו בעצם, החליף אותה כמקור לזהות יהודית – מודרנית.

אבינרי טוען שהליכוד הביא עמו זהות לאומנית, אך כאן אני סבור שהוא טועה. הליכוד הצליח להעניק קורת גג לעולים ממדינות ערב והמזרח, לרוויזיוניסטיים, ולשאר אלו שהרגישו שאינם שותפים בעוגה אותה חלקה ישראל הסוציאליסטית, האשכנזית, החילונית. בקיצור ישראל הראשונה. דתיים וחרדים, מצדדי השוק החופשי ועולי המזרח הלכו אחר מנהיגי המשפחה הלוחמת. בגין, שמיר ונתניהו העניקו זהות יהודית מודרנית (לא דתית), לעם בישראל.

מה צריך בנט לעשות עם סמוטריץ'?

האתגר של בנט כעת הוא להמשיך ולשמור על מפלגתו ככזו המעניקה לציבור חיבור אותנטי אך אינו דתי ליהדות. בנט מדבר יהודית, אינו מדבר דתית. אם כך מה עליו לעשות עם סמוטריץ'?

לחבק אותו. בפעם הראשונה הוא פנה כבר החוצה, ספג את עלבון הנטושים והתקשה ליצר עומק והתבדלות מהליכוד. נבחרת כוכבים לא עבדה במקרה הזה. סמוטריץ' מעמיק את הקשר עם החרדים שרואים איך הוא מאגף את נציגיהם בהרבה תחומים, שלא לומר על הכשרון הפוליטי של האיש והפופולריות שהצליח להטביע בכהונתו הקצרה משרד התחבורה. מנגד הקטר הוא בנט.

כשמנהיגותו של נתניהו מתרסקת, שישראל נלפתת בתקיעות פוליטית וחברתית בסוגית 'רק ביבי' ו'רק לא ביבי', הם יכולים ליצור כאן טרנספורמציה חדשה של הישראליות מבית המדרש של הציונות הדתית.

הציונות הדתית התפזרה לאלף רסיסים בנסיון להשפיע, כשנחלקה כבר בסבב א' לימין החדש, הבית היהודי- האיחוד הלאומי, זהות ועוצמה יהודית- שלא לומר על אלו שחברו לליכוד. כשהיא חוזרת להוביל (בסקרים לפחות) כימינה, יש למפלגה אתגר לשמר את הצדדים המנוגדים בציונות הדתית שילכו יחד.

בנט רוצה להפתח אל כולם, להיות ראש ממשלה. הוא מסמל את הציונות הדתית הליברלית, המובילה בהמון תחומים, תחתיה יש דתל"שים ומגוון רחב של דתיים על הרצף השונה וגם חילונים שרואים בערכים שהוא מוביל את המנהיגות הראויה לעם ישראל.

סמטריץ' הוא מגזרי, הוא מחובר בנימי נפשו אל המגזר וחלקיו, לחרד"לים, להתישבות, לאנשי בית המדרש. בתצרף הזה יש את שאר חברי הנבחרת: שקד החילונית עם חיבור עמוק למגזר ולימניות, מתן כהנא ואופיר סופר. השאלה איך הם מרחיבים את הפאזל הזה, ואיך משמרים אותו.

ברור שבנט תלוי בנתניהו, ובהתפתחותיות סביבו וסביב המשפט שלו והאהדה הציבורית. ברור שהחיבור עם סמוטריץ' יכול להביא לו מתקפה מכל הצדדים – כשהחרד"לים ישלחו ארטילריה על בנט והליברלים על סמוטריץ', ועוד לא דיברנו איך הוא מתחבר מעבר לאופר סופר לפריפריה, והציונות הדתית לא נתפסת כמתנשאת.

ועכשיו נעבור לעפר שלח כדוגמה ההפוכה. שלח בקי ורגיל בכתבי ג'יימס ג'ויס, אני בטוח שבלבו פנימה יש לו נפש יהודי הומיה, גם היה מ"פ בצנחנים, פרשן מחונן ופרלמנטר מעולה, אבל בפעילות הציבורית שלו הוא מביא בעיקר קולות של ערכים אוניברסליים.

יתכן והוא ישנה את המסרים שלו ויחדד את הישראליות והיהדות שהוא מדגיש, אך כרגע המשוכה שלפניו היא קודם לעבור את מחסום הפריימריז ביש עתיד.

החלוקה של הרב קוק לכך שבאומה צריך את החול, את הקודש ואת האוניברסליות תקפה גם פה. מי שמצליח להעביר טרנספורמציה של היהדות לקול צלול שמדבר גם בעניני החול וגם דרך הערכים האוניברסליים יתפוס את ההנהגה, כי הוא ימזג הכל, אבל שלח לא נמצא במגרש הזה, אלא יכול לפנות לפלח השמאלי של המפה ואולי לאחד אותו יחד עם יאיר גולן ואחרים.

לפיד לא. לפיד שונה. אפשר להיתווכח איזו ישראליות ויהדות מביא יאיר לפיד, אך הוא מביא אחת כזאת. הוא מדבר בשם יהדות פלורליסטית, ניסה אפילו להכיל בתוכו חלקים מהמגזר הדתי החל מהרב שי פירון, עליזה לביא, תהלה פרידמן (שחברה לכחול לבן) ועד אלעזר שטרן. גם פרופ' רות קלדרון ואפילו ח"כ חרדי דב ליפמן היה חלק מהניסיון הזה.

מי שרוצה להוביל את ישראל צריך מעבר למנהיגות וביצוע, גם ערכים יהודים רחבים ולא סקטוריאליים אליהם יכולים להתחבר מרבית העם, הדתי, החילוני והמסורתי. זה בעצם האתגר אליו נושא בנט עיניים כבר זמן רב, האם הוא והציונות הדתית המפוצלת והמפולגת סביבו יכולים לאתגר כזה? המבחן הזה יתקרב בבחירות הבאות שיגיעו מתי שיגיעו.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
23 תגובות - 18 דיונים מיין לפי
1
קיצור תולדות נפתלי...
בנט הוא שליח של הקרן החדשה לישראל | 22-09-2020 16:38
קיצור תולדות נפתלי בנט חבירה לבית יהודי, 12 מנדטים, ואוו, חבירה לאיש השמאל יאיר לפיד, שיכרון כוח, 8 מנדטים, רפורמי, מתווה הכותל, ביזוי רבנים, הקמת הימין החדש, ביזוי והשתלחות בכל דתי לאומי שלא ליברל, לא עובר את אחוז החסימה, חוזר בעזות מצח לבקש את הנהגת הציבור, 7 מנדטים, 6, 5, ולבנאדם הלא יציב והמעורר בנפשו הזה קוראים מנהיג הציבור הדתי לאומי.. יותר מתאים מנהיג הרפורמיים
מאכלים למר BENET הצלכה גדולע מאוד. כדאי לטרום
ארגון הרפורמי Jesus | 22-09-2020 18:01
הרבה כסף. כי בנט יחזיר אוטנו לקוטל המהרבי. אני לא עברית טוב
הפייק סקר נוסק. בהתנחלויות בנט=00 כלומר טואלט
ביבי קדימה !! | 22-09-2020 17:44
בהתנחלויות ביבי מקבל 70 אחוז. ומצפים ל42 מנדטים. כחול לבן מתרסקים. העבודה ז''ל מרץ ז''ל. העם נוטה ימינה. ובוחל בחפרפרות השמאל בנט ושקד
2
בנט וימינה
המעניש | 22-09-2020 16:53
אני לפי מדדי הסקרים וחלוקת ימין שמאל נחשב לימין מתון או ימין מרכז והסיבה שאני אף פעם לא אצביע לבנט או ימינה (למרות שבנט הוכיח שהוא ראוי) היא סמוטריץ'. סמוטריץ הוא לבדו ישאר הסיבה המרכזית מדוע 3 מנדטים של הליכוד מצד הימין מרכז לא יצביע לו או למה ימיניים דמוקרטיים מיש עתיד-תלם או מכחול לבן לא יצביעו ימינה. תוציאו את סמוטריץ מימינה ואולי היא תאבד מספר חד ספרתי של מנדטים מהציונות הדתית אבל היא תרוויח מספר כמעט דו-ספרתי של מנדטים מנגד.
3
זהות יהודית
אלי | 22-09-2020 17:01
זה מפלגת זהות
בדיוק!
יאיר | 22-09-2020 22:24
מדויק
4
זהות יהודית זה...
אלי | 22-09-2020 17:35
זהות יהודית זה מפלגת זהות
5
מאוד פשוט בנט...
חיים | 22-09-2020 20:02
מאוד פשוט בנט מהימין מנגח את ביבי מפלגת ימינה.. לעומת זאות שלח כולם יודעים הוא מהשמאל .בנט כביכול יכל לפגוע בביבי הימין . כך היה איציק מורדכי כך. לימור לבנט וכו הבנתם ..
6
לא עבר את...
אהרון דניאל | 22-09-2020 20:35
לא עבר את אחוז החסימה !! אך הוא נוסק ? התקשורת מנסה למנף אותו בכל מחיר שלא יוצלח !!
7
בנט זה רעש...
עמי | 22-09-2020 20:44
בנט זה רעש וצילצולים שר חינוך כושל המון רעש מעשים אפס , לצעוק מהאופוזיצנה זה קל מוכחות כלום
8
כל מי שמכיר...
נתי | 23-09-2020 0:48
כל מי שמכיר את סמוטריץ יודע כי הוא שליח ציבור אמיתי. אינני משתייך למגזר שהוא מייצג, ובפנייתי אליו זכיתי למענה. סמוטריץ הוא נכס ולא נטל, ולכן לדעתי בנט יעשה טעות אם הוא לא ישמור את החבר כנסת הכי פעיל אצלו.
9
כי בנט הוא...
יורם | 23-09-2020 12:43
כי בנט הוא העתיד ושלח עם כל היוצרות שלו הוא העבר גם ביש עתיד !!!
10
אם הבחירות יתקיימו לאחר שיהיה חיסון לקורונה,
דודי | 23-09-2020 15:43
כל זה לא יהיה רלוונטי. המובטלים יחזרו לעבודה, המשק יחזור לתפקד, הטיסות יחזרו לחול והמנדטים של בנט יחזרו למקומות מהם באו
רק שזה...
מישהי | 23-09-2020 23:32
רק שזה יקרה לא כל כך מהר. הסגר הזה הוא לא אחרון, כי לא ברור מתי יהיה חיסון נגד קורונה ועד כמה הוא יהיה יעיל. לא היתי בונה על שיקום מהיר של המשק. לדעתי, בחירות יהיו קודם.
...
מלכה | 23-09-2020 18:22
ובנט יזגזג ושוב ירוץ לרבני הציונות הדתית ובפרט לרב דרוקמן.... ושקד שוב תשא את דגל הציונות הדתית, שבזמן האחרון כבר שכחה......
11
התקשורת אוהדת את...
אחד שאיכפת לו | 23-09-2020 16:02
התקשורת אוהדת את בנט כי הוא נגד נתניהו ובנט עלה על הכלל הזה ומקבל חיבוק מהמרכז וכלי התקשורת .
12
1. ככה 2. כי...
ככה זה | 23-09-2020 17:02
1. ככה 2. כי שלח שחקן כדורגל או משהו
13
נבואה ניתנה לשוטים...
ירמיהו | 23-09-2020 17:27
נבואה ניתנה לשוטים אבל אין חכם כבעל נסיון ולכל מהניסיון זה ברור שבנט לא עובר לבד את אחוז החסימה
14
התשובה פשוטה; בנט הוא...
מלכה | 23-09-2020 18:01
התשובה פשוטה; בנט הוא מפלגת האווירה הבאה, הוא קולט את המאוכזבים של כחול-לבן ואולי גם מיש-עתיד. כמו שאמר בנט, אנחנו לא מפלגה מיגזרית, אנחנו מפלגה כלל ישראלית.
15
חיי להכניס אנשים...
A | 23-09-2020 18:35
חיי להכניס אנשים מושכי מצביעים כמו פייגלין ועמית סגל ולאחד את כל מפלגות הימין הקטנות למעט עוצמה, ואז הסיכוי לראשות ממשלה גדול
16
כתב ספר: כך...
ניר נאמן | 24-09-2020 1:03
כתב ספר: כך ניצחתי את הקורונה חחחחחחחחחחחחחחחח
17
האם אתם לא...
עדי | 24-09-2020 12:29
האם אתם לא מבינים שהקורונה תהיה מאחורינו ואז מה יהיה למר בנט להציע לא כלום
18
אין שום סיכוי...
גלית | 24-09-2020 15:07
אין שום סיכוי שבוחרים ממפלגות מרכז שמאל יצביעו עבור בנט שקד וסמוטריץ. זה סקר לתקופת הקורונה בלבד. בזמן אמת לא יהיה שינוי מהבחירות האחרונות.